Gå til innhold

Ny valp, med voksen hund fra før.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi hatt valpen i huset i 4 dager, og den voksne hunden kom hjem i går (den har vært på ferie). Jeg synes ikke situasjonen har utviklet seg helt som ønsket, men vet ikke helt hva vi skal gjøre/ikke gjøre.

Valpen er en Dansk Svensk Gårdshund, hannhund, på 9 uker. Den voksne er en Rottweiler, hannhund, på 6 år. Da de hilste var den voksne veldig interessert og ville både snuse, leke og hilse på valpen. Valpen var redd, men den hilste forsiktig etterhvert. Ville ikke ha nærkontakt eller leke med den voksne. Etter de hadde vært sammen i et par timer, gadd ikke den voksne å invitere til verken lek eller kos lengre og begynte å virke uinteressert i valpen. Nå går den voksne vekk fra valpen, gir den masse rom, flytter deg for den og vil rett og slett ikke være nær den eller se på den. Han snur hodet helt vekk om jeg kaller valpen til han, men han blir stående. Valpen vil nå leke litt, men det vil altså ikke den voksne. Valpen leker ved å sprette rundt, bjeffer og knurrer på den voksne, og jeg ser på den voksne at han ikke setter pris på bjeffinga (han bjeffer ikke selv).

Den voksne hunden er egentlig en veldig rolig, trygg og stabil hund som har "oppdratt" mange valper i nabolaget vårt. Han er litt stor og brå, men alltid leken, rettferdig, tålmodig og setter på plass ved behov. Jeg ser ikke noe av dette i han nå; det ser nesten ut som at han er redd valpen.

Vil dette muligens "gå seg til" eller er vi stuck med en voksen hund som ikke vil ha noe med valpen å gjøre? Noen som har innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fire dager er ikke lang tid i det hele tatt. I de aller fleste tilfeller så går det helt fint å introdusere to hunder. Husk de er flokkdyr :-)

I min erfaring synes jeg den voksne hunden din oppfører seg veldig høflig og greit med den lille valpen. Den holder seg unna og på avstand og demper. En skal ikke forvente at alle voksne hunder er overbegeistret for små valper som leker og herjer - akkurat som noen av oss voksne ikke er overvettig begeistret for små barn heller. Derfor er det viktig å la den voksne få den fred og ro og skjerming fra valpen som den ønsker. Ikke forvent at den skal leke med valpen hvis den ikke har lyst. Det får du gjøre isteden :-)

Han er nok ikke så veldig redd for valpen, men husk at valper er små uforutsigbare ting med veldig skape tenner :-). En annen ting er at jeg personlig ville satt pris på denne oppførselen fra den voksne - ut i fra det du forteller, så indikerer han at han er en rolig og behersket voksen hund, og det er kjempefint og trygt for valpen og forholde seg til.

Jeg har flere hunder i ulike aldre og raser, og har flere ganger fått inn nye; både valper og godt voksne hunder i flokken. Det jeg gjør er minst mulig den første uken. Jeg lar flokken innarbeide den nye og lar de bli kjent med hverandre. Beste måten å gjøre dette på er å ikke introdusere altfor mye nye ting, og at minst mulig skjer. La de bli kjent med hverandre i det tempoet de er komfertable med.

La den voksne få like mye oppmerksomhet som før, og så aktiviserer du valpen selv uavhengig av den voksne. Hvis du ikke stresser og presser de på hverandre, og hundene er begge normalt oppegående, så går dette i 99% av tilfellene veldig, veldig bra :-)

• Liker 2
Skrevet

Takk for godt svar! :)

Jeg er vel litt bekymret for at den voksne ikke skal like valpen, eller noe, men jeg håper det går bedre med dem etterhvert. Den voksne pleier å være veldig leken og interessert i valper, men nå virker han helt uinteressert. Eksempel fra istad; jeg og den voksne lå på gulvet og hadde en liten kosestund, så kom valpen bort til oss, og da reiste den voksne seg umiddelbart og gikk for å legge seg i gangen istedet. Han kikker bort og går vekk fra valpen med engang den kommer bort til han. Han virker absolutt ikke sint, deler leker og matskåler villig vekk og snuser litt i stjerten på valpen, men ikke mer enn det.

Skrevet

Takk for godt svar! :)

Jeg er vel litt bekymret for at den voksne ikke skal like valpen, eller noe, men jeg håper det går bedre med dem etterhvert. Den voksne pleier å være veldig leken og interessert i valper, men nå virker han helt uinteressert. Eksempel fra istad; jeg og den voksne lå på gulvet og hadde en liten kosestund, så kom valpen bort til oss, og da reiste den voksne seg umiddelbart og gikk for å legge seg i gangen istedet. Han kikker bort og går vekk fra valpen med engang den kommer bort til han. Han virker absolutt ikke sint, deler leker og matskåler villig vekk og snuser litt i stjerten på valpen, men ikke mer enn det.

Synes den voksne virker kjempeflink jeg :-). Det er vanskelig å si noe når man ikke ser det, men igjen så høres det på meg ut som om han synes at valp er ok, men ikke helt klart for å leke så veldig.

Skjønner godt at du kanskje synes det er litt dumt, og til og med får en følelse av at det er litt synd på den voksne siden han trekker seg unna. Men det beste du kan gjøre i den nevnte situasjonen er å bare bli der du er og kose med valpen. La den voksne gå å legge seg et annet sted og ikke gjør noe styr ut av det. Da viser du også hundene at du tar det helt med ro, og når den voksne er klar så kommer han selv å tar kontakt.

Som eksempel kan jeg fortelle om når jeg fikk valp i hus nå i vår, og hadde da 5 andre hunder som den skulle introduseres for. De andre reagerte veldig ulikt; en var redd for valpen er større en han og har som sagt pirayatenner hehe, den andre er usikker og skulle "sette han på plass" et par ganger (nå ligger hun å slikker på han i hundesengen enda han er dobbelt så stor), en var ikke særlig interessert eller glad i å ha en ung, "dum" valp herje rundt seg, så han sa i fra ved å komme med et par grynt når valpen kom bort til han, den eldste er og var totalt uinteressert (men valpen elsker han naturligvis, for han er jo så rolig og grei), og den siste som bare er 2 år har blitt bestevenninnen til valpen og de leker sammen dagen lang.

Så forskjellig kan de altså reagere :-).

Håper du oppdaterer oss om hvordan det går. Tipper det ordner seg fin-fint :-)

Gjest Badabing
Skrevet

Tror dere bare må se det an. :) Her tok det vel så mye som 6 mnd, men nå er de et skikkelig radarpar! Hender fortsatt at den voksne synes at unghunden vår er skikkelig teit og barnslig, men etterpå ligger de ved siden av hverandre og nusser. <3

Skrevet

Skjønner godt at du kanskje synes det er litt dumt, og til og med får en følelse av at det er litt synd på den voksne siden han trekker seg unna.

Her har du skjønt hvordan jeg tenker. :ler:

Jeg tok nettopp valpen inn etter en tissetur, så nå er han veldig leken her, og inviterer til lek. Den voksne er faktisk med å leker litt nå - ned i lekestilling og hopper litt rundt. Valpen stikker under sofaen når han hopper rundt, så den voksne gir fort opp, da. De lekte i noen minutter her nå, men så gikk den voksne i gangen for å legge seg.

Det er vel egentlig sant som du sier, at den voksne oppfører seg bra. Er bare litt bekymra. :ler:

• Liker 2
Skrevet

Her har du skjønt hvordan jeg tenker. :ler:

Jeg tok nettopp valpen inn etter en tissetur, så nå er han veldig leken her, og inviterer til lek. Den voksne er faktisk med å leker litt nå - ned i lekestilling og hopper litt rundt. Valpen stikker under sofaen når han hopper rundt, så den voksne gir fort opp, da. De lekte i noen minutter her nå, men så gikk den voksne i gangen for å legge seg.

Det er vel egentlig sant som du sier, at den voksne oppfører seg bra. Er bare litt bekymra. :ler:

Hehe godt tegn at hønemor er litt småbekymret :-). Som du ser så går det seg til. Som sagt så er det aller beste du kan gjøre - å la begge hundene få bruke den tiden de trenger til å bli kjent. Og husk å skjerme den voksne for vill valpelek i tide og utide :-).

Lykke til og kos dere :-)

Skrevet

Hehe godt tegn at hønemor er litt småbekymret :-). Som du ser så går det seg til. Som sagt så er det aller beste du kan gjøre - å la begge hundene få bruke den tiden de trenger til å bli kjent. Og husk å skjerme den voksne for vill valpelek i tide og utide :-).

Lykke til og kos dere :-)

Litt hønemor, ja. :)

I kveld har den voksne invitert til lek flere ganger, men han lekte bare med valpen i noen minutter før han gjespet og gikk konsekvent vekk fra valpen igjen. Den voksne ligger mye i gangen (fri fra valpen) og virker generelt veldig sliten - også på tur, så jeg tror dette er en liten påkjenning for han, men jeg synes han takler det. Når de leker eller bare er sammen så lar vi de bare være fred, og det ser ut til at de ordner dette fint. :)

Skrevet

Litt hønemor, ja. :)

I kveld har den voksne invitert til lek flere ganger, men han lekte bare med valpen i noen minutter før han gjespet og gikk konsekvent vekk fra valpen igjen. Den voksne ligger mye i gangen (fri fra valpen) og virker generelt veldig sliten - også på tur, så jeg tror dette er en liten påkjenning for han, men jeg synes han takler det. Når de leker eller bare er sammen så lar vi de bare være fred, og det ser ut til at de ordner dette fint. :)

Ja kan skjønne det er mye nytt for valpen. Det at den voksne gjesper og går vekk er jo et sterkt dempende signal, og det høres ut som han har et godt språk :-). Du har kanskje lest "På talefot med hunden" så du allerede vet at han er flink å dempe? :-)

Skrevet

Tror den voksne hunden din kommer til å like valpen bedre etter hvert som den blir litt eldre. Vi fikk valp for 3 uker siden og har fra før av en frøken på 2 år. Her går det ikke fult så bra, da den voksne ikke liker valpen i det hele tatt. Hun knurrer, glefser, bjeffer og dytter valpen så fort den kommer i nærheten av henne. Er kjempe stressa for at dette ikke skal gå seg til, selv om alle sier at det tar tid. Hun har enda ikke bitt valpen (HELDIGVIS), men jeg er redd for at det bare er tilfeldig.

Høres hvertfall uansett ut som om dine hunder kommer til å trives med hverandre etterhvert som valpen blir litt større. Den voksne hunden er jo hvertfall snill med den, den er kanskje bare ikke så intressert i den akkurat nå, i tillegg som den kanskje er litt sjalu. Det er i hvertfall den voksne her. Hun vil ikke kose med oss på samme måten som før, og har blitt skikkelig sta og ulydig. Kommer ikke lenger når i roper på henne (verken ute eller inne), og vil ligge mye for seg selv. Vet ikke om jeg burde være bekymret, men nå er i hvertfall valpen her og ikke så mye å gjøre, annet enn å håpe på det beste!

Skrevet

Ja kan skjønne det er mye nytt for valpen. Det at den voksne gjesper og går vekk er jo et sterkt dempende signal, og det høres ut som han har et godt språk :-). Du har kanskje lest "På talefot med hunden" så du allerede vet at han er flink å dempe? :-)

Ja, jeg har studert de litt mer her nå, og jeg ser den voksne demper veldig. Vi har lest boka, ja, og har gått på kurs og til terapeut (med den voksne) som "kjører" litt Rugaas. Han hadde en del adferdsproblemer da han kom til oss, så har jobbet mye med han.

De har lekt og vært bittelitt sammen i dag, men stort sett holder den voksne seg i gangen hvor valpen ikke kommer til.

---

Dumt det ikke går så veldig bra med dere enda, Millie88. Håper det løsner litt for dere snart. Det er ikke noe gøy å gå rundt å bekymre seg når dyrene ikke går helt sammen.

Skrevet

De leker enda bedre sammen nå, den voksne tåler mer og er oftere med på leken, men han ligger fremdeles i gangen alene. Han er dessuten blitt litt "rar", virker grinete rett og slett. Han har aldri vært særlig pratsom, men nå knurrer og bjeffer han en del. Om natten tar han helt av, selv om han har pleid å vokte tidligere også. I dag knurret han også på svigerinnen min, og meg (!) da hun kikka etter flått på han, og jeg tok over da han knurra på henne. Han lå i ro og ville ikke gå vekk heller. Stort sett virker han normal, men innimellom blir han "rar". Er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere dette, da han som sagt aldri har pratet slik tidligere.. Kan jo ta han med til vet, men tipper at han ikke er syk og at dette har med valpen å gjøre.

Skrevet

Nå går det kjempefint! Hundene går supert sammen, trenger ikke skjerme den voksne så ofte lengre, da han gjerne er sammen med valpen. De deler vannskål, leker og tyggebein og herjer og leker ofte. Den voksne er flink til å avslutte leken, roe ned, for så å begynne på nytt etter en liten stund. Valpen har begynt å "høre etter" når den voksne sier fra ved å knurre eller dytte.

Den voksne er også mer normal nå, og ikke så grinete som han virket en periode.

:tommelsmil:

• Liker 1
Skrevet

Nå går det kjempefint! Hundene går supert sammen, trenger ikke skjerme den voksne så ofte lengre, da han gjerne er sammen med valpen. De deler vannskål, leker og tyggebein og herjer og leker ofte. Den voksne er flink til å avslutte leken, roe ned, for så å begynne på nytt etter en liten stund. Valpen har begynt å "høre etter" når den voksne sier fra ved å knurre eller dytte.

Den voksne er også mer normal nå, og ikke så grinete som han virket en periode.

:tommelsmil:

Så bra! :-). Godt å høre at det har gått seg til. Som oftest gjør det det, men noen trenger bare litt mer tid enn andre. Èn ting jeg har lært når det gjelder dyr er at tid er virkelig gull altså! :-). Lykke til videre. Kos dere.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, vi har en unghund nå og en voksen. Da unghunden var yngre pleide den voksne av og til (når de gikk løs) å gå i ring rundt valpen og han stoppet hvis hun kom for nær han når de gikk i bånd. Han er ikke interessert i å leke og var mest sannsynlig livredd for at valpen skulle tolke det sånn. Var egentlig veldig morsomt når jeg tenker over det. Kom bare på det når jeg leste her :p hehe

Bra det har ordnet seg :)

Anonym poster: 86ef55e5740211b2d8756b2d50c0571f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...