Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Candy Pie
Skrevet (endret)

Dette har sikkert blitt dratt opp 100 ganger før, og mulig jeg plasserte dette feil, men la gå

Er du for eller i mot dødsstraff? Og hvorfor?

Jeg er helt klart i mot, av den enkle grunn at jeg mener alle fortjener en ny sjanse og jeg har tro på at folk kan forandre seg. Og ikke alle drap osv er kaldblodige heller.

Finnes ofte en forklaring

Endret av Candy Pie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mot. Men ikke fordi folk fortjener en ny sjanse eller kan forandre seg. Men rett og slett fordi de som setter seg til dommer over andres liv og dømmer noen til døden, faktisk er verre enn de som voldtar eller dreper noen i affekt eller hva de nå gjør. Det å sitte å skrive lover som tillater deg å drepe noen med loven, loven, som skal være der for å beskytte alle borgere, det går faktisk ikke an. Det er helt sykt.

• Liker 3
Gjest avocadoen
Skrevet

Har kommet til den konklusjonen at det er bedre at man får livstid enn dødsstraff. Grunnen er at uskyldige har blitt drept.

• Liker 2
Skrevet

At tiltalte får dødsdom hjelper jo INGEN..

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

imot! ... av den enkle grunn at jeg ikke synes det er noen straff å dø. Man bare dør vekk fra straffen sin!

Det må da være bedre å dø enn å sitte i fengsel omtrent resten av livet...

Og av en grunn til, og det er at det har skjedd mange ganger at gjerningsmannen faktisk har vist seg å være skyldig etter 15 år, og da er det veldig kjipt om de allerede har drept feil mann....

• Liker 6
Skrevet

Imot. For jeg er imot å drepe, og da blir den naturlige konsekvensen at jeg er imot dødsstraff, som jo nettopp innebærer å drepe.

• Liker 1
Skrevet

imot og hvilken fordi jeg legger vekt på kommer an på hvem jeg diskuterer med :wink:

Skrevet

Jeg er helt imot dødsstraff. Synes dødsstraff gjør vår verden mer umenneskelig ved å fokusere på gjengjeldelse og hevn. Synes jeg vi har for lave straffer her i Norge? Absolutt.

Men øye for øye og tann for tann fungerer ikke i et sivilisert samfunn. Et rettsystem er ikke og vil nok aldri bli perfekt, (justismordet på Fritz Yngvar Moen er kanskje det klassiske eksempel) og da blir det bare tragisk at vi mennesker skal prøve å leke Gud og bestemme over liv og død, når vi er mennesker og gjør feil. At et land dreper et menneske pga en feil dom, kan det bli verre?

Å vedta en lov som gjør at man sier det er galt å drepe ved å drepe, i fail to see the logic!!

Å tro at vi med dødsstraff gjør kriminaliteten mindre er også tull og tøys. Texas, den staten i USA som henretter flest mennesker er også en av de statene som har høyest kriminalitet i USA.

• Liker 1
Skrevet

Det har vist seg at dødsstraff har veldig liten avskrekkende effekt og siden det til stadighet blir begått justismord så ser jeg ikke poenget fra ett rent juridisk og samfunssmessing standpunkt.

Fra ett menneskelig standpunkt så synes jeg det er barbarisk å bruke dødsstraff.

• Liker 1
Skrevet

For.

Når man har tatt visse valg, så vet man som regel på forhånd hva man er i ferd med og gjøre, og den mulige konsekvensen.

Voldtekt, drap, barnemisshandling er de tinga jeg brenner sterkest for at skal kunne straffes med døds straff. Alt som kan resultere i å ødelegge et liv resulterer i at gjerningsmannen har gitt fra seg retten til å leve etter min mening.

• Liker 3
Skrevet

Da bør du ikke pule mer, ever. For hvem vet om neste dama du treffer på er en av de som roper "voldtekt" når hun våkner opp og angrer.

• Liker 1
Skrevet

Da bør du ikke pule mer, ever. For hvem vet om neste dama du treffer på er en av de som roper "voldtekt" når hun våkner opp og angrer.

Har ingen frykt for dette, da jeg ikke holder på med jenter som styrer på slikt og er såpass ustabile. Er sånn småjenter og folk som ikke er modnere enn fjortiss jenter. I tillegg så opptrer jeg ikke på noe måte som gjør at en slik påstand ville holdt noe vann =)

Skrevet

Og ligger ikke med fulle jenter...

Skrevet

Ah ... den typiske; men det skjer ikke meg.

• Liker 1
Skrevet

Generelt mot - alt for billig straff spør du meg. Men i gitte situasjoner som for eksempel følgende:

- massedrapsmann/voldtekstmann blir tatt i en alvorlig krigssituasjon hvor ingen har mulighet til å transportere denne fangen og alternativet er å slippe ham/hun ut i sivilbefolkningen. Hvor denne har blitt tatt i akten slik at det ikke er noen som helst tvil.

Skrevet

For.

Når man har tatt visse valg, så vet man som regel på forhånd hva man er i ferd med og gjøre, og den mulige konsekvensen.

Voldtekt, drap, barnemisshandling er de tinga jeg brenner sterkest for at skal kunne straffes med døds straff. Alt som kan resultere i å ødelegge et liv resulterer i at gjerningsmannen har gitt fra seg retten til å leve etter min mening.

Jeg er til dels enig, med tanke på at jeg synes henrettelse er forsvarlig straff for å med hensikt drepe. Men jeg forsvarer det kun i unødvendige drapstilfeller, og ikke i de tilfeller hvor vedkommende handlet i direkte selvforsvar eller i forsvar av ei anna. Det vil ikke si verken voldtekt, barnemishandling eller tortur er det grann bedre enn mord(veldig ofte er de til og med mer forkastelige i praksis), men gjerningsmannen har ikke frattat noen retten til å være i livet, om han så har vandalisert det til det forferdelige, og har dermed heller ikke gjort seg skyldig til bli fratatt sin rett til å leve. Å få fengsel for livsstid fortjener han derimot så absolutt om kriminaliteten er grov.

Hvordan man skal legge inn dødstraff i rettssystemet, eller om man i det hele tatt burde etter dagens modeller, blir for så vidt en annen sak. Og jeg har sett for mange tilfeller på dødsdom i tide og utide til å forsvare det til å legges inn i det norske system. Allikevel er jeg ikke teoretisk mindre for dødsstraff av den grunn, men frem til en dag hvor en mer forsvarlig modell av fenomenet dukker opp(etter mitt syn å dømme), vil jeg ikke kjempe for å sette inn henrettelse som juridisk straff.

• Liker 2
Skrevet

Såfremt det ikke er tvil om at gjerningen er gjort, så kan de bli fratatt livet. Er det tvil, så vil det selvfølgelig være feil, men da får de bare forholde seg til normal livstid (21 år i fengsel pussig nok).

Synes også at de burde endre betegnelsen livstid i norge til makstid eller no, siden 21 år ikke er i nærheten av livstid ved mer eller mindre man allerede er 60-70 år gamle, men muligens ikke da en gang...

• Liker 1
Skrevet

Ser dere virkelig ikke ironien i å si "det er galt å drepe" for i neste øyeblikk å drepe?

Jeg lurer virkelig på hvorfor mennesker er så onde at de syns dette er greit.

• Liker 4
Skrevet

Ser dere virkelig ikke ironien i å si "det er galt å drepe" for i neste øyeblikk å drepe?

Jeg lurer virkelig på hvorfor mennesker er så onde at de syns dette er greit.

Jeg har aldri sagt det er galt å drepe, og mener nok heller det motsatte. Men så har jeg et ganske annerledes syn på slike saker også....

Gjest NozMonster
Skrevet

det eneste argumentet som jeg kan komme på for dødstraff, er at vi slipper å bruke så innmari

mange miliarder årlig på rettsaker, brødfø den skyldige i fengselet og diverse. Han 22.juli drittsekken for.eks- hadde han fått dødstraff med det samme, så hadde vi ikke trengt å bruke sååå mange ressurser på han.

Men på den andre siden- jeg synes ikke noen skal få dø vekk fra straffen sin!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...