Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal begynne på Indøk til høsten, og kjenner at jeg grugleder meg.

Er det noen der ute som har noen erfaringer fra studiet som de vil dele med meg og eventuelt andre? :)

Anonym poster: eccb5c71c191e77fa046a227669feee7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg går ikke indøk, men en annen siving-linje på gløs. Du sier ikke spesifikt hva du vil ha tips om men jeg kan jo si f.eks. at:

- Invester i det sosiale! Studentmiljøet er supert på egentlig alle gløshaug-linjene, men du må gjøre en viss innsats - dra på fester, bli med på fadderopplegg!

- Bli med i en undergruppe, eller søk deg til samfundet, bli med i NTNUI osv.

- Karakterene dine komme nok til å dale litt - det er hardere krav på universitet. De jeg kjenner på indøk sier også at det er relativt stort fokus på karakterer der. Greit å være forbredt på.

- GLED DEG! Det er kjempegøy å studere i Trondheim, det du måtte grue deg til ordner seg på et eller annet vis.

Bare svar tilbake eller PM hvis det er noe spesielt du lurer på :)

Skrevet

Høres bra ut det da!

Skal definitivt "invistere" i det sosiale. Det gleder jeg meg veldig til. Har også planer om å ta del i NTNUI.

Det jeg uroer meg mest for er vel igrunn karakterene og arbeidsmengde. Er fullt klar over at arbeidsmengden kommer til å bli en del mye større, men det tror jeg at jeg skal håndtere fint. Karakterpress er derimot litt skumlere. Er del normalt å stryke i enkelte fag? Hva skjer isåfall da? Og hvor er del vanlig å ligge i starten på karakterskalaen? Har hørt at mange går oppover i karakterer etterhvert.

Tusen hjertelig for svar! :)

Skrevet

Stryking: Å stryke er det MANGE som gjør, særlig i starten. Det er ikke barneskirenn å bli siv.ing (men så får man fin ring til slutt og da :) Selv har jeg strøket 1 fag, men kjenner mange som har strøket fler. Det som skjer er at i august, like før skolestart, kan du ta eksamen på nytt ("kontinuasjonseksamen" - kont på folkemunne) dette er altså en slags oppsamling for de som strøk enten på høsten eller på våren. Så består man forhåpentligvis, og fortsetter. Styrker man på konten og, er jeg litt usikker på om man må taget opp igjen på vanlig vis (altså ha ett 5. fag) eller om man får ta neste kont neste sommer. Man har med andre ord flere sjangser. Det finnes noen regler for hvor mange fag man max. kan stryke før man må gå et år om igjen osv. - det får du isåfall advarsel om i god tid, og de reglene er ganske romslige.

Når det gjelder karakterer så varierer snittet fra linje til linje, og det er veldig forskjellig fra folk synes er bra. Det er jo litt sånn (også på min linje) at folk sier "å nei, jeg fikk bare B, wu-hæ!", da er det lett å føle seg litt dum. Men det folk fra arbeidslivet sier (som jeg har hørt) er at om du har ca. C i snitt, så er det BRA. Dessuten - folk fra indøk (og min egen linje) er så populære at ALLE har jobb før de er ferdige. På min linje tror jeg snittet lå på 1,8 jobbtilbud per pers eller noe sånnt.

Til slutt, absolutt riktig at mange går oppover etterhvert. Man får en dipp istarten fordi mye er nytt (og mye festing :D) men så lærer man seg teknikker og blir mer komfortabel, og da kommer karakterene på plass også.

Puh, dette ble langt gitt! Engasjert :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...