Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid visst at jeg ønsket meg barn og har følt meg klar for det siden jeg var ferdig med utdannelse i beg. av 20 årene. Det viste seg at det skulle ta meg litt tid før jeg fant mannen jeg ville ha barn sammen med og han var ikke like klar som meg, så vi bestemte oss for å vente til etter at vi hadde giftet oss. Tidligere i sommer sa vi ja etter 4,5 år sammen og jeg har brukt en del tid på sider om graviditet o.l slik at jeg skulle føle meg godt forberedt til å slutte med prevensjon etter bryllupsreisen i høst.

De siste dagene har jeg gått rundt og tenkt at jeg er jo 30 og har klart meg fint uten barn fram til nå, kanskje det ikke er så viktig alikevel? Vi har jo ikke så alt for god råd og det er jo ikke sikkert jeg hadde blitt en bra mamma? Så kom jeg over en artikkel om hvor mye et barn koster selv før det er født og halvveis ned i artikkelen brast jeg i gråt. Selvfølgelig er det jo fortsatt viktig for meg å få barn, men vi har rett og slett ikke råd! Og innen jeg evt får omskolert meg, kanskje får en "bedre" jobb og vi har råd, kan det fort være for sent... Det er nemlig vanlig på morssiden min med tidlig overgangsalder:-(

Mine avgjørelser for 10 år siden kan rett og slett bety at jeg aldri får oppleve å ha egen barn, rett og slett ufrivillig barnløshet grunnet økonomi.... Jeg har ikke grått over noe på den den måten siden broren min døde for 6,5 år siden. (vi kommer nemlig heller ikke til å bli tante/onkel).

Føler jo en litt grusom ironi over at jeg som har vært den av oss som hele tiden har vært mest klar for barn nå er grunnen til at det kanskje aldri vil skje...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike artikler tar ofte fryktelig godt i. Det går fint an å klare seg med lite, selv om man har barn. Og hvilke kostnader har man på barn før de er født?

• Liker 2
Skrevet

Signerer Harlekin her.

Så må du heller ikke glemme at man ikke trenger å kjøpe alt på én gang, og man kan velge billigere alternativer på mye, eventuelt kjøpe brukt. Det trenger ikke være så dyrt som slike undersøkelser legger frem; tar de hensyn til at man kan gjøre et røverkjøp av vogn, for eksempel? Eller at man kan få tilbake noen av pengene ved å selge det man ikke lenger trenger?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det aller meste av barneutstyr kan kjøpes brukt på finn.no.

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 19, jeg hadde heller ikke god råd for å si det sånn.. Men man er gravid i 9 mnd, og er man heldig så får man meg seg 2 salg sesonger på klær.

Jeg skrev liste over antall bodyer, strømpebukser, bukser, gensere osv jeg trengte i hver størrelse. Kjøpte sommerklær på Lindex, h&m og cubus på høsten til halvpris av rødpris, og vinterklær på våren.

Tror jeg brukte mellom 1000-1500 kr, og da hadde jenta vår alle klær hun trengte fra nyfødt til 1 år. Vi fikk selvsagt mange gaver da hun ble født, men passet på å bytte noen av de i større størrelser da barnet vokser så fort. Dumt å ikke få brukt en gave fordi den alt er blitt for liten.

Nå er mine barn 5 og 7, og jeg passer fremdeles på å kjøpe vinterdresser på outlet eller på salg året i forveien. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg synes det er dumt å betale for mye...

Tror du skal ta den artikkelen med en stor klype salt, det er ikke alle som bruker like mye penger.

Det finnes også veldig mye greier nå om dagen, babycall med digitalt kamera?!, pustealarmer, flaskevarmere osv... Tenk nøye igjennom hvert kjøp. Spør om råd fra andre mødre eller helsestasjonen. Det er ikke alt man trenger, og trenger man det så er butikkene også åpne etter barnet er født og behovet melder seg. Alt trenger ikke stå klart den dagen babyen blir født ;)

Endret av Leanne
  • Liker 3
Skrevet

Hei du TS!

Jeg så også den artikkelen, og vi hadde IKKE brukt så mye penger i det hele tatt.

Og du vet, man kan kjøpe brukt, låne av venner og evt arve ting.

Pluss, du går gravid i ni måneder. Man kjøper ting på salg litt etter litt - ikke alt på en gang... :)

Ikke ta sorgene på forskudd. Det er klart du kan få barn, kjære deg. :)

• Liker 1
Gjest Lisbeth Salander
Skrevet

Svigerinna mi og mannen hennes fikk barn for en stund siden, og jeg tror nesten ikke de brukte en krone jeg:) De fikk arve nesten alt av utstyr, fikk en del i gave fra familiemedlemmer, og klær osv arva de og fikk i gave. Det går sikkert an å svi av enorme summer også, men den artikkelen i dagbladet eller vg eller hva det var syns jeg tok heilt av. Skremselspropaganda i agurktider! Klart det koster å ha barn, men en lar jo ikke vær å få barn av den grunn (syns jeg da). For å sette det på spissen, bruker en jo og masse penger livet gjennom på mat, bolig, klær osv, men en kan jo ikke stoppe å leve for det:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

venninna mi er alene med barn,har ingen utdannelse men klarer seg kjempe godt! hun har fått en helt okei jobb.hun har kjøpt en leilighet helt alene! og klarer å betale hver eneste regning som kommer inn! hun har itillegg mulighet til å spare penger både til seg selv og sin sønn.

Anonym poster: 35ae505cda13a013c51978f7a6b3a70e

Skrevet

Kjære deg, stakkars!

Det er ikke så ille som mange artikler skal ha det til. Mange jeg har lest mener at man MÅ ha en flaskevarmer/sterilisator, og minst babycall med video! Det er langt ifra sannheten.

Mye utstyr kan fås kjempe billig på finn.no. Man trenger for eksempel ikke krybbe og sprinkelseng. En sprinkelseng holder lenge. Så lenge det er plass til å ha den inne på rommet deres, ellers er det mange som samsover med barn til de flytter inn i eget rom/sprinkelseng. Barnevogn kan man også fint skaffe brukt til en billig penge. Så lenge man ikke er kresen om merke og årsmodell så kan man spare massevis av penger. Mange vordende besteforeldre som jeg vet om er i tillegg veldig glade for å kunne sponse ting, som seng eller vogn.

Et barn trenger egentlig ikke så veldig mye, og alt kan kjøpes brukt til en brøkdel av prisen disse artiklene fabler om. Du kan jo begynne å planlegge litt også. Ønske deg kun penger til bursdager og jul, om ønskelig kan du si ifra hva du ønsker penger til og hvis folk lurer.

Så slapp av du, barn trenger ikke være så dyrt :) Om man bare handler smart. Hvis du er heldig og blir gravid kan helt sikkert en haug med damer her på forumet gi deg en liste med det som virkelig trengs, og det som ikke trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...