AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #1 Skrevet 24. juli 2012 Jeg har fulgt det samme programmet over lengere tid og starter alltid med nedtrekk med bredt grep med trekk forran. Dette mener jeg var tyngere enn å ta de bak, hvertfall følte jeg det. Men det jeg lurer på er. Er det tyngere eller lettere å ta nedtrekk med smalt grep enn bredt og er det tyngere lettere å ta de forran eller bak seg? Anonym poster: a9e8080479215982c12e1b00029f2e54
Leifr Skrevet 25. juli 2012 #2 Skrevet 25. juli 2012 Jeg ville uansett aldri anbefale å ta nedtrekk bak nakken; det er en lite naturlig arbeidsvinkel for skuldrene og gir derfor en viss risiko for skader.
Envy Skrevet 25. juli 2012 #3 Skrevet 25. juli 2012 Nedtrekk skal vel i utgangspunktet taes foran. Tar du med smalt grep tar du i større grad vingene enn hvis du tar med bredt grep, som går mer på øvre del av ryggen, og skuldrene.
Supraspinatus Skrevet 25. juli 2012 #4 Skrevet 25. juli 2012 Nedtrekk skal vel i utgangspunktet taes foran. Tar du med smalt grep tar du i større grad vingene enn hvis du tar med bredt grep, som går mer på øvre del av ryggen, og skuldrene. Det er nok motsatt. Bredt grep gir større rekruttering av latissimus dorsi, "vingene". Tar du smalere grep må vekten løftes av biceps brachii, "armbøyeren". Alle ryggmusklene er forsåvidt med og drar i hele øvelsen uansett, men dersom du ønsker at det primært skal slite ut biceps brachii bør du ha et smalt grep med neglene mot deg, slik at du ser dem. Du bør ikke ha for bredt grep da det gir begrenset "range of motion". Det er altså ikke noe poeng å ha grepet noe særlig bredere enn litt utenfor skulderbredde. Stangen skal tross alt under haken på hver repetisjon! På bredt grep må du også ha neglene fra deg og alltid trekk stangen ned foran deg, ikke bak.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #5 Skrevet 25. juli 2012 Det er nok motsatt. Bredt grep gir større rekruttering av latissimus dorsi, "vingene". Tar du smalere grep må vekten løftes av biceps brachii, "armbøyeren". Alle ryggmusklene er forsåvidt med og drar i hele øvelsen uansett, men dersom du ønsker at det primært skal slite ut biceps brachii bør du ha et smalt grep med neglene mot deg, slik at du ser dem. Du bør ikke ha for bredt grep da det gir begrenset "range of motion". Det er altså ikke noe poeng å ha grepet noe særlig bredere enn litt utenfor skulderbredde. Stangen skal tross alt under haken på hver repetisjon! På bredt grep må du også ha neglene fra deg og alltid trekk stangen ned foran deg, ikke bak. Hvor lang ned skal man trekke+ jeg pleier å trekke til rett under haken, Nedtrekk skal vel i utgangspunktet taes foran. Tar du med smalt grep tar du i større grad vingene enn hvis du tar med bredt grep, som går mer på øvre del av ryggen, og skuldrene. Nedtrekk skal vel i utgangspunktet taes foran. Tar du med smalt grep tar du i større grad vingene enn hvis du tar med bredt grep, som går mer på øvre del av ryggen, og skuldrene. Det er vel motsatt, envy? Du treffer vel mer sentrum av øvre rygg og nakke ved smalt grep.. Anonym poster: bd30b8f98654fd250d0327e8971e5ace
Supraspinatus Skrevet 25. juli 2012 #6 Skrevet 25. juli 2012 Hvor lang ned skal man trekke+ jeg pleier å trekke til rett under haken, Anonym poster: bd30b8f98654fd250d0327e8971e5ace Jo lengre du trenger ned jo mer bruker du ryggen. Godkjent pull up/chin up er haken over stangen. Jeg mener alle bør strebe etter "chest to bar" i pull up, men det er absolutt ikke et krav i nedtrekk.
Envy Skrevet 25. juli 2012 #7 Skrevet 25. juli 2012 Beklager, gikk litt fort i svingene når jeg svarte, er selvfølgelig som Supra skriver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå