Gjest Candy Pie Skrevet 22. juli 2012 #1 Skrevet 22. juli 2012 Hva mener dere om Nostradamus? Var han "synsk" eller er alt tull? Og har han egentlig spådd noe om 22 juli? Finner ikke så mye greier om akkurat det på google. Hva mener du? Han har vel forsåvidt hatt rett i noen ting?
auto Skrevet 22. juli 2012 #2 Skrevet 22. juli 2012 Han var en karismatisk, halvstudert røver som plagierte grovt fra sine samtidige astrologer. Astrologi var også på den tiden betraktet som seriøs vitenskap. Profetiene hans er utrolig vage og veldig generelle. Man kan plassere dem i en nesten hvilken som helst sammenheng å få dem til å stemme, hvis man legger godviljen til.
Bollocks Skrevet 22. juli 2012 #3 Skrevet 22. juli 2012 Neppe synsk. De spådommene jeg har lest, som visstnok skal ha forutsett store happeninger, er såpass vage og diffuse at det like gjerne kunne ha vært en spådom om hva jeg skal ha til middag i morgen. Mange spådommer skal ha stemt, men han har bommet på flere også.
Gjest Candy Pie Skrevet 22. juli 2012 #4 Skrevet 22. juli 2012 Det er nok sant Kanskje jeg skal skrive noen bøker om hva som skjer i 2350 ? Neida, men synes sånt er litt interessant. Selvom jeg kanskje ikke klarer å tro helt på det.
Gjest Corto Maltese Skrevet 22. juli 2012 #5 Skrevet 22. juli 2012 En sjarlatan som alle de andre som sier de er synske. 1
Mann 42 Skrevet 27. juli 2012 #7 Skrevet 27. juli 2012 Nostradamus "profetier" kan kun "gjenkjennes" i ettertid. Dvs, man finner en passasje som kan passe på et eller annet som har skjedd, enten det nå var atombomber eller Hitler, eller en eller annen dato da noe viktig skjedde. Men man får ikke det til uten å underkaste teksten atskillige tolkninger. Og så vidt jeg vet, så finnes det ikke et eneste tilfelle der noen har lykkedes i å bruke tekstene til å forutsi en hendelse FØR den faktisk skjedde. Så som profetisk tekst er den sørgelig mislykket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå