Gå til innhold

Regnes spart studielån som egenkapital?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg skal begynne å studere til høsten, og skal bo hjemme. Skal ta opp fullt studielån (92 000) og sette inn på sparekonto. Skal studere i en god del år, og jeg og en annen tenker å gå sammen om å kjøpe oss en leilighet for å komme inn i boligmarkedet. Hun gjør det samme som meg; tar opp fullt lån og setter inn på konto. Om 2 år har vi da begge ca. 200 000, altså 400 000 totalt. Regnes dette som egenkapital om vi søker om lån?

Anonym poster: 7d461ed23cafc740a8316cf893899928

Videoannonse
Annonse
Gjest loren
Skrevet

Når man søker om lån så ser de vel også på hvilke lån man har fra før, så da vil jo studielånet stå som lån også.

En del av lånet gjøres jo om til stipend, så de har man, men noe av det må man jo betale tilbake, og det står oppført i ligningen som lån.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor jo hjemme, så ingenting av det lånet kommer til å bli gjort om til stipend. Velger å bo hjemme delvis fordi det er billigere, og delvis fordi jeg ønsker å spare opp studielånet og bruke det som egenkapital - om mulig.

Hva gjør man ikke for å prøve å komme inn i boligmarkedet?

Gjest loren
Skrevet

Jeg bor jo hjemme, så ingenting av det lånet kommer til å bli gjort om til stipend. Velger å bo hjemme delvis fordi det er billigere, og delvis fordi jeg ønsker å spare opp studielånet og bruke det som egenkapital - om mulig.

Hva gjør man ikke for å prøve å komme inn i boligmarkedet?

Ah, alltid vært borteboer i fht Lånekassen, så tenkte ikke over det:)

Du vil jo ha rene penger til egenkapital, men jeg tror at det at du har lån vil føre til at du får mindre i boliglån enn du ville fått om du ikke hadde hatt det studielånet.

Det vil nok være en vurderingssak om det vil lønne seg, men jeg er ingen økonom så mer råd kan jeg ikke gi deg ;)

Skrevet

Det du må huske på er at et studielån er rimeligere å betale tilbake enn et boliglån. Det følger heller ikke boligen og kan ikke arves. Sånn sett er det bedre å ha fullt studielån og sette pengene du har fått derfra inn i egenkapitalen på boligen enn å ikke ha studielånet men et større boliglån selv om studielånet i seg selv fører til at du kan ta opp mindre lån i banken. Følger du?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg vet at studielån er billigere enn boliglån. Om jeg klarer å få kjøpt leilighet midt i studietiden, har jeg jo fortsatt et par år før jeg må begynne å betale på studielånet. Lånet på banken kan man få avdragsfritt i et par år, og rentene som løper kan man betale ned med de pengene man får i stipend... om jeg får leilighet bor jeg jo ikke hjemme lenger, og får dermed 37 000 i stipend om jeg består eksamen. + Vi er to stykk om dette.

Dette er jo bare i teorien, det enkleste er vel å stikke til banken og spørre. Men håper selvsagt det er mulig... jeg jobber om somrene, og kommer til å finne meg en deltidsjobb. Kausjonist har vi også.

Gjest RamaLama
Skrevet (endret)

Det skal MYE til for at du får avdragsfrihet de første årene du eier en bolig. Så du må nok belage deg på å betale avdrag i tillegg. Hvis dere kjøper med 3 soverom kan dere leie ut det største og dele på inntekta, det trengs ikke å skattes av.

Ellers så høres det ut som en lur plan, om dere kjøpte i dag ville dere fått egenkapitalen / 15 % * 100 - gjeld. Om dere kun har 400 000 i egenkapital og 400 000 i gjeld så får dere da 2.266.666 kr disponibelt :)

Men for å svare på ditt egentlige spørsmål så er det lov ja, og i tillegg lurt :)

Endret av newbiepie
Gjest Cevita
Skrevet

Når jeg var i banken og skulle ta opp boliglån lurte banken på om jeg hadde mye lån fra før, og akkurat mens jeg satt og tenkte etter hvor mye studielån jeg egentlig hadde så retta dama i banken på seg selv og lurte på om jeg hadde mye lån fra før, bortsett fra studielån, for det var så gunstig lån at det var egentlig ikke noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...