AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #1 Skrevet 24. juli 2012 Hei, jeg har et problem som jeg er veldig flau over, pliis ikke døm meg, jeg ønsker veldig å fikse det, og lære å bli voksen. Jeg og samboer har til tross for noen år sammen aldri klart å holde det ryddig og greit i leiligheten på en normal måte, det blir fryktelig rotete, og så tar vi skippertak. Dette synes jeg er fryktelig slitsomt, for det er så mye som må taes når vi først gjør det at det er et ork, og jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. For ikke å snakke om hvor leit det er at folk ikke kan komme spontant innom. Dette er et generellt problem, men hovedområdet jeg vil fikse først er kjøkken. Vi holder begge på meg kostomlegging, og for min del blir det å ha et rent og ryddig kjøkken helt avgjørende for å klare å lage sunn mat hjemme i hverdagen. Jeg lærte aldri vaskerutiner da jeg var liten, vi hadde hushjelp annenhver uke. og senere da foreldrene skilte seg, ble det ikke vasket hos den jeg bodde hos. Det var matrester, tårn av oppvask, mugg og gammel mat overalt, og rengjøring ca en gang i året.... Meg og sambo er dessverre på det nivået at vi ikke engang klarer å få alt inn i oppvaskmaskinen. Jeg har mine uvaner og, men han er ikke noe bedre, ting blir stående nøyaktig der han finner det for godt å sette det fra seg, og søppel blir liggende på kjøkkenbenk, bord og gulv. Om jeg sier noe blir han bare sur og defensiv og viser til mine feil, og vi begynner å krangle. I tillegg er vi uenig om rengjøringsmetoder, samt hvor ofte. Jeg tror at det ville vært normalt å f. eks. å gå lett over kjøkkenet hver kveld, slik at alt er rent og klart til neste dag. Han synes dette høres hysterisk ut, ergo blir det isåfall meg som må gjøre det. Han synes det er greit å vaske nede i kjøkkenvasken med oppvaskkosten og zalo, jeg synes dette er grusomt uhygienisk. Han påstar det er normalt. Hvem har rett? Jeg har heller aldri knekt koden med kjøkkenkluter. I og med at det ofte er ganske skittent når vi tar kjøkkenet, foretrekker jeg å bruke papir, føler det er mest hygienisk, men skjønner jo at det ikke er bra å gjøre for ofte. men jeg er så usikker på kjøkkenkluter og hygiene. Bruker man dem med vann, eller såpe? Hiver dere i vaskemaskinen etter hver gang, eller henger opp ved vasken? Hvor man ganger kan man bruke dem før de vaskes? Hvordan skal man vaske dem? Hva er riktig? Som dere skjønner trenger jeg virkelig hjelp... blir veldig takknemlig for alle seriøse forslag og tips, jeg ønsker å bli normal og fikse dette uten problemer som alle andre! Anonym poster: aaa62d64226c250866ab48a4a5f2c5ef 2
Sugar&Spice Skrevet 24. juli 2012 #2 Skrevet 24. juli 2012 Mamma lærte meg dette: rydd underveis! Dvs at når spaghettien koker legger jeg ned alt i skuffene, setter inn dl-mål i oppvaskmaskinen osv osv osv. Da er det som regel "ryddig" når jeg er ferdig. Når jeg baker og deigen eltes i maskinen setter jeg inn sukker, melk, smør osv i skapene. Ellers syns jeg din metode å rydde kjøkkenet ordentlig hver kveld er en strålende ide! Den praktiserer jeg og. La aldri en stekepanne stå skitten i kummen, ta den med en gang så er det gjort. (Skulle ønske mamma kunne lære det til min kjære.... ) Ellers syns jeg du har kommet langt på vei allerede, for du vet at du har et problem og du må ta tak i det. Kjempebra! Da er det neste å rett og slett ta tak i det! Den skitne stekepannen vasker ikke seg selv, så det er bare å brette opp ermene og gjøre det. Som Nike sier: JUST DO IT. Jeg pleier også alltid å rydde helt ferdig på kjøkkenet før jeg setter meg ned for å spise. Funker fjell, da er det bare å stable inn i oppvaskmaskinen når jeg er ferdig og VIPS! Også pleier jeg å dra over kjøkkenbenken osv med klut hver eneste dag (PS: Vask kjøleskapet ofte nok så det ikke lukter vondt derfra osv. Og kast mat som har gått ut/du ikke kommer til å spise osv. Tar bare plass og skaper rot!) 7
Sugar&Spice Skrevet 24. juli 2012 #3 Skrevet 24. juli 2012 Oh, apropos kluter. Hos pappa har stemoren min alltid lagt de i klorvann etter et par dager, eller kjøre de i vaskemaskinen på 60 grader. Hos mamma hadde vi kluter man bruker en uke eller to og kaster de etterpå. De syns jeg er ekle, noen ganger lukter de litt vondt osv. Jeg tror jeg kommer til å bruke klorvann-metoden/vaskemaskin. Du ser jo også når de er blitt skitne, da er det på tide. Kluter er bakteriebombe, så jeg pleier ALDRI å tørke av brødfjeler med de. Også skrubber vi benken ofte.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #4 Skrevet 27. juli 2012 Takk for gode tips, det er veldig kjekt med konkrete regler å følge! Er det noen flere som har innspill, enten med tips, råd, eller konstruktive kommentarer...? Anonym poster: aaa62d64226c250866ab48a4a5f2c5ef
@Maja Skrevet 27. juli 2012 #5 Skrevet 27. juli 2012 Litt det samme som er nevnt ovenfor. Men eg prøver å ha ryddig kjøkken før eg begynner med middagen, dvs setter på plass/inn i oppvaskemaskin og tørker over kjøkkenbenken. Veldig fort gjort! Og så rydder eg undervegs mens eg lager mat, setter i oppvaskemaskina etterkvart ovs. Så prøver eg å sjå over kjøkkenet i løpet av kvelden, ev. sette på/ta ut av oppvaskemaskin, vaske kjøkkenbenken og slik. Liker å ha orden i kjøleskapet, så kaster fort det som er gammalt eller eg veit aldri blir brukt uansett. Så klart er dette litt enklare når ein bur aleine, men har også fått dette til å fungere med sambuar. Det handler nok mest om å finne ein rutine som passer for dåke, og bare få vanen til å sitte. Men som sagt ovanfor, det beste er å rydde etterkvart så det ikkje hoper seg opp.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #6 Skrevet 27. juli 2012 Kjøkkenet kan med fordel ryddes hver kveld, det er ikke hysterisk en plass, heller normalt. Du må rett og slett bare ta opp kampen med samboeren og si at "sånn skal det være". Rydd underveis i middagslagingen og ta ti minutter etter middag til å rydde opp. Stable i maskina etterhvert. Kjøp Zalo i sprayform, den er veldig grei. Dersom dere søler mye så kan du ta det grøvste med papir, og deretter med klut. Kluten skal skylles opp og henges til tørk etter bruk! Vi er så heldige å få tak i engangskluter av veldig god kvalitet (ikke sånne våtservietter, men kluter som føles som en vanlig tøyklut og som du kan skylle opp og henge til tørk), så vi kan bare kaste de etterhvert når vi bytter de ut. Bytter ca 2 ganger i uka. Når det gjelder kluter som du bruker flere ganger, så samler du de opp og vasker en maskin når du har et en del. PÅ 90 GRADER!! Slik vi gjør det er at vi rydder under middagslaging, rydder opp og setter i maskina etter middag. Da vasker vi over benk og vask osv. Om vi gjør noe senere på kjøkkenet rydder vi også da. På kvelden setter vi inn i glass i oppvaskemaskinen som vi har brukt iløpet av dagen, og går evt. over benken om det er nødvendig igjen. Når vi kommer hjem etter middag dagen etter så setter samboer igang med middagslaging og jeg setter på plass matvarer og rydder om det var noe vi ikke orket kvelden før (men vi pleier som regel å ta det kvelden før). Og sånn går det. Oppvaskekosten kan du slenge inn i oppvaskemaskinen en gang i uken. Gå på Nille, Staples og andre butikker som selger kjøkkenutstyr og se om du finner gode engangskluter Som @maja skriver så er det lettere å holde det rent og ryddig dersom kjøkkenet allerede er ryddig når du begynner å lage mat. Da er det mye lettere å vedlikeholde under matlagingsprosessen. Så om det står skitten oppvask i vasken og benkene er skitne, stable fort inn i maskinen og vask over før du setter igang med matlagingen. Da blir det også hyggeligere å lage middag Anonym poster: e85f91b83407ef9fe284c379cc460d90 4
Gjest Doh Skrevet 27. juli 2012 #7 Skrevet 27. juli 2012 Synes det virker som om du ahar kommet med noen gode forslag i tillegg til de du har fått. Vi bruker en gul kjøkkenspray som vi kjøper på Meny (tror jeg). Koster veldig lite og lukter veldig godt. Fort gjort å få kjøkkenbenken rein med den Bruker ofte papir, spesielt om det er skikkelig møkkete, men tørker gjerne over med kluten også. Bytt kluten en eller to ganger i uka, pass på at den ikke er full av møkk etter bruk (ellers er det bare ekkelt å bruke den senere) Sett opp faste gjøremål, også for sten av leiligheten. F.eks at det skal støvsuges onsdag, badet skal vaskes fredag osv. Ha også regler som at det ikke skal stå møkkete glass fremme når dere legger dere. Lag disse sammen med samboeren din, gi han valg som om skal badet vaskes torsdag eller lørdag. 1
Sunshine89 Skrevet 27. juli 2012 #8 Skrevet 27. juli 2012 Etterkvart som du går gjennom rom der det står ting som skal inn på kjøkkenet, ta det med deg på veien, om det står skitne glas på kontoret, kjøkkenklutar som er reine og skal i skuffa på kjøkkenet evt og kanskje ein tallerken i stova
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #9 Skrevet 28. juli 2012 Vi rydder underveis. Selv om det er snakk om 60 sekunder for at nespressoen skal bli ferdig, putter jeg noe på plass. Kjøkkenet vaskes og ryddes etter hvert måltid. Det er alltid rent og ryddig neste gang vi går inn der. Det hjelper godt at både jeg og mannen er like flinke. Alt har sin faste plass, ting som ikke brukes kastes løpende slik at det er god plass i skapene. Alt service settes rett inn i maskinen i det vi er ferdige å spise. Benken er ikke et lagringssted. Maskinen ryddes med en gang den er ferdig, etter å ha tørket i 5 minutter. Vi vasker over vasken med zalo og oppvaskbørste hver gang den er brukt til oppvask. Oppvaskbørsten kjøres i maskinen en gang i uka, og byttes 1-2 ganger i måneden. Vi har også en "møkkete/eldre" og en helt ren oppvaskbørste. Jif kjøkkenspray er lett tilgjengelig, og brukes på alle flekker. Også på fliser, og skap/skuffer. Søl tørkes bort med torki, som er lett tilgjengelig i beholder på kjøkkenbenken. Kluter har vi ca 30-40 av. Disse legges til vask bortimot hver dag, og kjøres på kokvask sammen med andre vaskekluter jevnlig. Anonym poster: 9e9bd537672ad44e28db98da6872c94f 1
Gjest Cessie Skrevet 28. juli 2012 #10 Skrevet 28. juli 2012 Mine rutiner: Om kvelden: Tar ut middag til neste dag fra fryseren Rydder eventuelle glass osv inn i oppvaskmaskinen Rydder vekk oppvask som har lufttørket Noterer på handleliste hva jeg trenger av tilbehør til middagen Om morgenen: Rydder av frokostbordet og setter inn i oppvaskmaskinen Tørker av bordet Etter jobb: Tømmer handleposer og setter alt på plass (ingen "mellomlandinger" på kjøkkenbordet, rett inn i skapet) Middag: Rydder mens jeg lager maten. Setter på plass ting når jeg er ferdig med dem, putter brukte redskaper i oppvaskmaskinen eller oppvaskkummen. Når vi har spist, setter vi alt som skal i oppvaskmaskinen inn i den, og vasker opp det som må tas "manuelt". Tørker av bord og benker med en klut, skyller vasken og tørker den med kluten. Henger opp kluten. En gang i uka: Går gjennom kjøleskapet og kaster ting som er for gamle Vasker golvet (kanskje flere ganger i uka ved behov) Vasker inni skapet der søppelbøttene står Vasker løse deler til kaffemaskinen i oppvaskmaskinen En gang i måneden: Vasker alle skapdører (tørker selvfølgelig vekk søl ved behov) Rydder i skuffer og skap, vasker ved behov Vasker vifta Vasker inni steikeovnen Vasker vinduet Ved behov: Kjører oppvaskmaskinen når den er full, tømmer den umiddelbart etter at den er ferdig Vasker kluter og kjøkkenhåndklær på 90 grader Skifter grytekluter Prøver å lære gubben å kaste tomme chipsposer o.l. i søppelbøtta, men det er tydeligvis utrolig vanskelig... Mye enklere å legge dem midt på bordet. 4
Rumle Skrevet 28. juli 2012 #11 Skrevet 28. juli 2012 --- Kjøp Zalo i sprayform, den er veldig grei. Dersom dere søler mye så kan du ta det grøvste med papir, og deretter med klut. Kluten skal skylles opp og henges til tørk etter bruk! Vi er så heldige å få tak i engangskluter av veldig god kvalitet (ikke sånne våtservietter, men kluter som føles som en vanlig tøyklut og som du kan skylle opp og henge til tørk), så vi kan bare kaste de etterhvert når vi bytter de ut. --- Jeg bare lurer på hvor du har fått kjøpt denne typen engangskluter, slike har jeg leitet etter lenge!
FantasDick Skrevet 28. juli 2012 #12 Skrevet 28. juli 2012 Mange gode tips her! Å gjøre ting "underveis" må være det beste tipset jeg har. Få unna ting mens du likevel står der/venter om det så er mens kaffemaskinen lager en kopp. Se etter små ting du kan gjøre. Jeg vasker kjøkkenbenken et par ganger om dagen, skrubber toppen på stekeovnen, kaster ting/setter på plass ting/vasker opp med engang jeg har brukt det, sørger for at oppvaskkummen alltid er tom/setter inn i oppvaskmaskinen. Vi bruker kjøkkenkluter vi skyller opp og henger til tørk etter bruk. Hiver de på vaskerommet etter et par dager, samler opp litt og setter de til vask.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #13 Skrevet 30. juli 2012 Glemte mitt viktigste tips. Kjøkkenbenken er ingen lagrinsplass. Ingenting skal lagres fast på benken, med unntak av det som er i bruk flere ganger daglig. På vår benk står det en espressomaskin, en skål med løk/tomater/avocado, salt og pepperkvern og olivenolje på karaffel. Jo mer man har stående utover benken, jo vanskeligere er det å holde det rent og ryddig. Anonym poster: 9e9bd537672ad44e28db98da6872c94f
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #14 Skrevet 30. juli 2012 Jeg bare lurer på hvor du har fått kjøpt denne typen engangskluter, slike har jeg leitet etter lenge! Jeg tror de vi har kommer fra Torky. Men jeg vet ikke hvordan privatpersoner kan få tak i, da det er sånn som blir solgt til rengjøringsfirma/storkjøkken i store kvanta. Vi får tak i via en bekjent som kan kjøpe gjennom jobben. Jeg vet Nille og Sparkjøp har, men de har utrolig dårlig kvalitet. .Er som å prøve å vaske med vått sandpapir eller noe. De vi har er kjempegode. De føles som en vanlig tøyklut når de blir våte. De varer lenge også, men vi bytter noen ganger i uken likevel pga hygiene. Kanskje man kan finne på ebay? Anonym poster: e85f91b83407ef9fe284c379cc460d90
helenaa Skrevet 30. juli 2012 #15 Skrevet 30. juli 2012 Jeg ser at du har fått tips av noen superhusmødre her, så jeg vil legge til noe for oss litt mer late: - Når vi tar ut av oppvaskmaskinen dekker vi også bordet til neste måltid. - Den som har laget middag slipper å vaske gryter/sette på oppvaskmaskinen. Hvis vi lager middag sammen, rydder vi også sammen. Men det viktigste av alt: Prøv å bli enig med mannen om hvor ting hører hjemme. Alt må ha en plass, og dere må begge vite hvor den plassen er. Etter bruk, må alt legges på sitt eget hjemsted. Dere bør også prøve å bli enige om hvilket "ryddighetsnivå" dere vil ha. Jeg tenker at det ikke trenger å være strøkent hver dag, men det bør være såpass ryddig at man rekker å fikse det verste i løpet av 10 min, f.eks. hvis noen kommer på uanmeldt besøk. Når det gjelder kluter om skal henges til tørk, så er det viktig å skylle skikkelig, og vri dem opp skikkelig, før man henger dem opp. (Håper mannen min snart lærer det) Jeg bytter klut når den ser veldig skitten ut, eller når den begynner å lukte. Jeg vasker dem på 60 oC, og vi blir ikke syke av det. Forresten: En gang imellom koker jeg klutene (kanskje annenhver måned). Jeg bruker oppvaskkosten til å vaske nedi vasken, men jeg tror vel egentlig at du har rett i at det ikke er særlig hygienisk. Jeg øver meg på å ta ting med en gang, og det som motiverer meg er tanken på at jeg kan enten 1) ta ting med en gang eller 2) ha det rotete først og så må jeg ta det etterpå likevel...
agg Skrevet 30. juli 2012 #16 Skrevet 30. juli 2012 Du har fått mange gode tips allerede, særlig underveisrydding! Hos oss blir kjøkkenbenken veldig lett midlertidig lagringsplass for ymse rot, derfor er det lurt å finne en fast plass til det som går igjen der.. f.eks pant, handleposer, drikkeflasker, flere lag med kjøkkenhåndkler osv. For et ryddigere kjøleskap anbefaler jeg å sette opp ukesmenyer, sånn at du får "mer ut av" de matvarene du handler inn, og færre rester. Jeg får veldig dårlig samvittighet av å kaste mat, men tvinger meg til å kaste middagsrester vi aldri kommer til å spise - slik slipper jeg masse bokser med rester i kjøleskapet, som kun blir oppbevart der til det mygler.. Vaks over benker, stekeplate og bord før og etter måltidene, så blir det hyggeligere å lage mat.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #17 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg bare lurer på hvor du har fått kjøpt denne typen engangskluter, slike har jeg leitet etter lenge! Hei igjen Rumle! I følge min bekjent får man visst kjøpe ganske gode kluter på Felleskjøpet. Om det er akkurat de samme vet jeg ikke, men de skal ihvertfall ligne. Prøvde å finne på felleskjopet.no, men det var ganske så umulig. Anonym poster: d10d8fc256d59203449f9656b4c9b46b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #18 Skrevet 23. oktober 2012 Hei igjen Rumle! I følge min bekjent får man visst kjøpe ganske gode kluter på Felleskjøpet. Om det er akkurat de samme vet jeg ikke, men de skal ihvertfall ligne. Prøvde å finne på felleskjopet.no, men det var ganske så umulig. Anonym poster: d10d8fc256d59203449f9656b4c9b46b http://produkter.felleskjopet.no/trade/productview/842375 Kan det være disse? Anonym poster: 65513c7375f734dd4f9ee58a70dbe2d0
sauen87 Skrevet 23. oktober 2012 #19 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg vil virkelig anbefale konseptet flylady! (www.flylady.net) Dette er et konsept som brukes for å få kontroll over husarbeidet. Jeg bruker det, og det har aldri vært ryddigere her (det er selvfølgelig helt gratis :-) ) Man begynner med "babysteps", der det første steget er å holde vasken ren. Etterhvert utvider man til å venne seg til stadig flere vaner. Når man er kommet skikkelig i gang begynner man på ordentlig med konseptet. Huset deles inn i 5 soner, bl.a. kjøkken, bad og soverom. Hver uke fokuseres det på et rom, og man får en liste over ting man skal gjøre (f.eks på soverom - støvsuge madrassen, støvsuge skikkelig under sengen, vaske vinduer, tørke støv av rammer...). Man får da gått gjennom hele huset ordenlig hver måned, og det er egentlig ganske lite tidkrevende. Sonene kommer i tillegg til den vanlige husvasken. Man får også daglige "missions" med små ting man bør gjøre og som ofte blir glemt. Konseptet er basert på at man ikke skal ha dårlig samvittighet, og at man ikke skal føle at man "henger etter". Glem fortiden, og start på nytt i dag! Det tar 21 dager å venne seg til en ny vane, så det er absolutt ikke umulig! Hehe, ser at dette virker veldig som reklame, men jeg jobber ikke for flylady=P Blir bare veldig engasjert, det har virkelig hjulpet meg! 1
Gjest Raggy Skrevet 23. oktober 2012 #20 Skrevet 23. oktober 2012 Her har du fått en hel masse gode tips. Jeg vil gjerne legge til et selvom det ikke akkurat handler om hygiene. Jeg har alltid hatt en roteskuff på kjøkkenet. Der havner papirer, hårstrikker, solbriller, småpenger osv osv, altså ting som jeg finner på kjøkkenet og som jeg gjerne vil ha bort. Jeg har gitt opp å gå rundt med alle småting for å få de på plass så alt havner i skuffen det fungerer utmerket for meg og jeg kan få det ryddig ganske raskt. Og ikke minst så finner jeg igjen ting for så mangt er jo i roteskuffen hihi Luft godt på kjøkkenet hver dag, gjerne i ti min med vinduet helt åpent. Vask søpplebøttene ca en gang i uka, bruk salo og varmt vann eller fyll bøtta med klorin og kaldt vann å la det stå en stund. Vask også inni kjøkkenbenken der søppla står, bruk papir og kjøkkenspray. Skur gjerne nedi vasken med Jiff skurekrem en gang i blandt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå