AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #1 Skrevet 25. juli 2012 Vi har bestemt oss for å ta tidlig ultralyd én gang. Vi ser ikke helt poenget med å bruke en tusenlapp på å sjekke flere ganger. Så jeg ringte til den eneste klinikken her i nærheten som tilbyr privat ultralyd og da ble alternativene å enten få time i morgen (10+4) eller vente til 14+4. Vi kunne godt tenke oss å se at alt er i orden før vi forteller familien det og synes det er veldig lenge å vente til uke 14. Men samtidig, hvor trygge kan vi være på at alt går bra 10+4? Og når det da har passert 12 uker, kan vi føle oss trygge på at alt mest sannsynlig er i orden så lenge vi ser at alt er i orden i morgen? Vi gikk for time i morgen, men tvilen kom ganske fort allikevel. Hva ville dere gjort? Hva har dere gjort tidligere, hvordan har det gått med dere som har fått bekreftet at alt er ok i uke 10-11? Damen jeg snakket med mente også at det ikke var stor forskjell på ultralyd da og om vi ventet halvannen uke, det eneste var evt den nakkefolden. Er det noe mer vi ikke får sett så tidlig? Takk for svar! Anonym poster: 8d75fb60c04cf384a50b153d2010cef8
Lura Lotta Skrevet 25. juli 2012 #2 Skrevet 25. juli 2012 (endret) Jeg fikk beskjed da jeg var redd for å miste at om jeg hadde vært på tidlig ultralyd og sett liv og alt var i orden så var sjansen for abort etter dette være nesten lik 0. Så om dere ser liv så kommer nok alt til å gå bra Jeg var 10+2 på tidlig ul. Endret 25. juli 2012 av Lura Lotta
barnesangen Skrevet 25. juli 2012 #3 Skrevet 25. juli 2012 Jeg hadde første Ul (innvendig ) da jeg var ca 7, 5 uker på vei. Da var det et bankende hjerte. Fikk tidlig UL fordi jeg har gjennomgått IVF, og da er prosedyren til mitt sykehus at de vil ta ul så tidlig. Grunnet høy alder tok jeg ny ul ca uke 12 i fbm duotest. da sjekket de nesefold og nakkeben. Etter det var det ul i uke 18 (ordinært) og jeg fikk i uke 24. Skal ha i 32 og 36 også også fordi jeg blir fulgt opp av en avd for overvektige gravide. hadde jeg ikke hatt denne situasjoenen, ville vi nok bestilt privat. Finnes det hjerteaktivitet er sjansen mye mindre for SA fikk jeg vite på første ul. Ta timen du , og kos deg med bildet av den lille. Lykke til i graviditeten. Jeg er nå 25 uker på vei.
marielle171 Skrevet 25. juli 2012 #4 Skrevet 25. juli 2012 Vi var på UL i uke 10+2 og jeg syntes det var litt for tidlig og jeg ville dratt i uke 12 neste gang.. Men jeg syns uke 14 er litt seint. Da er det bare 4 uker igjen til ordinær UL. Så jeg tror det er bra at dere drar i uke 10. Vår gynekolog sa at hvis du ser og hører liv i uke 10 da er det nesten ingen sjanse for en spontan abort, så du kan trygt fortelle om graviditeten til familien din etter du har vært på UL.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #5 Skrevet 25. juli 2012 Vi var på UL i uke 10+2 og jeg syntes det var litt for tidlig og jeg ville dratt i uke 12 neste gang.. Men jeg syns uke 14 er litt seint. Da er det bare 4 uker igjen til ordinær UL. Så jeg tror det er bra at dere drar i uke 10. Vår gynekolog sa at hvis du ser og hører liv i uke 10 da er det nesten ingen sjanse for en spontan abort, så du kan trygt fortelle om graviditeten til familien din etter du har vært på UL. Og når man snakker om se og høre liv så er et bankende hjerte nok? Takk for innspill alle sammen! TS Anonym poster: 8d75fb60c04cf384a50b153d2010cef8
marielle171 Skrevet 25. juli 2012 #6 Skrevet 25. juli 2012 (endret) Og når man snakker om se og høre liv så er et bankende hjerte nok? Takk for innspill alle sammen! TS Anonym poster: 8d75fb60c04cf384a50b153d2010cef8 Ja, vi så at hjertet banket og så skrudde hun på lyden og da hørte vi det i tillegg. Derfor jeg skrev 'se og høre liv'. Selvfølgelig er det aldri 100% sikkert at svangerskapet kommer til å gå bra, men i følge gynekologen er det 98% sikkert er at det går bra etter å ha sett et bankende hjerte i uke 10. Ps.. Vi så forresten også at babyen svømte rundt i livmora i uke 10 og han 'vinka' med armene og beina. Skikkelig kult! Endret 25. juli 2012 av marielle171
marsy Skrevet 25. juli 2012 #7 Skrevet 25. juli 2012 vi hadde fosterdiagnostikk i uke 12 på Riksen. Det var jo for å avdekke de komplikasjonene de kan finne da. Gjør dere det kun for å se at hjertet slår, eller for å prøve å utelukke komplikasjoner?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #8 Skrevet 25. juli 2012 vi hadde fosterdiagnostikk i uke 12 på Riksen. Det var jo for å avdekke de komplikasjonene de kan finne da. Gjør dere det kun for å se at hjertet slår, eller for å prøve å utelukke komplikasjoner? Godt spørsmål. I utgangspunktet vil vi jo bare vite at alt er i orden. Samtidig vil vi jo gjerne utelukke komplikasjoner - er det for sent ved ordinær ultralyd? Ja, vi så at hjertet banket og så skrudde hun på lyden og da hørte vi det i tillegg. Derfor jeg skrev 'se og høre liv'. Selvfølgelig er det aldri 100% sikkert at svangerskapet kommer til å gå bra, men i følge gynekologen er det 98% sikkert er at det går bra etter å ha sett et bankende hjerte i uke 10. Ps.. Vi så forresten også at babyen svømte rundt i livmora i uke 10 og han 'vinka' med armene og beina. Skikkelig kult! Takk for svar. Nå gleder vi oss om mulig enda mer :) Tok dere innvendig? Anonym poster: 8d75fb60c04cf384a50b153d2010cef8
Lilla-dings Skrevet 25. juli 2012 #9 Skrevet 25. juli 2012 Innvendig ul 9+2 - alt ok Mine foreldre og mine aller nærmeste ble informert da jeg fant ut at jeg var gravid, ca. 5 uker på vei da. Alt ser ut til å være ok fremdeles - 20 uker i dag,
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #10 Skrevet 26. juli 2012 Innvendig ul 9+2 - alt ok Mine foreldre og mine aller nærmeste ble informert da jeg fant ut at jeg var gravid, ca. 5 uker på vei da. Alt ser ut til å være ok fremdeles - 20 uker i dag, Da satser vi på at dagens ultralyd gir oss trygghet. Takk for svar! Anonym poster: 8d75fb60c04cf384a50b153d2010cef8
marsy Skrevet 26. juli 2012 #11 Skrevet 26. juli 2012 En vanlig ultralyd så tidlig vil kun vise om det er liv eller ikke. Får dere en henvisning fra fastlege til fosterdiagnostikk (gjelder kun hvis dere har en grunn til å sjekke, ellers må det gjøres privat) kan de sjekke mer nøyaktig - de kan avdekke downs + et par andre sjeldne kromosonfeil. Dessuten tar de en veldig grundig gjennomgang av fosteret. Etter ultralyd kan de gå videre med blodprøve (såkalt dobbeltest) eller hvis de har grunn til bekymring: fostervannsprøve. På ordinær ultralyd (ca uke 18) sjekker de også indre organer, teller fingre og tær osv, men da er det vanskeligere å se f.eks. downs. Men en ultralyd gir uansett ingen garanti for at alt er ok (håper jeg ikke skremmer, dette vil også legen/jordmor presisere på en time)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå