AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #1 Skrevet 23. juli 2012 Hei jeg skal hente en liten valp i morgen tidlig og gleder meg som en liten unge, har lest litt opp på nettet i forhold til bilkjøring og sånt men har ikke funnet ut hvordan det er med hund på ferge. er det lov å ha hunden med seg opp på dekk, eller er det best å ha den i bur i bilen? Anonym poster: 0835ebfd5dc74225e118ba763536f30c
betrayed Skrevet 23. juli 2012 #2 Skrevet 23. juli 2012 Hva for en type ferge tenker du på? Vi har hatt hunden med på småferger og da har de fått gått på dekk, men sånn type color line må de som oftest være i bilen/på hunderom.
Gjest Bobler Skrevet 23. juli 2012 #3 Skrevet 23. juli 2012 Det spørs helt hvordan ferge det er Jeg tok bastø-fosen med min når jeg hentet han, der er det et lite hunderom hvor vi satt under turen. De fleste båter har hunde-rom, men jeg ville hatt den på fanget, og ikke satt den i et bur. Det er nok ganske så skummelt på båten om han ikke må sitte i et nedpissa bur. Må den ligge i bilen ville jeg uten tvil sittet i bilen med den. Du får sjekke opp med båten du skal ta.
Portvinpiken Skrevet 23. juli 2012 #4 Skrevet 23. juli 2012 Det er som det sies over ulik praksis i forhold til hvilken ferge du tar. Jeg har tatt en god del ferger med hunder, og noen må være i bilen, mens andre har hunderom. Jeg ville uten tvil vært sammen med valpen uansett. Så er det en kort reise så blir man i bilen, hvis ikke sitter man på hunderommet. Ring og hør med fergeselskapet.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #5 Skrevet 23. juli 2012 Det spørs helt hvordan ferge det er Jeg tok bastø-fosen med min når jeg hentet han, der er det et lite hunderom hvor vi satt under turen. De fleste båter har hunde-rom, men jeg ville hatt den på fanget, og ikke satt den i et bur. Det er nok ganske så skummelt på båten om han ikke må sitte i et nedpissa bur. Må den ligge i bilen ville jeg uten tvil sittet i bilen med den. Du får sjekke opp med båten du skal ta. De fleste båter har IKKE hunderom Anonym poster: 11ff45f09c26f05e9c181d597cea0de0
Sulosi Skrevet 23. juli 2012 #6 Skrevet 23. juli 2012 Nå har ikke jeg tatt ferge med hund men når jeg hentet min valp hadde jeg en stor skulderveske med et teppe oppi. Jeg reiste med tog og buss. Mesteparten av tiden hadde jeg valpen på fanget men når det ikke gikk puttet jeg den i veska. Hadde med bilbur men det var unødvendig så neste gang skal jeg la det stå igjen i bilen. Dersom jeg hadde tatt ferge og ikke kunne hatt valpen med inn ville jeg sittet i bilen med vaplen på fanget. Kanskje litt kjedelig men det skaper bånd mellom deg og valpen og du har igjen for det når dere kommer hjem. Etter fem timer på mitt fang var valpen såpass trygg på med at den kunne utforske huset når vi kom hjem og den sov hele natten,...på min arm.
Gjest Bobler Skrevet 23. juli 2012 #7 Skrevet 23. juli 2012 De fleste båter har IKKE hunderom Anonym poster: 11ff45f09c26f05e9c181d597cea0de0 Alle her i nærheten har det, så det spørs nok hvor du bor
Portvinpiken Skrevet 23. juli 2012 #8 Skrevet 23. juli 2012 De fleste båter har IKKE hunderom Anonym poster: 11ff45f09c26f05e9c181d597cea0de0 Men det kommer jo heeeelt an på hvor og hvilken. Båten til Kiel er også en ferge, så så lenge TS ikke sier noe om hvor så er de egentlig umulig å si ;-)
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #9 Skrevet 23. juli 2012 Kan dere ikke bare sitte i bilen under overfarten? Det er jo mye biler og folk på fergene, tenker meg at det kan være stressende for en liten valp. Anonym poster: e71b358a8a859597ec2b013f98ca6973
Gjest Cessie Skrevet 23. juli 2012 #10 Skrevet 23. juli 2012 Jeg tar nesten aldri bikkjedyret ut av bilen på ferga (vi reiser med ferge flere ganger i uka). Hvis vi har tid løper vi litt på kaien før ferga kommer. Da han var liten satt en av oss i bilen under overfarten, nå er han så stor at vi går fra ham (vinduer åpne, selvfølgelig). Nå er en del av mannskapet på ferga vi reiser mest med veldig glade i hunder, så vi får ofte komme inn på billettkontoret hvis vi reiser uten bil. Du kan ta hunden med opp på dekk hvis dere kan komme dit uten å gå gjennom salonger. Tidligere var det lov å ha hunder med i røykesalonger, men etter at røykeloven kom er jo røykesalonger på fergene historie... Og husk at fergemannskap generelt ikke liker å vaske etter hunder som tisser på dekk, så pass på å ha god tid til ferga slik at du kan lufte valpen på kaien.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #11 Skrevet 23. juli 2012 Alle her i nærheten har det, så det spørs nok hvor du bor Ikke så mange fergefylker i landet. Ofte er det samme selskap som driver. Mulig de har det på helt nye, men de fleste ferger har det ikke. Kansje Kiel-Danmark? Hurtigruta har få hundlugarer eks. Anonym poster: 11ff45f09c26f05e9c181d597cea0de0
Gjest Bobler Skrevet 23. juli 2012 #12 Skrevet 23. juli 2012 (endret) Ikke så mange fergefylker i landet. Ofte er det samme selskap som driver. Mulig de har det på helt nye, men de fleste ferger har det ikke. Kansje Kiel-Danmark? Hurtigruta har få hundlugarer eks. Anonym poster: 11ff45f09c26f05e9c181d597cea0de0 Det er hunderom på 2 av 3 båter til moss, og begge til sverige samt den til danmark. Red; Men uansett så bør TS sjekke opp med fergen/båten h*n skal ta. Endret 23. juli 2012 av Bobler
Gjest Uanonymbruker Skrevet 23. juli 2012 #13 Skrevet 23. juli 2012 det er vel bare stena saga til danmark og båten til kiel som har hundelugarer. På de andre store båtene må de vel være alene i bilen under overfarten for mennesker får jo ikke være nede på bildekket på grunn av sikkerheten. På vanlige småferger tror jeg det varierer fra båt til båt, jeg har vært på ferger hvor det er lov, og ferger hvor det ikke er lov.
betrayed Skrevet 23. juli 2012 #14 Skrevet 23. juli 2012 det er vel bare stena saga til danmark og båten til kiel som har hundelugarer. På de andre store båtene må de vel være alene i bilen under overfarten for mennesker får jo ikke være nede på bildekket på grunn av sikkerheten. På vanlige småferger tror jeg det varierer fra båt til båt, jeg har vært på ferger hvor det er lov, og ferger hvor det ikke er lov. På Color Line har de hunderom på flere av båtene. Altså et rom med flere bur å ha hundene i. Man får også besøke hundene på bildekk så mye man vil.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 24. juli 2012 #15 Skrevet 24. juli 2012 På Color Line har de hunderom på flere av båtene. Altså et rom med flere bur å ha hundene i. Man får også besøke hundene på bildekk så mye man vil. Ok, det husket jeg ikke Drev og undersøkte det for ikke så lenge siden for jeg vurderte å ta dyret med til danmark, men tenkte nok ikke mere over at de har sånt hunderom for min hund hadde ikke likt det, da hadde hun vært helt ødelagt når vi kom fram, så er nok derfor jeg ikke husket det
betrayed Skrevet 24. juli 2012 #16 Skrevet 24. juli 2012 Ok, det husket jeg ikke Drev og undersøkte det for ikke så lenge siden for jeg vurderte å ta dyret med til danmark, men tenkte nok ikke mere over at de har sånt hunderom for min hund hadde ikke likt det, da hadde hun vært helt ødelagt når vi kom fram, så er nok derfor jeg ikke husket det Tror ikke noen hunder liker de rommene. De er helt forferdelig ekle.
FantasDick Skrevet 24. juli 2012 #17 Skrevet 24. juli 2012 Vi tok ferge da vi henta valpen vår i helga. Det er ikke lov med hunder i salongen, så vi ble sittende i bilen med valpen. Funka helt greit.
Portvinpiken Skrevet 24. juli 2012 #18 Skrevet 24. juli 2012 Tror ikke noen hunder liker de rommene. De er helt forferdelig ekle. Jeg har hentet valp og sittet i 4 timer på et sånt hunderom fra Danmark til Norge. Rommet var slettes ikke fint, men valpen brydde seg ikke så mye om hvordan det så ut så lenge den var sammen med meg :-).Må man så må man.
betrayed Skrevet 24. juli 2012 #19 Skrevet 24. juli 2012 Jeg har hentet valp og sittet i 4 timer på et sånt hunderom fra Danmark til Norge. Rommet var slettes ikke fint, men valpen brydde seg ikke så mye om hvordan det så ut så lenge den var sammen med meg :-).Må man så må man. Har jo alternativ i bil. Når vi var der tok vi våre hunder ned i bilen pga de andre hundene stresset og hylte og kavet så voldsomt at våre ble stresset av det etterhvert. Ihvertfall ene hunden.
Portvinpiken Skrevet 24. juli 2012 #20 Skrevet 24. juli 2012 Har jo alternativ i bil. Når vi var der tok vi våre hunder ned i bilen pga de andre hundene stresset og hylte og kavet så voldsomt at våre ble stresset av det etterhvert. Ihvertfall ene hunden. Vel, på fergen vi var på fikk vi beskjed om at enten måtte hunden være i bilen eller på hunderommet. Passasjerer har ikke lov å oppholde seg på bildekket og det var stengt under overfarten. Derfor er valget veldig enkelt, og det var å ikke la en hund sitte i bil på et varmt bildekk alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå