erter Skrevet 23. juli 2012 #1 Skrevet 23. juli 2012 Har aldri vært borti noe slik før, så spørsmålene er nok rare og kanskje åpenbare Starte fra toppen av, har et hull i taket med gjenger i, lysekrona fulgte med en krok, kroken går inn i hullet. Problemet er bare at om jeg henger den derfra så har jeg et mellomrom mellom taket og selve takfestet på krona... Gode forslag? Tenkte kanskje å kutte litt på kroken så jeg kan skru den lengre inn, men vet ikke. Så er det strøm. I toppen er det en sukkerbit med merker på, jord, N og L. Forøvrig, hva står N og L for? Er ikke dette for å kunne bruke dimmer? Uansett, har jeg lov å kjøpe en strømkabel og koble til selv? Er ikke dette noe en elektriker burde gjøre? Mtp. Forsikringer osv.. Så, "kjettingen" er for lang, men om jeg bare fjerner noen vil jeg ha masse ledning til overs. Hvordan løser man dette problemet?
Miss Independent Skrevet 31. oktober 2012 #2 Skrevet 31. oktober 2012 Lurer også akkurat på det samme... Har du fått fikset det? Jeg sliter også med at der jeg vil spisebordet skal stå, er midt mellom to takplater - altså bjelkene - så jeg får den ikke midt på! *Confused*.. helt grønn på dette
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #3 Skrevet 31. oktober 2012 Du forkorter ledningen? Skjønte ikke helt problemet... Klippe over og kutt ut et stykke ledning og feste sammen igjen. Anonym poster: 1edd657b23607cf89df7cdf8cd04be35
Gjest Badabing Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 Er det ingen "kopp" med til å skjule festet? Det går i alle fall an å få kjøpt i de fleste lampebutikker.
erter Skrevet 1. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 1. november 2012 Lysekrona er hengt opp for lenge siden Men takk for forsøket!
Lutetium 71 Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 Lysekrona er hengt opp for lenge siden Men takk for forsøket! Flott! Men om andre bruker tråden for tips og råd, kunne du kanskje dele med leserne hvordan? 1
Gjest hedgepig Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Flott! Men om andre bruker tråden for tips og råd, kunne du kanskje dele med leserne hvordan? Uansett, så er faste installasjoner ( f.eks. I takboks) ulovlig å utføre selv. Vi amatørene kan bare koble pæreholder, bryter og støpsel på lamper, så vidt jeg vet:)
erter Skrevet 3. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 3. november 2012 Jeg endte med å kutte litt i kroken ja Problemet var at hullet i taket var ikke dypt nok for den som fulgte med. Helt riktig hedgepig, og det er ikke gjort noe ulovlig her heller.
orgus Skrevet 3. november 2012 #9 Skrevet 3. november 2012 Lurer også akkurat på det samme... Har du fått fikset det? Jeg sliter også med at der jeg vil spisebordet skal stå, er midt mellom to takplater - altså bjelkene - så jeg får den ikke midt på! *Confused*.. helt grønn på dette Hvis det er takplater i spon eller mdf kan du jo feste midt i plata. Hvis det er gips kan du skjære ett hull, legge inn spikerslag og sparkle igjen
skrue Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 Så er det strøm. I toppen er det en sukkerbit med merker på, jord, N og L. Forøvrig, hva står N og L for? Er ikke dette for å kunne bruke dimmer? Uansett, har jeg lov å kjøpe en strømkabel og koble til selv? Er ikke dette noe en elektriker burde gjøre? Mtp. Forsikringer osv.. Siden det ikke er besvart: L = Live N = Neutral Om det er blå og brun ledning ut fra taket så er regelen at blå skal kobles til N og brun til L. Det spiller ingen stor rolle for en lampe men greit å gjøre rett.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #11 Skrevet 6. april 2013 Hei! Er det noen som har greie på hvordan man fester lysekrone i takplate? Er det med vanlig lampekrok, eller må det mer til? Vil ikke lyskrona være for tung for platene? Er redd for at hele lyskrona skal deise i bakken pga vekten.. Jeg vet ikke vekten på den, men den er tung! Det er denne: http://www.bohus.no/belysning/lamper/taklamper/boras-taklampe/ Er det noen som har peiling på dette? På forhånd takk for svar Anonym poster: 05ec5a0ddf25abc63ff3397bff3c229a
orgus Skrevet 6. april 2013 #12 Skrevet 6. april 2013 Litt vanskelig å si uten å vite vekten, men hvis deg følger med skikkelig opplegg for oppheng så kan du henge ganske mye i vanlige takess uten at det ramler ned. Eventuelt må du henge krona ett sted i taket hvor du treffer på en lekt.
Bjørn88 Skrevet 9. april 2013 #13 Skrevet 9. april 2013 Sålenge du har en krok med grove gjenger så kan du henge ganske mye i bare plata, såfremt den er festa forsvarlig da Men du finner altids ut av det på den ene eller den andre måten, enten går det bra ellers så faller lysekrona eller takplata ned
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 #14 Skrevet 17. mai 2013 Den er tung. Skikkelig oppheng? Det er en vanlig ring til å feste i en krok, og det er det du mener? Det er akkurat det med lekt som er problemet, for der jeg vil ha den, er det ingen lekt. Typisk det! Jeg har kjøpt en lampekrok som er 65mm. Festa forsvarlig? Det er jo det jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre da.. hehe. Hehe, huff ja - det kan du si.. Anonym poster: 05ec5a0ddf25abc63ff3397bff3c229a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #15 Skrevet 13. juni 2013 Hvordan finner man utav hvor lektene er på et tak med helt glatt overflate? Anonymous poster hash: 05ec5...29a
orgus Skrevet 15. juni 2013 #16 Skrevet 15. juni 2013 Hvordan finner man utav hvor lektene er på et tak med helt glatt overflate? Anonymous poster hash: 05ec5...29a Ofte klarer man å se skjøtene gjennom malingen på gipshimlinger hvis man bruker en litt kraftig lyskaster. Alternativt kan du bruke en hammer/knoker og lytte etter lydforskjellen når du treffer en lekt. Eventuelt investere i en stendersøker. http://www.jula.no/stendersoker-405042 Verdt å merke seg at slike billige ikke fungerer noe særlig hvis det er dobbelt lag gips. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #17 Skrevet 16. juni 2013 Akkurat. Gode tips Takk. For ellers blir det jo litt vanskelig å bare sette den opp der man vil. Om det er blitt brukt gips (?), er vel ikke det så veldig sterke saker. Må først høre i den leiligheten jeg flytter inn i om det er greit at jeg setter den opp, men syns det er vanskelig å klare det selv. Er det ikke noen som utfører et slikt arbeid? hehe.. Slik at det blir ordentlig! Anonymous poster hash: 05ec5...29a
orgus Skrevet 16. juni 2013 #18 Skrevet 16. juni 2013 Hvis du absolutt ikke har noen til å hjelpe deg så er det jo bare å få en pris av en snekker. Feks anbud.no eller hva disse sidene heter. Er jo ikke snakk om mange minutters arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå