Gjest sandymor Skrevet 23. juli 2012 #1 Skrevet 23. juli 2012 Jeg sitter i et forferdelig dilemma. Jeg skal flytte tilbake til Oslo for å bli student, og jeg har vært der flere helger på rad på visning. uten helt å finne det jeg hadde ønsker, mtp på pris og beliggenhet. Men så sist gang jeg var der, fikk jeg et tilbud: - Rom i nyoppusset kollektiv på grunerløkka, med fire andre jenter (jeg er jente), to bad, rom meg skivepult og sovehems. Altså vil jeg få litt plass til å ha andre møbler på rommet enn seng. Vaskemaskin, kjøkkenutstyr osv inkl. Felles stue. Minus: Alle andre enn meg er i full jobb, og jeg blir eneste student. Man må alltid planlegge dusjing og besøk osv. Pris: 5800 inkl strøm Så skjedde det at det aller første jeg var på visning på, ringte meg i går og sa jeg kunne få den leiligheten hvis jeg ville: En flott 1-roms med en vegg som delte "soverom" og stue 20kvm m/ eget kjøkken og bad to kvartaler unna det første. Det ligger i en lav 1.etg med bakgård. Jeg bor altså helt alene med KUN mine uvaner (), men jeg må skaffe seng og møbler selv, betale meg inn i vaskemaskin, skaffe støvsuger, dra med meg kasseroller o.l. Men da får jeg studere og feste/leve som jeg vil. Pris: 6100kr inkl.strøm. Jeg er helt i villrede. 300kr er jo penger for en student. Men ville dere ha valgt å bo sosialt, framfor å ha ditt eget sted (hvor du også må skaffe alt selv). ????
Gjest sandymor Skrevet 23. juli 2012 #2 Skrevet 23. juli 2012 Glemte å si at jeg hadde allerede sagt ja til det første (forpliktet meg), men har ikke skrevet kontrakt.
Gjest Skrevet 23. juli 2012 #3 Skrevet 23. juli 2012 (endret) Jeg hadde valgt den leiligheten der jeg kan bo alene Jeg hadde ikke orket å måtte forholde meg til 4 jenter hele tiden, med tanke på deling av bad og slike ting, i tillegg er jeg veldig glad i å ha alene tid. Men det er nesten noe du må se an selv, jeg personlig ville ikke orket å bo i et kollektiv, men ville du det? Vet om mange venninner av meg som bor i kollektiv og de elsker det, og det samme med de som bor alene. Endret 23. juli 2012 av Lolita- 9
Surriball Skrevet 23. juli 2012 #4 Skrevet 23. juli 2012 (endret) 300 kr er ikke mye forskjell, altså. Jeg er student, og har bodd flere år i kollektiv med andre jenter. Det blir fryktelig slitsomt i lengden! Jeg tror nok jeg hadde valgt den dyrere leiligheten hvor du får bo for deg selv. Det er verdt det! EDIT: angående forpliktelsen til leiligheten med de 4 andre... De kommer ikke til å ha noen problemer som helst med å finne noen nye, de kan velge og vrake som de vil Ikke tenk på det når du gjør valget ditt Endret 23. juli 2012 av Surriball 6
Ada123 Skrevet 23. juli 2012 #5 Skrevet 23. juli 2012 Jeg har bodd i kollektiv jeg også, med 4 andre jenter, å jeg må bare si at jeg ville absolutt valgt å bo ALENE De 300 kr er så absolutt verdt å slippe de andre jentene. Min erfaring var at det alltid var opptatt på do, veldig plagsomt når man blir lei av de andre i kollektivet å de ikke tar et hint når man tilogmed låser romdøra. bah.. grøsser når jeg tenker tilbake. 1
Minya Skrevet 24. juli 2012 #6 Skrevet 24. juli 2012 Jeg ville tatt ettromsen. Møbler og sånt noe finner du på loppemarked, og du har sikkert foreldre, besteroreldre, tanter eller onkler som er villige til å avse noen få kroner til en fattig student på møbeljakt
Myosotis Skrevet 24. juli 2012 #7 Skrevet 24. juli 2012 300kr x 12 måneder blir jo bare 3600kr i året. Det burde du da ha råd til? Velg den du har lyst på.
Lista Skrevet 24. juli 2012 #8 Skrevet 24. juli 2012 Velg hybelen der du bor alene! Jeg bodde i kollektiv det første året som student, og jeg likte det ikke. Trivdes mye bedre da jeg flyttet helt for meg selv.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #9 Skrevet 24. juli 2012 ville valgt å bo alene. har kun bodd sammen med noen om det har vært gode venner. ellers har jeg valgt å bo alene. Anonym poster: 6cd722a0a4db232d2b8f44e211461616
ballerinan Skrevet 24. juli 2012 #10 Skrevet 24. juli 2012 Alene helt klart! Min erfaring er at de aller fleste angrer når de bor sammen med noen, og spesielt jenter.... Lykke til!
Gjest Marmot Skrevet 24. juli 2012 #11 Skrevet 24. juli 2012 Jeg er veldig glad for den erfaringen jeg har med å bo i kollektiv. Vi hadde mye artig sammen og mye krangling vi kan le av i dag.
Sluagh Skrevet 26. juli 2012 #12 Skrevet 26. juli 2012 Helt klart bo alene - jeg hadde ikke orket å bo med andre. 1
Glitnir Skrevet 31. juli 2012 #13 Skrevet 31. juli 2012 (endret) I utgangspunktet ville jeg absolutt valgt å bo alene. Du bryr deg jo tydeligvis også on hvor og hvordan du bor - ellers hadde du funnet deg et billig rom langt utenfor sentrum og Løkka, hvor det koster mer enn andre steder. 300 kr i forskjell er ingenting mot det du kan spare ved å flytte langt ut. Det eneste jeg hadde vært skeptisk til er lav 1. etasje - på Løkka i tillegg. Det er et livlig og folksomt område... Endret 31. juli 2012 av Glitnir
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #14 Skrevet 31. juli 2012 + med å bo i kollektiv: * Deler på utgifter (strøm, Internett,dopapir osv) * Billigst * Kjekk erfaring å ha med videre i livet * Sosialt * Høres ut som et fint rom * Slipper å skaffe altfor mye møbler selv * Får nye venner * Deler på felles husarbeid - med å bo i kollektiv * Slitsomt å bo med fremmede mennesker og dems uvaner * Kjedelig å dele bad * Alle har forskjellige meninger om hvordan ting skal gjøres (vaskelister, handling av fellesvarer, hvem skal gå ut med søppel, hvor ofte skal man ha fest, når skal det være stille på kvelden, hvem skal bruke opp varmtvannet + med å bo alene * Du kan gjøre hva du vil, når du vil * Slipper heeelt å forholde deg til andre mennesker * Du slipper å måtte forholde deg til andre * Lettere å ha besøk * Du får erfaringen med å bo alene og lærer alt om hva du må gjøre hvis en sikring går, vaskemaskina ryker, røykvarsleren uler osv. Du risikerer faktisk å bli litt handy. - med å bo alene * Dyrt, dyrere mnd.leie, dyrere depositum, dyrere strøm, dyrere for Internett, viktigere å betale NRK-lisens selv om du må det i kollektiv også altså osv * Må skaffe alt du trenger av utstyr selv (men bruk i så fall finn.no MYE) * Du går glipp av veldig nyttig erfaring fra kollektivliv * Litt skummelt å bo alene i en lav 1. etasje. * Usosialt, ingen å prate med på kveldene over en kopp te på kjøkkenet Anonym poster: 3488046522d11e59470a0e0e25f4e1dc 2
Anglofil Skrevet 31. juli 2012 #15 Skrevet 31. juli 2012 Personlig ser jeg ingen positive sider ved å bo i kollektiv og kunne aldri valgt det selv, med mindre jeg på død og liv måtte, så jeg hadde garantert valgt leiligheten der man bor for seg selv. Mvh Yvonne 3
Singha Skrevet 31. juli 2012 #16 Skrevet 31. juli 2012 Slik jeg ser det er kollektiv enten helt for jævlig kjipt (om du ikke liker folkene eller de har irriterende uvaner) eller helt fantastisk bra (alle klikker sosialt og interessemessig og på ale annet). Vanskelig å vite hva du får. Bo alene er sikrere.
Strange Doll Skrevet 31. juli 2012 #17 Skrevet 31. juli 2012 Jeg hadde gått for den der man bor alene, fordi jeg synes det er greit å ha et sted som er egent på en måte 2
FantasDick Skrevet 31. juli 2012 #18 Skrevet 31. juli 2012 Jeg hadde glatt valgt leiligheten hvor du kan bo alene. Hadde heller villet sittet der uten møbler den første tiden enn å bo i bofellesskap, men jeg er ingen people's person. 4
Casall Skrevet 31. juli 2012 #19 Skrevet 31. juli 2012 Jeg hadde aldri i verden fikset å bo i kollektiv. Trives veldig godt alene, orker ikke å ha folk rundt meg hele tiden og måtte dele bad og kjøkken. Men det er meg. 2
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 31. juli 2012 #20 Skrevet 31. juli 2012 Ville absolutt tatt leiligheten. Det er litt dyrere, men for meg ville det vært verdt hver eneste krone.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå