millabs Skrevet 23. juli 2012 #1 Skrevet 23. juli 2012 Kanksje et dumt spårsmål, men er tranebær også for menn? Jeg hadde nylig urinveisinfeksjon og har en haug av tranebærkapsler liggende. Og nå er samboeren min bekymret for at han er på vei til å få det han også, det er vel ikke farlig at han tar tranebær - det er vel likt for menn som for kvinner? Eller er jeg helt på jordet?
Minya Skrevet 23. juli 2012 #2 Skrevet 23. juli 2012 Han kan trygt ta tranebær uten at det påvirker noe annet enn urinen.
Marsipan Skrevet 23. juli 2012 #3 Skrevet 23. juli 2012 (endret) Urinveisinfeksjon er smittsomt, så sjansen for at du kan ha smittet ham er absolutt til stede. Dytt på ham tranebær, og send ham til legen dersom symptomene ikke gir seg på et par dager. Et generelt tips til menn som er plaget av urinveisinfeksjon er å sette seg ned når de tisser. Menn som sitter får tømt blæra mye bedre enn de som står, og dette er positivt i forhold til forebygging av UV. Edit: Bokstavkjeks Endret 23. juli 2012 av Marsipan
HedvigR Skrevet 23. juli 2012 #4 Skrevet 23. juli 2012 Jeg måtte søke opp det du sa Marsipan, fordi jeg aldri har hørt om at det skal være smittsomt før, og her står det at det ikke er det? Kan lite om sånt da, men Lommelegen er vel ganske troverdige?
Marsipan Skrevet 23. juli 2012 #5 Skrevet 23. juli 2012 Jeg måtte søke opp det du sa Marsipan, fordi jeg aldri har hørt om at det skal være smittsomt før, og her står det at det ikke er det? Kan lite om sånt da, men Lommelegen er vel ganske troverdige? Jeg var ikke klar over det selv, før ei venninne som er sykepleier fortalte meg det. Du kan lese mer her: http://ndla.no/nb/node/45809 hvor det står bl.a "Urinveisinfeksjon er svært smittsomt, og smitteforebyggende tiltak er nødvendig. Er det urinveisinfeksjon på avdelingen, bør felles toalett desinfiseres mellom hver pasient."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå