Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst å omskolerere meg til helsesekretær. Jeg kan få omskolering fra nav

Har vel hørt at det kan være vanskelig å få jobb som helsesekretær, er det fortsatt det?

Kan en ta helsesekretær som voksenopplæring på skolene som tilbyr denne utdanningen? (Får ikke tak i skolene nå midt i ferien), hvis ikke hvilkne andre muligheter er det? Er det feks mulig å ta teorien på denne måten: http://www.opkinstituttet.no/studietilbud/sammensatte-studier/helsesekretaer-studiet?gclid=CIKjycS-r7ECFcgtmAodORkAVQ Men da må man kanskje ha no praksis på legesenter også for å bli autorisert helsesekretær? Er det vankelig å få praksisplass isåfall?

Jeg sliter litt med for mye ståing i jobb. Hvordan er arbeidshverdagen til en helsesekretær i forhold til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok utdanningen på Opk fordi jeg allerede var utdannet som noe annet. Du må ikke ha praksisplass for å bli autorisert, det blir man automatisk om man står på fagprøven. Men det er absolutt en fordel siden det tross alt bare er 60 t laboratoriekurs. Jeg sendte forespørsler rundt til div. legekontor for å få ett sted å praktisere. Det var ikke lett, og jeg måtte tilslutt 1 t ut av byen for å finne ett sted som var villige til å ta meg inn. Når det gjelder å få jobb etterpå er det fortsatt vanskelig, iallefall her jeg bor. Sykehus er nok det som er enklest, siden de som jobber på legekontor som regel sitter i jobben til de går av med pensjon. Tror ikke det skulle være noe problem når det gjelder mye ståing på jobb, jeg syntes som regel det blir for mye sitting. Nå jobber jeg på poliklinikk på sykehus og jeg trives godt, men dukker det opp en stilling som passer på legekontor er det drømmen. Jeg er nemlig veldig glad i laboratoriearbeidet.

Skrevet

Jeg tok utdanningen på Opk fordi jeg allerede var utdannet som noe annet. Du må ikke ha praksisplass for å bli autorisert, det blir man automatisk om man står på fagprøven. Men det er absolutt en fordel siden det tross alt bare er 60 t laboratoriekurs. Jeg sendte forespørsler rundt til div. legekontor for å få ett sted å praktisere. Det var ikke lett, og jeg måtte tilslutt 1 t ut av byen for å finne ett sted som var villige til å ta meg inn. Når det gjelder å få jobb etterpå er det fortsatt vanskelig, iallefall her jeg bor. Sykehus er nok det som er enklest, siden de som jobber på legekontor som regel sitter i jobben til de går av med pensjon. Tror ikke det skulle være noe problem når det gjelder mye ståing på jobb, jeg syntes som regel det blir for mye sitting. Nå jobber jeg på poliklinikk på sykehus og jeg trives godt, men dukker det opp en stilling som passer på legekontor er det drømmen. Jeg er nemlig veldig glad i laboratoriearbeidet.

Tok du utdannelsen på nettet på OPK? Isåfall må en ta eksamener på vanlig videregående da altså bare 2 ganger i året? Hvis jeg tar det på nett må jeg vel ha det laborietoriekurset og? Så en må altså ikke ha praksis, men en skal ha en vanlig fagprøve, da er det vel lurt og være kjent på den plassen en skal ta fagrøven? Jeg er også utdannet noe annet. Har 2 videregående fra før med studiekompetanse. Så hadde vært fint om det går og ta utdannelsen på nett. Hadde ikke du mulighet å ta utdannelsen som voksenopplæring? Hvor lang tid brukte du på utdannelsen?

Jeg finner ikke noe annet som jeg vil og kan utdanne meg til så for bare satse på at det en dag dukker opp en jobb. Kunne nok tenkt meg å jobbe på poliklinikk på sykehus. Er det ikke no særlig laboritoriearbeid på poliklinikk? Har du mye kollegaer der og er de utdannet helsesekretær de også?

Sorry litt vell mange spørsmå...............l ) :rolleyes:

Skrevet (endret)

Jeg tok alt det teoretiske på nett ja, laboratoriekurset tok vi hos Opk om jeg ikke husker helt feil, og ja laboratoriekurset er obligatorisk. Fagprøven ble tatt ett annet sted (også skole), så tror ikke det er mulighet for å bli kjent der først. Jeg måtte jobbe samtidig, derfor var det greit å ta på nett. Også derfor brukte jeg lenger tid, 4 år tilsammen. Men siste 6 mnd var bare venting på eksamen. Som sagt er det ikke pålagt å ha praksis, men jeg anbefaler det absolutt! Det er en veldig fordel i forhold til eksamen å få mer trening i de ulike tingene, og også når man skal skaffe jobb etterpå.

På poliklinikk er det ikke laboratoriearbeid siden det er eget laboratorium på sykehuset, så det er noe jeg savner. På poliklinikk er jobben som regel å gi timer til pasienter, besvare telefon, holde orden på timelister, pasientkontakt i luka osv. Jeg har mange kolleger men bare 2 er helsesekretærer, resten er sykepleiere, hjelpepleiere og leger. Jobben er nok mer administrativ enn om man jobbet på legekontor.

Red: Mange spørsmål er helt greit. :goodbye:

Endret av Bonito
Skrevet

:surprised:

Jeg tok alt det teoretiske på nett ja, laboratoriekurset tok vi hos Opk om jeg ikke husker helt feil, og ja laboratoriekurset er obligatorisk. Fagprøven ble tatt ett annet sted (også skole), så tror ikke det er mulighet for å bli kjent der først. Jeg måtte jobbe samtidig, derfor var det greit å ta på nett. Også derfor brukte jeg lenger tid, 4 år tilsammen. Men siste 6 mnd var bare venting på eksamen. Som sagt er det ikke pålagt å ha praksis, men jeg anbefaler det absolutt! Det er en veldig fordel i forhold til eksamen å få mer trening i de ulike tingene, og også når man skal skaffe jobb etterpå.

På poliklinikk er det ikke laboratoriearbeid siden det er eget laboratorium på sykehuset, så det er noe jeg savner. På poliklinikk er jobben som regel å gi timer til pasienter, besvare telefon, holde orden på timelister, pasientkontakt i luka osv. Jeg har mange kolleger men bare 2 er helsesekretærer, resten er sykepleiere, hjelpepleiere og leger. Jobben er nok mer administrativ enn om man jobbet på legekontor.

Red: Mange spørsmål er helt greit. :goodbye:

Takk for svar. Her har jeg vist enda noen flere spørsmål. Men tror nok jeg snart begynner å få få svar på det jeg lurer på :klo:

Ok da skjønner jeg det var greit å ta det på nettet om du hadde annen jobb. Så du måtte vente et halv år på eksamen. Det er nok litt kjedelig, men det arrangeres vel bare eksamener en gang i halvåret så det er vel noe en kan risikere.. Kan en ta flere eksamener samme halvår hvis en føler seg klar for det tro, feks fra vk1 og vk2? Men ser at det står at en kan bruke så lang tid en bare vil på studiet hos OPK?? Planlegger igrunnen et barn oppi studiet..

ja det høres veldig ok ut å holde på med laboritoriearbeid. Hvertfall analysere prøver og sånn. Men ser for meg at det blir litt litt uvant og ta blodprøver av folk? Er det noe du gleder deg til:)?

Så du har mange kollegaer som er utdannet helt andre ting. Det er jo litt dumt hvis de tar jobbene til helsesekretæren. Sånn er det kanskje på legesentrene også? Men må hvertfall være en fordel å ha helsesekretær utdannelsen når en skal søke jobb en ingenting... Må du jobbe noe helger og kvelder? Er det alltid noe og gjøre i den jobben du har?

AnonymBruker
Skrevet

Så du har mange kollegaer som er utdannet helt andre ting. Det er jo litt dumt hvis de tar jobbene til helsesekretæren.

De tar nok ikke jobben hennes, de bare jobber sammen med henne i sine respektive yrker. Et sykehus er lagt opp med masse spesialisert personell. Det er jo bedre at en bioingeniør tar og analyserer en prøve enn at en helsesekretær gjør det. En helsesekretær er mer en altmuligmann for legekontor der man ikke kan ansette alt mulig spesialisert personell. På et sykehus gjør helsesekretærer helst rent merkantilt arbeid som man egentlig ikke hadde trengt noen utdannelse for å kunne utføre forsvarlig, mens eksperter i de ulike feltene står for det medisinske. Grei jobb begge deler, men litt forskjell i arbeidsoppgaver. Både legekontor og poliklinikk har som regel vanlig arbeidstid på dagtid.

Anonym poster: 3f4057e7a0e072daa95d3a6e95fdabac

Skrevet

De tar nok ikke jobben hennes, de bare jobber sammen med henne i sine respektive yrker. Et sykehus er lagt opp med masse spesialisert personell. Det er jo bedre at en bioingeniør tar og analyserer en prøve enn at en helsesekretær gjør det. En helsesekretær er mer en altmuligmann for legekontor der man ikke kan ansette alt mulig spesialisert personell. På et sykehus gjør helsesekretærer helst rent merkantilt arbeid som man egentlig ikke hadde trengt noen utdannelse for å kunne utføre forsvarlig, mens eksperter i de ulike feltene står for det medisinske. Grei jobb begge deler, men litt forskjell i arbeidsoppgaver. Både legekontor og poliklinikk har som regel vanlig arbeidstid på dagtid.

Anonym poster: 3f4057e7a0e072daa95d3a6e95fdabac

Aha men det er veldig bra hvis det var det Bonito mente :Nikke:

Og det med arbeidstida likte jeg også :biggrin:

Skrevet

Ingen på poliklinikken der jeg jobber er utdannet helsesekretær, kjenner faktisk veldig få andre også, rundt på huset. En er utdannet sykepleier faktisk, og mange er i utdanning til sykepleier/lege.

En legevenn av meg har akkurat åpnet praksis. Han ansatte to damer som ikke er helsesekretærer. Lærer dem opp selv og sender dem evt. på kurs.

Så jeg ser ikke helt vitsen med den utdannelsen. Det blir litt som assistent på barneskole, hun som var utdannet innen barn- og ungdom (yrkesfag) fikk faktisk dårligere betalt enn oss andre. Urettferdig, men slik er det.

Hva med sykepleier, eller ambulansefag? Større sjanse for å få helsesekretærjobb om man er overkvalifisert ;)

• Liker 1
Skrevet

Ingen på poliklinikken der jeg jobber er utdannet helsesekretær, kjenner faktisk veldig få andre også, rundt på huset. En er utdannet sykepleier faktisk, og mange er i utdanning til sykepleier/lege.

Studenter jobber ofte som sekretærer, men ikke i 8-4-jobbene. Folk med høyere utdanning gjør det heller ikke, med mindre det er helsegrunner til det (eller at de er i en situasjon der de ikke kan jobbe turnus, eller er radiografer, høhø). Studenter fra krevende studier er ofte å foretrekke, da helsesekretærer ofte er folk som har tatt utdannelsen i voksen alder fordi det var enkelt og sjeldent er de smarteste knivene i skuffen.

En legevenn av meg har akkurat åpnet praksis. Han ansatte to damer som ikke er helsesekretærer. Lærer dem opp selv og sender dem evt. på kurs.

Større legekontor med lab har vanligvis helsesekretærer. Små enmannspraksiser er en annen sak. Det er ikke alltid nødvendig å betale for noe man ikke trenger. Derimot er det veldig mange helsesekretærer der ute, og ikke særlig vanskelig å finne en selv om du ikke vil betale noe ekstra for at de har autorisasjon.

Så jeg ser ikke helt vitsen med den utdannelsen. Det blir litt som assistent på barneskole, hun som var utdannet innen barn- og ungdom (yrkesfag) fikk faktisk dårligere betalt enn oss andre. Urettferdig, men slik er det.

Hva med sykepleier, eller ambulansefag? Større sjanse for å få helsesekretærjobb om man er overkvalifisert ;)

Det er vel fordi den er enkel å ta som voksen, gjerne også kombinert med barn. Sykepleier og annen høyere utdanning er mye mer krevende, forutsatt at man i det hele tatt har generell studiekompetanse. Ambulansearbeider i voksen alder er veldig vanskelig å få til.

Det er ikke vanskelig å få jobb hvis du er helsesekretær, i hvert fall om du bor litt sentralt og ikke på bygda. Fast jobb er vrient, men vikariater er enkelt. Har du mulighet og motivasjon er det bedre å ta en høyere utdannelse.

Skrevet

Studenter jobber ofte som sekretærer, men ikke i 8-4-jobbene. Folk med høyere utdanning gjør det heller ikke, med mindre det er helsegrunner til det (eller at de er i en situasjon der de ikke kan jobbe turnus, eller er radiografer, høhø). Studenter fra krevende studier er ofte å foretrekke, da helsesekretærer ofte er folk som har tatt utdannelsen i voksen alder fordi det var enkelt og sjeldent er de smarteste knivene i skuffen.

Jeg er student og jobber nøyaktig 8-4 hver dag, vi har en sykepleier og en vernepleier, begge har ombestemt seg mtp yrkesvalg og ville heller være helsesekretærer :P

Større legekontor med lab har vanligvis helsesekretærer. Små enmannspraksiser er en annen sak. Det er ikke alltid nødvendig å betale for noe man ikke trenger. Derimot er det veldig mange helsesekretærer der ute, og ikke særlig vanskelig å finne en selv om du ikke vil betale noe ekstra for at de har autorisasjon.

De er 4-6 leger, om de har stor lab, vet jeg ikke. Han begrunnet det med at han valgte den beste kandidaten, uavhengig av helsesekretærutdanning, og sa at det var lett å sende på kurs/lære opp. Tror ingen av dem de har, er helsesekretærer.

Men jeg har også sett annonse hvor de ber folk la være å søke om de ikke er helsesekretærer. Så det varierer nok ganske mye.

Det er vel fordi den er enkel å ta som voksen, gjerne også kombinert med barn. Sykepleier og annen høyere utdanning er mye mer krevende, forutsatt at man i det hele tatt har generell studiekompetanse. Ambulansearbeider i voksen alder er veldig vanskelig å få til.

Det er ikke vanskelig å få jobb hvis du er helsesekretær, i hvert fall om du bor litt sentralt og ikke på bygda. Fast jobb er vrient, men vikariater er enkelt. Har du mulighet og motivasjon er det bedre å ta en høyere utdannelse.

Enig, men jeg synes det er motsatt med bygda og byen. Ihvertfall hvis du kjenner mange på bygda. Litt overkvalifisert utdanning/evt. under utdanning synes å funke. Og en fot innenfor er GULL verdt. Mange steder ser de ikke på bunken med søknader engang, de velger dem som har vært der før, noen på huset, eller bekjente.

Ambulansearbeider går fint an å ta. Mulig det kan koste litt, men det gjør jo helsesekretær også.

Skrevet

Jeg er student og jobber nøyaktig 8-4 hver dag

Javel, men da studerer man ikke medisin, sykepleie eller noe som helst annet normalt.

De er 4-6 leger, om de har stor lab, vet jeg ikke. Han begrunnet det med at han valgte den beste kandidaten, uavhengig av helsesekretærutdanning, og sa at det var lett å sende på kurs/lære opp. Tror ingen av dem de har, er helsesekretærer.

Hvis han vil stå personlig ansvarlig for alt medisinsk de gjør, så greit nok det.

Enig, men jeg synes det er motsatt med bygda og byen. Ihvertfall hvis du kjenner mange på bygda. Litt overkvalifisert utdanning/evt. under utdanning synes å funke. Og en fot innenfor er GULL verdt. Mange steder ser de ikke på bunken med søknader engang, de velger dem som har vært der før, noen på huset, eller bekjente.

Hvis du kjenner de rette kan du bli kongens personlige sekretær. Bor du i en by er det enkelt å få vikariater som helsesekretær ved å henvende seg til et av vikarbyråene.

Skrevet

Javel, men da studerer man ikke medisin, sykepleie eller noe som helst annet normalt.

Da forsto jeg ikke hva du mente. Trodde du mente at studenter ikke fikk jobber på 8-4 tidspunkt, ikke at de ikke kunne pga skole. Synes da jeg studerer noe ganske normalt ;) Jobber selvfølgelig bare fullt når jeg har mulighet til det (ferier og fridager).

Forøvrig kan man studere mye helserelatert som ikke har obligatorisk oppmøte også.

Hvis han vil stå personlig ansvarlig for alt medisinsk de gjør, så greit nok det.

Praksisen står vel ganske ansvarlig uansett. Dessuten sa jeg vel at han sender dem på kurs om nødvendig? Og da er de jo plutselig helsesekretærer.

Hvis du kjenner de rette kan du bli kongens personlige sekretær. Bor du i en by er det enkelt å få vikariater som helsesekretær ved å henvende seg til et av vikarbyråene.

Det er klart, men jeg snakker bare fra min erfaring, og for meg ser det ut som om kontakter er spesielt viktig i denne typen jobb. Både på sykehuset der jeg bor og der jeg studerer, skal det godt gjøres å få en jobb uten å kjenne noen. De har eget ansettelsessystem, og det er ikke mulig å få jobb uten at stillingen er lyst ut og at man har søkt gjennom systemet. Kameraten min var langt inn i legestudie da han søkte på en avdeling i nærheten av min, samtidig sa sjefen der at hun ikke visste hvem hun skulle velge som sommervikar (fordi den gamle var ferdig utdannet og jobbet som noe annet). Da nevnte jeg ham, og han ble ansatt på dagen. Hun hadde ikke sett på de andre søkerne engang.

Da jeg ble ansatt var det en liknende historie.

Vet at mange sykepleiere og leger "leier seg ut" i vikariater gjennom vikarbyrå. Kanskje det er mulig med helsesekretær også? Da må man være innstilt på å reise en del da.

Et annet tips er å klare å holde seg i et vikariat lenge nok til at man har krav på fast stilling.

Jeg vil tro at det beste er å få jobb på et legekontor, der får man faktisk brukt det man har lært. På sykehus er det dårlig med laboratoriearbeid for helsesekretærer. Hun ene som faktisk er helsesekretær hos oss, har ikke gjort slike oppgaver siden hun sluttet skolen for 20 år siden.

Skrevet

Forøvrig kan man studere mye helserelatert som ikke har obligatorisk oppmøte også.

Nei.

Praksisen står vel ganske ansvarlig uansett.

Nei.

Dessuten sa jeg vel at han sender dem på kurs om nødvendig? Og da er de jo plutselig helsesekretærer.

Nei.

Det er klart, men jeg snakker bare fra min erfaring, og for meg ser det ut som om kontakter er spesielt viktig i denne typen jobb. Både på sykehuset der jeg bor og der jeg studerer, skal det godt gjøres å få en jobb uten å kjenne noen. De har eget ansettelsessystem, og det er ikke mulig å få jobb uten at stillingen er lyst ut og at man har søkt gjennom systemet. Kameraten min var langt inn i legestudie da han søkte på en avdeling i nærheten av min, samtidig sa sjefen der at hun ikke visste hvem hun skulle velge som sommervikar (fordi den gamle var ferdig utdannet og jobbet som noe annet). Da nevnte jeg ham, og han ble ansatt på dagen. Hun hadde ikke sett på de andre søkerne engang.

Det er velkjent at det offentlige helsevesenet bryter loven over en lav sko slik du beskriver, men i hvertfall på den vestlige delen av landet er det ikke vanskelig å få jobb som helsesekretær gjennom vikarbyråene, også på sykehus. De fleste større sykehus har et eget bemanningsbyrå som står for det meste av vikarformidlingen, både ved direkte ansettelse og via eksterne vikarbyråer. Det er ikke spesielt vanskelig. Faste jobber derimot eksisterer nærmest ikke, men ved hjelp av vikariater får man i hvert fall en fot innenfor og kan skaffe kontakter.

Et annet tips er å klare å holde seg i et vikariat lenge nok til at man har krav på fast stilling.

I fire år? Jaja.

Uansett, helsesekretær er ikke en fornuftig utdanning hvis man har mulighet til høyere utdanning.

Skrevet

Ok. Bare for å oppklare en ting. Man blir ikke helsesekretær ved å gå på kurs. Helsesekretær er en beskyttet tittel som krever autorisasjon, noe man bare får ved å bestå fagprøve. Legesekretær derimot kan man ta på 1 år, men det gir ikke autorisasjon. Påstanden om at man ikke er "den skarpeste kniven i skuffen" om man utdanner seg til helsesekretær syntes jeg er rimelig unødvendig å komme med. Det kommer helt ann på hvor man jobber når det kommer til hva arbeidsoppgavene består av. På legekontor med mange leger gjør man som regel mye mer enn ved små legekontor eller på sykehus. Og jeg kan love at man bør ha hodet på rett plass når man skal betjene 80 pasienter på laboratoriet før lunsj. På store legekontor får man også som regel muligheten til å gjøre oppgaver som på sykehus er sykepleiernes domene, som feks. sårstell, ta ekg og spirometri samt å assistere ved enkle kirurgiske inngrep. Etter min erfaring søker 90% av arbeidsgivere helsesekretærer MED autorisasjon, og om det er noe man har lyst til å arbeide med lønner man seg på å ta utdannelsen. Autorisasjon gir bedre lønn og medlemskap i fagforeningen, noe som heller ikke er det dummeste. Det negative er at det er vanskelig å få jobb, da de fleste som jobber på legekontor blir i jobbene lenge. Som regel er det enklere på sykehus som feks på poliklinikk, men da blir jobben kun merkantil og ikke fult så interessant for sånne som meg, som elsker lab jobbing.

Skrevet (endret)

Visst går det an å studere mye helserelatert uten å ha obligatorisk oppmøte. Det har jeg gjort. Psykologiretninger, administasjon, økonomi, lover og regler, teoretiske sykdomsfag osv.

Det med ansvar forstår jeg hva du mener på, men mente bare at praksisen får seg en knekk uansett hvem som gjør en alvorlig feil, og hvilken utdannelse de har. Som Telenor får pes fordi en ansatt sendte en fæl melding til en jente på 16.

Og jeg SA faktisk at han sender dem på kurs om nødvendig.

Det er velkjent at det offentlige helsevesenet bryter loven over en lav sko slik du beskriver, men i hvertfall på den vestlige delen av landet er det ikke vanskelig å få jobb som helsesekretær gjennom vikarbyråene, også på sykehus. De fleste større sykehus har et eget bemanningsbyrå som står for det meste av vikarformidlingen, både ved direkte ansettelse og via eksterne vikarbyråer. Det er ikke spesielt vanskelig. Faste jobber derimot eksisterer nærmest ikke, men ved hjelp av vikariater får man i hvert fall en fot innenfor og kan skaffe kontakter.

Hvilke lover er det de bryter ved å ansette folk slik?

I fire år? Jaja.

Joda, det går an, om man kan få flere vikariater etter hverandre :)

Uansett, helsesekretær er ikke en fornuftig utdanning hvis man har mulighet til høyere utdanning.

Der er vi enige.

Ok. Bare for å oppklare en ting. Man blir ikke helsesekretær ved å gå på kurs. Helsesekretær er en beskyttet tittel som krever autorisasjon, noe man bare får ved å bestå fagprøve. Legesekretær derimot kan man ta på 1 år, men det gir ikke autorisasjon.

Burde kanskje sagt "utdannelse" i stedet for "kurs". Klart man kan bli helsesekretær i en kurssetting, de har arrangert slikt her på sykehuset for mange år siden. Har en bekjent som gikk dette kurset, og hun er autorisert. Å gå vgs er ikke eneste måten å bestå fagprøve på, det trenger heller ikke ta voldsomt lang tid. Det er heller ikke SÅ mye man trenger, dersom man har studiekompetanse fra før. Alle fellesfag faller jo da bort. Og praksis er lett å få til om du allerede har jobb på sykehus/legekontor ;)

Har en venninne som går på kurs for å bli ambulansesjåfør, på siden av full jobb i SF. Hun kaller det kurs, selv om det egentlig er et fagbrev hun skal ta.

Et kurs er en opplæringsaktivitet med begrenset omfang, som regel til en enkelt fagretning. Et kurs kan vare fra en time til flere måneder.

Tema for kurs kan være spesielle teknikker, oppøvelse av ferdigheter eller spesialisering i fagområder. Fagkurs kan strekke seg over flere år som deltidsstudium basert på relevant kunnskapsgrunnlag.

....Kurs kan gi generell yrkeskompetanse når det er kurs som dekker tilsvarende kunnskapsområde som annen yrkesskole, handelsskole e.l.

Endret av amonyn
Skrevet

Burde kanskje sagt "utdannelse" i stedet for "kurs". Klart man kan bli helsesekretær i en kurssetting, de har arrangert slikt her på sykehuset for mange år siden. Har en bekjent som gikk dette kurset, og hun er autorisert. Å gå vgs er ikke eneste måten å bestå fagprøve på, det trenger heller ikke ta voldsomt lang tid. Det er heller ikke SÅ mye man trenger, dersom man har studiekompetanse fra før. Alle fellesfag faller jo da bort. Og praksis er lett å få til om du allerede har jobb på sykehus/legekontor ;)

Har en venninne som går på kurs for å bli ambulansesjåfør, på siden av full jobb i SF. Hun kaller det kurs, selv om det egentlig er et fagbrev hun skal ta.

Da legger vi nok bare ulik mening bak ordet "kurs".

Men nå er det ikke alle som allerede ER innenfor yrket, og da er det ikke nødvendigvis lett å få praksisplass. Vi har mange legekontor i byen jeg bor i men jeg fikk ikke napp ett eneste sted, og måtte som sagt til slutt 1 time avgårde. Og praksisplass på sykehus vil jo ikke være det mest ideelle siden man ikke har noe lab arbeid der. Man trenger jo ikke trening i å ta tlf, man trenger trening i lab jobbing. Det er begrenset hvor mye man lærer på ett 60 timers laboratoriekurs om man feks. skal ta utdannelsen via Opk. Og det er ikke alt man kan få på fagprøven som er så lett å bare lese seg opp på, uten å ha gjort/sett det i praksis.

Skrevet

Da legger vi nok bare ulik mening bak ordet "kurs".

Men nå er det ikke alle som allerede ER innenfor yrket, og da er det ikke nødvendigvis lett å få praksisplass. Vi har mange legekontor i byen jeg bor i men jeg fikk ikke napp ett eneste sted, og måtte som sagt til slutt 1 time avgårde. Og praksisplass på sykehus vil jo ikke være det mest ideelle siden man ikke har noe lab arbeid der. Man trenger jo ikke trening i å ta tlf, man trenger trening i lab jobbing. Det er begrenset hvor mye man lærer på ett 60 timers laboratoriekurs om man feks. skal ta utdannelsen via Opk. Og det er ikke alt man kan få på fagprøven som er så lett å bare lese seg opp på, uten å ha gjort/sett det i praksis.

Nei, det er sant. Så bra at du får jobbet et sted hvor du får brukt utdannelsen din! Det er det ikke alle som får, som du sier. Det er derfor jeg er skeptisk til den utdannelsen, ikke fordi de som tar den er dumme.

Det er flere slike yrker som er fryktelig undervurderte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...