Chelsea Skrevet 22. juli 2012 #1 Skrevet 22. juli 2012 Hei! Noen som har en god oppskrift på pasta med fløtesaus gjerne med bacon eller med soppsaus? Jeg har forsøkt noen men oftest er det få ingredienser bare f.eks. bacon og fløte og da synes jeg det blir for lite smak, smaker bare fløte liksom. Takknemlig for tips og oppskrifter :-) Chelsea
Grylet Skrevet 22. juli 2012 #2 Skrevet 22. juli 2012 Bacon og fløte er jo et godt utgangspunkt. Stek noen ferske champinon og kutt opp en frisk snackspaprika kanskje litt squash og varm opp til kokepunktet. Smelt en hvit Castello (eller blå hvis du liker det) i sausen. Krydre med friske (eller tørre urter) og smak til med pepper. Salt behøver du trolig ikke, siden både bacon og ost gjør sausen salt nok. Dette er en saus som tar under ti minutter å lage, og personlig synes jeg den er veldig god til for eksempel båndspaghetti (tagliatelle). Hvis du vil ha mer "mat" i sausen steker jeg ofte lett et par kyllingfileter i strimler og lar disse trekke med i sausen et par minutter før servering. Lykke til!
Brunhilde Skrevet 22. juli 2012 #3 Skrevet 22. juli 2012 Jeg liker å lage fløtesaus ved å surre litt sopp og finhakket paprika i margarin. Så koker jeg opp 1/3 l fløte sammen med et par hvitløksfedd. Jeg lar fløten surre på svak varme til den tykner, så har jeg i sopp og paprika og smaksetter med litt salt og de krydderne jeg har lyst på. River gjerne litt parmesan også oppi. Serverer med tagliatelle og svine- eller kyllingfilet som er akkurat gjennomstekt, gjerne med litt salat og godt brød ved siden av.
Chelsea Skrevet 2. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 2. august 2012 Da skal disse prøvelse ut, takk. Ønsket gjerne flere tips.
Gjest RamaLama Skrevet 2. august 2012 #5 Skrevet 2. august 2012 Kok pastaen, husk å lasse på med smør når den er ferdig. Stek bacon, kutt bitene før du steker og hell i vann slik at panna er dekt med 1 mm med vann med en gang du legger baconet nedi. Vannet skal bare koke bort, baconet steker videre og du får sprø bacon. Så steker du sopp i baconfettet, helst kantareller, men champignon er også godt. Videre har du i hvitløk, utblandet kjøttbuljong, fløte, litt blå castello i biter, salt og pepper. Bruk melk for å gjøre sausen tynnere om du ønsker det. Dette er VELDIG smakfullt
Purple Basil Skrevet 2. august 2012 #6 Skrevet 2. august 2012 Jeg laget denne i går uten kjøtt: Stekte kantareller, sjampinjong og "skogssopp" (jeg og mamma var i skogen og plukket, tror det var steinsopp vi fant) i smør. Saltet litt og knuste pepperkorn som jeg hadde oppi. Helte i kremfløte blandet med "risfløte", men risfløten kan man helt sikkert droppe:) Kokte inn fløten til den lignet stuing og underveis hadde jeg i små biter med basilikum- og timianbuljong og bittelitt! hvitløk. Timianbuljongen kan man sikkert droppe, men da ville jeg hatt litt krydder i. Så helte jeg i 3-4 dl grønnsaksbuljong og reduserte det ganske mye til det lignet stuing - men at det fremdeles var saus. Moren min spiser ikke kjøtt, så derfor laget vi uten, men er sikkert godt med knust bacon på toppen:)
skruf Skrevet 2. august 2012 #7 Skrevet 2. august 2012 (endret) Jeg bruker å lage en enkel carbonara, den er kjempegod og storfavoritt her i huset! Kok opp spaghetti (jeg bruker fullkornspaghetti) Stek 1pg go og mager svinekjøttdeg, eller karbonadedeig sammen med 3-4 fedd opphakket hvitløk. Stek 1pk bacon i en egen stekepanne (så den blir sprøstekt) Ta baconet over sammen med kjøttdeigen og krydre med pepper. Tøm over 3dl fløte og la det putre ei stund, Bland i 3ss parmasan og putre litt til Tøm av vannet fra spaghettien når den er ferdig kokt, og bland spaghettien med sausen. Veldig godt, og veldig lettvindt:-) Redigerte da jeg glemte hvitløken.. Endret 2. august 2012 av maya76
Kvist Skrevet 2. august 2012 #8 Skrevet 2. august 2012 Jeg bruker å lage en enkel carbonara, den er kjempegod og storfavoritt her i huset! Det der er ikke carbonara! Det er en kjøttdeig-og-fløtesaus. Carbonara lages med god pasta, egg, parmesan, panchetta/bacon og pepper. Og i noen "internasjonale" versjoner er det en dæsj fløte i, men det får du aldri i italia. 4
skruf Skrevet 2. august 2012 #9 Skrevet 2. august 2012 (endret) Det der er ikke carbonara! Det er en kjøttdeig-og-fløtesaus. Carbonara lages med god pasta, egg, parmesan, panchetta/bacon og pepper. Og i noen "internasjonale" versjoner er det en dæsj fløte i, men det får du aldri i italia. Jeg vet det ikke er en ekte Carbonara!!! Var på matprat.no jeg fant den, og der heter denne oppskriften "enkel carbonara". Bortsett fre egg så er det både parmasan, ferskrevet pepper og bacon i denne. Og veldig mange serverer det med fløte. Endret 2. august 2012 av maya76
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #10 Skrevet 2. august 2012 Og veldig mange serverer det med fløte. Fordi det er godt, jeg lager det også med fløte av og til. Men det er fortsatt ikke en carbonara, da er det fløtesaus. Anonym poster: 3986198870d696626d238daa258231ae
skruf Skrevet 2. august 2012 #11 Skrevet 2. august 2012 Fordi det er godt, jeg lager det også med fløte av og til. Men det er fortsatt ikke en carbonara, da er det fløtesaus. Anonym poster: 3986198870d696626d238daa258231ae Det kan være, jeg kaller det en "Enkel carbonara" som det sto i matprat! Nå spurte Ts også om pasta med fløtesauser, og da passet denne godt.
skruf Skrevet 2. august 2012 #12 Skrevet 2. august 2012 Det var faktisk fløte i den Carbonaraen jeg spiste i Napoli ifjor....
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 2. august 2012 #13 Skrevet 2. august 2012 Det er kjempegodt med blåmuggost oppi fløtesausen,prøv deg fram på hvor mye du liker å ha oppi. Gir veldig god smak
SusanneGullet Skrevet 2. august 2012 #14 Skrevet 2. august 2012 Jeg la nesten nettopp ut en på bloggen min, den er kjempegod http://susanneinterior.blogspot.no/2012/07/nydelig-pastasaus.html
Gjest gjest17 Skrevet 3. august 2012 #15 Skrevet 3. august 2012 Masse gode tips her! Det jeg pleier å gjøre i tillegg når jeg lager fløtebasert saus er å tilsette kraft :-)
Katniss Skrevet 4. august 2012 #16 Skrevet 4. august 2012 Det her er en ekte Pasta Carbonara http://www.bbcgoodfood.com/recipes/4057/dead-good-spaghetti-carbonara
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #17 Skrevet 4. august 2012 Prøvde denne http://www.frumaela.com/2011/04/kylling-med-creme-fraiche-og-pesto.html sist uke og døde litt, fordi det var så godt! Anonym poster: 63285b92e9d07cf2091ba1477a03f353
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå