Gå til innhold

Aldri tapetsert før - skal pusse opp soverom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt leilighet, hvor det var virkelig merkelig gammel tapet på soverommet.

Så den har vi fått revet vekk, grunnet, sparklet, pusset og grunnet oppå det igjen. Alt med råd fra malerbutikken.

SÅ kommer dette med å skulle velge tapet.... det er et lite rom, og vi skal ha skyvedørsgarderobe (IKEA PAX) nedenfor fotenden på sengen. Jeg tenker at det kan være fint med to tapeter. Et mønstret over hodesiden av sengen, og noe enkelt ensfarget på de tre resterende veggene.

Jeg har to utfordringer.

Det ene er å velge hvilken tapet som skal opp... og det andre er å FAKTISK sette opp tapeten (*gruer meg*).

Noen som har råd, tips eller erfaringer å komme med? Vi bor litt utenfor Bergen, så hvis noen vet om tapet-butikker (eller hvor man nå kjøper tapet?) så er det også veldig flott !

Anonym poster: 1f1978fefca5bc3ce34440dddc3496fe

Videoannonse
Annonse
Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Jeg hadde en liten "drøm" om mønstret tapet kun bak seng - som en slags sengegavl. Tapetsere med enklere tapet ellers, og bruke noen fine lister for å liksom ramme inn det hele. Nå ble ikke sengen så midtsentrert som jeg trodde, så det ble halvannen vegg med mønstret istedenfor.

Tapetet er ganske synlig - for å si det mildt, så den er i hovedsak bak hodet vårt så vi slipper å se den når vi skal legge oss. Valgte dog å tapetsere endevegg også, men der er det gardiner, verandadør og vindu. Liker å runde av ting istedenfor å kutte av tvert.

Man må også ta i betraktning tekstiler ellers. På grunn av den livlige tapeten har vi enkle lingardiner og bruker ensfarget sengetøy.

Her er den forresten :gjeiper: http://interiorkupp.no/tapet/monster/marimekko-14161.html

Endret av Sobril
Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Fant også mye fint her http://www.wallpaperdirect.co.uk/

Tabbet meg for øvrig ut og kjøpte en tapet til 600 kroner rullen herfra. Toll og moms kom på 300, og hvis jeg bare hadde giddet å google produsentnavnet hadde jeg også kunnet kjøpe den fra en norsk nettside til samme pris men uten toll.

Tapet til soverom fant jeg på byggmakker. De har store bøker med tapetprøver. Soveromstapetet var bestillingsvare, og det var tre ukers leveringstid.

Endret av Sobril
Gjest gjest17
Skrevet

Vi har mønstret tapet på den ene veggen på soverommet. De tre andre veggene har vi bare malt i en dus gråfarge som går igjen i tapeten. Da slipper du unna med å bare måtte tapetsere ene veggen :-)

Skrevet

Siden det er første gangen dere tapetserer ville jeg ha styrt unna tapeter hvor man må ta hensyn til rapporter. Jeg er ganske dreven og synes disse rapportene er noe herk. Det minste grann unøyaktighet så blir hele mønsteret skjevt. Dere kan jo også lage en gavl men mønstret stoff til å ha bak sengen. Trenger bare ei plate, tynn skumgummi og et fint stoff. Legg skumgummien på platen, stoffet over og stift det fast på baksiden av plata. Voila og du har en flott dekorasjon som kan skiftes ut enkelt den dagen dere går lei.

Skrevet

Jeg ville valgt den "gammeldagse" fiskebeinstapeten.

Fordelen med den gamle standard fiskebeinstapeten, er at man kan male over mange ganger før det er på tide å bytte tapet, og du trenger ikke bekymre deg om mønster i tapeten når du klistrer den opp.

Maling finnes i mange forskjellige typer, noen er veldig fine til å tørke fort så du får lagt to lag på relativt kort tid. Og da kan du variere masse med farger og egne mønster, sjablonger eller tegninger.

Savner det gamle jenterommet mitt. Der hadde jeg grønne vegger, blått tak og blå skapdører.

På skapdørene malte jeg solsystemet med humoristisk vri, i taket malte jeg månen og alle mulige stjernebilder, og på veggene hadde jeg alt fra Ole Brum til Garfield :fnise:

Gjest hedgepig
Skrevet

Tapethuset og Fargerike og mange andre selger tapet.

Velg en kvalitet som er enkel å henge opp. Se etter tapeter med fiberbakside ( non woven)

Spør i butikken om anbefalinger.

Husk å grunne veggen i bunnfargen til tapeten, da blir en evt uheldig skjøt mindre synlig.

Når du har mønster på bare en vegg så tenk over hvordan mønsteret blir på veggen.

Ta evt. hensyn til hvordan første og siste lengd blir, samme prinsipp som ved legging av fliser.

Sjekk leggeanvisninger på nett. Finnes sikkert tips på ifi.no, borge.no el. storeys.no

Ha tålmodighet, og masse lykke til! En gang må være den første.

Skrevet (endret)

Mønstret tapet der mønstrene for hver tapetramse MÅ stemme kan være vanskelig, vil dermed ikke anbefale det på ALLE veggene. Det står på tapeten om det er tapet som må klippes mellom hver gang for at mønstrene skal stemme. Velg 0 om du ikke ønsker å være nødt til å gjøre det. Ellers er det faktisk ikke så vanskelig som man skal tro, sleng på lim, og legg på tapeten øverst, klapp og stryk så med en stor kost, jobb med å få tapeten helt inntil den andre, du har GOD TID! (Altså, ikke flere timer, men du har en god del min på deg), ikke stress, og trenger du mer lim er det bare å løsne litt og lime litt ekstra.

Tror det var det. Om det er noe mer spesifikt du lurer på, så rop ut!

Endret av Tropic
Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Tapethuset og Fargerike og mange andre selger tapet.

Velg en kvalitet som er enkel å henge opp. Se etter tapeter med fiberbakside ( non woven)

Spør i butikken om anbefalinger.

Husk å grunne veggen i bunnfargen til tapeten, da blir en evt uheldig skjøt mindre synlig.

Når du har mønster på bare en vegg så tenk over hvordan mønsteret blir på veggen.

Ta evt. hensyn til hvordan første og siste lengd blir, samme prinsipp som ved legging av fliser.

Sjekk leggeanvisninger på nett. Finnes sikkert tips på ifi.no, borge.no el. storeys.no

Ha tålmodighet, og masse lykke til! En gang må være den første.

Hvorvidt de er enkle å henge er så som så spør du meg. Det siste jeg hang opp på veggen var en non woven fra Ferm Living. Tapeten var så tynn og skjør at jeg endte opp med å krølle sammen et par lengder i forbannelse samt at det ble merker i den bare jeg ga den et hardt blikk.

Dette med rapporter er da ganske enkelt for de fleste vil jeg tro, og én gang må uansett være den første.

Endret av Sobril
Gjest hedgepig
Skrevet (endret)

Hvorvidt de er enkle å henge er så som så spør du meg. Det siste jeg hang opp på veggen var en non woven fra Ferm Living. Tapeten var så tynn og skjør at jeg endte opp med å krølle sammen et par lengder i forbannelse samt at det ble merker i den bare jeg ga den et hardt blikk.

Dette med rapporter er da ganske enkelt for de fleste vil jeg tro, og én gang må uansett være den første.

Tapetene jeg har hengt opp fra "vanlige" importører som Storeys og Borge har jeg vært fornøyd med.

I forhold til mønster mente jeg ut mot avslutning i hjørnene. Sånn at man slipper å kutte motivet loddrett på en side, mens man har helt motiv i det andre hjørnet.

Er det noen som forstår hva jeg mener?

Endret av hedgepig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...