Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ditt beste sparetips for en stakkars fattiglus som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bruke søkefunksjonen og finne de ørten trådene med samme tema :)

Endret av Surriball
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp noe du ikke MÅ ha og kjøp det billigste alternativet

Ikke dra ut på byen og feste ofte

Lag et enkelt budsjett

Ha to bankkontoer: en som inntekten din kommer inn på og alle regninger trekkes i fra, og en som er brukskontoen og ha et trekk fra den andre til denne. Regningskontoen skal IKKE være knyttet til noe bankkort (så du ikke tømmer den kontoen på impulskjøp el.)

Ikke ha kredittkort

Kjøp div ting du trenger brukt hos feks Fretex eller på nettet, feks facebookgrupper

Ha et billig mobilabonnement og ikke bruk mobilen mer enn nødvendig

Finn ut av andre ting du kan endre på så de blir billigere, som kanskje internett eller strøm

Man kan kose seg på mange måter gratis, feks høre på musikk, en god bok, se en film ol, Så man MÅ ikke på ofte eller cafe ofte for å kose seg, man kan være sosial hjemme og gratis. Inviter venner hjem til deg og spleis på kosen, som gotteriet eller middagen.

Har hatt dårlig rå selv over tid, er dette jeg kommer på i farten :)

Anonym poster: f62e2a39939dc42c4016f1131a4cbda2

AnonymBruker
Skrevet

Så man MÅ ikke på ofte eller cafe ofte for å kose seg,

Her skulle det stå: så man MÅ ikke ofte på kino eller cafe for å kose seg

Skrevet

Jeg gjør slik:

Jeg har budsjett på alle faste utgifter (type strøm, forsikring, husleie, linser, kattemat etc), og setter av en fast sum hver måned til dette. Setter av litt mer enn nødvendig, slik at det får bygd seg opp litt ekstra i tilfelle det skulle komme en uventet dyr strømregning eller mobilregning, for eksempel. Så har jeg en sum (som regel 3-4000) jeg skal bruke resten av måneden, deler opp i fire og tar ut i kontanter. Det som da er til overs fra lønnen setter jeg på sparekonto. De kontantene jeg har skal brukes både til mat, sosialliv, busspenger etc, så jeg må prioritere bruken der. I slutten av hver uke putter jeg de pengene som evt er igjen på ei sparebøsse. Samler seg opp en del penger der til slutt, uten altfor stor innsats!

Andre sparetips jeg prøver å være flink å bruke, og som hjelper budsjettet mitt mye:

-se filmer og serier på nett i stedet for å kjøpe på dvd/bluray (eller last ned ulovlig :icon_lol: )

-samme med bøker: er du en lesehest som meg, og bruker ganske mye penger på bøker? Se om du finner dem som ebooks, enten som betalingsbøker eller som nedlastingsfiler. Du må riktignok lese dem på data, tablet eller mobil, men jeg syns ikke det er noe stress. Og jeg sparer hundrevis i måneden!

-bruk maten som er i skapet/kjøleskapet/fryseren, og kast minst mulig. Lag matpakke for å slippe å kjøpe dyr mat i kantiner o.l.

-kjøp store kvanta på tilbud, og ha tilgjengelig i frysen. Koster litt der og da, men sparer deg for mye penger i lengden :)

-velg så sunn, mettende mat som mulig. Virker kanskje dyrt der og da, men sammenligner du f.eks. prisen på et kilo epler og et kilo smågodt, er det ikke så dyrt likevel, for å sette det på spissen. Og sunn mat trenger man som regel mindre av, samtidig som det metter bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...