murmeldyret Skrevet 14. februar 2004 #1 Skrevet 14. februar 2004 Jeg har hørt at mange trener kondisjon med pulsklokke. Er det noen som kan forklare meg prinsippet bak denne formen for trening? Jeg har forstått det slik at pulsen ikke bør bli høyere enn enn sånn og sånn, et tall jeg regner med er individuelt utfra hver enkelts hvilepuls/alder e.l.? Oppnår man raskest/best forbedret kondisjon på den måten? Forbrenner man bedre da? Hvordan regner mann ut hvilke pulsverdier man bør holde seg innenfor?
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2004 #2 Skrevet 14. februar 2004 En kan dele opp kondistrening i flere grupper. Hovedinndelingen går på aerob og anaerob. Når du arbeider med moderat belastning over lengre tid, f.eks jogging, får musklene hele tiden tilført det de trenger av oksygen ( aerobt). Hvis du derimot sprinter alt du er god for vil du ganske fort gå over på å jobbe anaerobt, dvs at musklene ikke får tilstrekkelig oksygen til å skape den energien som trengs. De anaerobe prosessene i musklene kan sees på som en reservemotor ved hard belastning.Når du jobber anaerobt vil du få endel "slagstoffer" i musklene, melkesyre, og blir stiv. Begge formene for utholdenhet er noe som kan trenes. En matratonløper trener forskeliig fra en sprinter. En pulsklokke er ett nyttig hjelpemiddel for å fastslå hvor hardt du jobber. For å trene areobt bør man ligge på ca 70% av makspuls og dette kan man kontrollere med en pulsklokke. Man kan jobbe lenge og man kan snakke forholdsvis normalt mens man holder på. Ved intervall trening kjører man hardere, nesten opp mot maks, men tiden man holder på er kortere. ved slik trening tar man utgangspunkt i maskpuls. den er ikke trenbar, og den synker med alderen. grovt sett kan du si at makspulsen din er 220 -alderen din. Hvilepuls derimot er trenbar, og jo bedre form man blir i ,jo lavere blir hvilepulsen. Dette fordi ved økt kondisjon øker også hjertes slagvolum.Det kreves da færre slag pr min for å pumpe samme mengde blod. Pulsklokke er ett hjelpemiddel, men ingen nødvendighet. Men det gjør faktisk joggeturen litt artigere, spesielt ved intervalltrening.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2004 #3 Skrevet 14. februar 2004 Jeg trener med pulsklokke for å se at intensiteten er høy nok. Ligger på ca 85-90% av makspuls gjennom en time. Moro å se fremgangen. Og det er lettere å følge med på hvor mye energi/cal en forbruker pr treningsøkt. Stiller inn etter alder/vekt/kjønn etc. Kan absolutt anbefales. Hadde rimelig god kondis sist sommer med en hvilepuls på rundt 40. Men hadde noen latmannsmndr før jul som økte hvilepulsen til over 60. Men nå har jeg heldivis kommet i gjenge igjen og sykler en time før frokost hver dag. Det merkes godt etter 6 ukers trening. Kjempegodt å komme i form igjen.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 #4 Skrevet 18. februar 2004 Mosjonister må trene som mosjonister. Mosjonister trener for å få kroppen sunn. Mosjonister trener for å forebygge. Håper jeg. Laktat-trening og terskeltrening har man lite bruk for rett og slett. Bortsett fra om man vi spurte etter bussen da... 40-60 % av makspuls er da anbefalt. Gjerne i intervaller, dvs at man varierer intenisteten og da pulsen innenfor dette feltet. Bare de som har trent og er i god form kan prate vanlig ved 70% av makspuls forøvrig. Lasse
Gjest mosjonist Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Mosjonister må trene som mosjonister. Mosjonister trener for å få kroppen sunn. Mosjonister trener for å forebygge. Håper jeg. Laktat-trening og terskeltrening har man lite bruk for rett og slett. Bortsett fra om man vi spurte etter bussen da... 40-60 % av makspuls er da anbefalt. Gjerne i intervaller, dvs at man varierer intenisteten og da pulsen innenfor dette feltet. Bare de som har trent og er i god form kan prate vanlig ved 70% av makspuls forøvrig. Lasse Her var det mye feil gitt, når du vet så lite om trening som dette bør du ikke uttale deg. Det villeder bare. Så klart man skal trene høyere enn mellom 40 til 60%
Gjest Bolledeig Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 Terskeltrening har de fleste godt av, så lenge det skjer i skadeforebyggende former og med god restitusjon i mellom. Intervalltrening er noe av den mest effektive kondisjonstreningen som finnes, så å holde seg på et lavt intensitetsnivå gjør ingenting annet enn å forlenge tiden det tar å komme seg opp på et ok formnivå.
Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Her var det mye feil gitt, når du vet så lite om trening som dette bør du ikke uttale deg. Det villeder bare. Så klart man skal trene høyere enn mellom 40 til 60% Det er faktisk feil det du sier......det er ikke så klart at man skal ligge høyere enn 40-60% av makspuls. Det kommer helt ann på hva ditt mål med treningen er, og hvor mange andre høyintensitetsøkter du har.
iden Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 (endret) Hvordan regner mann ut hvilke pulsverdier man bør holde seg innenfor? Makspuls (220-alder) - hvilepuls (om morgenen før du har gjort noe som helst) = Pulssone over hvilepuls Eks: 190 (220 - 30 år) - 60 = 130 Deretter gjør du følgende for å finne for eksempel 70% 70% = hvilepuls + (pulssone over hvilepuls x 0,7) Eks: 70% = 60 + (130x0,7) 70% = 151 Dette er tatt fra en bok som heter "tren", av Jill Jahrmann, og hun har laget til et åtteukers treningsopplegg for å bedre kondisjonen gjennom jogging (har gjennomført dette selv, med stor suksess!!) og hun anbefaler at en ligger mellom 60 og 70 % i hoveddelen av treningsøkten!! Det funka ihvertfall gull for meg! Og pulsklokka var fantastisk å ha, jeg har en tendens til å gi alt når jeg først er i gang, ender opp med blodsmak i munnen og vil aldri gjøre det igjen... men med den klokka klarte jeg å ballansere energibruken mye bedre, etter jeg var ferdig med økta var jeg ikke utslitt, fikk lyst til å gjøre det igjen, og treningen gav raskt merkbar forandring i kondisjon og hvilepuls og kiloene forsvant i et fornuftig tempo også!!! (om du er interessert i løpe/gå program til god form på 8 uker, gi en lyd! Ja, og dette er med utgangspunkt i at en trener et par ganger i uka... Endret 8. april 2008 av iden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå