Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Paraply
Skrevet

Var hos legen for et par dager siden, og han ga meg en brosjyre om jordmortjenesten, og sa jeg kunne ringe dit og bestille time hos jordmor. Men i dag, før jeg hadde rukket å ringe sjøl fikk jeg brev i posten om at jeg hadde fått time hos jordmor, og fått ultralyd i uke 19. Er i dette lenge å vente?Er det ikke vanlig å få ultralyd litt tidligere? Vil gjerne ha litt tidligere da jeg er litt bekymret...Hva skal til før jeg kan få en tidligere time?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mest vanlige er å ha den ordinære ultralyden i uke 18. Jeg hadde min i uke 20-21 med førstemann. Det har vel litt med hvor mye de har å gjøre. Du kan ta ul hos private klinikker, men det koster en del. Skal du få ul før uke 18 (19), på sykehuset, så bør du ha en "god" grunn. F.eks om du har mistet før, sykdommer o.l. Er du veldig bekymret, så kan det jo hende du får en før, men da må du snakke med legen din.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg fikk ikke ultralyd før jeg er 20 fullgåtte uker :( Ultralyd skal vel være mellom uke 17 og 19, men så er det jo å få plass til alle de gravide da..

Gjest *nurket*
Skrevet

Man får tilbud om ultralyd i uke 17 - 20. Noen er jo så uheldig at de får det etter uke 20 også.

Man har UL rundt dette tidspunktet fordi de små spirene vokser nogelunde likt frem til uke 20, og deretter er det mer individuelt.

Det kan virke lenge å vente, men man får ikke UL tidligere med mindre man har mistet før eller andre komplikasjoner under tidligere svangerskap. Selv spanderte jeg på meg en privat UL i uke 13 :-)

Skrevet

Er du spesiellt bekymret for noe kan du får time tidligere, ellr bestille deg en privat time.

Det koster litt hos en privat lege, men sammenlignet med å gå bekymringsfull i halvannen mnd er det en liten pris å betale....

Skrevet

Fikk UL alt i uke 7 på grunn av at jeg hadde en del ekle mensmurringer. Og så skal jeg på ny UL i uke 9. Om du går til legen din og er veeeldig bekymret for at noe ikke er som det skal i svangerskapet får du UL time tidligere også. Jeg har hørt at jeg skal på ordinær UL i uke 18.

Skrevet

:P

Hei.

Vi var på ultralyd hos en privatklinikk i uke 14.

Jeg har alltid gått til gynekolog privat fordi fastlegen ikke har den kompetansen en spesialist har etter min mening.

Så min faste gynekolog utførte den obligatoriske undersøkelsen og foretok ultralyd etterpå.

Min mann og jeg var enige om å avbryte svangerskapet om han hadde funnet graverende feil hos vårt barn.

Heldigvis fikk vi se en sprellende og frisk liten baby.

Var på ny ultralyd på sykehuset i uke 19.

Bildene på privatklinikken var mye bedre enn de på sykehuset.

Dette fordi klinikken har det siste inne teknologi.

Betaler noen ekstra kroner for dette, men det er det verdt!

:-) La Guapa

Skrevet

hei

jo sener man tager en ul jo mere er barnet udviklet og man får se mere, jeg personligt synes det er morsommer at få ul på et sent tidspunkt, da jeg gik med knotten var jeg i ul hver 14 dag fra han var 20 uker fordi han ikke ville vokse troede de, og mine ul billeder af ham fra uke 25 og op over er bare helt fenomale. Men er man bekrymret så kan man ringe og få en time før eller bruge en privat klenik koster en 700 kr men er veret det.

• 4 år senere...
Gjest Gjest_trulte_*
Skrevet
:P

Hei.

Vi var på ultralyd hos en privatklinikk i uke 14.

Jeg har alltid gått til gynekolog privat fordi fastlegen ikke har den kompetansen en spesialist har etter min mening.

Så min faste gynekolog utførte den obligatoriske undersøkelsen og foretok ultralyd etterpå.

Min mann og jeg var enige om å avbryte svangerskapet om han hadde funnet graverende feil hos vårt barn.

Heldigvis fikk vi se en sprellende og frisk liten baby.

Var på ny ultralyd på sykehuset i uke 19.

Bildene på privatklinikken var mye bedre enn de på sykehuset.

Dette fordi klinikken har det siste inne teknologi.

Betaler noen ekstra kroner for dette, men det er det verdt!

:-) La Guapa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...