VesleBråka Skrevet 14. februar 2004 #1 Skrevet 14. februar 2004 Jeg fikk e-post reklame om bøker på mao.no, og en av bøkene markedsføres slik: Mors lille sleipe: overlevelsestips for hverdagsheltinnen av Nina Evje Nina Evjen, erfaren mor, er redningen for enhver desperat hverdagsheltinne. Hun deler rundhåndet ut nødløsninger og utspekulerte komplotter, for å stoppe banning, få avkommet til å spise grønnsaker, løse kostymekrise ved karneval, lage bursdagsselskap og mye mer. Her er også tips til hvordan man skal manipulere familiens største barn, ektemaken. Når pedagogikken ikke strekker til, er denne boka løsningen! Første halvdel syntes jeg hørtes veldig lurt og lærerikt ut, men fikk hele greia i vrangstrupen av det jeg har uthevet. Er det opplest og vedtatt at kvinner også er mor for sine ektemaker?? At menn er barn i oppførsel? Dette synes jeg er skremmende..
MarianneE Skrevet 14. februar 2004 #2 Skrevet 14. februar 2004 Hørtes rart ut...... Kanskje noen tar på seg mamma-rollen ovenfor mennene sine? Aner ikke, slik er det ihvertfall ikke hjemme her........
Gjest Tex Skrevet 14. februar 2004 #3 Skrevet 14. februar 2004 Syns det hørtes morsomt ut jeg. Se på det med litt humor da.....
Hilde Skrevet 14. februar 2004 #4 Skrevet 14. februar 2004 Jeg syns vel heller ikke dette var så mye å henge seg opp i, men når det er sagt så syns jeg ikke at ikke boka er verdt å kjøpe. Mange av de velmenende rådene er selvsagte, føler at jeg kunne ha skrevet den selv.. Og jeg er absolutt verken mor eller gift! :-)
Crazee Skrevet 14. februar 2004 #5 Skrevet 14. februar 2004 Hmmm - det er sikkert meint å vera humoristisk, men det er ikkje til å koma i frå at dette "alltid" blir sagt om mannen, at han er eit stort barn. Då er det ikkje like lattervekkande lengre - og det kan ofte virka som det er "opplest og vedteke" at det faktisk er slik... Det fekk meg til å lura på om noko tilsvarande vert sagt om kvinner, og at kvinner sjølv spøker med det på same måte som menn kan spøka med at dei er gutar (ikkje barn) med guteleker. Kom ikkje på noko eg - gjer de? Er det lov å spøke med kvinner på same måte? Eg la merke til ein annan ting dog: Kvinna skal manipulere mannen for å få det som ho vil - ikkje diskutere for å få det som dei vil. Ein smule meir negativt enn å bli kalla eit barn, kanskje - men blir ikkje det sagt om kvinner at dei er slik? (Om enn kanskje ikkje like "akseptert" at det er slik...) Hmmm - all slags tankar ein kan få av ein gammal, tynnslitt "vits"...
Catzy Skrevet 14. februar 2004 #6 Skrevet 14. februar 2004 Mulig jeg er naiv, men dette høres mest ut som en rimelig ironisk bok! Tror nok det er skrevet med en porsjon ironi oppi det hele. Men jeg har ikke lest boka, så jeg vet ikke. Catzy
vivi Skrevet 14. februar 2004 #7 Skrevet 14. februar 2004 Må si meg enig med de andre. Tror nok boka er ironisk skrevet, og med en slump humor :-)
Saga Skrevet 15. februar 2004 #8 Skrevet 15. februar 2004 Den er nok sikkert ironisk, men jeg har ikke tenkt å kjøpe den for å finne ut.
Vendela Skrevet 15. februar 2004 #9 Skrevet 15. februar 2004 Mulig jeg er naiv, men dette høres mest ut som en rimelig ironisk bok! Tror nok det er skrevet med en porsjon ironi oppi det hele. Men jeg har ikke lest boka, så jeg vet ikke. Catzy :enig_animasjon:
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 16. februar 2004 #10 Skrevet 16. februar 2004 Bare et lite apropos: Det rare er jo at på svært mange diskusjoner her inne handler det nettopp om hvor banrslig mannen er..... og hva man må gjøre for å lure/manipulere han. Det er stadig innlegg av typen, jaja, menn er nå bare sånn, det må vi akseptere. Mulig det ikke er dere som reagerer på boktittelen som skriver den typen innlegg
Gjest Anonymous Skrevet 16. februar 2004 #11 Skrevet 16. februar 2004 Mulig det ikke er dere som reagerer på boktittelen som skriver den typen innlegg jeg reagerer i alle fall kraftig på boktittelen.. og jeg har aldri skrevet den type innlegg om menn.. (tror ikke jeg har skrevet "generaliserende" innlegg i det hele)
VesleBråka Skrevet 16. februar 2004 Forfatter #12 Skrevet 16. februar 2004 Hmmm - det er sikkert meint å vera humoristisk' date=' men det er ikkje til å koma i frå at dette "alltid" blir sagt om mannen, at han er eit stort barn. Då er det ikkje like lattervekkande lengre - og det [i']kan ofte virka som det er "opplest og vedteke" at det faktisk er slik... Crazee ser poenget mitt. Klart jeg ser at det er humoristisk ment, men all humor er basert på det virkelige liv. Hvis det ikke var fnugg av sannhet eller gjenkjennelse i utsagnet, hadde det ikke vært morsomt. Det er dette jeg reagerer på. Er det virkelig blitt så ille at det er normalt og akseptert at menn går fra å være mors lillegutt rett over til å bli konas lillegutt? Jeg synes ikke det er greit at menn oppfører seg som barn. Kanskje derfor jeg reagerer. Jeg synes heller ikke det er greit at kvinner slår seg til tåls med at mannen deres er en baby. Men aller mest - menn selv? Synes de det er greit å alltid bli fremstilt som umodne barn? Har de ingen stolthet lengre? Vil de ikke være sterke, mandige, uavhengige, ansvarlige vesner som er en viktig del av familien? Jeg skjønner at noen menn er villig til å bytte dette mot at latskapen skal få råde, men jeg nekter å tro at menn flest er slik. Det er ikke min erfaring.. (jeg synes ikke menn "bare er sånn", det er derfor jeg reagerer sissi. Jeg synes det er urettferdig overfor dem, nesten å kastrere dem. Jeg lurer på Hvorfor lar de seg kastrere? Hvorfor synes kvinner det er greit å ha en baby til mann?? Så du har rett i at jeg ikke lager innlegg for hvordan manipulere menn..)
Crazee Skrevet 16. februar 2004 #13 Skrevet 16. februar 2004 Kjernen av sanning i det utsegnet er vel at menn gjerne kan bli oppslukt av verktøy og andre tekniske dupedittar, og leika seg med det slik som gutar kan leika med bilbaner og kva det no må vera. Det er vel ikkje så mange menn som vil protestere på at leikene dei hadde som barn berre er blitt "bytta ut" med verktøy og slikt - gleda dei har med å "leika" seg med dette har mange stadig. Barnlig glede, som det heiter i julesongen, og slik sett er "store gutar". Det gjeld jo damer òg - kor mange leikar seg ikkje med PC'en her? Men det er altså menn som har fått det hengande ved seg, sidan interessene for slike tekniske ting/verktøy visstnok er mykje meir utbreidd hjå mannen. Men derifrå (stor gut) til barn, nei det er det ikkje mange menn som går med på - det blir i drøyaste laget; det er eit alt for stort sprang. Likevel høyrer me i grunnen ofte frå kvinner at dei omtalar mannen som barn. (Mannen generelt - ikkje t.d. ektemann, som kan stemma i ein del tilfelle. Får meg til å tenka på den tråden om mannehets...) Kvifor så få protestar? Tja... Det er ikkje godt å seia. For å vera snille med kvinnene? Gitt opp å protestere? (Har lagt merke til ein del gongar tidlegare at kvinner bagatelliserer slikt når dei skal forsvare uttalingane - for det er visst mykje forsvar og ikkje unnskuldingar? Eller dei kan seia at menn kan jo gjere det same - og så protesterer dei når dei gjer akkurat det, blir høglydt fornærma Har opplevd akkurat slike reaksjonar, sjølv om eg ikkje tør seia heilt kva det vart reagert på...) Kunne vore freistande å spørja korleis de kvinner reagerer når menn faktisk protesterer på det dei opplever som urettferdig omtale/behandling?
VesleBråka Skrevet 16. februar 2004 Forfatter #14 Skrevet 16. februar 2004 Jeg håper jeg vil være såpass rettferdig at jeg behandler menn som ønsker å være + oppføre seg som menn, som menn. Jeg tenker ikke på menns fascinasjon med dingser, det synes jeg ikke er barnslig. Og jeg synes heller ikke en kvinne er umoden om hun er ute og aker en søndag. Men interessant innspill. Jeg tenker mer på om menn synes det er greit å være så ansvarsløse og late at de blir omtalt som barn eller tenåringer av sin make? Jeg hadde ikke likt det. Derfor lurer jeg på om det er en norm nå. F.eks var vi på visning her om dagen. Mannen som bodde der hadde ikke vaskemaskin, men det var opplegg til det på badet. Så spurte jeg om han pleide å bruke den felles vaskekjelleren da, og hvordan det var. Da sa han uten å blunke at han hadde flyttet hit rett fra sin mor, som bodde i nabolaget. Og han traff kjæresten sin like etter at han flyttet inn. Så han trengte ikke tenke på slikt, haha. Sa han som den naturligste ting i verden.. Jeg har ærlig talt vanskelig for å forstå hvorfor menn vil være så hjelpesløse. Det er ikke hva menn er for meg.
Crazee Skrevet 16. februar 2004 #15 Skrevet 16. februar 2004 Jeg tenker mer på om menn synes det er greit å være så ansvarsløse og late at de blir omtalt som barn eller tenåringer av sin make? Jeg hadde ikke likt det. Derfor lurer jeg på om det er en norm nå. Håpar og trur at slike menn er og vil vera i mindretal, sjølv om det er dei me høyrer om. Men det er vel fordi det ikkje er så interessant å snakka om menn som gladeleg steller seg sjølv heilt fint, eller tek aktivt del i husarbeid om dei er to (eller fleire) som ein naturleg del. Etter kvart vil det vel bli vanlegare at det ikkje var mamma som gjorde alt slikt, slik at dei ikkje har med seg dårlege vanar heimefrå heller - at tanken om å overlata diverse til mamma/dama er framand for dei.
*Kaisa* Skrevet 17. februar 2004 #16 Skrevet 17. februar 2004 tror egentlig jeg ikke hadde lagt såååå veldig mye i det jeg
Glitterchick Skrevet 17. februar 2004 #17 Skrevet 17. februar 2004 Uansett om det var ment som en spøk, ironisk, at de ikke hadde lagt så mye i det osv. så syns jeg det er greit å reagere på det. Gjør man ikke det, så forsvinner ikke det innlærte synet på kjønnsrollene heller.
VesleBråka Skrevet 17. februar 2004 Forfatter #18 Skrevet 17. februar 2004 Uansett om det var ment som en spøk' date=' ironisk, at de ikke hadde lagt så mye i det osv. så syns jeg det er greit å reagere på det. Gjør man ikke det, så forsvinner ikke det innlærte synet på kjønnsrollene heller.[/quote'] My point exactly. Hvis man vifter bort alt med "slapp litt av, det var da bare en spøk" så bryr man seg egentlig ikke så mye. Og, til de som synes det skal slappes av, det er forskjell på å diskutere trender i samfunnet på KG, og å skrive til forlaget og kreve forandring. Det gidder jeg ikke gjøre med det første. Bare ta det opp her, og se om andre også reagerer eller synes alt er greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå