Gå til innhold

Hjelp meg, skal bli samboere, han vil jeg skal betale på lånet..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Cuntzilla

Jeg synes det er urimelig at du skal betale halve lånet, spesielt når han har valgt å ha unormalt høye avdrag.

De jeg kjenner som har blitt samboere i en leilighet den ene eide har gjort det sånn at den som ikke eier betaler en husleie med "vennepris", en 3000kr kanskje. Når de har råd så kjøper de seg inn i lånet.

Det blir ofte litt "gi etter evne"-ordning om den ene for eksempel er student. Men selv om du hadde vært søkkrik så hadde det vært urimelig å betale halve lånet uten å få eierskap til leiligheten!

Markedspris kan jo være en idé, men selv det synes jeg er litt "gjerrig" eller hva man skal si. Jeg personlig ville iallefall ikke tjent penger på min samboer, i mitt hode så kan han betale noe som dekker halve husleia og kanskje runde oppover for å dekke slitasje og gjerne en brøkdel av rentene. Men da er jeg litt snill, jeg mener også man kan se på renteutgifter som boutgifter og dele dem på to.

Men halvparten av renter OG avdrag? Det skal du ikke betale, skal han ha mest mulig ut av deg så får han isåfall gå etter markedspris, ikke de månedlige beløpene på lånet sitt - det er jo ikke du som har valgt å betale det i superfart. Og selv da bør han trekke fra litt i min mening, for det han sparer på og ha deg boende (nett, strøm osv).

Og han burde trekke litt fra siden du ikke bare er en vanlig leietaker, men en han deler senga og livet med.. men dette høres ut som en meget "økonomisk" type, så du får argumentere rasjonelt heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest RamaLama

Forresten, dere bør også avklare med en gang hvordan dere gjør det om dere kjøper noe nytt sammen. Om dere da plutselig får 3 millioner i lån, forventer han at du skal stå for 1,5 av dem? Forventer han at dere skal ha kort nedbetalingstid da også?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Forresten, dere bør også avklare med en gang hvordan dere gjør det om dere kjøper noe nytt sammen. Om dere da plutselig får 3 millioner i lån, forventer han at du skal stå for 1,5 av dem? Forventer han at dere skal ha kort nedbetalingstid da også?

Det tenkte jeg også på. De kan jo aldri kjøpe noe sammen når inntektsgapet er stort og han vil ha kortest mulig løpetid. Og skal hun betale på lånet hans nå så sitter jo han med stor egenkapital til neste leilighet og hun med ingenting.

Om han ikke firer på kravene så hadde jeg heller bodd i leiligheten du bor i nå til 4500 og spart 4500 kr i måneden i stedet for å donere de til han.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du skal betale 9000 kroner i mnd syns jeg er helt sykt! Du skal vel ikke måtte betale for at han har så kort nedbetalingstid på sitt lån. Og du skal ikke betale på han sitt lån heller, syns nå jeg! sånn som de andre sier her : renter,strøm, vann osv. men ikke på lånet. Om det evt. blir slutt her, sitter du igjen med et flyttelass du ikke har noe sted å plassere og han har et helt hus for seg selv, som han bare har betalt halvparten av. (fordi du har betalt halvparten av lånet). Og som noen andre har sagt tidligere også, om dere skal kjøpe noe sammen, så har jo han mye EK, og du har ingenting, og han vil betale ned et evt lån kjempe fort og du ikke har økonomi til det. Men som et par syns jeg begge to må tilpasse seg hverandre, og dette gjelder vel spesielt for han som tjener mer enn deg. Han kan sette sine penger på sparekonto eller noe, sånn at dere betaler like mye og har som utgangspunkt like mye hver i mnd. Men det blir vanskelig for deg å tilpasse seg han ettersom du ikke har like høy inntekt = ikke like mye å bruke.

Men uff, syns faktisk veldig synd i deg som sitter oppe i situasjonen. :) håper det ordner seg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Høres ut som din potensielle samboer har en del logiske brister...

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Herlig å lese om en kar som ikke lar dama snylte på han! :) Til dere andre menn i samme situasjon, følg dette eksemlpet, selv om hun bidrar med sex, kan hun ikke bo gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo ikke snakk om snylting din dumme gjest, men at han tjener ca 80 000 i mnd, og jeg tjener 18 000 slik det er Nå, og hvis jeg flytter til ham, mister jeg denne jobben.

Og du synes likevel det er greit at jeg nedbetaler HANS lån i en hyperfart, og hvis han dumper meg, har jeg ingenting?

Hvem snylter på hvem her da, egentlig?

Takk til dere andre for svar, det er utelukket å betale 9000 + levekostnader, det er helt sikkert.

Anonym poster: bc8b72b7101deddd8b101814e33e5e16

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er jo ikke snakk om snylting din dumme gjest, men at han tjener ca 80 000 i mnd, og jeg tjener 18 000 slik det er Nå, og hvis jeg flytter til ham, mister jeg denne jobben.

Og du synes likevel det er greit at jeg nedbetaler HANS lån i en hyperfart, og hvis han dumper meg, har jeg ingenting?

Hvem snylter på hvem her da, egentlig?

Takk til dere andre for svar, det er utelukket å betale 9000 + levekostnader, det er helt sikkert.

Du kan ikke forvente å bli forsørget av en mann sånn helt uten videre, du må bidra hvis du vil flytte inn i HANS leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg FORVENTER ikke bli forsørget, les hva jeg skriver.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri foreslått noe annet enn at du skulle betalt det samme du har betalt tidligere. altså 4000 pluss halvparteb av strøm osv. 9000 er jo vannvittig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig å dele utgifter til strøm, oppvarming, husleie og denslags. Det er ikke naturlig å dele avdrag, renter og vedlikeholdsutgifter på en leilighet bare den ene eier. Om dere skal dele på det må også eierforholdet deles, så du kjøper deg inn i leiligheten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør om det er muligheter til å kjøpe seg inn i leiligheten da. Så betaler du ned noe til deg selv også.

Ellers så som mange sier må du jo betale husleie og andre utgifter, kjenner noen som er i noe i likhet med din situasjon. Han betaler husleie etter evne (har ikke blitt fortalt hvor mye, men han tjener mye mindre enn hun) og står for å handle inn husholdningsvarer som mat, toalettpapir, såpe osv. Mens hun som tjener en god del mer står for de fleste regningene. Ja det er hennes leilighet. De har vært hos advokat og signert på noen papirer, så det skal ikke bli bråk om økonomien hvis de går fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal bo gratis hos han - det er ikke rettferdig. Men 9 000 i mnd er mye - jeg lurer virkelig på hva slags avtale han har på det lånet sitt!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Du kan ikke forvente å bli forsørget av en mann sånn helt uten videre, du må bidra hvis du vil flytte inn i HANS leilighet.

Hadde situasjonen vært omvendt, hadde du garantert gnålt om at det er "typisk damer å være så griske" og at hun burde vært takknemlig for at mannen betalte litt av utgiftene. Sommergjester på forumet er så forutsigbare.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslått en %vis fordeling basert på inntekt slik at dere begge bidro likt i forhold til lønn som et absolutt alternativ, pluss at om jeg da bidro mer enn 1/2 av renteutgiftene skal en samboerkontrakt vise dette slik at jeg på den måten kjøper meg gradvis inn i felles bolig over tid.

Enig med alle over som sier det er urimelige forslag som kommer, og tildels gjerrig vil jeg påstå dersom han ikke skjønner det ville jeg enkelt og greit latt være å flytte, er det ekte kjærlighet overlever forholdet alt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden han bor i leilighet, så er det kanskje husleie til boretslag eller noe slik + det lånet han har i banken. Hva med være med på husleiedelen og de andre faste utgiftene som strøm, forsikring, vann, internett osv?

Å bo koster dessverre penger uansett - så er jo riktig å betale noe. Men 9000kr mye.

Er jo genialt for han hvis du sier ja til det han foreslår.

Anonym poster: fa4a265924477fcbb9fcfc508e4a2a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men alle skriver jo hele tiden at man aldri skal betale andres lån? Lånet er forresten på 18 000, han syns jeg skal betale 9000 + halvparten av resten av utgiftene. Han tjener utrolig bra, jeg mister jobben når jeg flytter til ham, leter etter ny der vi skal bo, men det har jeg gjort i et halvt år uten at det går bra.

Denne avtalen forutsetter at du får tinglyst papir på at du gradvis overtar leiligheten i takt med dine innbetalinger.

Jeg synes du rett og slett skal dumpe gutten, fordi jeg tror han er en gjerrigknark som elsker lommeboka si høyere enn han elsker deg.

Sist jeg bodde hos ei dame, så spurte jeg om å få betale 5000, og hun syntes det var ok. Jeg synes at en rund sum i den størrelsesordenen kan passe i mange tilfeller, og jeg forlangte heller ikke noe deleierskap. Når jeg forsvant, så var det ingenting økonomisk uoppgjort.

Hvis gutten forsøker å leie ut ett rom til en fremmed, så tviler jeg på om han kan oppnå så høy pris som han krever av deg. Kjærestepris skal være lavere enn fremmedpris.

Det med rentene, og rentedelen/fellesgjeld i borettslaget hvem er det som skal ha skattefradraget der?

Endret av I Grosny
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rentene, og rentedelen/fellesgjeld i borettslaget hvem er det som skal ha skattefradraget der?

Det er et poeng siden det blir han fordi det står i hans navn og hvis TS skal få noen gode av dette må de ha en avtale på det, for da må han overføre en del av fradraget til henne (kan man forresten gjøre det som "bare" samboere?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å lese om en kar som ikke lar dama snylte på han! :) Til dere andre menn i samme situasjon, følg dette eksemlpet, selv om hun bidrar med sex, kan hun ikke bo gratis!

Enig. Ofte er det vel slik at dama flytter inn hos typen med solid "kvinnerabatt" som betyr at hun bor der tilnærmet gratis. Mens studiekameraten betaler skyhøy leie for en 1-roms og lever på linser kan hun leve romslig siden den eldre og etablerte typen hennes ordner bokostnadene hennes slik at studielånet hennes kan gå uavkortet til å legge seg opp egenkapital eller brukes på sko og klær.

Men TS bør likevel ikke betale på avdraget hans, det er urimelig. Hun bør betale halvparten av alt, inkludert rentene på lånet hans, men avdraget skal hun ikke betale. Når det gjelder rentene på lånet skal de beregnes ut fra en normal nedbetalingstid. TS skal ikke påta seg ekstra høye kostnader fordi typen vil betale kjapt ned på lånet. Det sier seg selv at hvis prisen for å bo der overstiger hva hun ellers måtte ha betalt på markedet er det en dårlig ide å bo der. Da bør hun heller skaffe seg noe eget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig å dele utgifter til strøm, oppvarming, husleie og denslags. Det er ikke naturlig å dele avdrag, renter og vedlikeholdsutgifter på en leilighet bare den ene eier. Om dere skal dele på det må også eierforholdet deles, så du kjøper deg inn i leiligheten.

Å betale avdrag er urimelig, men hun må forventes å betale halvparten av rentene så lenge det er snakk om en normal rentebelastning og ikke skyhøye renter som følge av at han vil betale raskt ned på lånet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...