AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #1 Skrevet 23. juli 2012 Samboeren min fortalte at han vurdere å opprette en BSU konto for så å sette inn en god slump med penger. Vi har til en viss grad felles økonomi, men det vi begge er studenter enda så er det ikke snakk om store greiene. Vi deler på husleie og setter inn et fast beløp hver måned til mat og husholdningsartikler. Han har en ganske romsligere økonomi enn meg men jeg vil gjerne bidra så mye som jeg kan. Jeg synes på en måte det var litt rart at han bare buste ut med dette uten å ta det opp som et forslag sammen med meg. (VI snakket på telefon da han er i utlandet for en lengre periode, så dette er ikke noe jeg bare kan diskutere "når som helst" føler jeg) Jeg kan vel lufte forslaget om at jeg også kan bidra til den kontoen? Eller hva tror dere? Anonym poster: e005d3f15e3d201e153a02e1225f0e51
Aeternitas Skrevet 23. juli 2012 #2 Skrevet 23. juli 2012 Skaff deg en du også? Skjønner ikke problemet... 7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #3 Skrevet 23. juli 2012 Hvorfor ikke bare åpne din egen BSU konto? Det er veldig enkelt, og veldig kjekt å ha en for selv Anonym poster: 3afeeacfdbb790611815cd249d625383 1
Somle Skrevet 23. juli 2012 #4 Skrevet 23. juli 2012 Du burde skaffe din egen, ikke bidra til hans - da dette blir hans penger og han som får nytte av de. Skjønner ikke problemet. Jeg bor med samboer som eier hus, jeg sparer i bsu - ikke han. 2
Ananas. Skrevet 23. juli 2012 #5 Skrevet 23. juli 2012 Å spare i BSU er jo det smarteste han kan gjøre for å få råd til egen bolig, så det er da ingenting å være opprørt over.. Lag deg din egen, og sett inn det du kan der. Å spytte inn på hans har ingen hensikt, sammen kommer dere like langt med hver deres, og du har også noe igjen for det dersom du blir stående alene dersom du har din egen konto:) 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #6 Skrevet 23. juli 2012 Takk for svar! Jeg er ikke så veldig opprørt. Jeg burde vel gjort det tydligere at det jeg lurte på var om dette er vanlig; at man som samboere plutselig begynner å spare hver for seg. For noen så er dette et spørsmål (eller et problem som noen kaller det) for noen så er dette en helt grei sak Uansett, takk for inspill Anonym poster: e005d3f15e3d201e153a02e1225f0e51
Ananas. Skrevet 23. juli 2012 #7 Skrevet 23. juli 2012 Takk for svar! Jeg er ikke så veldig opprørt. Jeg burde vel gjort det tydligere at det jeg lurte på var om dette er vanlig; at man som samboere plutselig begynner å spare hver for seg. For noen så er dette et spørsmål (eller et problem som noen kaller det) for noen så er dette en helt grei sak Uansett, takk for inspill Anonym poster: e005d3f15e3d201e153a02e1225f0e51 Aha, da kan jeg jo svare (for min egen del) på det du egentlig lurte på. Jeg og samboeren sparer separat, jeg har BSU, det har ikke han. Har aldri satt inn penger på hverandres sparekonto. BSUen har jeg opprettet etter vi flyttet sammen, og setter inn penger der etter evne og ønske. Vi deler likt på alle utgifter, resten er "lommepenger", og de gjør vi som vi vil med. Jeg velger BSU og sparing med en del av det:)
Gjest RamaLama Skrevet 23. juli 2012 #8 Skrevet 23. juli 2012 BSU kan ikke stå i to navn, så det er hans private affære om han ønsker dette. Det er jo ikke noe fornærmelse akkurat, kun et tegn på at du har en fornuftig samboer Begynn å spar begge to, og spøtt det i samme bolig den dag det blir aktuelt 3
Horge Skrevet 23. juli 2012 #9 Skrevet 23. juli 2012 Jeg er ikke så veldig opprørt. Jeg burde vel gjort det tydligere at det jeg lurte på var om dette er vanlig; at man som samboere plutselig begynner å spare hver for seg. BSU har noen særdeles gunstige betingelser rent skattemessig, og må derfor knyttes mot én person. Man kan ganske enkelt ikke dele en BSU-konto. Derimot burde dere begge ha hver deres BSU-konto, så kom deg til (nett)banken og opprett din egen! NB! Gjør deg selv den tjenesten, at du leser deg opp på hva BSU er, og hvilke konsekvenser det får når du setter inn penger på en BSU-konto. Noen av høydepunktene er at pengene blir "låst" til boligkjøp, man får et heftig skattefradrag - men dette fordrer jo at man har tilstrekkelig inntekt til å matche fradraget. PS: Gratulerer med valg av samboer, for akkurat her har han gjort et klokt valg. 2
Gjest najki Skrevet 23. juli 2012 #10 Skrevet 23. juli 2012 Ja, dette er rett og slett helt vanlig. Dette er ikke noe jeg ville diskutert med min samboer i heletatt, da dette er en personlig sparing som ikke kan deles ved et evt. brudd. Åpne din egen og begynn sparinga du også!
Armitage Skrevet 23. juli 2012 #11 Skrevet 23. juli 2012 (endret) Takk for svar! Jeg er ikke så veldig opprørt. Jeg burde vel gjort det tydligere at det jeg lurte på var om dette er vanlig; at man som samboere plutselig begynner å spare hver for seg. For noen så er dette et spørsmål (eller et problem som noen kaller det) for noen så er dette en helt grei sak Uansett, takk for inspill Anonym poster: e005d3f15e3d201e153a02e1225f0e51 Med BSU er faktisk det smarteste at begge sparer hver for seg. For hvis du putter penger inn på hans konto( selv om dere lager en kontrakt på at dette er penger som du skal ha igjen ved brudd) så får bare han skattefradrag om dere greier å spare maksbeløpet i årer. Det er som å kaste penger ut av vinduet. Hvis dere begge sparer på hver deres BSU konto så får dere begge de fordelene som kommer med BSU sparing. Jeg må faktisk også legge til at det er smart å spare hver for seg ellers også. Selv om man tror at man har verdens mest stabile forhold, så er det alltid en mulighet for at ting går skeis. Da er det veldig dumt om man ikke benyttet muligheten da man hadde bedre råd fordi man delte utgiftene med en annen og sparte litt av overskuddet til hva som helst. Endret 23. juli 2012 av Armitage 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #12 Skrevet 23. juli 2012 BSU har noen særdeles gunstige betingelser rent skattemessig, og må derfor knyttes mot én person. Man kan ganske enkelt ikke dele en BSU-konto. Derimot burde dere begge ha hver deres BSU-konto, så kom deg til (nett)banken og opprett din egen! NB! Gjør deg selv den tjenesten, at du leser deg opp på hva BSU er, og hvilke konsekvenser det får når du setter inn penger på en BSU-konto. Noen av høydepunktene er at pengene blir "låst" til boligkjøp, man får et heftig skattefradrag - men dette fordrer jo at man har tilstrekkelig inntekt til å matche fradraget. PS: Gratulerer med valg av samboer, for akkurat her har han gjort et klokt valg. Ja,og så er det vel slik at om de oppsparte midlene ikke skulle gå til bolgkjøp så vil rentene bli trukket fra? Eller kanskje jeg har misforstått. Må vel lese mer om dette Jeg kommer ikke til å klare å spare så mye men mange bekker små... Takk nok engang for innspill Anonym poster: e005d3f15e3d201e153a02e1225f0e51
Somle Skrevet 23. juli 2012 #13 Skrevet 23. juli 2012 Rentene og skattelettet må betales tilbake, ja.
Horge Skrevet 23. juli 2012 #14 Skrevet 23. juli 2012 Rentene og skattelettet må betales tilbake, ja. Nei. Rentene får man selvfølgelig beholde, men skattefradraget må tilbakebetales.
Somle Skrevet 23. juli 2012 #15 Skrevet 23. juli 2012 Beklager. Nå som vi allerede har en disk her om dette, hvorfor har noen en BSU og en BSU 2, er også noen som har begge deler?
Miah Skrevet 23. juli 2012 #16 Skrevet 23. juli 2012 Beklager. Nå som vi allerede har en disk her om dette, hvorfor har noen en BSU og en BSU 2, er også noen som har begge deler? Fordi noen klarer å fylle opp den vanlige BSUen sin, men ønsker fortsatt å spare mer. BSU 2.0 tilbyr den samme renten, men ikke skattefradraget. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå