AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #1 Skrevet 22. juli 2012 Jeg har utrolig lyst å jobbe på sykehus, det har alltid vært en av mine største drømmer. Til høsten skal jeg begynne å studere sykepleie, og jeg lurer på om det er noe poeng å prøve å få seg jobb på sykehuset allerede nå? I så tilfelle, er det noen som veit hvilke jobber jeg kan vente meg? Jeg veit jo at det går an å jobbe på for eks. sykehjem selv om man ikke er utdannet. Er det mulig å jobbe på den måten på et sykehus også, da? Takk for svar! Anonym poster: 28ddf2f59c826c933eb333e651fd5b60
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #2 Skrevet 22. juli 2012 Du må være ferdig med 2. året på sykepleien før du kan jobbe på sykehus. Før det mangler du rett og slett relevant kompetanse, og har heller ikke bevist via praksis (som er sykehus 2.året) at du fungerer og har bestått. Forsøk sykehjem frem til det, du år verdifull erfaring derfra. Anonym poster: 2311d48b207f7867302c714e27f71c9b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #3 Skrevet 23. juli 2012 Neida, du kan jobbe på sykehus Jeg er ferdig med 1. året på sykepleierutdanningen nå og har det siste året gått i klasse med ei som har hatt deltidsjobb på sykehuset her. Du kan selvfølgelig ikke forvente noen "typiske sykepleieroppgaver" (hvis man kan kalle det det), men assistentoppgaver som en ufaglært kan ha. Det jobber jo også hjelpepleiere på sykehus, kanskje du kan få noen av de samme oppgavene som de? Vil uansett tro det er mye lettere å få jobb på sykehus etter 2. året på sykepleien, men ingenting er umulig! Anonym poster: b9df04fc6d965b4b6c162805827fdaa4
Mamalama Skrevet 23. juli 2012 #4 Skrevet 23. juli 2012 Sykepleierstudenter får gjerne jobbe som pleieassistenter på sykehus, og settes stor pris på! Praktisk med pleieassistenter som tar en relevant utdanning. Er mange sykepleiestudenter og legestudenter som jobber som pleieassistenter. På vanlige sykehusposter er det som regel sykepleiere, hjelpepleiere og pleieassistenter sammen på de fleste vakter. Som pleieassistent får du selvsagt ikke gjøre spesielle sykepleieroppgaver, men tar deg av daglig stell, mat osv. Etter 2. året på studiet får du jobbe som hjelpepleier og får dermed også høyere lønn.
G-Ella Skrevet 23. juli 2012 #5 Skrevet 23. juli 2012 Du må være ferdig med 2. året på sykepleien før du kan jobbe på sykehus. Før det mangler du rett og slett relevant kompetanse, og har heller ikke bevist via praksis (som er sykehus 2.året) at du fungerer og har bestått. Forsøk sykehjem frem til det, du år verdifull erfaring derfra. Anonym poster: 2311d48b207f7867302c714e27f71c9b Nei, jeg begynte å jobbe på sykehuset allerede halvveis i 1.året på sykepleien. Nå hadde jeg dog noen års erfaring som pleieass andre steder, men tror ikke det er noe problem å få jobb så lenge du er oppegående og interessert! Selv jobber jeg gjennom vikarbyrået under Oslo universitetssykehus, da jobber jeg rundt på flere avdelinger (kan si nei om det er noen avd. jeg ikke ønsker). Jeg har også blitt tilbutt å være fast pleieass på flere av avdelingene jeg har jobbet på. Det at sykehuspraksis er på 2. året, stemmer kun for noen spl.utdanninger. På høgskolen i Oslo har vi ikke det før 3.året. Det stemmer heller ikke alle steder at du må ha gått to år for å bli hjelplepleier; her er det 1,5 år offisielt. På tross av dette har mange av oss har fått jobbe som hjelpepleier på sykehjem på grunn av at vi nå kan dele medisiner og gjøre de aktuelle prosedyrene. TS: hvor bor/studerer du? Råder deg til å ringe til den avdelingen du ønsker å jobbe på og høre hvordan muligheter du har for å få jobbe der!
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #6 Skrevet 23. juli 2012 Jeg har ringt sykehuset her, og de sier de ikke har pleieassistenter på det sykehuset, men at jeg kunne ringe etter et år og kanskje da få jobb etter praksis. Så nå er jeg i kontakt med et av sykehjemmene i byen, og krysser fingrene for at de kanskje vil ha meg! Har jo erfaring fra både sykehjem og hjemmesykepleien, så det kan ikke være så veldig vanskelig om de trenger noen, noe de ga uttrykk for at de gjorde! Så jeg krysser fingrene for at det går min vei. Litt lite å leve av stipendet og lånet, når 3/4 går til husleie og strøm.. Takk for svar dere. Dere var til god hjelp, så jeg ikke ringte og virket som en totalt uvitende idiot! Anonym poster: 28ddf2f59c826c933eb333e651fd5b60
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #7 Skrevet 23. juli 2012 De forskjellige sykehusene har forskjellige regler etter hva de selv ønsker. Noen vil ikke ha sykepleiestudenter før de er ferdig med 2 året, andre bryr seg ikke om det. Det samme gjelder sykehjemmene. Jeg er ferdig med 2 året, men er ikke hjelpepleier for det, jeg er assistent og kan kun gjøre assistentoppgaver. Altså ingen medisiner eller noe ansvar. Men dette er opp til arbeidsstedet å avgjøre, har mye med sikkerheten å gjøre siden det er øverste sjef sitt ansvar at riktig personell gjør de ansvarlig tingene og på papiret så er en sykepleierstudent en assistent. (ikke under praksis, da er det egne regler). Anonym poster: 7162e15c17e2380121e73ef0127ce66b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå