straamann Skrevet 23. juli 2012 #1 Skrevet 23. juli 2012 Er det noen som har erfaring med å lage fiskekraft? Finner flere oppskirfter på nettet, det er ikke det. f.eks denne: 1 stk Fiskehode, helst flatfisk (f. eks kveite eller rødspette) Fiskebein av en fisk Olje 2 stk Gulrøtter 2 stk Løk 1 stk Fennikel 1 stk Selleri 1 stk Purre 1 ss hel, svartPepper 1 stk Hvitløk 1 kvist Timian 1 kvist Persille 0,5 l Hvitvin Men jeg har ikke lyst til å lage enorme mengder, trenger bare 1-2 dl til en steinbitsuppe. Noen forslag til hvordan jeg kan "fake" fiskekraft uten å ty til homeopatiske mengder av overnevnte ingredienser?
Gjest Ludovie Skrevet 23. juli 2012 #2 Skrevet 23. juli 2012 Bein pluss hode fra en gjennomsnittlig rødspette vil ikke gi så veldig mye mer enn et par desiliter kraft. (Dermed blir 0,5 l vin med vann i tillegg altfor mye. Dessuten inneholder oppskriften der altfor mye grønnsaker, for medmindre man har bein fra en forholdsvis stor fisk, vil grønnsakssmaken overdøve fiskesmaken, og du får nesten grønnsakskraft i stedet for fiskekraft.) Ellers kan du jo dampe blåskjell og bruke kraften derfra, eller lage kraft på rekeskall. Begge deler egner seg veldig godt i steinbitsuppe. 1
straamann Skrevet 23. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 23. juli 2012 Ellers kan du jo dampe blåskjell og bruke kraften derfra, eller lage kraft på rekeskall. Begge deler egner seg veldig godt i steinbitsuppe. Jeg tenker egentlig å steike steinbitfilet raskt i panne og panere den i ovnen med hasselnøtter, i tillegg kommer en soppsaus med bl.a. hvitvin og fløte i tillegg til fiskekraft. Er det mulig at jeg kan lage fiskekraft på "sjyen" som blir igjen i panna ved første steking? Nå nlir det jo en slags kraft uansett ved at jeg har i hvitvin, løk og krydderier i retten, men trenger litt mer konsentrert fiskekraft i tillegg for smakens del. Evt. hvordan går jeg frem for å lage en liten kraft på blåskjell?
Gjest Ludovie Skrevet 23. juli 2012 #4 Skrevet 23. juli 2012 Det som blir igjen i panna etter steking, er sikkert godt på smak. Men hvis du vil ha konsentrert fiskesmak, er det lurt å bruke blåskjellkraft i tillegg. Ettersom dette er en rett som allerede inneholder en masse smaker, kan du bare gjøre det på aller enkleste vis: Skrubb blåskjellene, kast eventuelle knuste skjell, pluss skjell som ikke lukker seg når du kakker på dem eller har dem under kaldt rennende vann. Kok opp en skvett hvitvin i en litt vid kjele, ha i blåskjellene, legg på lokk. Rist på kjelen nå og da, sånn at skjellene som ligger øverst kommer nederst. Når blåskjellene har åpnet seg, er alt ferdig. Det tar bare 2-3 minutter.
straamann Skrevet 23. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2012 Det som blir igjen i panna etter steking, er sikkert godt på smak. Men hvis du vil ha konsentrert fiskesmak, er det lurt å bruke blåskjellkraft i tillegg. Ettersom dette er en rett som allerede inneholder en masse smaker, kan du bare gjøre det på aller enkleste vis: Skrubb blåskjellene, kast eventuelle knuste skjell, pluss skjell som ikke lukker seg når du kakker på dem eller har dem under kaldt rennende vann. Kok opp en skvett hvitvin i en litt vid kjele, ha i blåskjellene, legg på lokk. Rist på kjelen nå og da, sånn at skjellene som ligger øverst kommer nederst. Når blåskjellene har åpnet seg, er alt ferdig. Det tar bare 2-3 minutter. Takker! hvor mye skjell trenger jeg til 1 - 1,5 dl kraft? La oss si jeg skal ha totalt 2 dl hvitvin og kraft, da kan jeg vel i dette tilfellet bare bruke mer hvitvin til å koke skjellene, istedet for å tilsette ekstra hvitvin i tillegg til krafta etterpå. Har aldri laget mat med blåskjell før, men det er altså kun "levende"/friske blåskjell (de som lukker seg) som skal oppi gryta
Gjest gjest17 Skrevet 23. juli 2012 #6 Skrevet 23. juli 2012 Alle skjell som har skader, eller ikke lukker seg når du kakker dem forsiktig i benkeplaten skal kastes ja, disse er døde. Mange bruker godt å vel en dl hvitvin per kilo, så ta å juster deg utifra det? :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå