Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal mest sannsynlig studere i Bodø til høsten. Så jeg lurer på om noen har noe erfaringer om å studere i Bodø?

Hvordan er studiemiljøet osv? :)

Anonym poster: 1c44bfb4b91aaca257ba9af92358715b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert i Bodø på Universitet i Nordland i 2 år nå. Skolen i seg selv kunne vært større med tanke på omfanget av studenter som studerer der. Personlig har jeg erfart at studenter som studerer for å bli politi holder seg for seg selv, og det samme gjelder de som studerer økonomi, lærer, journalistikk osv. Det er kanskje likedan på andre skoler. I hvert fall så er det ikke så alt for vanskelig å bli kjent med andre studenter, som er i samme situasjon som deg. Dvs. de studentene som ikke er fra byen. De studentene som er fra byen/nærområdet er vanskeligere å bli kjent med. Vet ikke hvorfor det er slik, men det er i alle fall slik jeg opplever det. Studentsamfunnet er lokalisert rett ved siden av skolen. Det er stort sett stappet fullt av studenter i begynnelsen av semesteret, men mengden av studenter som gå dit sener i semesteret minker. Stort sett benytter de aller fleste seg av nattklubber/barer/puber i byen. Det bør også nevnes at det er en del arrangementer som foregår på samfunnet rundt hele året. Ikke minst er det to andre utesteder på Mørkved, men personlig så foretrekker jeg utesteder i byen.

Det er fadderuke i begynnelsen av semesteret som jeg vil anbefale deg å være med på. Der er det letteå bli kjent med andre studenter og å knytte bekjentskap. Ikke minst er det en del morsomme aktiviteter osv. Jeg vil påstå at miljøet er bra, men det kunne godt vært lettere å bli kjent med andre studenter fra de forskjellige fakultetene.

Hvis du liker å trene og å holde deg i form, så kan du melde deg inn på et treningssenter. Hvis du bor på Mørkved hvor skolen er plassert, vil du ha mulighet til å velge mellom Friskhuset og Polargym. Polargym er det billigste alternativet. Polargym tilbyr ikke mulighet for hverken pump, zumba, spinning osv. Mens Friskhuset tilbyr disse gruppetimene. Jeg personlig benytter meg av Friskhuset og har hørt at mange som bytter fra Polargym til Friskhuset, sier at de angrer ikke.

Forøvrig er det andre aktiviteter du kan benytte deg av. Du kan melde deg inn i en dansklubb, klarteklubb, kampsportklubb eller et fotballag osv.

Bodø er jo en relativt liten by på ca. 50 000 innbyggere, så hvis du er fra en større by, så kan det bli litt rart for deg å bo på et mindre sted.

En annen ting jeg kan nevne er at hvis du er fra andre steder i landet enn Nord-Norge, så har du sikkert hørt litt om nordlendinger. Du vil da sikkert oppleve at nordlendinger er så forskjellig som folk flest kan være. Mange bannes ikke så mye som ryktene skal ha det til, men det er klart at det er sikkert noen som ønsker å leve opp til akkurat det ryktet.

Det ble litt langt og jeg håper du fikk noe informasjon som var nyttig for deg. Hvis det er noe mer du lurer på så er det bare å spørre. Spør da gjerne litt spesifikke spørsmål for akkurat nå skrev jeg kun det jeg kom på :)

Anonym poster: c1a78c2d32d409b5ae962b7b9bacdf32

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg har studert i Bodø på Universitet i Nordland i 2 år nå.

Universitetet i nordland har vel strengt tatt bare eksistert i et år...

AnonymBruker
Skrevet

Universitetet i nordland har vel strengt tatt bare eksistert i et år...

Godt observert, men jeg går ut fra at du kanskje vet at de fleste universiteter er høyskoler før de blir universiteter. Det er en lang prosess som må gjennomføres før en høyskole kan bli universitet. Å gidde å respondere på noe så meningsløst og så opplagt gir bare enda et inntrykk av at du ikke viste at en høyskole må gjennomgå an lang prosess for å bli et universitet. Og ja universitet i Nordland var en høgskole for et år siden og da skjønner du også kanskje at jeg begynte på høyskolen i Bodø som ble et universitet et halvt år etter jeg startet. Så i bunn og grunn så kan det være en fordel for deg neste gang du responderer på noe å sjekke opplysningene om en ting, før du svarer på det helt åpenbare.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høyskolen i Bodø ble trolig universitet 1. januar 2011. Det kan leses mer om det på http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7295575.

En av tingene som kan gjøre dette universitet lite attraktivt er jo beliggenheten. Mange mennesker ønsker kanskje ikke å flytte såpass langt nord.

AnonymBruker
Skrevet

Høgskolen i Bodø ble et "universitet" i 2011.

Jeg tilbrakte en liten uke i Bodø for noen få år siden, og husker at jeg ble skuffet over hvor liten selve byen var. Det er jo en kjent by, så da forventer man kanskje at det er litt størrelse, men sentrum der var jo knøttlite. Fikk overraskende mye følelse av at Bodø var kun et lite fiskevær - og jeg kommer fra en by som i innbyggertall er mindre enn Bodø!

Når man velger å studere i Bodø så er det vel neppe shoppingmuligheter og bystørrelse man har blitt tiltrukket av. Det går helt sikkert an å trives veldig godt der :)

Anonym poster: d7896b9585752c1e312f3e7383dcbe39

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

Godt observert, men jeg går ut fra at du kanskje vet at de fleste universiteter er høyskoler før de blir universiteter. Det er en lang prosess som må gjennomføres før en høyskole kan bli universitet. Å gidde å respondere på noe så meningsløst og så opplagt gir bare enda et inntrykk av at du ikke viste at en høyskole må gjennomgå an lang prosess for å bli et universitet. Og ja universitet i Nordland var en høgskole for et år siden og da skjønner du også kanskje at jeg begynte på høyskolen i Bodø som ble et universitet et halvt år etter jeg startet. Så i bunn og grunn så kan det være en fordel for deg neste gang du responderer på noe å sjekke opplysningene om en ting, før du svarer på det helt åpenbare.

Selvfølgelig vet jeg at et universitet ikke oppstår over natten. Men jeg synes ikke det er meningsløst å kommentere det. Du sa du hadde studert på uin i to år, men det er ikke mulig, da det ikke har eksistert så lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig vet jeg at et universitet ikke oppstår over natten. Men jeg synes ikke det er meningsløst å kommentere det. Du sa du hadde studert på uin i to år, men det er ikke mulig, da det ikke har eksistert så lenge.

Beklager, men jeg var kanskje litt kvass i svaret. Jeg ber herved om unnskyldning for det. Du har helt rett i at jeg ikke kunne ha studert i to år. Jeg bør kanskje ha skrevet at da jeg begynte der var det fortsatt en høyskole.

Uansett fra mitt synspunkt så må jeg si at skolen i seg selv ikke har forandret seg å alt etter den ble et universitet. Den har sikkert blitt mer populær og tiltrekker seg sikkert flere studenter, men mange av problemene som var da den var høyskole er fortsatt der etter den ble et universitet. De problemene som skolen har er sikkert problemer som går igjen på andre høyskoler eller universiteter. Her er noen: Forferdelig stor boligmangel, som gjør at en del studenter må bo på skolen de første ukene. Alt for få parkeringsplasser i forhold til de studentene som bruker bil. Skolen er som nevnt tidligere alt for liten til å huse så mange studenter. Antall studenter som har begynt på skolen har økt mye de siste årene osv.

Skrevet

Bodø er en ganske hyggelig studentby. Det rareste er vel at studiestedene (UIN og PHS) ligger på Mørkved, et godt stykke fra sentrum. Dermed kan det bli litt rart, der en del av studentene bor og holder til i Mørkved-området - og andre i sentrum. Det er ganske bra kulturby, og det er mange kurante utesteder og kafeer i sentrum.

Bra studentmiljø, anbefaler nye studenter med litt ekstra tid, og ikke så stort nettverk, å bli med i studentsamfunnet som frivillig, veldig morsomt og sosialt.

Deler synet på at det kan være litt klikkete opp mot de ulike studiene, noe som løser seg litt opp i studentsamfunnet.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lærte etter å ha tilbragt noen måneder i praksis i Bodø var at "Bodø-knekken" kommer fort. Herremin som det blåser der, tror det var en vindstille dag i løpet av de åtte ukene jeg var der. Holdt på gå på trynet den dagen, da jeg var vandt til å gå framoverlendt pga vinden. :P

Anonym poster: e31c127e1a96bbe0a00028ddacf18068

• Liker 1
Skrevet

Høgskolen i Bodø ble et "universitet" i 2011.

Jeg tilbrakte en liten uke i Bodø for noen få år siden, og husker at jeg ble skuffet over hvor liten selve byen var. Det er jo en kjent by, så da

forventer man kanskje at det er litt størrelse, men sentrum der var jo

knøttlite. Fikk overraskende mye følelse av at Bodø var kun et lite

fiskevær - og jeg kommer fra en by som i innbyggertall er mindre enn

Bodø!

Når man velger å studere i Bodø så er det vel neppe shoppingmuligheter og bystørrelse man har blitt tiltrukket av. Det går helt sikkert an å trives

veldig godt der :)

Anonym poster: d7896b9585752c1e312f3e7383dcbe39

Sentrum er ikke så stort nei fordi butikkene ligger spredt litt rundt omkring i byen. City nord og området rundt er på en måte det nye sentrum, også er det jo noen butikker på hunstad/mørkved også. Vi har akkurat de samme kjedebutikkene som i de andre norske byene og city nord har blitt nord-Norges største kjøpesenter.

Bodø er jo også en by i vekst, og kommer bare til å bli større og større. Å sammenligne det med et fiskevær er vel å ta litt hardt i..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...