Gå til innhold

"sunn snacks" til arbeid =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i klessbutikk, men til tross for dette, er det mye død tid, som resulterer i at jeg spiser mye DRIT på jobb :sjenert: Alt fra drops, snop, boller, chips, alt mulig. altså kjedespiser, dette er jo langt fra bra, i og med jeg ønsker å ta av..

Så har noen noen gode tips til hva jeg kan erstatte denne uvanen min, fram til jeg klarer å slutte helt å kjedespise? :)

Skrevet (endret)

Frukt og grønnsaker er min første tanke. Yoghurt kan også være et godt alternativ.

Endret av Presis
Skrevet

Usaltede nøtter :)

Eller kan du skjære opp gullrøtter/kålrot i biter og ha i en boks

Skrevet

Nøtter har veldig høy energitetthet. Etter noen få håndfuller har man plutselig proppet i seg 500 kcal, så det er kanskje ikke det beste for en som slanker seg.

• Liker 1
Skrevet

Frukt og grønnsaker er min første tanke. Yoghurt kan også være et godt alternativ.

Hvilken frukt kan jeg spise da? Alle slags?

Jordbær? kiwi? :sjenert:

Skrevet

Nøtter har veldig høy energitetthet. Etter noen få håndfuller har man plutselig proppet i seg 500 kcal, så det er kanskje ikke det beste for en som slanker seg.

så nøtter er fyfy.. :P

Noe alternativt for salt suget?

Skrevet

Det er sant :)

Men er man småsulten er det en fin ting å ha i seg. Det er mye sunt fett og innholder mye proteiner så du vil holde deg mett lenge. Jeg greier i alle fall ikke å småspise så mye nøtter

Skrevet

Det er sant :)

Men er man småsulten er det en fin ting å ha i seg. Det er mye sunt fett og innholder mye proteiner så du vil holde deg mett lenge. Jeg greier i alle fall ikke å småspise så mye nøtter

Problemet er at jeg ofte jobber en vakt fra 9-18 f.eks og kan ikke bli for mye av det gode... Jeg vet ikke hvordan jeg skal få måltidene til å gå opp, og det er altfor lett å ta en sjokolade her, og en drops der, og kanskje en bolle... :sjenert:

Skrevet (endret)

Frukt.no finner du ut mer om næringsinnholdet i de forskjellige sortene. Veldig generelt kan man si at frukt inneholder få kalorier.

For at du skal lykkes, så er det viktig at du har en plan. Det er til stor hjelp dersom du for eksempel erstatter en sjokolade med et eple.

Når det gjelder saltsug, så er dette noe som kan avvennes. Ellers kan du hive i deg et par kokte egg med et dryss havsalt, eller noen biter med salt kjøttpålegg.

Endret av Presis
Skrevet

Frukt.no finner du ut mer om næringsinnholdet i de forskjellige sortene. Veldig generelt kan man si at frukt inneholder få kalorier.

For at du skal lykkes, så er det viktig at du har en plan. Det er til stor hjelp dersom du for eksempel erstatter en sjokolade med et eple.

Når det gjelder saltsug, så er dette noe som kan avvennes. Ellers kan du hive i deg et par kokte eg med et dryss havsalt, eller noen biter med salt kjøttpålegg.

Tusen takk for tips :D

Skrevet

Frukt(ananas, epler, appelsin, druer)

Yoghurt

Riskaker

Smoothie

Grønsaker (knaskegulrøtter)

Bær (jordbær, bringebær, blåbær, bjørnebær, rips)

..også syns jeg tyggis hjelper mot søtsug. :)

AnonymBruker
Skrevet

Spis deg mett på mat heller. Er man mett, så går man som regel ikke og småspiser. Helst noe med mye fett og proteiner så det metter bedre. Ta med lunsj og spis maten i en av dødperiodene. Nøtter er energitett, men metter i motsetning til f.eks. riskaker som også er foreslått. Og så smaker nøttene mye bedre enn de tørre riskakene. Og husk at f.eks. yoghurt er som regel en sukkerbombe og er da ikke noe du bør spise som mellomåltid. En godmorgenyoghurt har ca like mye sukker som en halvliter coca-cola.

Anonym poster: 672b532c89b9cdcd2d322370007bbc9a

• Liker 1
Skrevet

Frukt(ananas, epler, appelsin, druer)

Yoghurt

Riskaker

Smoothie

Grønsaker (knaskegulrøtter)

Bær (jordbær, bringebær, blåbær, bjørnebær, rips)

..også syns jeg tyggis hjelper mot søtsug. :)

Dette er forsåvidt ingenting gale med disse tingene isolert sett, men å basere lunsjen sin på produkter som kun inneholder enkle karbohydrater/sukkerarter vil garantert ikke gjøre TS mer mett. Sjansen for at man da går rundt og er sulten er større og dersom man skal til stadighet spise seg mett vil gjerne den totale fettlagringen overgå fettforbruket.

Jeg ville heller hatt med en ordentlig lunsj som inneholder en god porsjon proteiner, og fett. Karbohydrater etter ønske, men helst de komplekse fra f.eks. grønnsaker.

Forholdet mellom fett og karbohydrater er viktig å tenke på. En kan ikke ha mye enkle karbohydrater og mye fett.

Det er jo sjeldent noe problem å ta med seg middag fra dagen før, eller lage seg noe mat før man begynner på jobb kl 9.

Eksempler kan være: 3-4 kokte egg, eggerøre el.l. Gjerne litt påleggskinke. 50g og 50g ost. Salat av agurk, paprika og tomat med olivenolje. Alt kan forsåvidt kombineres i salaten. Det er lurt å ikke ta på dressing/olje før man skal spise.

• Liker 1
Skrevet

Gode tips ute og går her :) Men problemet er ikke at jeg ikke spiser lunsj. For det gjør eg jo, og jeg blir jo mett, men så begynner eg å kjede meg på jobb, og da kjedespiser for å ha noe i munnen :P Og da trenger eg noe annet enn snop og drit å trøkke i trynet :D

Skrevet

Frukt og grønt :) Og i tillegg: Jeg synes naturellyoughurt med kakaopulver (sånn man baker med) og sukrin funker mot sjokoladesug. Har du kjøleskap på jobb kan du ta med cottage cheese og ha på bringebær og sukrin før du spiser det, utroooolig godt, og få kcal (evt cottage cheese med eplebiter og kanel). Som snacks synes jeg også spesielt at gulrotstenger dyppet i sterk salsa er dødsgodt. Mot saltsug kan du f.eks. spise rugsprø med spekeskinke, lite kcal :)

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snackgulrøtter, sukkererter, nøtter, sukkerfrie salte/søte pastiller, osv er jo greit å plukke med seg fra butikken hvis du er innom der før jobb. Ellers kan du jo kutte opp grønnsaker og frukt hjemme å ta med, eller bake pikekyss: eggehvitter og sukrinmelis + smak (f.eks vaniljepulver) - de er kalorifattige og ganske gode!

Anonym poster: 25ae86a8f773b0392689ffc6d8fa0f45

• Liker 2
Skrevet

Dette er forsåvidt ingenting gale med disse tingene isolert sett, men å basere lunsjen sin på produkter som kun inneholder enkle karbohydrater/sukkerarter vil garantert ikke gjøre TS mer mett. Sjansen for at man da går rundt og er sulten er større og dersom man skal til stadighet spise seg mett vil gjerne den totale fettlagringen overgå fettforbruket.

Jeg ville heller hatt med en ordentlig lunsj som inneholder en god porsjon proteiner, og fett. Karbohydrater etter ønske, men helst de komplekse fra f.eks. grønnsaker.

Forholdet mellom fett og karbohydrater er viktig å tenke på. En kan ikke ha mye enkle karbohydrater og mye fett.

Det er jo sjeldent noe problem å ta med seg middag fra dagen før, eller lage seg noe mat før man begynner på jobb kl 9.

Eksempler kan være: 3-4 kokte egg, eggerøre el.l. Gjerne litt påleggskinke. 50g og 50g ost. Salat av agurk, paprika og tomat med olivenolje. Alt kan forsåvidt kombineres i salaten. Det er lurt å ikke ta på dressing/olje før man skal spise.

Skjønner hva du mener, men nå spørte hun etter tips til snacks og ikke lunsj. Så da ramset jeg opp noe hun kan gå å småspise på med god samvittighet isteden for boller, drops, chips og alt det andre.

• Liker 2
Skrevet

Cherrytomater, paprika, agurk, blomkål, broccoli, gulrøtter. Kutt opp og ha med i en boks. Du kan jo og eventuelt lage en dip basert på yoghurt naturell i tillegg.

Skrevet (endret)

Gode tips ute og går her :) Men problemet er ikke at jeg ikke spiser lunsj. For det gjør eg jo, og jeg blir jo mett, men så begynner eg å kjede meg på jobb, og da kjedespiser for å ha noe i munnen :P Og da trenger eg noe annet enn snop og drit å trøkke i trynet :D

Ok. Jeg fikk inntrykk av første innlegget ditt at du småspiste og trakk konklusjonen at du gjorde det i stedet for å spise lunsj.

Kan det være lunsjen din som gjør at du ikke klarer å la være å småspise? Hvis den er basert på mye pasta/ris eller feks frokostblanding er det fort gjort at man blir sulten kort tid etterpå.

Skjønner hva du mener, men nå spørte hun etter tips til snacks og ikke lunsj. Så da ramset jeg opp noe hun kan gå å småspise på med god samvittighet isteden for boller, drops, chips og alt det andre.

Jeg er og var oppmerksom på dette. Det var derfor jeg skrev at de ulike tingene isolert sett ikke er noe problem, men å bare spise det hele dagen lang kan være upraktisk mtp svingende blodsukker og sultfølelse. Som igjen kan føre til mer småspising. Jeg var ikke klar over at hun i tillegg spiste lunsj.

Men tipsene dine er jo mye bedre enn boller og snop! :)

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet

Så har noen noen gode tips til hva jeg kan erstatte denne uvanen min, fram til jeg klarer å slutte helt å kjedespise? :)

Slutt å ta med deg noe å småspise på.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...