AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #1 Skrevet 22. juli 2012 Far har nå avlyst deler av ferien han skulle ha med vår sønn, dette med forskjellige unnskyldninger. Har egentlig forstått at han egentlig hadde planer med kompiser om å gå ut, og derfor droppet sønnen i ett par dager. Har egentlig lyst til å bare avlyse de få dagene han har igjen av ferien med han da jeg virkelig ikke setter pris på lyving. Det skal sies at jeg måtte avlyse min ferie til utlandet to dager før jeg skulle reise pga fars avlysning. Han ga klar beskjed om at det ikke var hans ansvar om jeg skulle ut å reise.. Så her sitter jeg da.. Råd noen? Han vil egentlig ha han hos seg på tirsdag til torsdag, fordi nå er han "klar" igjen. Sønnen er 2 år, og heldigvis liten nok til å ikke forstå hvorfor pappa ikke kom å hentet han til avtalt tid. Anonym poster: e7a5323f17395cc6c9c5a02a45046b20
Gjest Magdalene Skrevet 22. juli 2012 #2 Skrevet 22. juli 2012 (endret) Hva tjener SØNNEN deres på at han ikke skal få treffe pappa i det hele tatt? Forstår det er surt for deg, men sønnen deres blir nok glad for de få dagene de får sammen alikevel. Jeg hadde brukt dagene til å kose meg med sønnen jeg. Endret 22. juli 2012 av Magdalene 4
Mmmmarielle Skrevet 22. juli 2012 #3 Skrevet 22. juli 2012 Ungen deres er ikke noe kasteball, og han har rota til utenlandsturen din fordi han ikke gadd ansvaret. Hadde heller funnet på noe veldig koselig med barnet selv, så kan far komme når han faktisk er klar for å opptre som en. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #4 Skrevet 22. juli 2012 Ken jeg straffes om jeg avlyser selvom han allerede har avlyst deler? Anonym poster: e7a5323f17395cc6c9c5a02a45046b20
Gjest Magdalene Skrevet 22. juli 2012 #5 Skrevet 22. juli 2012 Ken jeg straffes om jeg avlyser selvom han allerede har avlyst deler? Anonym poster: e7a5323f17395cc6c9c5a02a45046b20 Du straffer jo barnet deres. 2
Ragg Skrevet 22. juli 2012 #6 Skrevet 22. juli 2012 Jeg syns du skal ha barnet selv frem til vanlig samvær igjen begynner. Far kan ikke komme og gå når han vil, han gadd ikke ha sønnen deres når det var hans ferietid med barnet, du måtte avlyse dine planer pga han. Det er ikke snakk om å straffe noen her hvis du ikke lar far få ha barnet fra tirsd til torsd, det er din samværsuke og du har rett på å lage planer og kose deg med deres sønn. Blir bare rot hvis ene forelder kommer og går som han/hun vil, derfor ville jeg satt foten ned og forklart barnefar hvorfor han må vente til det er hans samværs helg/uke igjen.
ViljaH Skrevet 23. juli 2012 #7 Skrevet 23. juli 2012 Det er egentlig barnefars ansvar å skaffe barnevakt hvis han selv vil gjøre noe annet på sine dager. Du er ikke påkrevet å være hans barnevakt Men jeg skjønner det er vanskelig når barnet er to år bare. . Vil jo ikke at barnet dumpes til fremmede heller. Jeg hadde nok blitt skikkelig pisst og satt igang ny runde hos familievernkontoret for å diskutere samværsordning. For slikt gjør man bare ikke, ødelegger din feriereise fordi han vil ut en tur på byen. Usikker på om jeg ville avlyst resten av ferie. 2
Teriyaki Skrevet 23. juli 2012 #8 Skrevet 23. juli 2012 Synes ikke du skal avlyse resten av ferien, det går ut over guttens forhold til sin far. Så får man bare håpe faren modnes litt etter hvert. Og neste gang, ikke avlys ferien din, det har han ikke rett til å kreve, det burde du heller ikke gjort. Regner da sterkt med han ville tatt seg av barnet dersom du hadde levert som avtalt? Ved å avlyse ferien din, så kommer bare far til å bli mer løssluppen med de avtalte tidene, da han tenker at du stiller jo opp uansett dersom det ikke passer han å ha sønnen sin akkurat da. 2
katt1 Skrevet 23. juli 2012 #9 Skrevet 23. juli 2012 Jeg tenker at når kommer neste gang , om mor bare lar dette gå vil ikke far se noe galt i dette. Jeg snakker av erfaring, og selv om barne er bare 2 år er dette helt galt. Nei,sett ned fote nå som ungen ikke er mere enn 2 du,om ikke lenge vil barnet være stort nok til og forstå om du ikke setter ned foten nå. Løvemamma. 1
Gjest Sunniva Skrevet 23. juli 2012 #10 Skrevet 23. juli 2012 Jeg synes du kan avlyse resten av ferien. Ser flere sier at man da straffer barnet, men han er bare to år og skjønner ikke så mye uansett og er helt sikkert fornøyd med å være sammen med mammaen sin. Problemet med å alltid skulle svelge alle kameler når far oppfører seg som en drittunge er at det går kraftig ut over ens egen livskvalitet etterhvert og her må far tydeligvis oppdras. Det gjør man ikke ved å godta oppførselen han nå fremviser. Bedre å starte tidlig med oppdragelsen, så kanskje barnet har en skikkelig far når han blir stor nok til å forstå. Man skal ikke som mor måtte tåle alt fra den andre forelderen med begrunnelse i barnets beste. Hvorfor er det bare TS sitt ansvar å tenke på det?
Teriyaki Skrevet 23. juli 2012 #11 Skrevet 23. juli 2012 Jeg synes du kan avlyse resten av ferien. Ser flere sier at man da straffer barnet, men han er bare to år og skjønner ikke så mye uansett og er helt sikkert fornøyd med å være sammen med mammaen sin. Problemet med å alltid skulle svelge alle kameler når far oppfører seg som en drittunge er at det går kraftig ut over ens egen livskvalitet etterhvert og her må far tydeligvis oppdras. Det gjør man ikke ved å godta oppførselen han nå fremviser. Bedre å starte tidlig med oppdragelsen, så kanskje barnet har en skikkelig far når han blir stor nok til å forstå. Man skal ikke som mor måtte tåle alt fra den andre forelderen med begrunnelse i barnets beste. Hvorfor er det bare TS sitt ansvar å tenke på det? Men det var jo nettopp det hund gjorde, å svelge kameler, da hun avlyste ferien sin til utlandet pga. han! Når hun bare lar han levere ungen uansett hva hun planlegger, så vil det skape problemer i framtiden. Det er ikke greit å avlyse samvær med far, så greit er det! Akkurat som at det ikke er greit av far å komme med ungen når det er hans tid. Ett barn på to år forstår kanskje ikke så mye nei, men det er likevell viktig å opprettholde et hyppig samvær for å styrke forholdet. Ta det fra ei som er skilsmissebarn selv, men som egentlig ikke har spesielt god kontakt med faren sin. (hvorfor skriver du med kursiv?)
Gjest Sunniva Skrevet 23. juli 2012 #12 Skrevet 23. juli 2012 Men det var jo nettopp det hund gjorde, å svelge kameler, da hun avlyste ferien sin til utlandet pga. han! Når hun bare lar han levere ungen uansett hva hun planlegger, så vil det skape problemer i framtiden. Det er ikke greit å avlyse samvær med far, så greit er det! Akkurat som at det ikke er greit av far å komme med ungen når det er hans tid. Ett barn på to år forstår kanskje ikke så mye nei, men det er likevell viktig å opprettholde et hyppig samvær for å styrke forholdet. Ta det fra ei som er skilsmissebarn selv, men som egentlig ikke har spesielt god kontakt med faren sin. (hvorfor skriver du med kursiv?) Jeg er helt uenig med deg. Her er det en situasjon som neppe vil bli bedre dersom ikke mor setter foten ned og hvorfor skal hun ikke få lov til det? Hun har svelget en stor kamel ved å avlyse sin utenlandsreise og det burde hun få slippe å fortsette med. Det er NÅ hun har muligheten til å oppdra far, slik at han faktisk kan opptre som en ansvarlig forelder når barnet er stort nok til å forstå. Om noen år vil barnet bli forferdelig lei seg når far avlyser ferie og ikke overholder samværet sitt. Nå blir han ikke det, for han forstår ikke bedre. Jeg holder fortsatt på at man ikke skal finne seg i alt med begrunnelse i barnets beste. I dette tilfellet gjør det argumentet det veldig enkelt for far å bedrive ansvarsfraskrivelse og mor må bare svelge det og det blir helt feil.
Teriyaki Skrevet 23. juli 2012 #13 Skrevet 23. juli 2012 Poenger er jo at mor ikke skal la far gjør slik at hun må avlyse ferien sin. Hvis han prøver det i framtiden, så må hun si klart og tydelig nei, at det lar seg ikke gjøre.
Gjest Sunniva Skrevet 23. juli 2012 #14 Skrevet 23. juli 2012 Poenger er jo at mor ikke skal la far gjør slik at hun må avlyse ferien sin. Hvis han prøver det i framtiden, så må hun si klart og tydelig nei, at det lar seg ikke gjøre. Det er jeg enig med deg i, men det har hun allerede gjort, så that ship has sailed.... Synes ikke hun skal gå i gang med massiv avlysning av samvær og den biten der for å ta hevn, men slik jeg ser det er hun i dette tilfellet helt berettiget å avlyse resten av ferien. Man kan ikke komme og si at man vil ha ungene mandag, tirsdag og onsdag i ferien, men ikke torsdag og fredag. Enten alt eller ingenting. Så var jeg TS ville jeg avlyst resten av ferien, for den biten er det jo egentlig far som har rotet til selv og så ville jeg fortsatt på vanlig samvær etter ferien og se hva som skjer der.
Sulosi Skrevet 23. juli 2012 #15 Skrevet 23. juli 2012 Jeg er helt uenig med deg. Her er det en situasjon som neppe vil bli bedre dersom ikke mor setter foten ned og hvorfor skal hun ikke få lov til det? Hun har svelget en stor kamel ved å avlyse sin utenlandsreise og det burde hun få slippe å fortsette med. Det er NÅ hun har muligheten til å oppdra far, slik at han faktisk kan opptre som en ansvarlig forelder når barnet er stort nok til å forstå. Om noen år vil barnet bli forferdelig lei seg når far avlyser ferie og ikke overholder samværet sitt. Nå blir han ikke det, for han forstår ikke bedre. Jeg holder fortsatt på at man ikke skal finne seg i alt med begrunnelse i barnets beste. I dette tilfellet gjør det argumentet det veldig enkelt for far å bedrive ansvarsfraskrivelse og mor må bare svelge det og det blir helt feil. Absolutt enig. Her er det snakk om å tenker barnets beste over lengre tid og da må man vise far i praksis at avlysning får konsekvenser og at slik oppførsel ikke er akseptert. Hvis ikke er det en risiko for at far fortsetter å skusle med samvær og ferier som det passer han også i fremtiden og det har ikke barnet godt av. Ta affære nå mens barnet ennå er så lite at det ikke forstår hva som har skjedd.
xinnia Skrevet 23. juli 2012 #16 Skrevet 23. juli 2012 Forhåpentligvis vil far med tiden bli mer voksen og forstå at tiden med sin sønn er verdifull- så kanskje han tar det igjen når gutten blir litt eldre. Har du mulighet-uten at det går utover noen planer for deg-så ville jeg latt barnet vært hos sin far de dagene far ønsker... Barnet trenger kontakt med begge sine foreldre og noen ganger må man bare svelge noen kameler og gjerne store flokker som mamma :-)
Gjest Marmot Skrevet 23. juli 2012 #17 Skrevet 23. juli 2012 Ken jeg straffes om jeg avlyser selvom han allerede har avlyst deler? Ja, man kan straffes med bøter for samværsboikott, men ikke for samværsnekt. Barnet har rett til samvær med bgge foreldrene, men ingen foreldre har plikt til å treffe barnet sitt,
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #18 Skrevet 23. juli 2012 Det du burde gjort, hvis mulig, var å ta barnet med på din ferie. Jeg forstår det slik at her har far avlyst ferien fordi det dukket opp noe bedre. Tenk om han hadde gjort dette om noen år? Jeg ser ingenting galt i å avlyse resten av ferien med far under slike omstendigheter. Ansvarsfraskrivelse er det han holder på med, og det kan ikke fortsette.<br /><br /> Anonym poster: 3afc1278e76ca074e4344c62a410a922
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå