Gå til innhold

Trekke fra depositum, i så fall - hvor mye er lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nettopp flyttet fra en leilighet, og fikk i dag en sint tlf fra huseieren. Han mente det ikke var vasket/støvsuget bra nok (jeg forstår ingenting, vi var to stk som stod i flere timer å jobbet), og han sier han vil trekke fra depositumet jeg snart skulle få tilbake. Jeg betalte 5200 i depositum. Hvor mye har han lov å trekke? Bestemmer han dette selv? Jeg som trodde han bare kunne trekke om noe var ødelagt... Jeg satte i tillegg igjen et møbel til ham, pluss ting som brødrister, kaffetrakter osv, for jeg ikke trenger dette der jeg flytter nå. Tenkte å være snill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må han dokumentere dette. Jeg antar dere tok bilder av hvordan det var ved innflytt og utflytt?

Han må iallfall komme med bilder og beskrivelser over hva som ikke er bra nok.

• Liker 1
Gjest Minde09
Skrevet

Og du skal ha en sjanse å rette opp i det han er misfornøyd med.

Skrevet

Og du skal ha en sjanse å rette opp i det han er misfornøyd med.

Jeg bor i en annen by :(

Skrevet

Da har du vel gjerne venner i den gamle byen? Og pengene står vel på depositumskonto?

Skrevet

Har ingen i den byen som kunne ha hjulpet. De 2 jeg kjenner der, er hjemme i hjembyen for sommeren. Da er det vel egentlig ikke så mye å gjøre. Han kan vel ikke trekke sånn allverdens mye vel? :(

Skrevet

Han kan ikke trekke noen ting.Dere må bli enige. Dere må tross alt ta ut fra konto sammen. Med mindre du har betalt han det på hans konto.Da har du driti på draget og lært en lærepenge.

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du med "ta ut fra konto sammen"? Han satte dem på en egen konto.

Han kjeftet også på meg fordi han måtte utsette visningen han skulle ha i kveld, til i morgen, pga han måtte støvsuge mer. Men altså, når jeg kom på visning, hadde den forrige ikke en gang flyttet ut enda, og leiligheten så mildt sagt forblåst ut. Det første jeg og foreldrene mine måtte gjøre når jeg flyttet inn, var nettopp å støvsuge her og der, da det bodde store ulldotter under senga mi...

Skrevet

Feil nummer en.

Depositum skal settes på sperret konto, opprettet til formålet, der begge må godta at pengene tas ut.

Dette høres ut som en vrang husvert og du er rævkjørt.

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du med "ta ut fra konto sammen"? Han satte dem på en egen konto.

Han kjeftet også på meg fordi han måtte utsette visningen han skulle ha i kveld, til i morgen, pga han måtte støvsuge mer. Men altså, når jeg kom på visning, hadde den forrige ikke en gang flyttet ut enda, og leiligheten så mildt sagt forblåst ut. Det første jeg og foreldrene mine måtte gjøre når jeg flyttet inn, var nettopp å støvsuge her og der, da det bodde store ulldotter under senga mi...

Du skulle ha satt pengene på en egen depositumskonto i ditt navn. Ikke gitt pengene til utleier. Har du dokumentasjon på at disse pengene står på egen konto?

Skrevet

Det man skal gjøre er å opprette en depositumskonto i banken i ditt eget navn og sette inn pengene der. Dokumentasjon på kontonummer og at pengene står inne på kontoen skal utleier ha. Slik at han kan se at du virkelig har depositumet på konto.

Hvis han mener at han her rett på å trekke deg i depositum, så må han sende et krav til banken om dette. Du får en kopi på dette kravet som du kan velge å bestride om du mener det er feil. Banken kan ikke utbetale depositumet eller deler av depositumet uten videre hvis du motsetter deg det. Utleier må ha skriftlig samtykke fra deg for å kunne få utbetalt beløpet. Men det er et unntak. Og det er hvis utleier kan vise til at du ikke har betalt leie eller deler av leia og den leia skulle ha vært innebetalt til en konto i samme bank. Da kan utleier uten ditt samtykke få utbetalt depositumet for å dekke mislighold av leien.

Man må ikke under noen omstendigheter gi utleier depositumspengene under påskudd at utleier skal sette dem inn på sin egen konto eller ta dem rett i lomma. Det er ulovlig. Og du kan da kreve depositumet tilbakebetalt i sin helhet uten at utleier kan bestride dette.

Hvor mye det skal trekkes fra depositumet er noe som du og huseier må bli enige om. Han kan ikke bestemme et beløp og kreve det om du er uenig.

http://www.lbf.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=22104

Skrevet

Da er jeg rævkjørt da.

Ok, lært og notert iallefall. Vi får nå se da, når pengene kommer, om jeg kan protestere om han har trukket urimelig mye.

Skrevet

Det man skal gjøre er å opprette en depositumskonto i banken i ditt eget navn og sette inn pengene der. Dokumentasjon på kontonummer og at pengene står inne på kontoen skal utleier ha. Slik at han kan se at du virkelig har depositumet på konto.

Hvis han mener at han her rett på å trekke deg i depositum, så må han sende et krav til banken om dette. Du får en kopi på dette kravet som du kan velge å bestride om du mener det er feil. Banken kan ikke utbetale depositumet eller deler av depositumet uten videre hvis du motsetter deg det. Utleier må ha skriftlig samtykke fra deg for å kunne få utbetalt beløpet. Men det er et unntak. Og det er hvis utleier kan vise til at du ikke har betalt leie eller deler av leia og den leia skulle ha vært innebetalt til en konto i samme bank. Da kan utleier uten ditt samtykke få utbetalt depositumet for å dekke mislighold av leien.

Man må ikke under noen omstendigheter gi utleier depositumspengene under påskudd at utleier skal sette dem inn på sin egen konto eller ta dem rett i lomma. Det er ulovlig. Og du kan da kreve depositumet tilbakebetalt i sin helhet uten at utleier kan bestride dette.

Hvor mye det skal trekkes fra depositumet er noe som du og huseier må bli enige om. Han kan ikke bestemme et beløp og kreve det om du er uenig.

http://www.lbf.no/in...ticle&Key=22104

Ok takk. Hater å være uerfaren og ikke vite hva som er lov og ikke lov/mine rettigheter. Son of a...

Dårlig dag :(

Skrevet (endret)

Uff, kjedelig situasjon. Kjenner meg igjen! Med min forrige huseier satte vi heldigvis pengene på sperret depositumskonto, så den var safe. Men litt forskjellige ting gjorde at noe måtte trekkes fra depositumet. Summen ble vi enige om sammen, skrev brev sammen til banken og signerte begge to. Så faxet huseieren brevet til banken, og det løste seg slik vi ble enige om.

Endret av Arcamenel
Skrevet

Ok takk. Hater å være uerfaren og ikke vite hva som er lov og ikke lov/mine rettigheter. Son of a...

Dårlig dag :(

Det har han ikke lov til. Du kan ringe ham og si at han skal betale tilbake hele depositumet til deg. For det er ulovlig for ham å disponere disse og du vet dette nå fordi du er blitt opplyst om hva som står i husleieloven.. Det lureste er om du sender ham en mail eller melding. For da har du bevis på at han har pengene dine om han svarer. Hvis du ikke har en kvittering da?

Han har ikke lov til å beholde et rødt øre av de pengene. Hvis han ikke betaler de tilbake så si at du kommer til å gå til forliksrådet med det. Hvis du gjør dette så er du tøff ihvertfall. Er altfor mange unge som lar slikt gå og lar grådige utleiere utnytte dem. Det samme skjedde med en venninne av meg.

• Liker 1
Skrevet

Du blir du sikkert lurt trill rundt.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har nettopp flyttet fra en leilighet, og fikk i dag en sint tlf fra huseieren. Han mente det ikke var vasket/støvsuget bra nok (jeg forstår ingenting, vi var to stk som stod i flere timer å jobbet), og han sier han vil trekke fra depositumet jeg snart skulle få tilbake. Jeg betalte 5200 i depositum. Hvor mye har han lov å trekke? Bestemmer han dette selv? Jeg som trodde han bare kunne trekke om noe var ødelagt... Jeg satte i tillegg igjen et møbel til ham, pluss ting som brødrister, kaffetrakter osv, for jeg ikke trenger dette der jeg flytter nå. Tenkte å være snill.

Du må bestride kravet, dessuten så står(skal) depositum stå på konto i ditt navn.

Anonym poster: 906396d62c850cc1f884a7599816bf7f

AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg rævkjørt da.

Ok, lært og notert iallefall. Vi får nå se da, når pengene kommer, om jeg kan protestere om han har trukket urimelig mye.

Jeg blir vel aldri overrasket hvor tafatte folk kan være. Om du ikke har peiling, har noen du kan spørre,så er det lov å gå på nett og undersøke.

Ga du pengene til huseier? Ufattelig.

Om han trekker deg som mye som 1 krone, så kan du si til han, at han har gjort noe ulovlig som huseier. Pengene skal stå på konto i ditt navn.

Send han mail, der du bestrider kravet fra han. Gjør han oppmerksom på, at i din naivitet, men han som utleier bør vite at pengene skal stå på konto i ditt navn, og at dere skal sammen til banken.

Han har allerede brutt en regel som utleier, så om han trekker deg, så bryter han regel nr 2.

Si du vil gå til forliksrådet med saken

Anonym poster: 906396d62c850cc1f884a7599816bf7f

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Det å sette igjen møbler og kjøkkenutstyr kan i seg selv være grunnlag for renholdstrekk. Det er iallefall slik det gjøres hos SiT. Der kreves det 500 kr per påbegynte time med renhold. Alt blir selvfølgelig dokumentert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...