Gå til innhold

Hundebæsjepose i private søppelkasser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville du som privatperson (uten hund eller kanskje kjæledyr) reagert hvis en person hadde gått bort til søppeldunken din og kastet fra seg en hundepose? –og hva ville du ha gjort dersom hunden din dreit i et nabolag der det ikke var felles søppeldunker? Ville du ha plukket opp? Hvis du hadde plukket opp, ville du ha gått bort til et hus og kastet den i en tilfeldig søppeldunk? eller hadde du gått med posen i den andre hånden resten av hjemturen (hvis du visste at det ikke er noen felles søppelkasser i nærheten)?

Hva er egentlig riktig å gjøre? Personen som eier søppeldunken har jo all grunn til å reagere på at noen kaster en hundepose i deres dunk? En ting er at posen kan sprekke når han selv kaster sitt søppel over den igjen. En annen ting er at det er frekt å gjøre det uten å spørre.

Veldig bra at hundeeier tar opp etter seg, men hva blir neste skritt. Man kan jo spørre en person om man kan kaste posen i dem sin søppelkasse. Vi hundeeiere forventer jo at personen sier ja, men man kan jo også forstå at privatpersonen er skeptisk. Eller hva? Alternative er jo at det blir en hundekake ved innkjørselen i stedet?

Er det noen som har fått så øra flagrer etter å ha kastet hundepose i andres kasser? Hva er rett og hva er galt?

Skal hundeeieren gå med posen resten av turen? Eller skal dem få lov til å kunne bruke privatpersoners søppelkasser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har det vært opptil flere opphetede debatter om tidligere! :fnise:

Men, for å svare på spørsmålene:

1. Jeg plukker ALLTID opp etter hunden min! Uavhengig av om det er søplekasser i nærheten. Finnes det virkelig folk som ser det som et argument for å ikke plukke opp!? :hakeslepp:

2. Personlig kaster jeg som regel i offentlige dunker, eller bærer den videre med på tur og hjem, ja.

3. Men, jeg synes det er fryktelig smålig av de folka som tilter for at folk kaster hundeposen i søpledunken deres. Jeg vil faktisk si det så strengt som at de verste av dem både overdriver og lyver om hvilken "effekt" disse hundeposene kan ha på dunkene deres. Min dunk har blitt fylt med tusenvis av poser totalt de siste årene, og jeg har ALDRI sett at en pose har sprukket, luktet hundebæsj i søpla eller registrert annet svineri som ikke allerede hører med det å ha søpledunk.... (dessuten, om du studerer innsiden av søpledunken din nøye titt og ofte, har du ikke da verre problemer enn en irriterende hundeeier?)

4. Det er hundeeiers ansvar å plukke opp og deponere hundebæsjen. Og det finnes ingen unnskyldning for å ikke plukke opp, spesielt ikke i nabolag. Og ja, jeg har både ringt på fremmede hus og spurt om jeg kan få en pose, eller gått tilbake etterpå for å plukke opp etter meg, når jeg har mistet posen på veien, gått tom e.l.

Skrevet

Hundeeiere putter ofte poser i søppelkassa vår. Jeg lurte litt på hvordan det blir med den optiske kildesorteringen her i Oslo, men fant ut at hundeposer sorteres helt greit, så da er det helt i orden at hundeeierne kaster posene sine hos oss. Det er langt til nærmeste offentlige søppeldunk her, så jeg skjønner hvorfor de gjør det, uten at jeg helt kan forstå at det er så ille å bære en hundepose etter knuten noen hundre meter. Jeg skjønner vel enda mindre at en knyttet pose bæsj skal være så forferdelig å ha i søppelkassa.

Skrevet

Bryr meg ikke om noen skulle kaste bæsjeposer eller andre småting i søppelkassa her, uansett hvor ille det skulle lukte. Det lukter jo ikke akkurat roser der fra før av :fnise: Hva som ligger oppi søppelkassa bryr meg jo egentlig veldig lite, jeg bruker minimalt av tid på å titte ned i den for å si det sånn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg har laget en tråd om det samme. fikk en del svar der.

Anonym poster: 5bda551d494853621d88c8a5de6a2be4

Skrevet

Syns det er bedre at folk bruker søplekassa mi til å kaste fra seg bæsjeposer eller annet smårusk, enn at de slenger det fra seg utenfor gårdsplassen her

• Liker 2
Skrevet (endret)

I søppelkassen min er det søppel, jeg går ikke oppi der for annet enn å kaste søppelet mitt, så om det ligger en liten svart pose oppi der hadde jeg ikke sett det en gang.

Der jeg kommer fra er det ingen offentlige søppelkasser, og hvis man er på lang tur gjør det meg ingenting at noen putter en liten svart pose i min søppelkasse. Heller det enn at de legger den på bakken (i pose eller uten).

Og jeg tar gjene i mot et ispapir, en gammel matpakke og en brusflaske også jeg, for å slippe å ha det liggende på bakken.

Endret av Mynona-83
  • Liker 1
Skrevet

Hadde vært helt greit det. Nå har jeg ikke hund, men om jeg har noe søppel (ispapir eller noe) og eneste søppeldunken i nærheten er en privat, så bruker jeg den.

Er jo ikke sånn at folk oppholder seg ved søppeldunkene i lenger tid og plages av lukten fra hundebæsjen sammen med all den andre søpla eller noe :P

Gjest Pheel
Skrevet

Gjør det gjerne ofte, jeg, så lenge søpelkassen har pose med plass og er plassert utenfor tomten til vedkommende.

Har ikke så jævelig mye valg om man skal plukke den opp, for offentlige søppelkasser finnes det f meg ikke noe sted her jeg bor, og å gå mange kilometer hjem med den i hånden frister ikke.

Hadde SÅKLART ikke brydd meg om noen kastet en knyttet pose i vår søppelkasse heller, er da grenser for hvor mye en skal irritere seg over?

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

enda en sånn tråd!

jaja...

Jeg plukker alltid opp etter hunden min, kaster den aldri i andres private søppelkasser.

Sier ikke noe på det om noen kaster i min, men blir rimelig pissed off inni meg fordi her jeg bor tømmer de søpla bare hver tredje uke, og all ekstra plass i søppelkassa mi trenger jeg til driten til min egen bikkje.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg knyter bare posen rundt båndet og tar den med meg inntil jeg finner en offentlig søppelkasse eller har kommet hjem og kan kaste den i egen.

Anonym poster: c9e1acb1f0c1d73de4c4c3e3d714a15b

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Dette har det vært opptil flere opphetede debatter om tidligere! :fnise:

Men, for å svare på spørsmålene:

1. Jeg plukker ALLTID opp etter hunden min! Uavhengig av om det er søplekasser i nærheten. Finnes det virkelig folk som ser det som et argument for å ikke plukke opp!? :hakeslepp:

2. Personlig kaster jeg som regel i offentlige dunker, eller bærer den videre med på tur og hjem, ja.

3. Men, jeg synes det er fryktelig smålig av de folka som tilter for at folk kaster hundeposen i søpledunken deres. Jeg vil faktisk si det så strengt som at de verste av dem både overdriver og lyver om hvilken "effekt" disse hundeposene kan ha på dunkene deres. Min dunk har blitt fylt med tusenvis av poser totalt de siste årene, og jeg har ALDRI sett at en pose har sprukket, luktet hundebæsj i søpla eller registrert annet svineri som ikke allerede hører med det å ha søpledunk.... (dessuten, om du studerer innsiden av søpledunken din nøye titt og ofte, har du ikke da verre problemer enn en irriterende hundeeier?)

4. Det er hundeeiers ansvar å plukke opp og deponere hundebæsjen. Og det finnes ingen unnskyldning for å ikke plukke opp, spesielt ikke i nabolag. Og ja, jeg har både ringt på fremmede hus og spurt om jeg kan få en pose, eller gått tilbake etterpå for å plukke opp etter meg, når jeg har mistet posen på veien, gått tom e.l.

Som om jeg skulle skrevet det selv.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vil heller at folk kaster hundeposen i søppelspannet her enn utenfor eller lar hundedritten ligge der jeg eller andre kan tråkke i den. Her er dårlig med offentlige spann, så jeg skjønner godt at man benytter de private.

Det ville muligens stilt seg litt anderledes hvis jeg bodde tett inntil et område der mange luftet hunden og alle kastet sin hundepose i mitt spann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...