Gå til innhold

Nasjonaliteten til barnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei.

Jeg har komt i et forhold med en gutt på universitetet mitt i England. Jeg er norsk statsborger, og han er polsk. Men vi skal begge arbeide i England etter endt studier.

Vi ser for oss begge å få barn sammen en gang, men jeg vet med meg selv at jeg først og fremst vil at barnet skal ha norsk statsborgerskap (noe jeg vet at det vil få etter norsk lov pga. av min egen). Men vil den få en dobbel, pga. farens polske? Lurer på hva polsk lov sier om det.

Ingen av oss er engelsk, så barnet vil nok ikke få engelsk statsb. (håper jeg).

Ellers vil jeg og unnlate å oppdra barnet etter engelsk kultur og byliv, og på grunn av økonomien vil jeg ikke gjøre det i Polen heller. (Men jeg har vært for redd til å spørre kjæresten min om hva han synes om det, for han er nok litt patriotisk). Hva om jeg flytter til Norge igjen, tidlg i svangerskapet? Er det en luke i lovgivningen som tillater det?

Jeg vet at det virker som om jeg fokuserer mer på barnet enn forholdet vårt, men det er ikke hoved tanken min. Jeg vil bare være forberedt på problemene om jeg plutselig en dag skulle bli gravid og dermed tvungen til å tenke gjennom dem.

Tusen takk om det er noen med erfaring med dette, og som har noen relevante råd og peiling om dette. :)

Mvh,

Meg.

Anonym poster: 922e4add76dfdef0ceee254bc8f40a3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om DU är norsk medborgare blir barnet norsk medborgare automatiskt.

Jag är ganska säker på att barnet INTE kommer få faderns medborgarskap så länge ni inte är gifta. Gifter ni er är det en annan sak.

Jag vet hur det fungerar i Sverige, och för norska män som blir pappa med en utlänsk kvinna. Då spelar det roll om föräldrarna är gifta och om barnet föds i Norge/Sverige eller inte

Det bästa du kan göra är egentligen att skriva ett mail till polska ambassaden i Norge, eller i England. DE är de som borde vara bäst kunniga på vad som gäller.

Du kan också maila Norska ambassaden i England, är de lika duktiga som kunniga som Norska ambassaden i Sverige så får du nog bra svar.

Skrevet

Om DU är norsk medborgare blir barnet norsk medborgare automatiskt.

Jag är ganska säker på att barnet INTE kommer få faderns medborgarskap så länge ni inte är gifta. Gifter ni er är det en annan sak.

Jag vet hur det fungerar i Sverige, och för norska män som blir pappa med en utlänsk kvinna. Då spelar det roll om föräldrarna är gifta och om barnet föds i Norge/Sverige eller inte

Det bästa du kan göra är egentligen att skriva ett mail till polska ambassaden i Norge, eller i England. DE är de som borde vara bäst kunniga på vad som gäller.

Du kan också maila Norska ambassaden i England, är de lika duktiga som kunniga som Norska ambassaden i Sverige så får du nog bra svar.

Tusen takk for svar på det. Det hjalp meg litt videre.

Innser at om jeg skal få ett endelig svar på denne kompliserte suppen, trenger jeg å studere internasjonal juss. Det er en hel arbeidsdag i research.

Jeg sender ambassaden en e-mail,- Tusen takk Furstina. :)

AnonymBruker
Skrevet

Fra UDI:

"

Etter dagens lov, som trådte i kraft 1. september 2006, blir barn med norsk mor eller far alltid norsk statsborger ved fødsel. Dette gjelder uansett om barnet blir født i Norge eller utlandet, og uansett om foreldrene er gift eller ikke."

"

Dersom barnet er automatisk norsk ved fødsel, trenger man ikke melde fra for å sikre at barnet blir norsk statsborger. Men for at barnet skal få norsk pass, må man søke hos politiet, eventuelt norsk utenriksstasjon dersom man er bosatt i utlandet."

"

Dobbelt statsborgerskap

Om barn med utenlandsk far eller mor ved fødselen også får det aktuelle landets statsborgerskap, avhenger av det landets lovgivning. Spørsmål om dette må rettes til landets myndigheter eller representasjon i Norge eller utlandet (ambassade, "High Commissioner", generalkonsulat eller konsulat).

Norsk lov er i et slikt tilfelle ikke til hinder for dobbelt statsborgerskap".

( http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsborgerskap/Statsborgerskap-for-barn/Statsborgerskap-ved-fodsel/)

Altså, du må finne ut av hva polsk lovverk sier om dette.

Anonym poster: ad26585a9a57ba3fe142e8b05fea856e

AnonymBruker
Skrevet

Dobbelt statsborgerskap er i utgangspunktet ikke tillatt i Norge :)

http://www.udi.no/Se...tatsborgerskap/

Jeg er AB over og som du ser til linken min, så er dobbelt statsborgerskap tillatt i Norge dersom barnet har foreldre av to forskjellige statsborgerskap.

AnonymBruker
Skrevet

Barn kan ha dobbelt statsborgerskap i Norge, men må velge ett når de blir myndige. Dersom de velger norsk, og i tillegg et land som godtar dobbelt, vil ikke Norge anerkjenne det andre statsborgerskapet som gyldig.

Anonym poster: 53d3dcc9d5330f90458bb75faca45981

Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Fant på nettet:

Etter polsk lov får barnet polsk statsborgerskap hvis begge eller en av foreldre er polsk. Hvis foreldre har ulik statsborgerskap, så kan foreldre i løpet av de første 3 mnd velge hvilken statsborgerskap barnet skal ha.

Barnet kan endre statsborgerskap til det av den andre av foreldre når barnet er mellom 16 og 18,5 år.

Polen godtar valigvis ikke bobbel statsborgerskap.

Det jeg vil påpeke er at statsborgerskap er en ting, men nasjonalitet er noe annet. Man kan endre statsborgerskap, men når det gjelder nasjonalitet, så skal barnet alltid være halvt norsk og halvt polsk.

Endret av Wei Wei
Skrevet

Barn kan ha dobbelt statsborgerskap i Norge, men må velge ett når de blir myndige. Dersom de velger norsk, og i tillegg et land som godtar dobbelt, vil ikke Norge anerkjenne det andre statsborgerskapet som gyldig.

Anonym poster: 53d3dcc9d5330f90458bb75faca45981

Hæ? Høres ut som synsing spør du meg.

Mine to barn har dobbelt statsborgerskap, og vi har fått beskjed fra myndighetene i både Norge og Thailand at de aldri vil miste sine statsborgerskap ei heller at noen av disse underkjennes av respektive myndigheter.

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner er samboer med ei tysk dame, han er norsk og de bor i Norge. Der har barna både norsk og tysk statsborgerskap og pass...

Anonym poster: 49ebaf5670e0f379593516646eb4ff66

Skrevet

jeg har alltid trodd at det var slik at barnet automatisk fikk statsborgerskap i det landet de ble født i?

jeg mener å ha hørt for lenge siden at om du fødte i et fly, var det det landet du flydde over i det barnet kom ut det fikk statsborgerskap i :fnise:

det hørtes jo rart ut, men har alltid trodd det jeg :fnise:

Skrevet

Du har dels rett, ^me^!:)

Er man f.eks født i USA kan man automatisk bli statsborger, med mindre man ønsker noe annet. Er foreldrene norske statsborgere, fikk man i alle fall før delt statsborgerskap, med like rettigheter som andre i begge land!:)

Men jeg TROR man bare kunne ha ett passom gangen, altså enten norsk eller amerikansk.

AnonymBruker
Skrevet

Du har dels rett, ^me^! :)

Er man f.eks født i USA kan man automatisk bli statsborger, med mindre man ønsker noe annet. Er foreldrene norske statsborgere, fikk man i alle fall før delt statsborgerskap, med like rettigheter som andre i begge land! :)

Men jeg TROR man bare kunne ha ett passom gangen, altså enten norsk eller amerikansk.

Vet ikke om det fortsatt er slik i USA, men de fleste land er det ikke slik. :)

AB som skrev sitat fra UDI over.

Skrevet

Reglene kan ha blitt endret, men var i alle fall sånn før!:) Har slike tilfeller i familien!:) Og fortsatt blir man amerikansk statsborger selv om foreldrene er immigranter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...