Gå til innhold

Fiskekraft - liten porsjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å lage fiskekraft?

Finner flere oppskirfter på nettet, det er ikke det. f.eks denne:

1 stk Fiskehode, helst flatfisk (f. eks kveite eller rødspette)

Fiskebein av en fisk

Olje

2 stk Gulrøtter

2 stk Løk

1 stk Fennikel

1 stk Selleri

1 stk Purre

1 ss hel, svartPepper

1 stk Hvitløk

1 kvist Timian

1 kvist Persille

0,5 l Hvitvin

Men jeg har ikke lyst til å lage enorme mengder, trenger bare 1-2 dl til en steinbitsuppe. Noen forslag til hvordan jeg kan "fake" fiskekraft uten å ty til homeopatiske mengder av overnevnte ingredienser?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ludovie
Skrevet

Bein pluss hode fra en gjennomsnittlig rødspette vil ikke gi så veldig mye mer enn et par desiliter kraft. (Dermed blir 0,5 l vin med vann i tillegg altfor mye. Dessuten inneholder oppskriften der altfor mye grønnsaker, for medmindre man har bein fra en forholdsvis stor fisk, vil grønnsakssmaken overdøve fiskesmaken, og du får nesten grønnsakskraft i stedet for fiskekraft.)

Ellers kan du jo dampe blåskjell og bruke kraften derfra, eller lage kraft på rekeskall. Begge deler egner seg veldig godt i steinbitsuppe. :)

• Liker 1
Skrevet

Ellers kan du jo dampe blåskjell og bruke kraften derfra, eller lage kraft på rekeskall. Begge deler egner seg veldig godt i steinbitsuppe. :)

Jeg tenker egentlig å steike steinbitfilet raskt i panne og panere den i ovnen med hasselnøtter, i tillegg kommer en soppsaus med bl.a. hvitvin og fløte i tillegg til fiskekraft. Er det mulig at jeg kan lage fiskekraft på "sjyen" som blir igjen i panna ved første steking? Nå nlir det jo en slags kraft uansett ved at jeg har i hvitvin, løk og krydderier i retten, men trenger litt mer konsentrert fiskekraft i tillegg for smakens del.

Evt. hvordan går jeg frem for å lage en liten kraft på blåskjell?

Gjest Ludovie
Skrevet

Det som blir igjen i panna etter steking, er sikkert godt på smak. Men hvis du vil ha konsentrert fiskesmak, er det lurt å bruke blåskjellkraft i tillegg. Ettersom dette er en rett som allerede inneholder en masse smaker, kan du bare gjøre det på aller enkleste vis: Skrubb blåskjellene, kast eventuelle knuste skjell, pluss skjell som ikke lukker seg når du kakker på dem eller har dem under kaldt rennende vann. Kok opp en skvett hvitvin i en litt vid kjele, ha i blåskjellene, legg på lokk. Rist på kjelen nå og da, sånn at skjellene som ligger øverst kommer nederst. Når blåskjellene har åpnet seg, er alt ferdig. Det tar bare 2-3 minutter.

Skrevet

Det som blir igjen i panna etter steking, er sikkert godt på smak. Men hvis du vil ha konsentrert fiskesmak, er det lurt å bruke blåskjellkraft i tillegg. Ettersom dette er en rett som allerede inneholder en masse smaker, kan du bare gjøre det på aller enkleste vis: Skrubb blåskjellene, kast eventuelle knuste skjell, pluss skjell som ikke lukker seg når du kakker på dem eller har dem under kaldt rennende vann. Kok opp en skvett hvitvin i en litt vid kjele, ha i blåskjellene, legg på lokk. Rist på kjelen nå og da, sånn at skjellene som ligger øverst kommer nederst. Når blåskjellene har åpnet seg, er alt ferdig. Det tar bare 2-3 minutter.

Takker! hvor mye skjell trenger jeg til 1 - 1,5 dl kraft? La oss si jeg skal ha totalt 2 dl hvitvin og kraft, da kan jeg vel i dette tilfellet bare bruke mer hvitvin til å koke skjellene, istedet for å tilsette ekstra hvitvin i tillegg til krafta etterpå.

Har aldri laget mat med blåskjell før, men det er altså kun "levende"/friske blåskjell (de som lukker seg) som skal oppi gryta

Gjest gjest17
Skrevet

Alle skjell som har skader, eller ikke lukker seg når du kakker dem forsiktig i benkeplaten skal kastes ja, disse er døde. Mange bruker godt å vel en dl hvitvin per kilo, så ta å juster deg utifra det? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...