AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #1 Skrevet 24. juli 2012 Merket i det siste at jeg er tungpusten, og tett i nesa. Sover dårlig om nettene. Har allerede fått noe allergitabletter fra legen. Er det noen andre som sliter med allergi mot husmidd og som har noen tips på hva jeg kan gjøre? Vet dette om jeg skal skifte sengetøy ofte osv.. Er vel ikke noe mer legen kan gjøre nå? Har fått allergitabletter, vet ikke om det finnes andre midler mot dette? Kan jo nevne at det er en svær gressplen rett utenfor leiligheten, vet ikke om det har noen effekt på allergien.. Er en eldre leilighet, så kan vel hende at det ligger mye gammel støv her. Eller? Anonym poster: db4126d13bb712b53203673976072e74
2shy Skrevet 24. juli 2012 #2 Skrevet 24. juli 2012 Er du sikker på at det er husmidd du reagerer på, og at det ikke kan være soppsporer i leiligheten som følge av fukt? 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #3 Skrevet 24. juli 2012 Hmm.. Hva mener du med det? Soppsporer?? Aldri hørt om.. Anonym poster: 8dd5ef0ef23b941204363826b810a6eb
Gjest tommeltott Skrevet 24. juli 2012 #4 Skrevet 24. juli 2012 Anbefaler deg å legge dyne+pute i fryseren noen timer om dagen, da det dreper midden i sengen.
2shy Skrevet 24. juli 2012 #5 Skrevet 24. juli 2012 Hmm.. Hva mener du med det? Soppsporer?? Aldri hørt om.. Anonym poster: 8dd5ef0ef23b941204363826b810a6eb Muggsopp. Det er mange boliger som har dette som følge av lekkasje, fukt, dårlig ventilasjon, osv. Det trenger ikke være synlig, kan være skjult i vegger, gulv og tak. Føler du deg dårlig hele dagen, eller kun når du skal legge deg? Har du prøvd å legge deg i et annet rom? Får du samme symptomer hvis du sover borte?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #6 Skrevet 24. juli 2012 Du må få tatt en skikkelig allergitest først. Det er mye man kan reagere på. Pollen, det sitter i sengetøyet og i håret ditt. Midd, det er overalt. Muggsopp, da kan man bli skikkelig dårlig. Er det midd må du være flink til å holde det rent rundt deg og skifte sengetøy ofte og ikke ha for mye puter og tepper rundt omkring. Allergitabletter kan også hjelpe til, men da må de tas hver dag. Anonym poster: da36cf7faf08124af5288db219ee258f
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #7 Skrevet 24. juli 2012 Jeg har husmiddallergi, og har spesielle trekk til madrassen. Det finnes mange dårlige, så det er viktig å lese tester før du eventuelt kjøper et trekk. De gode er dyre, men holder lenge. For min del hjelper trekket mye. Jeg kjenner stor forskjell på når jeg sover hjemme og når jeg sover andre steder. Ellers holder jeg soverommet ganske rent, og er mer påpasselig med at jeg ikke har støvsamlere der inne. det er jo ikke støvet i seg selv vi reagerer på, men det er med på å irritere luftveiene. Pute og dyne bør du vaske med jevne mellomrom på minst 60 grader. Bytt sengetøy ganske ofte. Det er en fordel om du ikke har for mange tepper og annet på soverommet. Nye madrasser inneholder mindre husmidd enn gamle, med midd kommer jo etterhvert uansett, så man kan ikke holde på å bytte madrasser i ett sett. Om du er mye plaget, kan det kanskje være lurt å teste med å sove på en oppblåsbar madrass en stund for å se om det blir bedre? De koster ikke så mye, og kan brukes som gjesteseng senere. Anonym poster: b98aeaa4aa7ba0766f15e1b2ca6b4de1
Gjest avocadoen Skrevet 25. juli 2012 #8 Skrevet 25. juli 2012 Jeg er allergisk mot midd og det er så gale at om jeg sover i en annen persons leilighet, og det ikke er så rent der, er jeg syk flere dager etterpå. Jeg snyter meg hele tiden og nyser i ett sett. En gang nøys jeg så sterkt at jeg knekte ett ribbein. Og så blir jeg rød under øynene og ser helt utmattet ut. Det høres jo ikke så fælt ut med deg som det er med meg, så legen din må være veldig generøs med medisinen. For jeg får ikke noe. Får bare beskjed om å kjøpe meg sånn middfritt laken og sengetøy. Men skal jeg ha med meg det overalt da eller.. Det jeg gjør er at jeg vasker og støvsuger veldig ofte i leiligheten. Støvsuger og madrasser og vasker dyner og puter ofte. Så enkelt er det altså. Men kunne likevel tenkt meg en nesespray mot middallergi, men legen min er gneten på resepten så..
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #9 Skrevet 25. juli 2012 Det høres jo ikke så fælt ut med deg som det er med meg, så legen din må være veldig generøs med medisinen. For jeg får ikke noe. Får bare beskjed om å kjøpe meg sånn middfritt laken og sengetøy. Men skal jeg ha med meg det overalt da eller.. Det jeg gjør er at jeg vasker og støvsuger veldig ofte i leiligheten. Støvsuger og madrasser og vasker dyner og puter ofte. Så enkelt er det altså. Men kunne likevel tenkt meg en nesespray mot middallergi, men legen min er gneten på resepten så.. Øhm...... Da krever du at legen tar blodprøve eller prikktester som viser at du faktisk er allergisk, så får du diagnosen og dermed (blå)resept på medisiner mot det. Hvis h*n nekter deg dette, så skifter du lege. Enkelt og greit! Anonym poster: 300f7aff21c19cd0df7fc2212cdf2463 1
Gjest avocadoen Skrevet 26. juli 2012 #10 Skrevet 26. juli 2012 (endret) Øhm...... Da krever du at legen tar blodprøve eller prikktester som viser at du faktisk er allergisk, så får du diagnosen og dermed (blå)resept på medisiner mot det. Hvis h*n nekter deg dette, så skifter du lege. Enkelt og greit! Anonym poster: 300f7aff21c19cd0df7fc2212cdf2463 Ehh.. Jeg har jo selvfølgelig tatt blodprøve som viser jeg er allergisk. Kan jo ikke kalle meg allergisk mot noe når det ikke er påvist heller. Har vært hos turnuslege, og han ville ikke gi resept heller, fordi legen min måtte godta det. Kan heller ikke skifte lege, fordi det ikke er noen ledige leger i kommunen min. Endret 26. juli 2012 av avocadoen
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #11 Skrevet 26. juli 2012 Ehh.. Jeg har jo selvfølgelig tatt blodprøve som viser jeg er allergisk. Kan jo ikke kalle meg allergisk mot noe når det ikke er påvist heller. Har vært hos turnuslege, og han ville ikke gi resept heller, fordi legen min måtte godta det. Kan heller ikke skifte lege, fordi det ikke er noen ledige leger i kommunen min. Det er mange som sier de er allergiske (eller har andre sykdommer) uten at det har blitt testet og påvist av lege! Hvis du virkelig er blitt erklært allergisk av legen, så synes jeg det høres veldig merkelig ut at du ikke får resept på medisiner, om ikke annet en vanlig/hvit resept. Allergimedisiner er billige og er blant de medisinene som brukes mest av befolkningen, samt at de har svake/få bivirkninger og hvis de ikke fungerer, så er det bare å slutte med dem. De "ødelegger" ikke noe. Min erfaring er at så lenge allergi er blitt påvist laboratorisk, så er legene svært "snille" med å skrive ut resepter for dette. Har du spurt legen din ordentlig? Og forklart at du faktisk har et behov? Det går også an å kjøpe allergitabletter uten resept. Om det ikke er mulig å skifte lege i din kommune, så kan du vel velge en lege i nabokommunen. Evt. snakke med kommunelegen om saken din. Å være bitter på internett gir deg i hvert fall ingen resept. Anonym poster: 300f7aff21c19cd0df7fc2212cdf2463 1
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2012 #12 Skrevet 26. juli 2012 Ehh.. Jeg har jo selvfølgelig tatt blodprøve som viser jeg er allergisk. Kan jo ikke kalle meg allergisk mot noe når det ikke er påvist heller. Har vært hos turnuslege, og han ville ikke gi resept heller, fordi legen min måtte godta det. Kan heller ikke skifte lege, fordi det ikke er noen ledige leger i kommunen min. Enten grensehandel, eller http://www.chemistdirect.co.uk/ Fullt lovlig, så lenge du holder deg til 3 måneders forbruk i slengen.
2shy Skrevet 26. juli 2012 #13 Skrevet 26. juli 2012 Ehh.. Jeg har jo selvfølgelig tatt blodprøve som viser jeg er allergisk. Kan jo ikke kalle meg allergisk mot noe når det ikke er påvist heller. Det er fullt mulig aa ha allergier/intoleranser uten at det paavises, og det trenger ikke vaere av psykosomatisk art.
Gjest avocadoen Skrevet 27. juli 2012 #14 Skrevet 27. juli 2012 Det er mange som sier de er allergiske (eller har andre sykdommer) uten at det har blitt testet og påvist av lege! Hvis du virkelig er blitt erklært allergisk av legen, så synes jeg det høres veldig merkelig ut at du ikke får resept på medisiner, om ikke annet en vanlig/hvit resept. Allergimedisiner er billige og er blant de medisinene som brukes mest av befolkningen, samt at de har svake/få bivirkninger og hvis de ikke fungerer, så er det bare å slutte med dem. De "ødelegger" ikke noe. Min erfaring er at så lenge allergi er blitt påvist laboratorisk, så er legene svært "snille" med å skrive ut resepter for dette. Har du spurt legen din ordentlig? Og forklart at du faktisk har et behov? Det går også an å kjøpe allergitabletter uten resept. Om det ikke er mulig å skifte lege i din kommune, så kan du vel velge en lege i nabokommunen. Evt. snakke med kommunelegen om saken din. Å være bitter på internett gir deg i hvert fall ingen resept. Anonym poster: 300f7aff21c19cd0df7fc2212cdf2463 Jeg svarte "ehh" fordi AB skreiv "øhm" til meg Jeg har allerede lege i nabokommunen, så det er litt vanskelig. Du skulle bare visst hvor mange diskusjoner jeg har hatt med legen min om dette.
2shy Skrevet 28. juli 2012 #15 Skrevet 28. juli 2012 Jeg svarte "ehh" fordi AB skreiv "øhm" til meg Jeg har allerede lege i nabokommunen, så det er litt vanskelig. Du skulle bare visst hvor mange diskusjoner jeg har hatt med legen min om dette. Du kan jo prøve alternativ behandling for å bli kvitt allergien. Jeg hadde kraftig pollenallergi som forsvant så godt som en gang. Og jeg mener kraftig allergi, hadde gått over på astmamedisiner, og måtte få vival på det verste fordi medisinene ikke virket godt nok og jeg lå søvnløs pga pustebesvær. Finnes mange forskjellige typer behandlinger, ofte er kosthold er en viktig del. Raske karbohydrater (særlig da sukker og hvete), kunstig søtning/tilsetningsstoffer osv, er ting som svekker immunforsvaret, samt da rikelig inntak av grønnsaker og ren mat. Noen prøver akupunktur, jeg prøvde noe som heter bioresonans hos en naturterapeut. Sistnevnte er veldig bra, helt smertefritt, og man får avdekket matintoleranser og allergier man ikke får gjort hos legen. Mye bedre for kroppen enn medisin, og ikke minst virkningsfullt.
Gjest avocadoen Skrevet 28. juli 2012 #16 Skrevet 28. juli 2012 Du kan jo prøve alternativ behandling for å bli kvitt allergien. Jeg hadde kraftig pollenallergi som forsvant så godt som en gang. Og jeg mener kraftig allergi, hadde gått over på astmamedisiner, og måtte få vival på det verste fordi medisinene ikke virket godt nok og jeg lå søvnløs pga pustebesvær. Finnes mange forskjellige typer behandlinger, ofte er kosthold er en viktig del. Raske karbohydrater (særlig da sukker og hvete), kunstig søtning/tilsetningsstoffer osv, er ting som svekker immunforsvaret, samt da rikelig inntak av grønnsaker og ren mat. Noen prøver akupunktur, jeg prøvde noe som heter bioresonans hos en naturterapeut. Sistnevnte er veldig bra, helt smertefritt, og man får avdekket matintoleranser og allergier man ikke får gjort hos legen. Mye bedre for kroppen enn medisin, og ikke minst virkningsfullt. Nå har ikke jeg immunforsvar i det hele tatt grunnet en sykdom, men jeg kan kanskje prøve akupunktur da.
2shy Skrevet 28. juli 2012 #17 Skrevet 28. juli 2012 Nå har ikke jeg immunforsvar i det hele tatt grunnet en sykdom, men jeg kan kanskje prøve akupunktur da. Nettopp poenget mitt. Og skal du styrke immunforsvaret ditt, er kosthold det viktigste du gjør for å styrke immunforsvaret. Bort med halv/helfabrikat, raske karbohydrater, fritert mat, og spis ren mat med mye grønt. Anbefaler deg å ta kontakt med naturterapeut i nærheten av der du bor, mange driver både med ernæring OG akupunktur, evnt soneterapi som fungerer på samme måte. Ernæring er likevel den viktigste veien å gå. Tips; på helsekosten får du kjøpt hvetegress og bygghvetegress. Svært gunstig for immunforsvaret. Mat = din viktigste medisin! Ta også turen til legen og be om å få tatt en blodprøve som sjekker d vitamin. Det er mange leger som ikke sjekker dette, og det har også alt og si for immunforsvaret. Uhyre mange mangler d vitamin i Norge, mange tar også opp vitaminet dårlig pga problemer i fordøyelsessystemet og trenger mye mer av det for å få nok. Hvor i landet bor du? (tenker i forhold til om jeg kan tipse deg om behandler)
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #18 Skrevet 28. juli 2012 Her var det svar som ikke hang på greip. Styrke immunforsvaret når man sliter med allergi? Allergi skyldes et overaktivt immunforsvar! Anonym poster: b3ccb5ee296538a24094d3f3277afc80 1
2shy Skrevet 28. juli 2012 #19 Skrevet 28. juli 2012 Her var det svar som ikke hang på greip. Styrke immunforsvaret når man sliter med allergi? Allergi skyldes et overaktivt immunforsvar! Anonym poster: b3ccb5ee296538a24094d3f3277afc80 Jepp. Har man dårlig immunforsvar er man mer disponibel for allergi og sykdommer generellt. Overaktivt immunforsvar er jo ikke et velfungerende immunforsvar.
Gjest avocadoen Skrevet 28. juli 2012 #20 Skrevet 28. juli 2012 Nettopp poenget mitt. Og skal du styrke immunforsvaret ditt, er kosthold det viktigste du gjør for å styrke immunforsvaret. Bort med halv/helfabrikat, raske karbohydrater, fritert mat, og spis ren mat med mye grønt. Anbefaler deg å ta kontakt med naturterapeut i nærheten av der du bor, mange driver både med ernæring OG akupunktur, evnt soneterapi som fungerer på samme måte. Ernæring er likevel den viktigste veien å gå. Tips; på helsekosten får du kjøpt hvetegress og bygghvetegress. Svært gunstig for immunforsvaret. Mat = din viktigste medisin! Ta også turen til legen og be om å få tatt en blodprøve som sjekker d vitamin. Det er mange leger som ikke sjekker dette, og det har også alt og si for immunforsvaret. Uhyre mange mangler d vitamin i Norge, mange tar også opp vitaminet dårlig pga problemer i fordøyelsessystemet og trenger mye mer av det for å få nok. Hvor i landet bor du? (tenker i forhold til om jeg kan tipse deg om behandler) Jeg har selektiv igA-mangel noe som gjør at jeg har omfattende immunsvikt (langt i fra alle med samme sykdom som har omfattende immunsvikt), og det betyr at jeg ikke kan få immunforsvar uansett. Men jeg spiser sunt likevel. Bor på nordvestlandet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå