Gå til innhold

Vil ikke gifte meg fordi jeg har ingen nære venninner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg sånn, at jeg traff The One for meg for 5 år siden, vi har vært forlovet i 3 år. Men jeg har utsatt bryllupet i det lengste, pga valg av forlover..

Jeg har ingen nære venninner, som jeg føler passer bedre enn andre som forlover. Jeg hadde en, men hun flyttet så langt vekk selv at vi kjenner hverandre ikke like godt lengre- og det merker jeg er tungt å skulle oppdateres nå og da fremfor å vite ting når det skjer.

Jeg har en god venninne som jeg er litt mer åpen med enn andre, og jeg vet hun elsker å organisere fester/middager/jentekvelder ++

Hun ville organisere "Mom to be"-party for meg også, da jeg skulle ha barn. Så om jeg skulle valgt av mine venner så er det hun som ville blitt valgt. Men føler ikke jeg kjenner henne godt nok likevel.

(Det var selvsagt krise i familien, og jeg er ikke så velkommen hos slekten min lengre pga barn før ekteskap, men det er off topic :fnise: )

Det er også flere andre ting jeg kommer på.. Jeg kommer fra en kristen familie som mener jeg MÅ gifte meg, hvis ikke blir de skuffet. Veldig skuffet også.

Hadde det vært opp til meg, så hadde vi giftet oss HumanEtisk, med kun nærmeste familie. Men det er så mange bekjente og venner jeg også vil ha med, men er skeptisk til å samle alle de som betyr noe for meg- tenk om de kjeder seg? Tenk om det blir fiasko?

Alkohol er et must for mange i et bryllup, men om jeg skulle idag sitte i samme rom som familien og slekten min, mens jeg og svigerslekt med venner drakk litt vin/øl/drinker- så ville jeg ikke kost meg i det hele tatt.

Forloveden min stiller seg veldig nøytral til om det er HumanEtisk, kirkebryllup, borgelig (er dette det samme som HumanEtisk kanskje?) eller whatever. Men han vil gjerne gifte seg, selv om det ikke er noe han stresser med like mye som meg.

Jeg er så utrolig usikker..

Vil ikke være forlovet uten å gifte meg, men vil heller ikke gifte meg ennå pga disse tingene- og å avbryte forlovelsen men fortsette å være samboere høres rart ut. Men sistnevnte frister veldig. Hva ville du rådet meg til? Evt gjort selv? Hvis jeg skulle giftet meg, MÅ jeg ha en forlover?

Anonym poster: 9ecad24dd6c910fb30c28beccf06e961

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville løst det på akkurat den måten dere selv ønsker.

Eksempelvis kan en bra løsning, som venner liker ekstra godt- være å ha vielsen m familie, og en egen vennefest etterpå.

Eventuelt kan dere gifte dere i utlandet med eller uten familie.

Ingen må ha forlovere, familie kan fint undertegne forlovererklæring som bare er en formell papirmøllegreie.<br /><br /> Anonym poster: 3709e5b1d493455829ff9cb68be0f223

Skrevet

Hei vil så gjerne svare deg for jeg er i samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg nå er gift for litt over ei uke siden.

jeg har eller ingen nære venner, men jeg og min kjære bestemmte bryllupsdagen...jeg tenkte og tenkte på alle muligheter, på bror min som jeg slettes ikke har noe særlig forhold til, mamma som jeg har et ok forhold til, men som jeg synes hadde nok med alt anna i fohold til bryllupet. et anna alternativ var ei som gikk i klassen min men som jeg ikke snakker med for uten om fb . ja vi bor ikke på samme plass.

en dag min mor var her så spurte ho hvem som skulle være forloveren min og æ sa rett ut at jeg ikke viste...snakket litt om min bror men sa det rett ut at jeg ikke følte det var riktig...så dukket det opp et lys i mitt hode....gumor....ho kunne jeg spørre. ho jeg kaller gumor tok av lua på dåpsdagen og har vært der hele livet selv om vi ikke har så mye kontakt i dag siden vi bor 100 mil unna hverandre men alikelvel så er hun der. ho har heile livet kalt meg lisjflisa si...og jeg kunne ikke fått en bedre forlover.

ble verken utdrikkningslag eller tale men tårene ho viste i kirka og gaven etterpå forteler meg hvor ho satte pris på å være min forlover. og ja ho er 70 år gammel:-)

håper du finner noen du føler kan være forlover.

• Liker 3
Skrevet

og vi hadde alkholfri vin, champanje, øl

Skrevet

Jeg har heller ingen nære venninner så det ble bestekompisen min i stedet;) Jeg vurderte og min søster og min eneste kusine.

Om man tenker seg litt om så er det alltids noen man kan spørre. De fleste har noen som står dem nær, som man kanskje ikke tenker på i første omgang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal begynne å tenke på hva som er viktig for deg, hvordan vill DU ha det? Skjønner at det kan være vanskelig, men prøv å ikke tenk på hva som er forventet og ha familien din og hans vill. Det er ditt liv(og viss det blir giftemål, ditt bryllup).

Anonym poster: e2345f43cc732ba7623c5dce5b341a03

• Liker 3
Skrevet

Stikk av og lag en drømmedag for dere selv i utlandet!:)

Ansatte på ambassade/sjømannskirke kan være vitner, og da kan du få "hvem som helst" til å signere papirene med forlovererklæring!:)

• Liker 3
Skrevet

Løs det slik dere selv ønsker. Dere må gjøre det som er best for dere og ikke hva alle andre måtte mene og føle om saken.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Gift dere på sjømannskirka med ansatte som vitner (så kan du be venninnen undertegne forlovererklæring) og så holder dere en mottakelse for familien når dere kommer hjem.

Skrevet (endret)

Jeg har tenkt det samme som deg før for jeg har heller ingen nære veninner, men jeg har en søster så hvis jeg skulle gifte meg spør jeg nok henne har jeg bestemt meg for:) Du har ingen andre slektninger som kusine eller noe som du føler er nære nok?

Synes også det høres lurt ut som andre sier her, å gifte seg enten i utlandet eller på tinghuset, og så bare holde en fest for familie og venner senere, uten å ha forlovere.

Det går ann å ha alkolholfritt bryllup, eller du kan begrense det, ved å feks kun ha x antall glass til maten og enten ikke noe eller bonger senere på kvelden.

Endret av SoftKitty
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad jeg er AB, for det jeg skal skrive nå er flaut :fnise:

Ble så rørt av så gode svar som hjalp mye, at jeg tok til tårene!

Utlandet frister! Veldig, faktisk. Ikke tenkt tanken selv, og ha en evt uformell fest i Norge kunne vært en idé.

Eller å dele opp bryllup/middag og vennefest senere den uken eller mnd.

Har en bestekompis, fortsatt like god kontakt nå som da jeg var 13- men å ha ham som forlover må jeg tenke litt på. (Veldig ustabil på avtaler, og diverse småting.) Men jeg trenger ingen forlover som lager utdrikningslag(utdritningslag?) eller noe, så det er kanskje midt i blinken faktisk.

Skulle gjerne hatt en gumor som deg, linzzy30, for det hørtes perfekt ut. Hadde dette vært i fjor så ville jeg spurt min gode venn siden jeg var 1 år, som dessverre døde denne sommeren. Hun var da også 94 år, så det var ventet egentlig. Men hun hadde vært perfekt.

Jeg vet hva vi begge ønsker, og det er en ukomplisert dag med de nærme rundt oss. Kirke eller ikke, det er faktisk ikke det viktigste. Men når det er så mange skilsmisser og diverse så føles det feil, som en annen tråd ble laget for, å love noe så viktig uten å ha garantier og kristen tro selv.

Takk for flere gode svar :) Skal ta en prat om disse tingene med min forhåpentligvis kommende mann :)

TS

Anonym poster: 9ecad24dd6c910fb30c28beccf06e961

• Liker 2
Skrevet

er veldig gla det ble gumor:-) så rørt som ho var i kirka og under middagen.

har virkelig skjønt at det betyde masse for henne.

det kan jo være en arbeidskollega, tante, onkel eller andre som er deg nær.

snakk med din kjære hvem vil han velge....

er det noen på hans side som du ikke kjenner så godt fra før men som du synes er greit å tilbringe tid sammen med. vi planla bryllup i lang tid...og før det ble slutt mellom bror min og x dama hadde hun vært min forlover.

du har sikkert ei tante eller en onkel som er deg ekstra kjær.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lillebroren til gubben som forlover. Det var han som førte oss sammen, så det passet jo fint. Gubben hadde kvinnelig forlover, så vi er litt utradisjonelle her i huset. Har ingen venninner som er "nær" nok til at jeg hadde klart å velge en av dem til forlover (eller rettere sagt, den jeg ville valgt er ikke norsk statsborger/medlem av den norske kirken). En av mine kusiner hadde sin søster som forlover (hun som egentlig skulle være forlover trakk seg). Så det er mange muligheter.

Anonym poster: 43e561a97c479796c64d9d1a3124d6c1

Skrevet

er veldig gla det ble gumor:-) så rørt som ho var i kirka og under middagen.

har virkelig skjønt at det betyde masse for henne.

det kan jo være en arbeidskollega, tante, onkel eller andre som er deg nær.

snakk med din kjære hvem vil han velge....

er det noen på hans side som du ikke kjenner så godt fra før men som du synes er greit å tilbringe tid sammen med. vi planla bryllup i lang tid...og før det ble slutt mellom bror min og x dama hadde hun vært min forlover.

du har sikkert ei tante eller en onkel som er deg ekstra kjær.

gumor? mener dere gudmor eller er gumor noe jeg ikke har fått med meg?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lillebroren til gubben som forlover. Det var han som førte oss sammen, så det passet jo fint. Gubben hadde kvinnelig forlover, så vi er litt utradisjonelle her i huset. Har ingen venninner som er "nær" nok til at jeg hadde klart å velge en av dem til forlover (eller rettere sagt, den jeg ville valgt er ikke norsk statsborger/medlem av den norske kirken). En av mine kusiner hadde sin søster som forlover (hun som egentlig skulle være forlover trakk seg). Så det er mange muligheter.

Anonym poster: 43e561a97c479796c64d9d1a3124d6c1

Må man være medlem av den norske kirken for å være forlover? Jeg har takket ja til å være forlover, men er ikke det!

Anonym poster: 3c9ad60e41cbad7facff72b0332b601a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrivers vanligvis gudmor, men fulgte eksempelet på gumor, det er jo selvsagt gudmor det snakkes om ;)

Ts<br /><br /> Anonym poster: 9ecad24dd6c910fb30c28beccf06e961

Skrevet

Får helt vondt inni meg jeg :(

Syns du skal gjøre som DU vil, det er deres dag. Om du vil gifte deg på Maldivene og reise på bryllupsreise til Svinesund er det faktisk deres valg. Som sagt trenger dere ikke forlovere!

Håper alt ordner seg :klemmer:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

der jeg kommer fra sier og skriver vi gumor.

men over til saken. du må jo ikke ha en kvinnelig forlover! jeg feks har ingen pappa og har tenkt mye på hvem skal følge meg opp kirkegulvet. men i det tilfellet har jeg ikke mye annet valg enn å velge utradisjonelt. siden du ikke føler deg nær nok noen av venninnene dine,velg noen andre! har du en fetter,kusine,tante,onkel. eller rett og slett reis til utlandet. mulighetene er mange og det må ikke være tradisjonelt.

Anonym poster: a23f4de23cd1655fee46fbab0595d4ef

• Liker 1
Skrevet

på dialekt sei vi gumor...men på bokmål skrives det gudmor.

• Liker 2
Skrevet

Lykke til, TS! Røm utaskjærs, det anbefales.

Humanetisk vielse er en form for borgerlig vielse, men det finnes andre. En borgerlig vielse må ikke være knyttet til det humanetiske livssynet, og er det ikke på en ambassade.

Må man være medlem av den norske kirken for å være forlover? Jeg har takket ja til å være forlover, men er ikke det!

Anonym poster: 3c9ad60e41cbad7facff72b0332b601a

Det eneste formelle forloveren gjør er å signere forlovererklæringen, som ikke har noe med noe trossamfunn å gjøre, så du må ikke være medlem selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...