Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et par praktiske undringer:

* her i norge bruker man identiske ladere til alle nokiatelefoner. Er disse identiske i usa også? Sånn at jeg kan bruke en annens lader i usa?

* når jeg ringer/sender sms til norge, må jeg da putte på + 47? Lurer på det siden jeg har et norsk abb.

* når jeg ringer til en mobil i usa må jeg da trykke +1?

Ja, jeg har triband (snart).

Forøvrig skader det jo uansett ikke om jeg putter på +1 el 47 foran nr :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

* når jeg ringer/sender sms til norge, må jeg da putte på + 47? Lurer på det siden jeg har et norsk abb.

Ja, med GSM nettverket er nummeret ditt faktisk 47 xxx xx xxx, hvor 47 tilkjennegir at du tilhører en norsk operatør. Innenlands kan man sløyfe 47 for man besøker ikke en operatør i et annet land for å komme frem.

Jepp. Men er ikke sikker på om du må bruke +..tror ikke det.  

Forøvrig skader det jo uansett ikke om jeg putter på +1 el 47 foran nr  :roll:

Niks

Skrevet

* her i norge bruker man identiske ladere til alle nokiatelefoner. Er disse identiske i usa også? Sånn at jeg kan bruke en annens lader i usa?

Ja, jeg har triband (snart).

Forøvrig skader det jo uansett ikke om jeg putter på +1 el 47 foran nr :roll:

Du kan bruke nokia ladere i usa også, det er kun kontakten som er annerledes.

Når du skriver sms til norge må du trykke +47, men når du ringer må du ringe 001 først, så retnings nr og tlf nr.

når du ringer en mobiltelefon i usa må du vel ikke trykke noe, om du ringer herfra må du trykke 011 først, så retnings nr og tlf nr.

Skrevet

Når du skriver sms til norge må du trykke +47, men når du ringer må du ringe 001 først, så retnings nr og tlf nr.

når du ringer en mobiltelefon i usa må du vel ikke trykke noe, om du ringer herfra må du trykke 011 først, så retnings nr og tlf nr.

Er det ikke omvendt? Slår 001 først hver gang jeg skal ringe til USA ihverfall.

Skrevet

Er det ikke omvendt? Slår 001 først hver gang jeg skal ringe til USA ihverfall.

Ja, det var vel slikt det var. :tunge1:

Skrevet

Vet ikke hvordan det er i USA, men i Storbritania må man ikke skrive +47 forran en melding man sender til Norge. Dette finner telefonen/operatøren/hjemmeoperatøren din ut av uten at du trenger å hjelpe til. Trodde ikke dette var mulig, men ved en feil sendte jeg en melding til et Norsk nummer uten landkode forran, og det gikk helt fint.

Skrevet

Det avhenger av om stedet du er i i USA har en operatør du kan koble deg opp mot som er med i GSM-samarbeidet. I Europa har de forskjellige operatørene i forskjellige land avtaler over grensene, så brukeren kan knytte seg opp mot deres nett (kalles roaming). Dvs at brukeren ikke merker forskjell i å sende/ringe fra Italia til bestevennen i Tønsberg, det gjøres på samme måte som om begge er i Tønsberg. Det merkes kun på tlf-regninga.. Mens USA er jeg usikker på om er helt etablert innen GSM. De har valgt en annen standard initielt, men tror de holder på å snu på flisa. Dette bestemmer om du kan ringe europe-style eller må bruke gode gamle landskoder som i fasttelefoni. Fra Norge til USA er (00 1) (847) 328-5711 (00 ut av Norge, 1 inn i USA). Fra USA til Norge er 011 47 xxx xx xxx (011 ut av USA, 47 inn i Norge)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...