AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #1 Skrevet 24. juli 2012 Hei! Jeg har gått ned ca 8 kg siden begynnelsen av mai, og har ligget på 1500 kcal om dagen, noe som ikke har vært noe problem eller pining i det hele tatt. Jeg har enda en del kilo og gå ned (10 kg ca), men nå har jeg helt ut av det blå mistet matlysten/sulten den siste uka. Jeg blir nesten som jeg må presse i meg mat, og det blir vanskelig å få ned de 1500 kaloriene jeg skal hver dag. Nei, det er ikke noe spiseforestyrrelser eller lignende, for jeg vet jeg trenger mat, og vil spise også! Kan gå hele dagen uten å tenke over at jeg ikke spiser (spesielt nå i ferien, da jeg bare daffer hjemme om jeg ikke er på jobb da, går egentlig på skole) og når jeg innser at jeg måå spise noe, så ender det som regel med at jeg spiser en pizza eller noe om kvelden, for jeg må få i meg nok. Er dette normalt? Har det noe med vektnedgangen å gjøre, eller har alle slike perioder? Anonym poster: e8f116e9a41f346388d061effe2ac9d9
Gjest *Maja* Skrevet 24. juli 2012 #2 Skrevet 24. juli 2012 (endret) Jeg har også perioder der jeg ikke har særlig matlyst. Du må bare tvinge i deg de faste måltidene slik at du holder kroppen i gang. Kanskje trigge apetitten med mat litt utenom det vanlige Endret 24. juli 2012 av *Maja*
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #3 Skrevet 24. juli 2012 Det er nok ganske normalt. Hvis du prøver å gå opp/ned i vekt fokuserer du automatisk på mat, og etter en tid blir du naturlig nok lei av det. Vi kan godt bytte, jeg er inne i en periode der jeg spiser HELE tiden -.- Anonym poster: b20bb4d4bee9f24a0d64aabbc8bda551
Tullepia Skrevet 25. juli 2012 #4 Skrevet 25. juli 2012 Det er helt normalt å bli matlei i blant. Du kan jo tenke på følgende som kanskje kan være til hjelp for å få opp matlysten: - Har du endret aktivitetsnivået i ferien? Det er normalt å bevege seg mindre da, så kanskje har ikke kroppen samme behov for mat. Prøv å bevege deg mer, gjerne i frisk luft, da pleier matlysten øke. - Er du matlei - dvs lei av den samme, gamle maten? Prøv å endre spisevanene ved å introdusere nye retter og råvarer. Let i kokebøker og eksperimenter på kjøkkenet. Ny mat kan gi økt matlyst. - Spiser du mye alene? Å spise sammen med venner eller familie øker matlysten. Avtal å spise middag med venninner og gjør det til ei sosial greie.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 25. juli 2012 #5 Skrevet 25. juli 2012 Jeg mistet sultfølelsen da jeg fikk anoreksi for 10 år siden, og den har ikke kommet tilbake. Det som hjelper meg er å ha matplan og sette alarm på telefonen. Når den ringer så vet jeg at det er på tide å spise noe, spiller ingen rolle om det er lite eller stort, men spis noe. Ha matvarer som en enkelt tilgjengelig i kjøleskapet som yoghurt, ferdigkutta grønnsaker o.l så du slipper å begynne på noen massiv operasjon for å få i deg noe mat, for da er det lettere å droppe det. Det er det som funker for meg ihvertfall
Gjest Reza08 Skrevet 25. juli 2012 #6 Skrevet 25. juli 2012 Skjønner hvordan det kan være, selv om jeg aldri har hatt det problemet selv. Mitt råd til deg er bare å tenke at mat er en helt naturlig ting som smaker godt, og som er en nødvendighet for å overleve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå