Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer meg enormt mye til å begynne på høyskolen. Er utrolig sjenert og tørr ikke å ta kontakt med mennesker. Liker å ikke å feste, være med i en stor gruppe, avskyr sosial sammenkomster. Men jeg vil få meg noen venner. Høres det umulig ut? Har noen tips? Gruer meg så mye at jeg nesten er kvalm :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli med på fadderuka. De fleste høyskoler har vel et slikt opplegg? Det hjelper VELDIG fordi alle er så innstilt på å bli kjent med hverandre. Det kommer til å gå kjempebra :)

AnonymBruker
Skrevet

Har god erfaring med dette selv. Nå som jeg har blitt litt eldre og ser tilbake så husker jeg selv at jeg stresset alt for mye med å tenke på at jeg ikke var sosial og dette gjorde at jeg ble enda mer sky. Ikke stress så mye med det. La deg selv være den du er. Vær sammen med de som du liker. Hvis du ikke liker noen, vær alene! Konsentrer deg om skolen så skal du se etterhvert at du kommer i kontakt med mennesker som er lik deg. Du MÅ ikke være med på alt og snakke med alle bare fordi det ser ut som alle andre er det! Lykke til! :) Det går nok så bra :)

Anonym poster: 37dfdab50721ad2f72022c5dca5b7bcc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Samme her!! Håper det blir bra.

Anonym poster: b15bd8781072d133d2aecb2871c9c9fe

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Gruer meg enormt mye til å begynne på høyskolen. Er utrolig sjenert og tørr ikke å ta kontakt med mennesker. Liker å ikke å feste, være med i en stor gruppe, avskyr sosial sammenkomster. Men jeg vil få meg noen venner. Høres det umulig ut? Har noen tips? Gruer meg så mye at jeg nesten er kvalm :(

Som om jeg skulle sagt det selv.

Gjest Armule
Skrevet

Fadderuka består i stor grad om festing, festing, festing. Ikke det beste rådet, men det går jo an å være med tidlig på kvelden og dra før alle blir i farta.

Utenom det, kan du jo se om det er noen studentgrupper du vil være med i? Det finnes både store og små, alt fra sportsgrener til brettspill.

Skrevet

Har god erfaring med dette selv. Nå som jeg har blitt litt eldre og ser tilbake så husker jeg selv at jeg stresset alt for mye med å tenke på at jeg ikke var sosial og dette gjorde at jeg ble enda mer sky. Ikke stress så mye med det. La deg selv være den du er. Vær sammen med de som du liker. Hvis du ikke liker noen, vær alene! Konsentrer deg om skolen så skal du se etterhvert at du kommer i kontakt med mennesker som er lik deg. Du MÅ ikke være med på alt og snakke med alle bare fordi det ser ut som alle andre er det! Lykke til! :) Det går nok så bra :)

Enig i det her!

Se etter aktiviteter som passer deg i programmet til fadderuka, det pleier å være mye forskjellig. De fleste høyskoler har også ulike idrettslag o.l., dersom det er aktuelt.

Som regel er det en del gruppearbeider i de fleste studier også, det er fine muligheter til vennskap uten at det er mange mennesker og fest inne i bildet.

Husk at det er mange i samme situasjon, du er ikke alene! :)

Lykke til med studier og nye bekjentskap :)

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt. Jeg begynte på universitetet i Tromsø på HSL fakultetet i fjor og var delvis med på fadderuka. Grudde meg utrolig mye til første dagen. Hadde heldigvis tatt kontakt med noen via nettsidene til fadderuka noen dager tidligere, så vi hade møttes litt på forhånd og blitt kjent. Det anbefales, blir litt lettere når det er noen man har pratet litt med tidligere. Liker heller ikke å feste, men det er tydeligvis veldig drikkepress og ble kalt kristen og avholds maaange ganger bare fordi jeg ikke gadd å drikke. Uansettverdt det, uansett om man er sjenert blir man høvelig kjent med noen i alle fall og det blir veldig mye lettere når man skal begynne ordentlig etter fadderuka er ferdig. Jeg opplevde at det ble dannet klikket allerede i fadderuka og de som ikke deltok/deltok lite ble litt utenfor.<br /><br /> Anonym poster: 4d7610358ab25dc6e8c39335395edad7

Skrevet

Føler med deg, skal også begynne på Høgskole om en knapp måned! Er det slik at det er fadderuke ved hver høgskole, eller er det forskjellig fra høgskole til høgskole?

AnonymBruker
Skrevet

På fadderuka er det ikke "festing", men drikking. På den alderen man er i nå er det ut å bli stupfull. Bare drikk litt med de andre, du trenger ikke stresse med at du vanligvis forbinder det å drikke med festing.

De andre er garantert nervøse de også. Fordelen er at alle er det i starten. Det er mye bedre å være litt nervøs med de andre først, og så ha venner de neste tre årene, enn å ikke være med i starten og skille seg ut med en gang fadderuka er over.

Skjønner du er litt nervøs, men ikke gjør det verre enn det er. Hvis du fokuserer på at det er skummelt blir det garantert ikke gøy. Men hvis du tenker på det som spennende og mulighet til å få mange nye venner, tror jeg alt blir enklere. :)

Anonym poster: d137c4e50f1ecfa60176beda060fe6e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller du kan bare drite i hele fadderuka som jeg gjorde. Mens de satt der å sjenka i seg alkohol og fikk den ene bilringen etter den andre fikk jeg både trent og gjort arbeidet mitt. Må tåle at de blir litt missunnelig og sjalu på deg, men mange suck ups som spør deg om treningstips og fagråd også. Det kan utnyttes ;) å være overlegen er makt. lykke til.

Anonym poster: 067ee35720a756a6cd9352fbff358e8c

Skrevet

Forstår deg godt! Skjønner det er vanskelig å ta kontakt med andre, men husk at de fleste som begynner på studiet ditt også er på leting etter venner, og ikke alle er like glad i festing og slikt. I de første ukene og månedene av semesteret er alle åpne for nye bekjentskap, slik at det er lett å komme i kontakt med andre uansett. Etterhvert blir nok de forskjellige gruppene litt mer låst og vanskelig å komme inn på, så det kan være lurt å forsøke å hoppe i det med en gang.

Vil også anbefale deg å gi fadderuken en sjanse eller to. Ikke alle studiesteder arrangerer fadderuken som russetiden v2.0, heldigvis! Kommer du på et studiested der hovedfokuset i fadderuken er å faktisk bli kjent, og ikke bare å drikke seg fra sans og samling, er det store sjanser for at du møter medstudenter som har samme syn som deg på festing, drikking og store folkemengder.

Jeg skal selv være fadder ved HiB i høst, og her er de strenge på at det ikke skal være drikkepress. Det er lagt opp til at noen arrangementer er alkoholfrie, mens andre gir deg muligheten om det er ønskelig.

Skrevet

Det ordner seg sikkert :klem:

Hvis det er et studie med labøvelser eller lignende så blir du naturlig kjent med noen da, ellers kan du prøve å snakke med den som sitter ved siden av deg i pausen mellom forelesningen. Folk er ofte kjempedårlige til å starte en samtale, men blir veldig glad hvis andre gjør det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er på høgskolen du skal begynne på, TS, men på høgskolen i Lillehammer hvor jeg studerer har de lagt opp til arrangementer som er alkoholfrie. Jeg antar det er noe slikt der du skal begynne og, og at det ikke bare er kristne arrangementer. På HIL arrangeres det både gudstjeneste og omvisning på Maihaugen og Kunstmuseet. Ellers vil jeg anbefale deg å prøve å bli med i en studentorganisasjon som driver med ting du trives med. IKKE tving deg selv med på noe, men gå for noe du brenner for og som gir deg energi.

Anonym poster: 1031ce6a0833e41bea5f2924f076d576

Skrevet

På høgkolen der jeg går er det også arrangementer som er rusfrie, og som er sånn at det er enkelt å bli kjent med hverandre (ikke bare dødtid).

Sjekk ihvertfall programmet til studiestartuken og bli med på det du syns virker gøy, og det du syns virker helt ok. Arrangerer de en fotballturnering, og du ikke egentlig liker fotball. bli med likevel, kun for det sosiale.

Mange andre er nok i samme situasjon som deg selv, og mange er nok også der for å bli kjent med nye mennesker, så de første ukene er gull verdt for sånt.

Og ja, bli med i studentgrupper. Fotogruppe, malegruppe, teatergruppe, hva nå enn skolen din har.

I mi fadderuke var avholdsfolk med selv om alle andre satt og drakk. Det gikk helt fint det, selv om de ikke var med hele kvelden. Det er jo bare å dra hjem igjen hvis det blir kjipt :)

Gjest test123
Skrevet

Du må i hvertfall være med på fadderuka. Det er her det er lettest å få kontakt med folk. Og om de faktisk har et fadderopplegg så har de nok lagt aktivitetene slik at de passer nesten alle,

I tillegg så meld deg inn i studentgrupper, da får man mulighet til å prate med folk og bli kjent i mindre grupper.

Skrevet

Jeg er heller ikke en som liker å feste eller slike ting, og har holdt meg mest for meg selv. Du må ikke være med hvis du ikke vil. Bare hold mulighetene oppe for at du kanskje kan møte en person som deg selv. Kanskje du får en venn? :)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Takk for betryggende ord alle sammen. Verste tilfellet er jo at jeg ikke blir kjent med noen. Jeg gleder meg til det faglige og gruer meg til det sosiale. Skal ta til meg alle rådene og håpe på det beste :)

Skrevet

Takk for betryggende ord alle sammen. Verste tilfellet er jo at jeg ikke blir kjent med noen. Jeg gleder meg til det faglige og gruer meg til det sosiale. Skal ta til meg alle rådene og håpe på det beste :)

Hvilken skole skal du på?? Om det er lov å spørre o:-) Kommer du til HIT, kan jeg hjelpe deg :)

Skrevet (endret)

Ser dette rådet har blitt sitert før, men jeg synes det er så godt at jeg gjør det igjen :) Veldig kloke ord som blir sagt her. Tror mange, meg selv inkludert, hadde hatt meget godt av å ta dette til seg tidlig i livet :)

Ønsker deg lykke til med studiestart og studiene, TS! :blomst:

Endret av Rumle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...