Gå til innhold

Få utskrevet ritalin eller strattera uten diagnosen på papiret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei! sliter med plagsomme konsentrasjonsproblemer i skolesammenhenger og står foran mitt livs mest utfordrende skoleår. Jeg går til psykolog, men hun er usikker på om lege kan skrive ut ritalin el. uten at jeg har blitt utredet hos nevropsykolog først. Dette er som noen kanskje vet, en utrolig omstendelig prosess som vil ta lang tid.

Jeg lurer derfor på om det er noen her som vet eller har erfaringer med å få et eller annet legemiddel som har en beviselig effekt mot konsentrasjonsproblemer, uten og ha diagnosen ADHD/ADD på papiret? Vanskene utarter seg slik at jeg har vansker med å sitte stille kun kort tid og lese, samt at tankene vandrer overalt, utenom pensum. Dette går selvsagt ut over prestasjonenene mine i stor grad. Takk for hjelp.

Anonym poster: 1b39ce143f377d7b81a542afb4c0f36c

Skrevet

Tror nok du må ha en diagnose for å få så sterke medisiner. Ritalin brukes veldig ofte som rusmiddel (istedenfor amfetamin), og mange selger det videre på gata når de får det av legen. Så prøv heller å få en utredning for adhd!

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig men jeg vet ikke om det egentlig er lov. Strattera er i hvert fall lov å skrive ut, men det er mulig at det er vanskeligere med ritalin. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få strattera uten diagnose. Hvis jeg ville ha sentralstimulerende medisin måtte jeg vente til jeg var ferdig utredet. Men strattera er en dyr medisin, og det er vanskelig å få dekket kostnadene hvis du ikke allerede har prøv ritalin, eller har en annen god grunn til at du må ha akkurat den medisinen.

Anonym poster: 57f5fe09b8534fb4345fec4161534259

Skrevet

Ritalin får ikke den samme medisinske effekten på brukere uten adhd/add, så jeg ville ikke strebet etter å få den så raskt.

Men bli henvist til poliklinikk for utredning, ring og spør om å få bli prioritert, eventuellt kan du benytte deg av fritt sykehusvalg. Så trenger det ikke ta så grusomt lang tid.

Skrevet

Jeg lå på psykiatrisk og fikk tilbud om å prøve ritalin for å bekrefte eller utelukke at jeg hadde adhd. Din sak er jo litt annerledes, men skulle jo tro det er mulig ihvertfall da. Jeg takket nei, da.

Skrevet

Herregud så irritert jeg blir på de som omtrent løper til en lege for å få ADHD diagnose pga de sliter med konsentrasjonen på skolen, eller vil bruke medisiner, just because.

Ikke få til pliktene dine hjemme(rydde, vaske, bare og ta ned to glass fra rommet mitt føles ut som et evig tiltak)

Hodet er proppfullt av tanker, lyder, bråk rett og slett. Og dermed så klarer du ikke å følge med i samtaler, fordi alt blir "svart" pga oppmerksomhetsvikten.

Stresser mye, såå mye som skal bli gjort! ..Må trossalt sette på oppvaskmaskinen..

Ikke er ting organisert (oh, husker mine papirer på skolen, og "systemet" mitt på datan..Kaos!)

Rutiner? Hva er det..?

Indre uro, som bare ikke vil roe seg! Munndiare, fordi alt en tenker på, alt en vil og mener, ut! Og starter på flere prosjekter, men blir noen av de egentlig fullført..? Not really.

Har man ala noe sånn, daglig, hele livet, da kan man tenke seg litt ang ADHD.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...