Gå til innhold

Han vil oppkalle barnet etter eksen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Ja har seg sånn at jeg er gravid, og vi drev å snakket om hva barnet skulle hete. Han hadde ikke noen særlige ønsker når det kom til guttenavn, men når det kom til jentenavn insisterte han på å kalle det for Inga. Jeg lurte på hvorfor han ville det siden han ikke liker "gamle navn" (det er hans egne ord)

og pleier å tulle med navn som, Helga, Olga, Brage, Tyra, Embla, Trym osv. Men han insisterte på å ha det navnet og mente at syntes at det var skikkelig fint ogsånn.

Siden han syntes at det var så fint og at han gjerne vill kalle barnet det (hvis det blir ei jente) så gikk jeg med på det uten å tenke noe særlig mer over det. Så var en barndomsvenn av ham på besøk hos oss, og vi fortalte at jeg er gravid å snakket om navn ogsånt. Så glipper det ut av kompisen hans: "Inga? Er ikke det eksen din da?" Da ble alt plutselig veldig stille og ser ut som at vennen skjønte at mannen min ikke hadde fortalt om dette. For å være ærlig så bryr jeg meg fint lite om eksene hans, eller hem han har gjort forskjellige ting med tidligere for den saks skyld, og det omvendte. Det at det er vi som er sammen er det som betyr noe. Men det viste seg også at de var sammen siden de var 15/16 år til 21 år.. Og jeg vet bare ikke hva jeg skal tro :( Er dette noe helt uskyldig eller har han i verste fall følelser for henne fortsatt? Han vil heller ikke snakke så mye om følelsene han hadde for henne eller forholdet generelt..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde aldri kalt ungen det samme som eksen til typen! nei vettu hva!

navn blir gjerne fine vis man har gode assosiasjoner til navnet og stygge vis man har negative assosiasjoner.

Anonym poster: 09e08f416602d31b9493df7cbcecd657

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det trenger ikke å bety noe spesielt. Kan jo hende han bare har hatt dette navnet hengende fast i hodet. Jeg ville jo tatt en prat rundt det, men unngått å krisemaksimere.

Når det er sagt skal du ikke behøve å kalle datteren din Inga, om du nå har fått litt ulne assosiasjoner til dette navnet. Det finnes tusenvis av navn, dere klarer helt sikkert å bli enige om et begge kan leve med.

Anonym poster: 400cd9c5671d230c309911942ff65728

Gjest loren
Skrevet

Begge foreldre må være komfortable med navnet, det er første bud tenker jeg. Er derfor min sønn ikke fikk det navnet jeg ville som kun 9 stk i Norge heter :P

Hvis kommentaren om eksen gjør at du ikke vil bruke Inga, så ikke bruk Inga.

I fht hans følelser eller ikke for henne, så prat med han om det, det er eneste måte å finne ut om det ligger mer bak.

Gjest Pheel
Skrevet

Herregud, er det mulig?

Hadde aldri i verden kalt barnet det navnet, iallefall. Godt du fant det ut før ungen kom og ble navngitt.

Gjest Magdalene
Skrevet

Hadde ikke brydd meg. Det er en ungdomskjæreste, ikke ekskone.

Det er ikke nødvendigvis at han mener å oppkalle etter henne, men at hun tilfeldigvis har et navn han syns er fint. Ser ikke noe problem med det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne lett ha brukt navnet til eksen min på en framtidig unge, men ikke pga han. Det er ett veldig fint navn som ikke er mye brukt nå til dags, og oldefaren min hadde det samme navnet og jeg liker oppkalling. Det er dog det eneste navnet jeg kunne brukt av mine egne eksers navn. Jeg ville brukt navnet om det var ett navn jeg likte veldig godt uansett, men jeg ville tatt i betraktning omstendighetene rundt det navnet. Jeg hadde satt ned foten om han foreslo ett navn til en eks jeg vet betød en hel del for han. For det er jo sånn, noen ekser setter større spor enn andre. Jeg kunne heller ikke ha brukt min oldefars navn om denne eksen hadde satt spor i meg.

Når det er sagt så heter jeg Inga selv, og jeg liker ikke navnet og har aldri gjort det. Det eneste som er greit med navnet er at jeg bare har møtt en eneste person i hele mitt liv som har samme navn som meg.

Anonym poster: 4002e1d7a05478764d26916b6b8992e8

Skrevet

Jeg kunne lett ha brukt navnet til eksen min på en framtidig unge, men ikke pga han. Det er ett veldig fint navn som ikke er mye brukt nå til dags, og oldefaren min hadde det samme navnet og jeg liker oppkalling. Det er dog det eneste navnet jeg kunne brukt av mine egne eksers navn. Jeg ville brukt navnet om det var ett navn jeg likte veldig godt uansett, men jeg ville tatt i betraktning omstendighetene rundt det navnet. Jeg hadde satt ned foten om han foreslo ett navn til en eks jeg vet betød en hel del for han. For det er jo sånn, noen ekser setter større spor enn andre. Jeg kunne heller ikke ha brukt min oldefars navn om denne eksen hadde satt spor i meg.

Når det er sagt så heter jeg Inga selv, og jeg liker ikke navnet og har aldri gjort det. Det eneste som er greit med navnet er at jeg bare har møtt en eneste person i hele mitt liv som har samme navn som meg.

Anonym poster: 4002e1d7a05478764d26916b6b8992e8

Ja som du og andre sier så kan det godt hende at han synes at navnet i seg selv er fint, men som jeg sa så pleier han vanligvis ikke å like mer gamle navn, og de som ikke vet bedre ville trodd at han latterligjorde dem. Derfor jeg synes at det er litt merkelig at han ville gi barnet akkurat det navnet.. Men kan jo hende at det er jeg som overanalyserer alt sammen da.. Men jeg vil ikke lage noen krise ut av det, men burde vel, som nevnt tidligere, finne ut om det fortsatt er følelser inne i bildet (noe det mest sannsynlig ikke er, det er en grunn til at han er sammen med meg nå?), kanskje han bare gjør det underbevisst fordi at han assosierer det med noe fint, hyggelig, sikkert t.o.m kjærlighet.

Hvorfor liker du ikke navnet ditt? Hva har andre sagt om navnet ditt, har du fått noen stygge, eller ubehagelige bemerkninger om det? Hvor gammel er du/dere? Ikke for å være frekk, men i starten så nølte jeg selv litt med å velge det navnet pga. at det er noe gammeldags.. Og jeg var redd for at personer ville se på henne som en.. bestemor. Jeg mener ikke å være frekk mot deg altså. Men jeg vil heller ikke på noen måte ødelegge ekteskapet pga. et navn heller :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...