Gå til innhold

Trenger hjelp med data!

Anbefalte innlegg

Gjest Trappetroll
Skrevet

Jeg skal studere til høsten, og da trenger jeg en ny data (Den jeg har holder på å si takk og farvel. :sukk:)

Men det store spørsmålet er da, hvilken?

De kravene jeg har er:

- Minimum 13" skjerm og maksimum 15"

- Lett å dra med seg rundt, må tåle litt og ikke veie et tonn

- Godt, helst bakgrunnsbelyst tastatur

- Må takle å kjøre flere programmer på en gang

- Må takle 3D-programmer, matteprogrammer osv.

- Helst en data som beveger seg fortere enn en snegle

- Må være litt minne til bilder, musikk, filmer og dokumenter

- Helst ikke en "grisedyr" data, tenkte noe rundt 6000 - 8000,-

- Ikke HP.

- Den må være bærbar. :gjeiper:

Det er det jeg er ute etter. Har noen noen forslag til data som kan passe til meg? Er helt blåst når det kommer til slike ting.

På forhånd takk! :smilyblomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. bare for interessens skyld - hvorfor ikke HP? du vet at de fleste pc-merker produseres av de samme fabrikkene og med den samme innmaten?

2. Du sier 3d-programmer. Hva snakker vi om da? CAD? Isåfall krever dette en helt annen maskin enn det andre du prater om. Dette vil isåfall være det som trekker opp prisen på maskinen.

3. Du bruker ikke minne til bilder, video osv. Du bruker lagringsplass. Minnet lar maskinen operere kjappere og switche bedre mellom flere oppgaver.

Har du tenkt å kjøpe nå umiddelbart? Hvis vi gir råd nå og du ikke skal handle før om 1-2 måneder er det litt fånyttes siden det da allerede har kommet bedre alternativer-

Skrevet

Hvis du skal kjøre 3D-programmer trenger du en ganske kraftig data, og da er det ikke sikkert du kan ha verken lett eller i den prisklassen.Selv ønsker jeg meg denne, og den burde duge til ditt bruk, men den er dyrere enn budsjettet ditt.

Skrevet

Jeg ville valgt en Asus, de er som regel lagd for å takle flere og tunge programmer. Har selv hatt flere Asus'er og har ikke noe vondt å si! Alle pc'ene lever godt i familien enda, bare jeg som trengte mere RAM :)

Gå til en kjappe og evt hør litt hva de har å si, kk88 anbefaler meg en Asus hver gang jeg går inn der og slenger kravene på bordet hvertfall!

Skrevet

Har en Sony Vaio og den klarer alle kriteriene du ramser opp. Er usikker på 3D-programmer, men den takler da matteprogrammer jeg bruker i studiene. Du kan jo sjekke kriteriene for de programmene du skal bruke først da. Betalte 7000 på nett, men vet den koster mer i butikk.

Gjest Trappetroll
Skrevet

1. bare for interessens skyld - hvorfor ikke HP? du vet at de fleste pc-merker produseres av de samme fabrikkene og med den samme innmaten?

2. Du sier 3d-programmer. Hva snakker vi om da? CAD? Isåfall krever dette en helt annen maskin enn det andre du prater om. Dette vil isåfall være det som trekker opp prisen på maskinen.

3. Du bruker ikke minne til bilder, video osv. Du bruker lagringsplass. Minnet lar maskinen operere kjappere og switche bedre mellom flere oppgaver.

Har du tenkt å kjøpe nå umiddelbart? Hvis vi gir råd nå og du ikke skal handle før om 1-2 måneder er det litt fånyttes siden det da allerede har kommet bedre alternativer-

1) Ikke hp siden jeg har hatt tre stykker som alle har vært tragiske. De har dessverre ikke holdt noe særlig. Og batteriet på den ene røk kort tid etter at jeg kjøpte den.

2) Tror det heter AutoCad?

3)Jeg er ganske håpløs på hva de forskjellige tingene heter, så beklager. Er derfor jeg ber om hjelp hehe. Takk for oppklaring :smilorange:

Har tenkt å kjøpe dataen iløpet av denne eller neste uke. Men finner jeg ikke noe som passer for meg, så venter jeg heller til jeg finner en. :jepp:

Gjest Trappetroll
Skrevet

Jeg ville valgt en Asus, de er som regel lagd for å takle flere og tunge programmer. Har selv hatt flere Asus'er og har ikke noe vondt å si! Alle pc'ene lever godt i familien enda, bare jeg som trengte mere RAM :)

Gå til en kjappe og evt hør litt hva de har å si, kk88 anbefaler meg en Asus hver gang jeg går inn der og slenger kravene på bordet hvertfall!

Har sett på en Asus, kanskje det kan være tingen! Tusen takk! :smilorange:

Skrevet

Husk at et merke som sagt har lite eller ingenting å si for innmaten. Det blir litt som å si "kjøp en toyota" uten å tenke på modell eller bruksområde :) Innmaten er lagd av FoxConn, Intel, AMD, Samsung, WD osv uansett hvem du kjøper fra.

Asus har generelt lav feilprosent på endel modeller - mye fordi de har egne fabrikker - faktisk er det Asus-fabrikker som skrur sammen for de fleste andre merker også - de og foxconn står vel for over halvparten av alle laptopper i verden (inkludert MAC som blir lagd av FoxConn i Kina)

Hvis du skal holde på endel med CAD er det viktigste at du har en maskin med en skikkelig prosessor (flerkjerne) og at du har en skikkelig grafikkprosessor (såkalt dedikert GPU - IKKE en som deler minne med resten av maskinen).

God oppløsning på skjermen er også et must spør du meg da.

Alternativer som er gode er eksempelvis maskiner som denne:

http://www.dinside.no/896404/asus-n56vz (sikkert kommet en bittelitt annerledes oppdatert versjon siden juni)

http://www.hardware.no/artikler/asus-n56vz/109878

Dessverre er disse maskinene kjapt opp i 8-9000 kronersklassen. De fleste maskiner i prisklasse 4-8000 fokuserer på at de enten skal være bittesmå/med god batterikapasitet/skrivebordsoppgaver av type office, surfing og videoavspilling.

Et godt skjermkort og en god skjerm er gjerne forbeholdt klassene over.

Gjest Trappetroll
Skrevet

Husk at et merke som sagt har lite eller ingenting å si for innmaten. Det blir litt som å si "kjøp en toyota" uten å tenke på modell eller bruksområde :) Innmaten er lagd av FoxConn, Intel, AMD, Samsung, WD osv uansett hvem du kjøper fra.

Asus har generelt lav feilprosent på endel modeller - mye fordi de har egne fabrikker - faktisk er det Asus-fabrikker som skrur sammen for de fleste andre merker også - de og foxconn står vel for over halvparten av alle laptopper i verden (inkludert MAC som blir lagd av FoxConn i Kina)

Hvis du skal holde på endel med CAD er det viktigste at du har en maskin med en skikkelig prosessor (flerkjerne) og at du har en skikkelig grafikkprosessor (såkalt dedikert GPU - IKKE en som deler minne med resten av maskinen).

God oppløsning på skjermen er også et must spør du meg da.

Alternativer som er gode er eksempelvis maskiner som denne:

http://www.dinside.n...6404/asus-n56vz (sikkert kommet en bittelitt annerledes oppdatert versjon siden juni)

http://www.hardware....us-n56vz/109878

Dessverre er disse maskinene kjapt opp i 8-9000 kronersklassen. De fleste maskiner i prisklasse 4-8000 fokuserer på at de enten skal være bittesmå/med god batterikapasitet/skrivebordsoppgaver av type office, surfing og videoavspilling.

Et godt skjermkort og en god skjerm er gjerne forbeholdt klassene over.

Tusen takk for svar! Jeg ble tipset om Macbook Pro av en jeg kjenner. Ville den isåfall ha vært ok til den bruken jeg skal ha den til?

Skjønner jeg må legge ut litt mer ja, bare jeg som ikke hadde lyst til mer pga det er "bare en data" ;)

Tror jeg skal sjekke opp i den Asusen hvertfall! Tusen millioner takk! :smilorange: Jeg har så lite peiling på data at det er flaut.

Skrevet

Det er en stor sannsynlighet for at det kan dukke opp programmer du trenger som ikke kan kjøres på MAC. Rett og slett fordi mye spesielle programmer for matematiske utregninger samt industridesign kjøres stort sett på unix/linux/win. Mac er mer for grafikere og fotografer samt videoredigering/musikkproduksjon.

AutoCAD er tilgjengelig på MAC men det kan være skolen ikke har lisenser tilgjengelig for de - typisk problem siden de fleste skoler kjøper win-maskiner.

En macbook pro vil også gi deg mindre for pengene sammenlignet med de jeg linket til lengre opp - den vil også fokusere mest på design, vekt og batterikapasitet. Mindre på grafikkegenskaper, lagringskapasitet og ren kraft.

Husk at maskiner som de jeg nevnte over kan oppgraderes over tid også til en viss grad - og en god maskin idag vil holde langt lengre enn en som er ok. Om du skal ha hjelp av noen så ikke spør folk i butikker uten at du virkelig vet de kan hva de snakker om og ikke bare vil selge deg det de tjener mest penger på eller den eneste maskinen i butikken de "kan". Er utrolig mange lekfolk som jobber i elektronikkbransjen - jeg jobba der selv under studier så jeg møtte endel kan du si.

Skrevet

Om du vil ha bakgrunnsbelyst tastatur, så må du vel over på Alienware sine produkter.

Fant denne etter litt søking.

Der kan du spesifisere litt hvilke type komponenter du vil ha i pcen.

Er litt over din prisklasse. Men tror ikke du finner en pc du beskriver i den prisklassen.

AnonymBruker
Skrevet

Macbook pro :Nikke:

Anonym poster: c2525f169323a2d96cf2a8228fd6c4c1

Skrevet

Om du vil ha bakgrunnsbelyst tastatur, så må du vel over på Alienware sine produkter.

Fant denne etter litt søking.

Der kan du spesifisere litt hvilke type komponenter du vil ha i pcen.

Er litt over din prisklasse. Men tror ikke du finner en pc du beskriver i den prisklassen.

N56VZ har bakgrunnsbelyst tastatur ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...