AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #1 Skrevet 25. juli 2012 Hei, Jeg har et todelt problem vil jeg si. Det ene går på relasjoner, og det andre går på kriminalitet. Jeg bor i et borettslag som består av 18 leiligheter. Alle 18 enheter har tilgang til vaskekjelleren der alle enheter har sin egen plass til vaskemaskin, der strømmen til hver enkelt vaskemaskin naturlig nok blir tatt fra sikringen som hører til hver enkelt leilighet. Noen har også fryser eller fryseskap stående ved vaskemaskinen, og er også med på samme sikringen. Vel, det var det jeg trodde frem til i går tidlig. Jeg gikk ned i kjelleren og så at lyset i vaskekjelleren har gått. Da jeg skulle skifte lyspære fant jeg ut at det likevel ikke var den som var gått, men sikringen. Da merket jeg også at det var usedvanlig rolig i kjelleren. Videre skiftet jeg sikringen, som hører til fellesstrømmen til borettslaget. Lyset kom tilbake, og det gjorde også bråket. Jeg fant ut at bråket kom fra fryseren og fryseskapet til en av enhetene, og gikk for å ta ut sikringen igjen. Joda, de hadde koplet seg på fellesstrømmen! Jeg regner med det har vært slik helt siden de kjøpte fryseren og fryseskapet for 4-5 år siden. Vaskemaskinen var i det minste tilkoblet deres egen strøm. Er det noen som har erfaringer med noe slikt som dette? Det er jo vel en kriminell handling, siden det er tyveri over flere år. Hvilke konsekvenser kan dette gi om jeg melder det? Først og fremst bør jeg vel melde fra til styret. Jeg kjenner ingen som sitter i styret, men jeg vet at styrelederen er skikkelig kompis med paret som stjeler strøm. Hvilke konsekvenser mener dere det burde få fra borettslagets side? Jeg tenker at vi ikke kommer til å anmelde til politiet, men noen følger burde det jo få.. Anonym poster: 75e05ad94a5c56ad86a311f52bb81d79
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #2 Skrevet 25. juli 2012 -TS- Når det gjelder relasjoner, så er dette mine nærmeste naboer. Vi går ikke spesielt godt overens generelt, og er knapt på hils. Jeg har hund, de hater hund. Vi har hatt våre krangler tidligere, om blant annet at de har tatt ting som tilhører borettslaget, har flere biler enn det som er avtalt parkert ute på plassen og diverse andre småting. Jeg tror nok kanskje de mistenker at jeg har oppdaget dem, og jeg er helt sikker på at de kommer til å spørre om hvem som oppdaget det. Styrelederen kommer til å sladre, for han er ei skikkelig sladrekjerring Er litt bekymret for hvordan dette påvirker naboforholdet, siden det allerede er såpass ille. Anonym poster: 75e05ad94a5c56ad86a311f52bb81d79
Susan Sto Helit Skrevet 26. juli 2012 #3 Skrevet 26. juli 2012 Hva med å sende anonymt tips til styret? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #4 Skrevet 26. juli 2012 TS. La bagateller være bagateller. Dra bare ut kontakten til fryseren. Hvem kan dem skylde på når maten er ødelagt. Anonym poster: 287d08c08289d9a99c1e2b248a145acb 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #5 Skrevet 26. juli 2012 Hei, Jeg har et todelt problem vil jeg si. Det ene går på relasjoner, og det andre går på kriminalitet. Jeg bor i et borettslag som består av 18 leiligheter. Alle 18 enheter har tilgang til vaskekjelleren der alle enheter har sin egen plass til vaskemaskin, der strømmen til hver enkelt vaskemaskin naturlig nok blir tatt fra sikringen som hører til hver enkelt leilighet. Noen har også fryser eller fryseskap stående ved vaskemaskinen, og er også med på samme sikringen. Vel, det var det jeg trodde frem til i går tidlig. Jeg gikk ned i kjelleren og så at lyset i vaskekjelleren har gått. Da jeg skulle skifte lyspære fant jeg ut at det likevel ikke var den som var gått, men sikringen. Da merket jeg også at det var usedvanlig rolig i kjelleren. Videre skiftet jeg sikringen, som hører til fellesstrømmen til borettslaget. Lyset kom tilbake, og det gjorde også bråket. Jeg fant ut at bråket kom fra fryseren og fryseskapet til en av enhetene, og gikk for å ta ut sikringen igjen. Joda, de hadde koplet seg på fellesstrømmen! Jeg regner med det har vært slik helt siden de kjøpte fryseren og fryseskapet for 4-5 år siden. Vaskemaskinen var i det minste tilkoblet deres egen strøm. Er det noen som har erfaringer med noe slikt som dette? Det er jo vel en kriminell handling, siden det er tyveri over flere år. Hvilke konsekvenser kan dette gi om jeg melder det? Først og fremst bør jeg vel melde fra til styret. Jeg kjenner ingen som sitter i styret, men jeg vet at styrelederen er skikkelig kompis med paret som stjeler strøm. Hvilke konsekvenser mener dere det burde få fra borettslagets side? Jeg tenker at vi ikke kommer til å anmelde til politiet, men noen følger burde det jo få.. Anonym poster: 75e05ad94a5c56ad86a311f52bb81d79 Bare lurer på hvordan det går på sikringen til hver leilighet? Hvor har dere lysboksen? Fryser, er det egen kontakt til den også? Jeg har villet oversett det, men tatt kontakten ut og satt den dit en skulle. Sett opp en lapp: Husk å sett kontaktene til fryser-vaskemaskin der den skal være. Der jeg bodde hadde vi fryser i bod. Betalte 250 kr året i strøm. Vi fikk ikke ha vaskemaskin og fryser i samme rom. Vaskemaskiner var det myntautomat på. Anonym poster: 613c087314e6746ab5115e1b9ac5480e
Gjest Skrevet 26. juli 2012 #6 Skrevet 26. juli 2012 Tror jeg bare hadde skrudd av sikringa jeg, ingen legger vel merke til at det er deg, og gjør de det så si at den hele tiden ble overbelastet så du skrudde av fram til styret fikk beskjed om det og fikk ordnet det ettersom det kan være så mye som gjør det f.eks overbelastning, noe som er ødelagt o.l.!
Frk.Tyttebær Skrevet 26. juli 2012 #7 Skrevet 26. juli 2012 Er vel bare å gi bekjed til styret, jeg hadde ikke brydd meg om hva naboene måtte tenke om meg, hvertfall ikke om jeg allerede hadde ett rimelig dårlig forhold til dem i utgangspunktet.... Men tror ikke det regnes som en kriminell handling, for de kan spille dum og så "ååhh.... det visste ikke vi at det var der vi skulle stikke an inn" skjønner? Og det med parkering, spiller det noe rolle om de har en eller to biler for mye gaten? LA dem no ha det, skader vel ingen? Dette er bare bagateller å henge seg opp i, da ber du jo faktisk om å ha ett dårlig naboforhold om du går rundt å tenker på dette.... 2
kaprifolen Skrevet 26. juli 2012 #8 Skrevet 26. juli 2012 Er vel bare å gi bekjed til styret, jeg hadde ikke brydd meg om hva naboene måtte tenke om meg, hvertfall ikke om jeg allerede hadde ett rimelig dårlig forhold til dem i utgangspunktet.... Men tror ikke det regnes som en kriminell handling, for de kan spille dum og så "ååhh.... det visste ikke vi at det var der vi skulle stikke an inn" skjønner? Og det med parkering, spiller det noe rolle om de har en eller to biler for mye gaten? LA dem no ha det, skader vel ingen? Dette er bare bagateller å henge seg opp i, da ber du jo faktisk om å ha ett dårlig naboforhold om du går rundt å tenker på dette.... Ang bilene, så er det rimelig irriterende når konsekvensen er at naboen ikke får plass utenfor egen bygning, eller at det aldri er ledig på gjesteparkering, fordi fastboende bruker den som sin private! Hvis det følger en/to plasser med hver leilighet, funker det ikke at noen plutselig mener de har rett til å bruke tre/fire... Ang fryseren: jeg hadde dradd ut ledningen.... 7
Frk.Tyttebær Skrevet 26. juli 2012 #9 Skrevet 26. juli 2012 Ang bilene, så er det rimelig irriterende når konsekvensen er at naboen ikke får plass utenfor egen bygning, eller at det aldri er ledig på gjesteparkering, fordi fastboende bruker den som sin private! Hvis det følger en/to plasser med hver leilighet, funker det ikke at noen plutselig mener de har rett til å bruke tre/fire... Ang fryseren: jeg hadde dradd ut ledningen.... Nå vet jeg ikke hvilken parkeringsordning de har, om de har en fastparkeringsplass, eller om det er langsgaten, hvis det er langs gaten jeg mener at da er ikke det noe å henge seg opp i.... Men om det gjelder gjesteparkering de parkerer på så ville jeg først evt sagt det til naboen selv, sagt at slik kan man ikke ha det. Og hvis de ikke hadde hørt på meg hadde jeg nok tatt til styret, men om det ikke direkte hadde noe påvirkning på meg, hadde jeg ikke hengt meg opp i det
kaprifolen Skrevet 26. juli 2012 #10 Skrevet 26. juli 2012 Nå vet jeg ikke hvilken parkeringsordning de har, om de har en fastparkeringsplass, eller om det er langsgaten, hvis det er langs gaten jeg mener at da er ikke det noe å henge seg opp i.... Men om det gjelder gjesteparkering de parkerer på så ville jeg først evt sagt det til naboen selv, sagt at slik kan man ikke ha det. Og hvis de ikke hadde hørt på meg hadde jeg nok tatt til styret, men om det ikke direkte hadde noe påvirkning på meg, hadde jeg ikke hengt meg opp i det I og med at det står "ute på plassen", regner jeg med det er et område kun beboere og deres gjester skal disponere... Men ellers enig i at det som regel er unødvendig å pirke bare for prinsippets skyld!
Frk.Tyttebær Skrevet 26. juli 2012 #11 Skrevet 26. juli 2012 I og med at det står "ute på plassen", regner jeg med det er et område kun beboere og deres gjester skal disponere... Men ellers enig i at det som regel er unødvendig å pirke bare for prinsippets skyld! Jo du har nok sikkert rett, jeg har nok skumlest litt, ikke fått med meg at det sto ute på plassen Men uansett det er jo bare å ta det opp med naboen om det plager TS veldig, hvorfor bry seg om ting som virkelig kan fikses så fort?!
Smaalenningen Skrevet 26. juli 2012 #12 Skrevet 26. juli 2012 Jeg synes det virker som om du gjør noe stort ut av noe som egentlig er en bagatell. Det kan til og med være at naboen din ikke er klar over at de har gjort noe feil, så jeg hadde nok lagt igjen en lapp og gjort dem oppmerksom på det og i tillegg gitt beskjed til styret. Det er tross alt de som skal ta seg av slike ting. Å nappe ut kontakten synes jeg ville være direkte ondskapsfullt og det er å be om å forverre naboforholdet ytterligere. I verste fall er det tusenvis av kroner i mat som kan bli ødelagt i tillegg til at hele nabolaget risikerer stanken av ødelagt mat. Jeg kunne vurdert å nappe ut kontakten dersom det å gi beskjed til styret og sette opp lapp ikke ga noen resultater. Da har de tross alt fått en "advarsel".
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2012 #13 Skrevet 26. juli 2012 Hadde slengt på en lapp på skapet jeg. "Sikringen gikk, og la merke til at skapet dikk koblet seg ut samtidig. Vær vennlig å ta det over på din kontakt før det overbelaster sikringen igjen. Kan bli dyrt for den del, med tanke på hvor mye mat som kan gå til spille."
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #14 Skrevet 26. juli 2012 -TS- Takk for innspill Nappe ut kontakten eller sikringen kommer jeg ikke til å gjøre. Da blir jeg like ille som dem, og de skjønner jo at noen har gjort det. Det jeg ikke helt forstår er hvordan flere skriver at dette er en bagatell. Jeg synes ikke det er en bagatell at jeg må betale for min nabo sin strøm. De har også stjelt strøm tidligere, uten at jeg skal gå mer inn på det. Jeg synes rett og slett det blir feil at de skal slippe unna med dette. Kan også svare på det med parkering. Som kaprifolen skriver, så er konsekvensene av deres bilpark at jeg noen ganger må parkere bilen langt hjemmefra fordi de har tatt opp plassen "min" i tillegg til at det sjelden er plass til gjester i borettslaget. Når det gjelder hvordan jeg vet at det går på sikringen til hver leilighet, så er dette noe som står i kontraktene til hver enkelt enhet i borettslaget. Det står spesifikt at det er lagt opp strøm fra den enkelte leilighet til tilhørende vaskemaskin. Det er også spesifisert at all belysning inne og ute går på fellesstrømmen. De som har lagt opp ekstra strøm har tatt strømmen videre fra stikkontakten til vaskemaskinen, noe som det logiske og mest lettvinte å gjøre. Problemnaboene har derimot tatt seg bryet med å legge opp strøm fra sikringsskapet som er i naborommet og helt frem til vaskemaskina. Det er ingen logisk forklaring på hvorfor de har gjort det slik, annet enn at de vil stjele strøm. De bør selvfølgelig få mulighet til å forsvare seg, men det er egentlig min konklusjon frem til det motsatte er bevist. Det med anonym lapp til styret er en god ide Jeg synes det er viktig at resten av beboerene får vite om dette også. Jeg vet at jeg ville ha visst det om noen andre hadde funnet ut av det. Anonym poster: 75e05ad94a5c56ad86a311f52bb81d79 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #15 Skrevet 26. juli 2012 - Kan også svare på det med parkering. Som kaprifolen skriver, så er konsekvensene av deres bilpark at jeg noen ganger må parkere bilen langt hjemmefra fordi de har tatt opp plassen "min" i tillegg til at det sjelden er plass til gjester i borettslaget. Anonym poster: 75e05ad94a5c56ad86a311f52bb81d79 Hvorfor " " ? Har dere fast parkeringsplass? Eller ikke? Eller kan man parkere hvor man vil? Anonym poster: b982b69594c7be8436a3369c2cdc97bb
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #16 Skrevet 26. juli 2012 Hvorfor " " ? Har dere fast parkeringsplass? Eller ikke? Eller kan man parkere hvor man vil? Anonym poster: b982b69594c7be8436a3369c2cdc97bb Vi har ikke faste parkeringsplasser, men det er en enighet i borettslaget om at vi får ha maks to biler på parkeringsplassen som tilhører borettslaget. Man kan altså i teorien parkere hvor man vil, men kun ta opp to plasser. De har 3 biler, en henger og en campingvogn. Det har blitt tatt opp flere ganger uten at de gjør noe med det. Men så er det jo ikke det som er problemet akkurat nå.. Anonym poster: 75e05ad94a5c56ad86a311f52bb81d79
Horge Skrevet 26. juli 2012 #17 Skrevet 26. juli 2012 (endret) Hadde slengt på en lapp på skapet jeg. "Sikringen gikk, og la merke til at skapet dikk koblet seg ut samtidig. Vær vennlig å ta det over på din kontakt før det overbelaster sikringen igjen. Kan bli dyrt for den del, med tanke på hvor mye mat som kan gå til spille." Jeg stemmer på denne. Hvis du er interessert i å vite hvor mye du har spandert på naboen, så kan vi jo leke litt med å regne på forbruket. Vi antar at det et fryseskap av nyere dato, altså klasse A eller bedre, og at det åpnes sjeldent - det står jo endog nede i vaskekjelleren. I så fall kan vi kanskje driste oss til å gjette på et forbruk mellom 250 og 300 kWh. For enkelhets skyld så lar vi 1 kWh koste 1 krone, ergo blir kostnaden omtrent 275 per år. Med 18 enheter som deler på kostnaden, så blir det drøye 15 kroner per husstand. Over 4 år, så blir dette totalt 60 kroner på din kappe. Nå høres kanskje ikke 60 kroner ut som noen formue, men man kan jo godt ha i bakhodet at tallene blir mer spenstige hvis man regner på hva snylterne har spart. Over fire år så blir totalkostnaden kr 1100, mens de bare har betalt 60 kroner (de har jo betalt sin 1/18). Besparelsen er med andre ord en drøy tusenlapp, forutsatt at antagelsen om forbruket er korrekt. Endret 26. juli 2012 av Horge 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #18 Skrevet 27. juli 2012 -TS- I tillegg er det fryser der, og det kan godt hende at de bruker uttakene for vaskemaskin og tørketrommel også. + strømtyveri tidligere. Som du sier, Horge, så er det ikke noen formue det er snakk om for meg. Men det blir jo en del over tid, og i alle fall for dem. Og det er penger jeg absolutt ikke har lyst til å bruke på mine naboer. Det blir for meg helt feil å tenke at det er en bagatell. Hva om flere hadde gjort dette? Det sender jo ut et rart signal om styret aksepterer dette som helt ok og uten konsekvenser. Vet ikke om de kommer til å gjøre det, men naboene er tross alt gode venner med flere i styret.. Hvilke konsekvenser synes dere dette burde få for mine tyverinaboer? Anonym poster: 75e05ad94a5c56ad86a311f52bb81d79
Gjest grapefrukt Skrevet 27. juli 2012 #19 Skrevet 27. juli 2012 Du kan jo ikke avgjøre konsekvensene - det er grunn til at det finnes et styre i borettslag - og det er de du bør varsle, uavhengig om lederen er venner med de du varsler om. 1
Drizzt Skrevet 28. juli 2012 #20 Skrevet 28. juli 2012 Enig at du må varsle, men ikke styret. Send anonym melding til vaktmesteren hvor du ber ham å sjekke om det stemmer. Hvis det du sier er sant, så varsler han styret. Kanskje han vil snakke med naboene dine og få dem til å ordne opp selv? Men jeg tenker at det er på tide å velge ny styreleder siden denne er så ... hva skal jeg si ... avhengig. Angående parkeringsplassene, må du klage eller gi forslag til endring av reglene hvor alle får egen parkeringsplass eller bestemmes skriftlig antall parkeringsplasser per leilighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå