Gå til innhold

Gravid, ung, vg3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Er nok en 3 uker på vei max, kan ikke være noe særlig lengre enn det. Skal gå siste året vg3, påbygning til generell studiekompetanse. Vil beholde barnet. Barnefaren er lærling og vi er sammen. Har foreldre på begge sider som støtter opp. Jeg og typen har vært lenge ilag. Også er jeg er moden for alderen og er ferdig med festing. Liker unger og p pillene har ikke funket så derfor er jeg gravid. Så abort blir uaktuelt. Jeg lurer på om jeg kan fullføre skolen om jeg får ungen feks. i februar/april? Om jeg tar eksamenene og ikke går på skolen?

Takk på forhånd! Dere som har vært unge mødre skal bare skrive deres erfaringer og utfordringer dere har møtt på veien :)

Anonym poster: 83c813172e7303b036577e58d6c30291

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå føles det bare som mye oppramsing da men... Blir forresten 18 i desember. Barnefaren er 19 når barnet blir født.

Anonym poster: 83c813172e7303b036577e58d6c30291

Skrevet (endret)

Husk at å få barn så tidlig betyr at du må gi avkall på mye mer enn bare festingen. Å få til en fest i ny og ne er ikke vanskelig. Det er den generelle friheten til å gjøre hva du vil, når du vil du må gi opp, og det er ikke bare bare.

Ang. skolen er det nok lurest å ta kontakt med en rådgiver når du begynner igjen i august. De har sikkert hatt jenter i samme situasjon tidligere, og kan hjelpe deg med å ordne et tilrettelagt opplegg slik at du kan fullføre innen rimelig tid, om ikke 100 % til våren igjen. Det er kanskje en mulighet å ta noen av fagene allerede til jul?

Endret av Lista
  • Liker 1
Skrevet

Saken er at jeg fester ikke og har for lengst gått over i "voksen" fasen. Både økonomisk, ta ansvar over ting og eget liv osv. Så abort blir uaktuelt. Var ikke planlagt graviditet.

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke la vær å gå på skolen. Dere har vel møteplikt og maksfravær.

Skrevet

Ja men når jeg har født kan jeg ikke fortsette som vanlig på skolen.

Skrevet

Enten må du fortsette som vanlig, eller så må du slutte. Mange klarer fint å gå på skole noen måneder, hvorfor skulle ikke du klare det?

AnonymBruker
Skrevet

Ja men når jeg har født kan jeg ikke fortsette som vanlig på skolen.

Da må du jo snakke med skolen og se om du får året godkjent selvom du får mye fravær. Det er jo også vesentlig om du har termin i februar eller april.

Anonym poster: d1d8776420ab8e160930b6ccf78430ec

Skrevet

Jeg respekterer valget ditt og det skal du selvsagt stå for. Men det er også viktig å lytte til og innse at det ikke blir noen dans på roser. Det jeg nok tror enkelte hinter til her er at det er svært vanskelig å bygge opp en god økonomi, skaffe seg utdannelse, få mulighet til å ta ferier og reise bort, mindre tid til hverandre i forholdet, det vil bli langt flere potensielle konflikter og gnisninger når man går rundt i ørska med manglende søvn, regninger som ikke er betalt og man stresser fra sted til sted og avtaler som må opprettholdes. Midt oppi det hele har dere et barn som skal ha førsteprioritet. Bare ikke bygg opp illusjoner som kan knuses -og på den måten skape større problemer.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Det med skolen må du snakke med en rådgiver på skolen om. Men du kan ikke gå på skole og få barn samtidig- men du kan begynne igjen på skolen etter du har fått barn. MEN, det er som andre har sagt over meg ikke festingen du savner når du får barn veldig tidlig- det er friheten, og den får du faktisk ikke tilbake på veldig mange år. Den totale friheten får du aldri tilbake- du vil alltid bekymre deg litt for dine avkom :) Jeg var ung selv når jeg fikk barn, angrer ikke et sekund, men jeg ville aldri gått tilbake til de årene heller. Du må tenke tanken om hva som skjer om du blir alene- dere er unge, får barn, mye kan skje. Jeg tror du klarer deg veldig bra, familie som støtter opp er alfa og omega. Men, sats på utdannelse- ha noen år som er litt tøffe slik at det blir bedre med deg og baby og mann :)

Skrevet

Ta det opp med skolen. Jeg studerer sammen med ei som fikk barn midt i 3. året på vgs, hun klarte å fullføre og begynte rett på Univ etterpå. Jeg vet hun hadde avtale med skolen for hvordan hun skulle fullføre med minst mulig fravær men at det i gym buttet i mot da den lærere ikke aksepterte fraværet i sine timer (hun var tilstede men kunne ikke være aktiv). Hvilke avtaler hun hadde vet jeg ikke men jeg vil tro at de fleste lærerne vil strekke seg litt for å hjelpe deg gjennom.

Skrevet

Og om skolen nekter så kan du ta påbygg på f.eks sonans, der er det ingen som bryr seg om fravær. Det koster 50000 kr, men du kan ta studielån for å dekke det. Da tar du eksamen i alle fag,dvs 8. Noen fag tas på 4 mnd, dvs at du har 3 eksamener til jul og 5 til våren f.eks. jeg gjorde det slik. Jeg ble gravid underveis da, men ville beholde siden det passet bra for skolen. Men jeg ble konstant kvalm, og etter 4 uker med å ligge på ryggen og spy opp hver en bit, og etter å få høre at jeg hadde gått fra 56 kg til 45 kg når jeg kom på sykehuset klarte jeg ikke mer. Ble abort da du gitt.

Gjest Gjest
Skrevet

Med tanke på skolen, så kan du ta alle fagene som privatist. Det vil si at du må ha eksamen i alle fagene, og det er det eneste du trenger. Men hvis du snakker med skolen så kan det hende de lar deg følge undervisningen selv om du tar det som privatist.

Hvis du går inn på www.privatistweb.no kan du lese litt om det.

Pris pr eksamen er 375 kr hvis du ikke har karakterer i faget fra før, og 775 kr hvis du skal forbedre eksisterende karakterer.

Et annet tips er å søke deg vidrere på skole etter vgs. Og søk da på noe du vet du kommer inn på. Når du har kommet inn vil du få foreldrestipend/fødselsstipend fra Lånekassen. Da kan du søke permisjon fra studiene, og du vil fortsette å få utbetalinger fra lånekassen. Fødselsstipendet har ikke krav om at du får karakterer for tiden du er permitert, ei heller krav om at gjennopptar studiene etter endt permisjon. Altså så lenge du har studieplass vil du få penger fra lånekassen, som stipend, uavhengig om du fullfører eller fortsetter på studiene.

Skrevet

Jeg tok siste året på vgs som privatist. Tok eksamen i alle fag. Fikk barn i november, hadde noen eksamener før jul (som høygravid og i ammetåka..) og tok resten til våren da snuppa var blitt 5-6 mnd.

Begynte rett på høyskole høsten etter, da jenta mi var 9 mnd.

Alt går, er du moden for alderen og skoleflink ville jeg meldt meg opp som privatist i en del av de mindre fagene, som f.eks gym, valgfag, matte og tatt eksamen før jul. Da kan du følge undervisning i norsk som er et tungt fag alene, og de andre fagene du ikke tar til jul. Det vil bli lettere å fullføre skolen etter babyen er født om du har færre fag å forholde deg til.

Gratulerer og lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...