Gå til innhold

Grunnstipend - hva bruker barna deres dette på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en tenåring som begynner på vgs. til høsten. Han har søkt om grunnstipend og utstyrsstipend og fått dette godkjent. Mao. vil han fra høsten av får 1980.- ekstra i måneden + et ustyrsstipend på rundt 900kr.

Vi har hittils betalt månedskort, klær, hårklipp, mobbiltelefon og liknende for ham. I tillegg har han fått ca. 1000kr i måneden for plikter i hjemmet.

Vi har lenge hatt et problem med å få ham til å følge opp ansvaret med plikter i hjemmet, og at han må arbeide for pengene. Han har også en drøm om å kjøpe seg lettmotorsykkel, og vi har derfor forsøkt å få ham til å spare og skaffe seg sommerjobb. Han har vært veldig lite interessert (fordi han ikke ha disse pengene).

Nå får han altså nesten 2000kr ekstra i måneden, som han ikke trenger å gjøre noe for.

Spørsmålet er derfor: dere som har barn som får fullt grunnstipend, hva må barna deres bruke dette til? Betaler dere fortsatt for klær, mobil, månedskort og hårklipp og sånt, og lar barnet selv benytte grunnstipendet slik han/hun vil? Eller lar dere barnet betale dette selv? Gir dere barnet månedsbeløp for plikter eller liknende i tillegg?

Takker for alle svar :)

Anonym poster: 57cb82ef720683c37df6352f5b84b64f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg betaler alt jeg greier av skolemateriell - om det blir hardt så må vi bruke litt av stipend pengene. Forøvrig så står det på sperret konto - sparing til lappen.

De er vel ikke helt enige i den beslutningen fordi de vil ha lommepenger.............men lommepenger må de jobbe for :)

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke skolemateriell i utgangspunktet gratis på vgs.? Hva er det man må betale utover det som er gratis?

Gjest Solise
Skrevet

Jeg får kun 800 kr i måneden i stipend. Og disse pengene går til mat i kantina +kanskje en mascara eller lignende om jeg kan ta meg råd til det. Men somregel blir pengene brukt fort opp. Vet at venninnene mine som får fult stipend også bruker dette på mat på skolen, siden der er ''ut'' å ta med hjemmefra. Og det er i tilegg mye bedre mat her på skolen, og man får kjøpt seg noe godt å drikke til. Personlig synes jeg du skal la han ha pengene selv, og fortsette å betale div ting. Og om han fks finner en dyr jakke, eller genser han har lyst på, kan du jo si at han skal spleise?

Noe må han jo såklart kjøpe selv med alle pengene, dette kan være en hårvoks om han bruker det. Men vanlige utgifter som hårklipp osv bør dere fortsette å betale.

En ting jeg har hatt lyst til lenge, er å dra på justin bieber konserten i oslo. Pengene til biletten måtte jeg jobbe for hjemme i og med at det er sommerferie, mens jeg selv velger å betale flybilettene til oslo +spare til reisepenger. Synes det er greit å betale slike ting selv :)

Er nok ikke sikkert foreldre mener det samme, men dette er mitt syn som er i samme sitasjon som sønnen din.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, Solise :)

Får du i tillegg "månedslønn" for plikter i hjemmet?

Hvis du kun får 800kr i måneden (stipendet) å bruke på deg selv, så forstår jeg at pengene går fort og at man trenger hjelp til andre utgifter. Her vil tenåringen få 2980kr i måneden hvis han gjør alle pliktene sine og får beholde stipendet selv. Regner med at det vil kunne dekke en god del utover mat i kantina :) Spørsmålet er litt hva det i så fall er riktig at det skal dekke.

AnonymBruker
Skrevet

Jomfrua: hvordan får du flyttet det til sperret konto? Har du opprettet en i barnets navn, eller sendte du brev til lånekassa om å utbetale det til den andre kontoen? Har forstått det slik at det første beløpet må utbetales til en konto i barnets navn. Kunne vært en idé å gjort noe liknende her også, men det må i så fall diskuteres først. Tenåringen ser for seg at han blir "rik" til høsten ;)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg fikk omtrent 2000 i stipend og jeg måtte bruke mine på mat, skoleutstyr, halve husleien og månedskort. Og alt av klesshopping, øldrikking og moro måtte jeg også betale selv. I tillegg fikk jeg 700kr i mnd av dem i lommepenger.

Mamma og pappa betalte halve husleien og mobiltelefonen.

Og så betalte de for legetimer, vanlige frisørbesøk, tannlege, nye vintersko- sånne ting.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har flyttet det til konto som jeg disponerer i barnas navn. En problemstillinger når de fyller 18 - men det får vi se på da.

Det ble diskusjon hos meg også..........for de så for seg lett-tjente lommepenger. Men jeg har satt mål for dem: De skal ta lappen rundt 18 år.

Og da trenger de penger...........

Gjest Solise
Skrevet

Takk for svar, Solise :)

Får du i tillegg "månedslønn" for plikter i hjemmet?

Hvis du kun får 800kr i måneden (stipendet) å bruke på deg selv, så forstår jeg at pengene går fort og at man trenger hjelp til andre utgifter. Her vil tenåringen få 2980kr i måneden hvis han gjør alle pliktene sine og får beholde stipendet selv. Regner med at det vil kunne dekke en god del utover mat i kantina :) Spørsmålet er litt hva det i så fall er riktig at det skal dekke.

Får ikke lommepenger hjemme nei, med mindre jeg spørr om 100 kr til kino og lignende på den tiden av måneden jeg har brukt opp alt av penger. Om jeg trenger noe, klær eller sminke får jeg alltid penger til det, men ikke noe fast ''månedslønn''. Om han fortsatt skal få 1000 kr i måneden for plikter hjemme synes jeg det er mer greit at han betaler mer selv. Som klær og frisør. Du kan jo enten fortsette å gi han 1000 kr i måneden som han disponerer på klær og andre utgifter selv. Eller så kan du si at stipendet bruker han på samme måte som han har brukt lommepengene, og at du heller gir han penger og betaler frisør etc når det trengs :)

Har ei venninne som ikke fikk stipend i det hele tatt, og heller fikk 3000 kr i månenden av foreldrene. Hun betalte alt av klær, frisør, sminke, mat osv selv :)

Gjest Regine
Skrevet

Min tenåring får ikkestipend, men hadde h*n fått nesten 2000 nok pr mnd, hadde ikke jeg betalt mye ekstra! Når er det egentlig disse ungdommene skal lære at penger ikke er gratis? Jeg krever at h*n har sommerjobb, og vil, om jobbingen fortsetter til høsten, betale mindre lommepenger. Ingen grunn til å legge opp til at de venner seg til et luksusfprbruk uten line. Hos oss får man heller ikke betalt for å gjøre vanlig husarbeid, dette er noe vi alle må bidra til uten penger.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg starter nå på 3.året på vgs og har fått akkurat det samme stipend-beløpet som din sønn igjennom 3 år. Når jeg startet på vgs fikk jeg beskjeden om at stipendet + lønningen fra jobben min skulle dekke absolutt alle mine utgifter, og det har fungert veldig, veldig bra + at jeg har lært mye om økonomi og jeg har blitt litt mer selvstendig :)

Jeg har alltid hatt dyre forbruksvaner, men uansett så klarte jeg å betale lappen min helt selv, 5 storby/syden-turer med venniner OG jeg har nå kjøpt russebil. Så jeg har ikke lidd noe nød av å styre min egen økonomi!

Anonym poster: e5c308167c08b1b68fe6946d18c60430

• Liker 4
Skrevet

Jo, det er vel egentlig sånn at skoleutstyr skal väre gratis. Det skal dekkes av de 900 kr alle sammen får hvis de söker om det, nemlig utstyrsstipend. Siden böker er gratis skal de pengene dekke dataleie, og evt. andre kostnader. (f.eks kniver hvis man går matlinja, diverse snekkertöy hvis du går byggfag...)

Jeg får hver måned fullt stipend, og jeg betaler vel egentlig en god del selv. jeg vil si det er fair at dere betaler mat, evt. litt klär om det er noe han virkelig trenger, telefon og evt busskort. Utover det vil jeg si at han skal betale alt annet han vil ha selv. Synes vel også egentlig det kanskje er litt rart at han får penger av å hjelpe til hjemme.... det er noe som burde väre forventet at han gjör uansett synes jeg.

Men hvis dere har god nok ökonomi hjemme kan vel det beste väre at dere spare alle pengene hvis dere vil :)

Skrevet

Hei! Første året på vgs for noen år siden fikk jeg 1600 utbetalt i måneden, og 4000 de store stipendene i august og januar. Jeg hadde også en liten jobb da jeg tjente rundt 1000-1500 i månedene da jeg jobbet på en klesbutikk. Mine foreldre hadde problemer med økonomien og selv om de gjerne ville hjelpe meg så mye som mulig hadde de ikke mulighet til det. Så jeg betalte alt selv, mat på skolen(som var varmmat og veldig god) underholdning, fritidsaktiviteter, sminke, klærs, kjøpte meg blandt annet en bærbar det året. Det skal sies at jeg gjorde ekstremt lite hjemme fordi jeg var lat og min mor kjørte meg mye rundt hvor enn jeg ville. Men klarte meg helt fint økonomisk, og nå 4 år semere har jeg mye mer penger enn de fleste på min alder fordi jeg har blitt flink til å tjene pengene selv istedenfor å bare få av foreldrene. Jeg er student.

Skrevet

Da jeg gikk på vgs hadde de med stipend mye bedre råd enn oss andre. Jeg fikk ikke 2000 kr i mnd av mine foreldren, fikk vel nesten 1000kr hver mnd og klær jeg trengte (Altså: Ikke lyst på, men trengte). Å få 2000 kr mnd i stipend og betalt alle regningene er luksus, det er jo mer enn mange voksne i full jobb har igjen etter regninger og mat er betalt.

Jeg synes han skal klare seg med de 2000kr, så får han heller jobbe litt ekstra hjemme om han trenger noe mer. Telefonregningen og andre regninger kan han betale selv. Er det noe han trenger, slik som nye vintersko kan dere jo hjelpe til litt da. Men 2000 kr i mnd er mye, for det bør han klare betale mobilen sin og andre ting han trenger selv.

• Liker 2
Gjest IngvildSF
Skrevet (endret)

Lurer på hvorfor i all verden du i det hele tatt spør om dette. Han kommer til å få 2980kr i måneden (med penger fra dere), og så skal han ikke kunne betale for seg selv? Altså, det koster ikke så mye med hårklipp, klær, månedskort og mobil. Syns det er en uting å venne seg til høye forbruksvarer, noe han (nesten) helt sikkert vil gjøre med så mye penger i tillegg til at dere betaler for han. Jeg ville foreslått at han også sparer en del til lappen, f.eks. pengene fra dere, altså 1000kr i måneden. Hvis han ikke klarer seg med 1980kr til mobil, hår, klær og månedskort, så bør man se på forbruket.

Det er ikke meningen å være krass, altså ;) Det er greit å tenke taktisk, noe det ikke er sikkert at 15-16-åringen skjønner akkurat nå. Hvis han sparer, og lærer seg til å ha relativt lavt forbruk, vil ikke studietiden bli så tøff og han får råd til lappen når han er 18 år. Kjipt å utsette den.

Endret av IngvildSF
  • Liker 3
Skrevet

Jomfrua: hvordan får du flyttet det til sperret konto? Har du opprettet en i barnets navn, eller sendte du brev til lånekassa om å utbetale det til den andre kontoen? Har forstått det slik at det første beløpet må utbetales til en konto i barnets navn. Kunne vært en idé å gjort noe liknende her også, men det må i så fall diskuteres først. Tenåringen ser for seg at han blir "rik" til høsten ;)

Stipendet går direkte til tenåringen og er ikke noe foreldre har rett til å disponere, tross alt grunnen til at han får fullt stipend er deres dårlige inntekt. Ikke at du skal ta pengene hans.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har folk for god råd? Er ordningen for god?

Trodde stipend ble gitt pga de trenger det.

Her ser jeg foreldre skal spare de, gå til lappen når de fyller 18 osv. Har de da egentlig bruk for de?

Mine barn fikk stipend, jeg hadde ikke så god råd da. De måtte bruke det til hybel osv. De fikk ikke ta opp lån de tre årene de gikk på vgs. Noen syns jeg var for streng. Andre unger fikk ta opp ln i tillegg for å ta lappen osv, kjøpe dill og dall.

Anonym poster: 60036251511f7d6661c9937383b442df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere spør: lånekassen ser ikke på inntekten til samboer, kun økonomien til bostedsforelder.

Vi har derfor OK økonomi, og har råd til å betale det guttungen trenger. Jeg synes ikke at guttungen er bortskjemt, og vi har hatt perioder der vi har hatt dårligere råd, og ikke råd. Men nå er økonomien vår slik at dette ikke er penger vi (snakker om oss voksne ja. Ungdommen ser nok annerledes på det) på noen måte trenger. Ettersom det ikke hadde falt oss inn at vi trengte å søke om støtte fra lånekassa kom det litt bardust på oss at guttungen fikk innvilglet hele beløpet, og vi er derfor nå i en situasjon der vi må reorientere oss litt i forhold til hvor god økonomi vi ønsker at gutten skal ha. Det er også vanskelig å forklare for ham at han ikke skal ha de pengene, når lånekassa sier han skal ha de pengene. De har til og med en egen paragraf som forklarer hvorfor ting er urettferdig for mange: http://www.lanekasse...stipend_og_lan/

Vi hadde som sagt ikke sett for oss denne situasjonen før guttungen kom med stjerner i øynene og åpenbart ser for seg rikdom fra høsten av. Når det gjelder penger han får for plikter så er dette utover de vanlige pliktene i hjemmet. Det er såpass store jobber at det både kan ses på som at han tjener pengene, og i tillegg avlaster oss. Det er mao. ikke "lommepenger" for å gå ut med søpla (selv om det også på en måte ligger i dette beløpet, ettersom han må hjelpe til med å holde det ryddig for i det hele tatt å tjene de ekstra pengene).

Mat får han selvsagt gratis når han spiser hjemme ;)

Vi synes ikke det er noen god idé å si at han ikke kan fortsette å gjøre ting hjemme for å tjene penger, men vi synes heller egentlig ikke at han skal ha så god råd. Så derfor lurer vi på om vi skal la ham betale for en del ting selv fra og med høsten av. Jeg kan ikke se at han kommer til å bruke pengene på så mye annet enn kebab og fest hvis han ikke må...

Men jeg er også veldig sikker på at han kommer til å se på det som veldig urettferdig at han nå må bruke pengene på ting som vi ikke har sagt noe om at han må betale selv, før han fikk pengene, hvis dere skjønner. Så det er dette vi sitter og diskuterer og forsøker å tenke gjennom: hva som føles "riktig" og "rettferdig", men samtidig lærer guttungen at få ting er gratis her i verden.

Det er greit å ha en balansegang her. Vi er bare usikre på hvor grensa bør gå :)

Skrevet

Jeg fikk ca. det samme som tenåringen din (i første klasse, de to siste årene fikk jeg mye mindre pga. man ikke betaler bøkene selv - kun PC og annet utstyr), og jeg brukte det på ting jeg trengte. Hårklipp, mobil, transport. Mat tok jeg med hjemmenfra. Fikk ikke månedspenger. Hadde sommerjobb jeg tjente ca. 25 000 på, dette ble spredt utover året. Siste året på vgs betalte jeg i tillegg "leie" hos mamma.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle meninger og tanker. Vi må nok gå i tenkeboksen på dette her, men vi begynner å bli ganske sikre på at han ikke får bruke nesten 3000kr måneden på akkurat det han vil. Så den blir nok en del regler her, og kanskje krav om månedlig sparing av en del av beløpet til noe større hvis han skal "beholde pengene helt selv" ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...