AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #1 Skrevet 24. juli 2012 Hei, Noen som har erfaring med pedagogikk-studier? Er fra før av utdannet som sykepleier men har skjønt at det å jobbe klinisk med sykdom ikke er min greie. Er mer interessert i hvordan mennesker har det psykisk, men ikke nødvendigvis psykiatri. Psykolog er noe som krever en del innsats, og som jeg ikke HELT vet om jeg er motivert for. Det krever dessuten at jeg tar opp fag fra vgs for å komme inn. Psykologi-studiet føler jeg blir for de som allerede er i jobb men som vil forbedre sine evner til kommunikasjon med mennesker, feks hvis man er leder? Og jeg har forstått at pedagogikk handler mye om å jobbe i skole/barnehage, noe jeg ikke heller er SÅ keen på. Noen erfaringer om hva man kan bruke det til? Står på venteliste på PED i år, men må bestemme meg om jeg vil bli der, eller søke ny jobb som sykepleier. Anonym poster: f2467a41a55aea1cfc6f729261949bf2
Ethereal Skrevet 24. juli 2012 #2 Skrevet 24. juli 2012 En bachelor i psykologi er absolutt IKKE BARE for folk som ønsker å forbedre sine kommunikasjonsevner og bli en bedre leder. Man kan selvfølgelig også bruke det til det, men det er mye, mye mer det også kan brukes til. F.eks. har man kun ett fag med arbeids- og organisasjonspsykologi (her jeg studerer hvertfall) på 15 studiepoeng. I tillegg har man fag som biologisk psykologi, utviklingspsykologi, personlighetspsykologi, sosialpsykologi, klinisk psykologi og metode (hvor man lærer blant annet om forskjellen på kvantitativ og kvalitativ forskning). Jeg har ikke erfaring med pedagogikk, men ettersom jeg har forstått er det læren om hvordan mennesket lærer. Jeg tror det er mye spennende man kan bruke en slik utdanning til, f.eks. jobbe som rådgiver på en høyskole eller jobbe med barn som har lærevansker og trenger ekstra oppfølgning (spesielt hvis man studerer spes.ped). Likvel tror jeg psykologi er det som passer deg best, ut i fra hva du skriver. MEN: sjekk ut hva du kan jobbe med med en sånn utdanning. Det er ikke noe poeng å hive seg ut i noe slikt dersom du ikke kan få relevant jobb. Mitt inntrykk er at de fleste med en bachelor i psykologi jobber med HR eller som konsulent (og de kombinerer gjerne bacheloren med noen fag fra BI).
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #3 Skrevet 24. juli 2012 En bachelor i psykologi er absolutt IKKE BARE for folk som ønsker å forbedre sine kommunikasjonsevner og bli en bedre leder. Man kan selvfølgelig også bruke det til det, men det er mye, mye mer det også kan brukes til. F.eks. har man kun ett fag med arbeids- og organisasjonspsykologi (her jeg studerer hvertfall) på 15 studiepoeng. I tillegg har man fag som biologisk psykologi, utviklingspsykologi, personlighetspsykologi, sosialpsykologi, klinisk psykologi og metode (hvor man lærer blant annet om forskjellen på kvantitativ og kvalitativ forskning). Jeg har ikke erfaring med pedagogikk, men ettersom jeg har forstått er det læren om hvordan mennesket lærer. Jeg tror det er mye spennende man kan bruke en slik utdanning til, f.eks. jobbe som rådgiver på en høyskole eller jobbe med barn som har lærevansker og trenger ekstra oppfølgning (spesielt hvis man studerer spes.ped). Likvel tror jeg psykologi er det som passer deg best, ut i fra hva du skriver. MEN: sjekk ut hva du kan jobbe med med en sånn utdanning. Det er ikke noe poeng å hive seg ut i noe slikt dersom du ikke kan få relevant jobb. Mitt inntrykk er at de fleste med en bachelor i psykologi jobber med HR eller som konsulent (og de kombinerer gjerne bacheloren med noen fag fra BI). ok:) Takk takk!! Anonym poster: f2467a41a55aea1cfc6f729261949bf2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå