Gå til innhold

Valp 5 måneder uinteressert i tørrfor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forer med Royal Canin. Han har ikke sans for tørrfòret lenger, men får han for eksempel pølse, ost eller noe annet han elsker, så går det rett ned med èn gang.

Det er altså ingenting galt med han.

Jeg tar maten bort om han ikke vil spise etter en stund, og serverer på nytt senere.

Likevel kan han drøye i flere timer.

I dag fikk han frokost servert i ti-tiden. Først klokken 13 passet det den unge herren å spise. Han drøyer det også lenge, og spiser litt her og litt der. Går noen runder, finner på noe annet.

Når jeg setter maten foran han når vi står opp, snuser han bare og går.

Skal jeg begynne å tilby mer av favorittmaten hans?

Våtfòr, leverpostei, og som nevnt pølse og ost er mat han spiser mer enn gjerne, men tørrfòr, det kan han tydeligvis styre seg for.

Da han var mindre, spiste han tørrfòr som bare det.

Jeg vet at det ikke er uvanlig at valper er kresne i matveien, men jeg lurer på om jeg bare skal fortsette å gi han tørrfòr, eller om jeg bør gi noe annet blandet i. Er litt redd for å skjemme han for mye bort, så vi risikerer å få et kjempeproblem om han nekter å spise tørrfòr fordi han vet det finnes så mye annet han heller vil ha.

Vad tycks?

Anonym poster: 49cad43dc130b737d36ec9c1a9a68d6c

Videoannonse
Annonse
Gjest Quake
Skrevet

Valpen min var også slik de første 3 månedene. Kresen som svarte,

Så jeg satt ut en skål med tørrfor og lot det stå der til han ville spise selv. Selv om han brukte veldig lang tid på å spise, så gikk det seg til.

De sulter seg ikke ihjel.

Gjest Fairydust
Skrevet

Du gir han tørrfòret sitt. Men bytt gjerne tørrfòr om han er mer interessert i et annet merke. Det kan hende at han er sånn spise-når-han-føler-for-hund sånn som hunden vår. Fyller opp med tørrfòr i skåla når det er tomt og hun går og eter litt nå og litt da, når hun selv føler for. Om man vil praktisere denne metoden må man passe på at hunden får i seg nok, og man må veie hunden for å sjekke at den er ordentlig ernært.

Det er ikke krise om du tilbyr valpen tørrfòret og den ikke eter. Hunder kan gå flere dager uten å spise. De skal jo helst ikke gjøre det da. Så etter 20 timer ca bør du jo få i han noe.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å råfôre med hele skrotter, sammensatte deler eller ferdigfôr som Vom og Hundemat eller Norwegian Polar i stedet :)

Anonym poster: e8c7cb2369d9544e0fc9ff459f234fb8

Skrevet

Hvis du bytter fôr er det en risiko for at han aldri vil bli "fornøyd" og forventer å bytte hver gang. Så han sulter seg til du gjør det, holdt jeg på å si. De sulter seg jo ikke da, de har instinkter som bevarer helsen. Men jeg ville nok ikke byttet i første omgang. Kjenner en staff på 7 mnd og de har allerede byttet for 4 ganger.... GØY fremtid :)

Skrevet

Mine foreldres hund har vært sånn i fem år. Hun får tørrfor to ganger om dagen, men spiser det sjelden med én gang, og aldri alt samtidig. Gir vi henne noe annet slukes det på høykant.

Like vel er hun i godt hold, og spiser alltid opp maten sin selv om det kan ta en stund.

Så lenge foret faktisk spises synes jeg dere skal fortsette å gi tørrfor, de lærer fort at hvis man bare drøyer litt så får man "junkfood" i stedet, og da har du det gående.

Skrevet

Mine to sluker royal caninen sin, de er 3,5 mnd, og jeg bruker de tørre bitene som snop & lokkemiddel og, nå skal det sies at de aldribhar fått noe annet enn hundemat.

Kanskje det hjelper om du vanner tørrforet ut, eller strør litt tørket dyr over (snopbiter som er smuldret opp).

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Skjønner`n godt, jeg hadde også blitt lei om jeg skulle spise knekkebrød uten pålegg hver eneste dag. Prøv V&H, ser du har fått samme tipset over her og kan bare signere det opp og ned og i mente.

Ellers får du prøve å sette det noen sekunder i mikroen, smaken kommer bedre frem når tørrfor lunkes opp litt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldres hund har vært sånn i fem år. Hun får tørrfor to ganger om dagen, men spiser det sjelden med én gang, og aldri alt samtidig. Gir vi henne noe annet slukes det på høykant.

Like vel er hun i godt hold, og spiser alltid opp maten sin selv om det kan ta en stund.

Så lenge foret faktisk spises synes jeg dere skal fortsette å gi tørrfor, de lærer fort at hvis man bare drøyer litt så får man "junkfood" i stedet, og da har du det gående.

Om man sammenligner våtfôr/råfôr bestående av bare kjøtt, bein og innmat (som optimalt sett er det eneste rovdyret hunden trenger), og knusktørt tørrfôr stappet med korn, hvete, tilsetninger her og der, vegetabilske biprodukter og fuglene vet hva annet, så er det for meg definitivt ikke førstnevnte som passer best til beskrivelsen junkfood.

Har man en hund som fungerer bra på tørrfôr og man selv, av grunner jeg ikke kjenner til, ikke vil vurdere noe annet, så ok. Men om hunden virkelig ikke liker å ete tørrfôr og potensielt kan trives på optimal næring så skjønner jeg ikke hvorfor man på død og liv skal tvinge gjennom de tørre knortene.

Det kan i alle fall være greit å stille seg åpen for å lære og prøve noe nytt og ikke automatisk avfeie alle andre alternativer enn tørrfôr som junkfood :)

Skrevet

Er ikke hunder altetende? Eller blander jeg?

• Liker 1
Skrevet

Om man sammenligner våtfôr/råfôr bestående av bare kjøtt, bein og innmat (som optimalt sett er det eneste rovdyret hunden trenger), og knusktørt tørrfôr stappet med korn, hvete, tilsetninger her og der, vegetabilske biprodukter og fuglene vet hva annet, så er det for meg definitivt ikke førstnevnte som passer best til beskrivelsen junkfood.

Har man en hund som fungerer bra på tørrfôr og man selv, av grunner jeg ikke kjenner til, ikke vil vurdere noe annet, så ok. Men om hunden virkelig ikke liker å ete tørrfôr og potensielt kan trives på optimal næring så skjønner jeg ikke hvorfor man på død og liv skal tvinge gjennom de tørre knortene.

Jeg tenkte på ting som pølser og ost som junkfood, og jeg tenkte heller ikke på hunder som tydelig ikke liker knotter, men de som bare ikke spiser de med like stor iver som med f.eks. pølser og ost.

Er helt enig i at man ikke skal tvinge gjennom et knottekosthold hvis det er totalt uinteressant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke hunder altetende? Eller blander jeg?

Nja. Hunder er ikke like strikt carnivore som katter, og har mulighet til å nyttiggjøre seg av en del mer fyll enn katten. Men hvorvidt de trenger dette fyllet, eller om det blir brukt fordi det er enkelt og behagelig, det er en annen sak.

Jeg tenkte på ting som pølser og ost som junkfood, og jeg tenkte heller ikke på hunder som tydelig ikke liker knotter, men de som bare ikke spiser de med like stor iver som med f.eks. pølser og ost.

Ja, det er jeg selvfølgelig enig i. Misforstod deg, og trodde det i alle tilfeller var snakk om fullverdige alternativer.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har prøvd å strø litt forskjellig over maten, både vått og tørt,for å lokke med det, men det resulterer i at han spiser det på toppen, og unngår knottene.

Han spiser tørrfòret til slutt, det tar bare veldig lang tid. Han sulter seg m.a.o ikke, og er ikke tynn. Han er jo liten og skal jo egentlig spise en 3-4 ganger om dagen. Her er vi heldige om han vil spise 3 ganger.

Det spiller ingen rolle om det tørre er oppbløtt med vann i forkant.

Jeg også skjønner at det er kjedelig å spise det samme hver dag, men jeg kan jo ikke gi han pølse og ost hver dag.

Da må jeg eventuelt begynne å blande våtmat i det tørre, men da tipper jeg han spiser det våte, og lar knottene ligge, slik han ellers pleier.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også skjønner at det er kjedelig å spise det samme hver dag, men jeg kan jo ikke gi han pølse og ost hver dag.

Da må jeg eventuelt begynne å blande våtmat i det tørre, men da tipper jeg han spiser det våte, og lar knottene ligge, slik han ellers pleier.

Men leser du ikke forslagene som har kommet her da? Det er ikke slik at de eneste alternativene som finnes for en stakkars hund er å spise Royal Canin tørrfôr eller pølse og ost. Det finnes mange andre varianter av fullverdig fôr som du kan prøve ut. Og om hunden da velger å spise disse alternativene, og lar knottene ligge igjen så gjør jo det absolutt ingen verdens ting?

Forskjellen er bare at du i stedet for å lokke med pølse og ost på maten, lokker med for eksempel Vom og hundemat. Da skjer forhåpentligvis en av disse tingene: Hunden spiser Vom og lar knottene være igjen: Supert. Hunden spiser knottene og lar Vom være igjen: Supert. Hunden spiser begge deler: Supert. :)

AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg kan lese;)

Jeg er skeptisk til denne våtmaten som fullfòr, men det er mulig at det er fordi jeg vet for lite om det, samtidig som jeg er litt skeptisk til å la han få viljen sin ved å droppe tørrfòret, og risikere en kresen hund som aldri vil ha annet enn våtfòr.

For han spiser jo til slutt, det tar bare uendelig lang tid, og mange runder mens han holder på med andre ting som er mer interessant.

Jeg vet ikke om det er fordi han er valp og ukonsentrert, eller om han faktisk ikke liker det. Som nevnt spiser han med èn gang om han får alternativer han er glad i.

Jeg leste litt på disse linkene, og det sto noe om at det var vanskelig å vurdere mengde pr. måltid på våtfòret.

Begynner jeg å gi han våtfòr fast, er jeg temmelig sikker på at han kommer til å blånekte å spise tørrfòr igjen.

Jeg prøvde å gi han en boks med valpefòret til Hill's, og det var stas.

Jeg får kjøpe en boks med våtfòr for valper, og prøve å blande i tørrfòret, så får vi se hva som skjer.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Vær obs på hvor du kjøper våtforet også, de fra butikken gjør mere skade enn godt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo tydeligvis svært delte meninger om hva som er lurt.

I dyrebutikken ble det ikke anbefalt å skjemme bort hunden ved å servere den våtmat når den ikke har lyst på tørrfòr, nettopp fordi hunden da vil bli bortskjemt og kresen. Tørrfòret jeg gir er bra, og er tilsatt ekstra smak for kresne småtasser.

Kjøpte 2 bokser med våtmaten til Hill's, fullkostfòr, og ble anbefalt å egentlig la være, men hvis jeg absolutt ville, burde jeg blande våtfòret i tørrfòret.

Det ble vel nevnt det vi allerede har vært inne på her, at om hunden vet at det finnes alternativer, så spiser den heller det enn det som blir servert, fordi den vet at om den bare venter en stund, blir det servert noe annet.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Det er jo tydeligvis svært delte meninger om hva som er lurt.

I dyrebutikken ble det ikke anbefalt å skjemme bort hunden ved å servere den våtmat når den ikke har lyst på tørrfòr, nettopp fordi hunden da vil bli bortskjemt og kresen. Tørrfòret jeg gir er bra, og er tilsatt ekstra smak for kresne småtasser.

Kjøpte 2 bokser med våtmaten til Hill's, fullkostfòr, og ble anbefalt å egentlig la være, men hvis jeg absolutt ville, burde jeg blande våtfòret i tørrfòret.

Det ble vel nevnt det vi allerede har vært inne på her, at om hunden vet at det finnes alternativer, så spiser den heller det enn det som blir servert, fordi den vet at om den bare venter en stund, blir det servert noe annet.

Det sier de ikke her, her er rådet jeg fikk da jeg hadde småspist valp for lenge lenge siden at det er bedre at de får nok næring og positivt forhold til mat mens de vokser, for det er da grunnsteinene til fremtidig matvett blir lagt og han trenger all den næringen han kan få for å bygge bein og hjerne.

Personlig tok jeg et valg for lenge siden at jeg ikke vil gi mat til mine hunder som de ikke blir glad for å få, jeg vil heller ha en så sunn og sterk hund som mulig og bruke litt mere penger på det, enn å ha hunder som er småspiste og sturer ved matskåla hver eneste dag.

Hunden jeg har nå får vanlig varmet tørrfor til frokost, og så til middag får hun alltid litt ekstra i skåla så jeg vet hun har spist ordentlig, jeg lager for det meste min mat fra grunnen av så det er alltid noe jeg kan sette til side til henne før jeg steker og krydrer min mat.

AnonymBruker
Skrevet

Det var overhodet ikke interessant å spise våtmaten til Hill's heller, hverken oppvarmet eller kald, hverken blandet med tørrfòr eller for seg selv.

Han snuste på det, tok en smak, og gikk å la seg.

Anonym poster: 897c210d951cfe411be40b2d61c08b17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...