Gå til innhold

Hjelp meg! Han eier leiligheten, jeg betaler leie til han.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at dette er ekstremt dumt av meg, men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker jo ikke å betale ned lånet hans, men vet at jeg ikke får lov til å kjøpe meg inn.

Hva kan jeg gjøre? Kan jeg få trekk på selvangivelsen når den tid kommer igjen om et år?

Kan jeg kreve å få tilbakebetalt de leieutgiftene jeg betaler han hvis det blir slutt?

Hva hadde du gjort?

Anonym poster: 2a961132c20b19cdc27de57219d3911b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du bo gratis fordi han eier? Koster det ikke å bo for deg?

Og hvor mye betaler du da?<br /><br /> Anonym poster: a1ab450fde6168b3f2621257658607d7

• Liker 4
Skrevet

Er det ikke å bare betale en "husleie" til fyren din, og hva han bruker pengene på er opp til han? Om det blir å betale ned lånet eller andre utgifter så er det opp til han?

Du bør såklart betale noe, og ikke bare leve på han.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at dette er ekstremt dumt av meg, men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker jo ikke å betale ned lånet hans, men vet at jeg ikke får lov til å kjøpe meg inn.

Hva kan jeg gjøre? Kan jeg få trekk på selvangivelsen når den tid kommer igjen om et år?

Kan jeg kreve å få tilbakebetalt de leieutgiftene jeg betaler han hvis det blir slutt?

Hva hadde du gjort?

Anonym poster: 2a961132c20b19cdc27de57219d3911b

hvorfor får du ikke lov til å kjøpe deg inn?

Anonym poster: aaab8d42066aa815ed14b182dc542a10

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke ha igjen husleien du har betalt om det blir slutt. Det koster å bo uansett hvor du bor, og husleie ville du ha betalt uansett.

Jeg synes slett ikke det er "ekstremt dumt" å leie hos din kjæreste, men jeg ville ikke godtatt dette som permanent løsning. Hvorfor får du ikke kjøpe deg inn? Er forholdet nytt?

Hva tenkte du at du skulle få trekke av på selvangivelsen? Du får ikke trekk for å betale husleie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

F.....det må være tulletråd, ellers er folk helt korka tett.

Hvor får man igjen huslleien om man flytter. Fortell meg det, tror kansje jeg har glipp av j...me penger i mange år.

Husleie er: Forsikring på bolig, fellesstrøm, kommunale avgifter, andel av fellesgjeld (om det er bbl)

Så skal du være med å dekke, internett, tv, innboforsikring,strøm.

Er det enda noe du ikke forstår?

Anonym poster: 1c01bce508a7f490edaf05ab599a3af8

Skrevet

Slike tråder får blodet mitt til å koke. Hvorfor skal du ikke betale husleie, som du ville ethvert annet sted??

• Liker 1
Skrevet

Hva dekker den husleien? Jeg er enig i at du ikke skal betale ned på avdragene på hans lån, men evnt husleie (borrestslag), kommunale utgifter, strøm, forsikringer ol må du være med på å betale. Regn ut hva han betaler i slikt hver mnd og del det på 2. Du kan ikke forvente å bo gratis med han, men jeg er enig i at du ikke skal trenge å betale ned direkte på hans lån.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt. Husleie måtte du da ha betalt uansett hvor du skulle bodd! Da er det vel helt OK å betale husleie til den man er glad i, fremfor en slesk utleier som overpriser en muggen hybel?

I studiebyen min betaler folk leie til alt fra studentskipnaden, fremmede utleiere (noen helt idiotiske som ikke kommer og fjerner mugg / bytter ødelagte hvitevarer / forklarer feil ved strømregning osv), foreldre, osv.

Det er også en del folk som har egen leilighet, eller bor i en leilighet som foreldre har vært med og kjøpt inn i. Selvfølgelig vil han ikke at du skal kjøpe deg inn med engang. Er jo ikke noe moro når han har fikset seg noe fast, så får han et forhold der du kjøper deg inn, og hvis det da blir slutt, må begge ut?

Da er det jo bedre at du betaler leie til han (så lenge det er en helt vanlig husleie, ikke overpriset), så kan du heller kjøpe deg inn, eller kanskje dere flytter sammen til et hus i stedet for leilighet senere når dere vet at det blir dere to.

Jeg kommer i en slik situasjon selv. Faren min har hjulpet meg med leilighet, og dette skal være et stabilt sted for meg alle årene jeg studerer. Dersom jeg får en kjæreste underveis og han har lyst til å flytte sammen med meg, så må han selvfølgelig betale husleie i stedet for å bo gratis på meg og faren min. Han får heller ikke kjøpe seg inn, da leiligheten står på faren min. Vil han ikke betale leie bare fordi det er "kjæresten" han bor hos, så drit og dra.

Synes også du egentlig bare burde være utrolig glad for at du har funnet en kjæreste med egen leilighet, så trangt som boligmarkedet er nå. Jeg kjenner mange medstudenter der begge to bor i kollektiv, der de deler både kjøkken, stue og bad med 5-6 fremmede mennesker. Da kan du tru det blir mye privatliv. De har et rom på 10 kvadrat for seg selv, der det er plass til en enkeltseng og et klesskap. Dette betaler de 4-5000 for.

Da skulle jeg gladelig heller ha betalt disse pengene til en kjæreste og boltret meg i en egen leilighet gitt.

Men noen har luksusproblemer tydeligvis :)

Anonym poster: 0063d69fd637b252eea10ca9471beb5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du minner meg om eksen min.

Han betalte leie alle steder han bodde, men da han skulle flytte inn til meg, prøvde han å leve på meg i stedet. Han hadde rett og slett ikke nok respekt for meg som for de andre utleierne han hadde hatt.

Synes synd på kjæresten din dersom du er slik.

Bare fordi det tilfeldigvis er kjæresten din, så betyr ikke dette at det bare er å snylte løs og bo gratis akkurat som en 10-åring gjør hjemme hos foreldrene sine.

Om han vil ha det som sin egen leilighet inntil videre, så må du respektere det. Kan være mange grunner til det. Leie måtte du som alle andre sier ha betalt overalt. Så lenge det er en OK leie, så må det vel være samme faen om de går til potetgull, eller nedbetaling av lån?

Hvor mye vil han ha i leie?

Hvor lenge har dere vært sammen?

Hvis du har råd, så kan du jo kjøpe deg din egen leilighet, så kan dere heller møtes litt hos han og litt hos deg?

Eller vil du heller betale leie hos en utleier enn hos kjæresten?

Anonym poster: 0063d69fd637b252eea10ca9471beb5d

Skrevet (endret)

Snyltere er det verste jeg vet. Greit nok at jeg kan være spandabel og slikt, men innenfor rimelighetens grenser. Ren økonomisk utnytting er råttent gjort. Et sjanseseilas er det også, for det er bare et spørsmål om tid før jeg som kjæreste blir fullstendig lei og da henger plutselig forholdet vårt i en jævlig tynn tråd. Jeg er snill, men ikke dum.

Skal vi bo sammen får du betale. Og utgifter bør vi helst dele på så godt det lar seg gjøre. Noe annet ville vært urimelig. Om vi snur på flisa ville nok kjæresten protestert også.

Endret av Pene sko...
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal han ha husleie. Det er på ingen måte gratis å eie, og det hadde kostet noe for deg uansett hvor du bor. Normalt synes jeg man skal kreve en litt lavere leie dersom det er kjæreste som flytter inn, men dette er opp til den som eier leiligheten.

At du ikke får kjøpe deg inn er værre. Da hadde jeg i utgangspunktet krevd at dere kjøpte en felles leilighet der begge var eiere.

Jeg flyttet inn hos kjæresten, og betalte leie til han i og med at forholdet var relativt nytt. Det var ikke hensiktsmessig å flytte, og både jeg og han hadde en del egenkapital så det hadde ikke vært gunstig om jeg kjøpte meg inn. Det jeg gjorde var å kjøpe en toroms i samme by som jeg var eneeier av, som jeg leide ut. På den måten fikk jeg også med prisveksten i boligmarkedet.

Anonym poster: 8c985e3292b33224ad87edaa7d6b9190

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...