Gå til innhold

Hjelp meg, skal bli samboere, han vil jeg skal betale på lånet..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kæjrsten min bor i en leilighet i byen som jeg skal flytte til, han eier den, har et lån på ca 1,3 mill på leiligheten.

Når vi nå skal flytte sammen, skal jeg flytte til ham pga vi ikke vil tenke på å skaffe oss noe felles helt enda.

Men vi er uenige om fordelingene av det økonomiske..

Han vil at vi skal dele alle ugifter likt, inkludert lånet. Jeg sa at jeg ville ikke betale ned hans lån, og han mente at det burde jeg fordi jeg uansett måtte ha betalt husleie uansett hvor jeg bodde, og han lurte på om jeg hadde tenkt bo hos ham gratis..

Jeg sa at jeg ikke ville betale lånet fordi jeg alltid leser her på forumet at det skal en ikke ta på seg når man ikke eier eller noe, det er jo å fylle andres pott, og hvis han blir igjen etter brudd, da har jeg jo ingenting...!

Kan dere komme med et forslag på budsjett jeg kan legge frem for ham?

=( Uerfaren, aldri vært samboer før..

Anonym poster: bc8b72b7101deddd8b101814e33e5e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Katten.

Eh...

Du må jo ha betalt husleie uansett, som betyr at du betaler ned på lånet (eller rett i lommen) til en helt fremmed person. Er det ikke dermed bedre å gjøre akkurat det samme (dog, gjerne billigere) for en person du er glad i - samt for noe som potensielt kan bli ditt?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

du må jo betale leie. vet ikke hva lånet delt i to blir?

men noe må du allefall betale.

kan du ikke kjøpe deg inn i leiligheten?

Anonym poster: c59daa0bc55c83bed41ef64958a66d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg betalte 4000 kr mnd når jeg flyttet inn til min kjæreste. Da var strøm, tv, internett og vann og alt det der inkludert. Om han valgte å bruke de pengene på å betale ned lånet sitt måtte nesten han bestemme. Jeg måtte uansett ha betalt minst 4000 kr og enda mer enn det om jeg hadde flyttet inn et annet sted, så for meg var det vinn situasjon og det ble det jo for han også. Selvom det var surt å tenke på at jeg skulle bidratt til å betale ned hans lån, så måtte jeg bare innse at jeg ikke hadde penger til å kjøpe noe eget, og måtte leie uansett.

Anonym poster: 8b72b06b2ca3750725f295c9e18979ff

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Jeg ville ventet, med å flytte sammen. Med mindre det var snakk om en svært kort periode.

Leieutgifter vil du komme til å ha uansett - og da er det jo et spm om hvem sitt lån du vil betale ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men alle skriver jo hele tiden at man aldri skal betale andres lån? Lånet er forresten på 18 000, han syns jeg skal betale 9000 + halvparten av resten av utgiftene. Han tjener utrolig bra, jeg mister jobben når jeg flytter til ham, leter etter ny der vi skal bo, men det har jeg gjort i et halvt år uten at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest nå

Betal halvparten av alle utgifter, MINUS avdraget på lånet ( bare rentene)... Så setter du inn tilsvarende sum som han har i avdrag i sparing til egenkapital (når tiden er inne til å kjøpe seg inn/kjøpe felles bolig...

Masse lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke samboer

Kæjrsten min bor i en leilighet i byen som jeg skal flytte til, han eier den, har et lån på ca 1,3 mill på leiligheten.

Når vi nå skal flytte sammen, skal jeg flytte til ham pga vi ikke vil tenke på å skaffe oss noe felles helt enda.

Men vi er uenige om fordelingene av det økonomiske..

Han vil at vi skal dele alle ugifter likt, inkludert lånet. Jeg sa at jeg ville ikke betale ned hans lån, og han mente at det burde jeg fordi jeg uansett måtte ha betalt husleie uansett hvor jeg bodde, og han lurte på om jeg hadde tenkt bo hos ham gratis..

Jeg sa at jeg ikke ville betale lånet fordi jeg alltid leser her på forumet at det skal en ikke ta på seg når man ikke eier eller noe, det er jo å fylle andres pott, og hvis han blir igjen etter brudd, da har jeg jo ingenting...!

Kan dere komme med et forslag på budsjett jeg kan legge frem for ham?

=( Uerfaren, aldri vært samboer før..

Det de fleste rundt meg gjør der en part eier leilighet/hus, er å dele likt på alle borelaterte utgifter som strøm, hustelefon/data, kommunale avgifter/"husleie" til borettslag, forsikring, renter på boliglån, mat, husholdningsartikler, drivstoff og daglig vedlikehold av bil osv.

Avdrag på huslån betales av lånetakeren, bilutgifter (unntatt drivstoff og vedlikehold) betales av den som har bilen.

Noen har valgt å betale en fastsatt husleie til huseier, der alle utgifter er inkludert, unntatt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men alle skriver jo hele tiden at man aldri skal betale andres lån? Lånet er forresten på 18 000, han syns jeg skal betale 9000 + halvparten av resten av utgiftene. Han tjener utrolig bra, jeg mister jobben når jeg flytter til ham, leter etter ny der vi skal bo, men det har jeg gjort i et halvt år uten at det går bra.

Hvor mye betaler du i leie nå?

Og hva er markedsleie for halvparten av en tilsvarende leilighet der du bor? (Sjekk finn eller lokalavisa, dersom du er usikker.)

Anonym poster: a8a4aa1e1d2c2189060ebdf19e013aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest nå (igjen)

Det var da et voldsomt beløp på et lån på kun 1,3 mill...

Da må han i såfall betale det ned på en veldig kort periode. Selv har vi 2,5 mill i lån, og vi betaler 7000,- i renter, og det vi selv ønsker i avdrag. Det er helt feil at du skal betale hans avdrag, men rentene til banken, samt forsikring, kommunale avgifter, strøm osv må du være med på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Hvordan kan han ha nesten 20 000 å betale i mnd på det lånet?!

Ja - Jeg synes det er idioti og galskap å betale andres lån i flere mndr og år

hvis man ikke kan kjøpe seg inn som deleiger/låner.

Men hvis alternativet er at du må skaffe deg en leilighet til 9000,- og et depositum på 27 000, så hadde jeg nok godt for å flytte sammen med han på to betingelser:

1) Å bo der skal ikke vare lenger enn 3 mndr ( da må endten ny leilighet være i boks - eller han må gå for 2)

2) Bli deleiger / lånetaker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han tjener som sagt kjempegodt, vi snakker omtrent 80 000 i mnd, han betaler masse ned på lånet for kvitte seg med det fortest mulig. Jeg tror bare ikke han tenker over at jeg ikke tjener litt av det samme en gang.

Jeg skal foreslå det med renter, men ikke lån, det virka mye greiere for meg, renter + halvparten av de andre utgiftene.

Jeg betaler 4500 i leie for den jeg bor i, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bli enige om en sum, gjerne den summen du hadde på forrige leilighet?

9000,- syns jeg er uhørt!

(Hadde samboeren min sagt det før jeg flyttet inn hadde jeg nok ikke flyttet inn. )

Men nå sa jeg også opp jobben før jeg flyttet til ham. Hadde ikke inntekt på 8 uker, og da fikk jeg fra NAV. Fann heldigvis raskt ny jobb :)

Jeg betalte ingenting fast, vi har hatt fellesøkonomi fra dag 1, og det fungerer enda etter 8 år ;)

Finner dere ikke ut av dette på en god måte bør dere ihvertfall ikke flytte sammen enda spør du meg :sjenert:

Anonym poster: ec31ee03397a0235f59815d7511d9c51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han tjener som sagt kjempegodt, vi snakker omtrent 80 000 i mnd, han betaler masse ned på lånet for kvitte seg med det fortest mulig. Jeg tror bare ikke han tenker over at jeg ikke tjener litt av det samme en gang.

Jeg skal foreslå det med renter, men ikke lån, det virka mye greiere for meg, renter + halvparten av de andre utgiftene.

ikke flytt!! du har ingen jobb når du kommer dit å han forventer du skal ha penger nok til å betale 9000 tusen! han kan ikke ha beina planta på jorden!

Anonym poster: c59daa0bc55c83bed41ef64958a66d50

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal nevne til han at siden han har valgt å lage en rask nedbetalingsplan så er det jo ikke riktig at du skal betale så forhøyet leie. Hvor stor er leiligheten? Se i forhold til pris på andre leiligheter i nærheten i prisklasse,eventuelt få han til å innse hva leiemarkedet i nærheten koster i forhold til det han har ønske å motta av utgifter fra deg. Når han har så høy inntekt er det jo ikke rimelig at du skal betale like mye,mere rimelig å regne utifra inntekten du får inn eventuelt senere. Iallefall om du skal dekke andre felleskostnader husstanden måtte ha i tillegg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt skal du ikke flytte inn til han, dersom det dobler boutgiftene dine. Skjønner han ikke såpass hadde jeg ikke giddet. Jeg hadde sagt nåværende leie som maks, dersom jeg var deg.

Men tror også dere bør snakke om hvordan dere skal dele utgifter til mat, ferier osv, siden inntektsgapet er så stort, ellers kan dere få noen ubehagelige overraskelser underveis.

Anonym poster: a8a4aa1e1d2c2189060ebdf19e013aec

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri i verden om jeg hadde gått med på å betale 9000,- i leie + andre utgifter fordi samboeren min hadde alt for mye utbetalt i måneden selv... Særlig ikke med tanke på at du bor så billig nå, og heller ikke har jobb!

Anonym poster: b8a1ce051028f942cd52021a9ec3e6c6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RamaLama

For den prisen kunne du kjøpt deg noe selv, eller leid en to-roms helt alene.

Jeg synes heller dere skal finne ut en realistisk husleie, så kan han bruke det på det han vil. Kanskje halvparten av prisen for å leie en tilsvarende leilighet i nabolaget. Hvis du får like dårlig plass som på en hybel (om vi f.eks snakker om en 36 m2 to-roms her), synes jeg du skal betale hybelpris, som de fleste plasser ligger på 4000.

Det blir på en måte feil å regne ut fra hva man betaler på lånet. Han kunne valgt 5 års nedbetaling med ei fastrente på 6 %, eller 30 år nedbetaling med fastrente på 3,4%. Hadde blitt feil begge veier. Gå heller for markedspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...