Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelt og greit: Har du valgt din jobb/karriere/studie etter hjertet eller hodet?

Og har du noensinne angret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter hodet. Og jeg har hittil ikke angret. :)

Skrevet

Begge deler, må jeg egentlig si. Jeg er førskolelærer, noe jeg har hatt lyst til å bli fra jeg var veldig lita. Så ja, jeg fulgte hjertet, men samtidig visste jeg jo at jeg kom til å få jobb, og at dette var et trygt yrke. Så det går også an å gjøre begge, det må ikke være enten eller :)

Skrevet

Begge deler. Angrer ikke.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Utdanning etter hva jeg følte var rett der og da, nå vet jeg ikke lenger og jobber innen dette fra 0-5 dager i uken (alt etter hva jeg får av jobb). Jobben jeg har, er fordi jeg må ha en inntekt. Trives helt greit, men kommer til å bytte jobb så fort jeg ser noen som trenger heltidsfolk.

Hjertet tipper litt mot studie i det siste.

Anonym poster: 2de2ab9b2692cbdc2a012dc66831fd0c

Gjest RamaLama
Skrevet (endret)

Valgte deltidsjobb og studie etter desperasjon egentlig! Jeg sikta veldig høyt på ønskelista og bommet totalt på en eksamen.

Så da ble det å tråle gjennom inntakene fra året før, sjekke hva som mest sannsynlig ble ledig det året lese alt om det og lage ei prioriteringsliste. Når samtlige av plassene på lista ble ledige på restetorget valgte jeg etter hodet, men så byttet jeg pga hjertet underveis. Det er glad for i dag:)

Jobben min fikk jeg gjennom en bekjent, og den virket helt forferdelig både under intervju og den første måneden. Men så ble hjertet mitt veldig glad i jobben og jeg har den ennå, 4 år etter :) Kunne ikke byttet den ut med en annen jobb som ufaglært, men må jo det når studiet er ferdig.

Endret av newbiepie
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

hjertet, har ikke angret et sekund :)

AnonymBruker
Skrevet

Begge deler! På den ene siden er det egentlig ingen ting jeg heller ville studert/jobbet som; dette er drømmeyrket. På den andre siden er jeg rimelig sikker på at jeg ikke hadde orket å gå gjennom et så tungt og langt profesjonsstudium hvis ikke lønnen og arbeidsmarkedet etterpå hadde vært langt over gjennomsnittet bra :)

Anonym poster: 7a1cc867f8761d316641ff4e1112a394

Skrevet

Absolutt begge deler. Jeg har valgt å studere det jeg har drømt om i mange, mange år, men jeg vet også at jeg er ganske sikret jobb etter utdanning og en helt ok lønn.

Hadde aldri klart å velge noe som BARE var smart og trygt, hvis jeg egentlig ikke hadde noen annen motivasjon eller lyst til å jobbe med det. Og antagelig heller ikke valgt en jobb som virka fristende, men med liten sjanse for fast arbeid etterpå.

Skrevet

Definitivt begge deler. Skulle jeg valgt utelukkende etter hjertet hadde det blitt moderne ballett, utelukkende etter hodet hadde det blitt juss. Har endt opp på noe helt annet som jeg elsker, og som etter endt studietid kommer til å gi både jobb og grei lønn :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte etter hjertet, og angrer ikke.

Anonym poster: 2f26bc1a219ae0b5e00c0d458bc8656d

Skrevet

Jeg har absolutt valgt etter hodet. Tar en bachelor i psykologi nå, og jeg vet at det er stor etterspørset etter mennesker med den utdanningen. Det er mange steder man kan jobbe, f.eks. med arbeid og organisasjon, som terapeut (dersom man går videre og tar to ekstra år i utlandet), forskning og mye mer.

Dersom jeg skulle valgt etter hjertet ville jeg studert idèhistorie og kunsthistorie, men jeg er bekymret for at det kan bli vanskelig å få relevant jobb etter endt studie.

Psykologi er helt ok, og det er mange spennende temaer, men det er også mye jeg synes er kjedelig og som jeg ikke brenner spesielt for.

AnonymBruker
Skrevet

Med hjertet litt for mange ganger.

Men nå er jeg ferdig med det. Sånn halvveis ihvertfall :P Har valgt studieretning etter hjertet, men prøver å fylle på med fag etter hodet.

Anonym poster: f4afecbfc08915c78c46fa29551a413f

Skrevet

hjertet angrer litt noen gange men vet ikke hvad jeg ellers sku ha valgt. har jobbet i mit fag i nu ti år. det er sikkert godt nok som det er...

Skrevet

valgte med hodet frem til nå, men det jeg valgte passer ikke til meg, og er ikke noe jeg trives med. Har heldigvis funnet ut av det før jeg er kommet for langt med utdanningen (profesjonsstudie, så det er 5 år), og har valgt noe annet - denne gang litt mer med hjertet. Heldigvis er det også et studie jeg kunne valgt med hodet også, så det passer utmerket!

Skrevet

Begge deler på et vis. Hadde noen lovt meg fast forskerstilling, hadde jeg blitt biolog. Hadde jeg hatt guts til det, hadde jeg blitt forfatter.

Valget falt på medisin. Og jeg har ikke rukket å angre på det ennå, selv om jeg har en liten biolog som sitter langt der inne og hyler. Får heller spare opp penger, og studere biologi senere. Så har jeg noe å falle tilbake på om biologien skulle gå dårlig.

Gjest Fairydust
Skrevet

Jeg begynner å studere i høst, og har vært veldig splittet helt frem til siste slutt med å bestemme meg. Jeg endte opp til slutt med å velge etter hjertet. Jeg tror det er det smarteste for meg å gjøre. Ofte når jeg velger med hodet går ting litt i surr, men når jeg går etter hjertet ordner ting seg til slutt bestandig. :)

AnonymBruker
Skrevet

Et godt kompromiss. Går ikke an å bare velge det i verden som virker mest morsomt. Jobb skal være jobb. Men jeg har valgt noe jeg synes er veldig interessant, og samtidig gir mange muligheter. Tror ikke jeg hadde vært så lykkelig om jeg hadde sittet med den mest interessante utdannelsen, men med masse lån og ikke fått jobb.

Anonym poster: 1256d9235104003dab955dc5e2d6fae8

Skrevet

Nja, mest hodet. Har vært så mye press på at jeg må velge etter hodet at jeg egentlig ikke er sikker. Hvis jeg ikke skulle ha tenkt på jobbmuligheter etter endt utdannelse tror jeg at jeg hadde valgt noe helt annet. Dessverre er det et tøft arbeidsmarked, så jeg hadde vel egentlig ikke så mye valg.

Gjest loren
Skrevet

Både og.

Hjertet vil egentlg enda litt videre, men fornuften sa at her og nå er det best å gå den veien jeg går. Målet ligger der enda, det er bare en annen vei og litt lenger tid :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...