Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest og lest, og prøvd å forstå dette med stipend og lån.

Lurte på om noen har en forklaring på det jeg lurer på!

Jeg har siden høsten 2011 hatt et friår. Skal på skole igjen i August nå.

Har selvfølgelig tjent opp penger på dette friåret, og lurer da på dette med

at man ikke kan gå over en viss inntektsgrense!

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/

Jeg har tjent 130.000 hititl i år, vil dette da si at hvis jeg ønsker fullt stipend/lån, så har jeg typ 15.000 igjen jeg kan tjene resten av 2012?

Eller gjelder det fra og med neste år, eller hva?

Forstår ikke hvordan hva jeg har tjent hittil kan ha og si.

Har som sagt hatt et friår, og har da selvfølgelig tjent opp litt!

Synd om dette skal ødegge for at jeg ikke får.

TAkk for hjelp!!

Anonym poster: 36f8474dd9b43a371a837bfcf3acbc1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I 2012 skal du bare ha støtte for et halvt år, følgelig er inntektsgrensen i år kr 363 501. Dersom du skal studere hele 2013 vil inntektsgrensen for 2013 være kr 151 216, men dersom du bare studerer halve 2013 (f.eks. et årsstudium august 2012-juni 2013, etterfulgt av f.eks. mer jobb eller noe annet enn lånekassestøttede studier resten av 2013) vil du kunne tjene kr 378 041 før avkorting.

Poenget med å sette grenser for hva du kan ha tjent hittil i år er at stipend skal gå til folk med behov, ikke alle og enhver. Hvis du hadde klart å tjene mer enn kr 363 501 på 7 måneder fortjener du ikke gratis penger fra staten i tillegg.

• Liker 2
Gjest RamaLama
Skrevet

Riktig det feuerstein skriver, men den siste spydige paragrafen kunne han spart seg for :rolleyes:

Kanskje hun lurer fordi hun har en 15% stilling til høsten, som ikke kommer til å lønne seg om hun mister stipendet? Eller fordi hun får ei lønning i august i tillegg som kanskje er på over 20 000 og dermed måtte skaffe seg en deltidsjobb asap for å tjene inn de drøye 40 000 hun da hadde mistet?

Lånekassen går etter kalenderår og ikke skoleår, grei huskeregel :)

• Liker 1
Skrevet

Ikke meningen å være spydig, bare synes en som allerede har tjent en levelig årslønn ikke trenger en bonus fra andres skattepenger. Går man over grensen er det jo dessuten ikke slik at man får noen som helst avkorting i hva man får utbetalt, ei heller at man umiddelbart mister hele stipendet. Ved en inntekt på f.eks. 400,000 vil TS likevel få omgjort 9375 av utbetalt lån på 46,250 til stipend høsten 2012, mot normalt 18,500.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...