Gå til innhold

MÅ jeg ta en hviledag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Halloen.

Jeg er mamma til en åtte måneder gammel gutt, dvs. jeg har gått gravid og født. Før graviditet veide jeg 67,5 kg og var 174,5 cm høy. Hadde også mye muskelmasse, så jeg så veldig trent og flott u! :)

Nå veier jeg 66,5-67 kg, men har mye mindre muskelmasse, dermed er fettprosenten min enda høyere, selv om jeg er lettere enn jeg var.

Har hittil trent mest joggeturer og diverse, men har endelig kommet meg tilbake på mitt elskede treningssenter! :strix: Det var utrolig deilig å få gjort litt skikkelig styrketrening i tillegg. :)

Men så er det det at jeg har fått skikkelig gangsperr i rompa etter å ha trent, og jeg vet jo at jeg bør restituere for å la musklene bygge seg opp.

Men hvor viktig er det? Altså jeg vet det er viktig, men er det sånn at jeg ikke kan dra på spinning i dag siden jeg kjenner gangsperren? Er faktisk sånn at jeg sliter litt med å få fort (jepp, rompa mi trenger en real oppstramming etter graviditeten, har nesten ikke muskler igjen der). Vil jo ikke gjøre sånn at musklene bare brytes ned, og ikke bygges opp, men samtidig har jeg såå lyst til å dra på spinning, og jeg har jo enda litt ekstra magefett jeg vil trene bort. ;)

Jeg elsker å trene, har gjort det i alle år, så det var så deilig å endelig gjøre mer enn å "bare" jogge. :)

Anonym poster: fcf9283b1a12cdd0da596e91fd2275d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gangsperr er ikke nødvendigvis et tegn på at du ikke er restituert. Når man trener en øvelse man ikke har gjort på lenge eller en muskelgruppe man ikke har truffet akkurat på den måten fyrer nervecellene ekstra mye selv om skadene (mikrorupturene) ikke er noe spesielt større enn de ville vært etter en tilsvarende økt når du er mer vant.

Det går helt fint an å trene når man er støl, men om man skal ha til vane å trene med stort volum. Altså en 5-6t styrke eller det dobbelte utholdenhet bør man periodisere øktene sine etter prinsippet hard, lett, middels. I tillegg er det slik at en øvelse som er i kategorien "hard" for hjerte/sirkulasjon nødvendigvis ikke er hard når det kommer til styrke.

Derfor går det nesten alltid fint å trene styrke en dag, og kondisjon dagen etter. Eller omvendt.

I styrkesammenheng regner man gjerne volum for å avgjøre hardhet. Det regner du ut ved å multiplisere vekten du løfter med antall repetisjoner (total). Hurtigheten du løfter med og hvor korte pausene er virker også inn. Derfor kan en økt med svært tunge vekter, men få reps faktisk være "lettere" enn en økt med lettere vekter og flere repetisjoner.

For utholdenhet er det vanlig å regne volum etter intensitet over tid. % av makspuls og hvor lenge man holdt på.

Men som du sier restitusjon er viktig. Ofte fungerer det best å føle litt på det selv. Typiske tegn på at du har trent for mye i en periode er milde luftveisinfeksjoner, trøtthet, tap av matlyst og generell uvelhet.

Det er bedre å trappe opp enn å begynne hardt. Begynn alltid lett og økt volum, intensitet og frekvens gradvis.

Endret av Supraspinatus
AnonymBruker
Skrevet

Takk for veldig informativt svar! :)

Da skal jeg på spinning i dag, ja! :) Halvannet år siden sist jeg var på spinning, så nå gleder jeg meg!

Anonym poster: 66ff4571b3212dc4f3b3e7cfd870cc4e

Gjest *Maja*
Skrevet

Hehe! Vær forberedt på et par uker med med smerter. Husker selv hvordan det var å starte opp igjen med trening, men heldigvis kommer formen raskt tilbake :)

AnonymBruker
Skrevet

Hehe! Vær forberedt på et par uker med med smerter. Husker selv hvordan det var å starte opp igjen med trening, men heldigvis kommer formen raskt tilbake :)

Er i så fall verdt det :fnise:

Anonym poster: 66ff4571b3212dc4f3b3e7cfd870cc4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...