AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #1 Skrevet 22. juli 2012 Jeg og samboeren min vurdere å ta en mellomlanding i LA (2 dager) før vi reiser til karibien. Så er det dette med visum da. Jeg har nemlig rulleblad. Havnet i basketak med en voldelig x-kjæreste for ti år siden, og etter flere år med oppbygd sinne pga. de tngene han hadde utsatt meg for, kastet en blomsterkrukke etter han, som traff han og knustes (det gikk bra, bortsett fra et kutt som måtte syes). Og dumme meg som aldri har anmeldt han for noen av tingene han gjorde mot meg... mens han gikk rett til politiet. Jeg fikk bot og betinget fengselsstraff på rundt 14 dager om jeg ikke husker feil (måtte altså ikke sone, ettersom jeg ikke har gjort noe kriminelt i ettertid). Noen som hvet hvordan usiktene mine er for å få komme inn i USA? og må jeg i såfall søke visum? Jeg har prøvd å finne ut på nett om jeg blir nektet adgang om jeg ikke har visum, men forstår det sånn at jeg må møte opp på ambasaden, snakke med de der og søke visum. Det frister lite å bruke masse penger på en tur helt til Oslo og på visum bare for å kanskje få avslag på søknaden. Da jeg søkte førskolelærer måtte vi ha politiates, og dette lovbruddet kom ikke opp på atesten jeg fikk av politiet, så da kan det vell ikke være så alvorlig? Jævlig dumt gjort det jeg gjorde, men gjort er gjort, og selv om det er lenge siden nå, kan det jo se ut som om jeg enda må betale for det. Anonym poster: 6001de65fb6de4419864b6aeeffc41b2 Anonym poster: 6001de65fb6de4419864b6aeeffc41b2 Anonym poster: 6001de65fb6de4419864b6aeeffc41b2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #2 Skrevet 22. juli 2012 Jeg søkte om visum på nettet, husker dessverre ikke helt hvor det var. Fikk mail med svar, og et ark jeg måtte ha med meg. Hvis du får godkjent visum, må du være forberedt på at du kan bli nektet inngang ved ankomst uansett, det kommer helt an på hvordan grensevakten du treffer på vurderer det. De ser alt man har på rullebladet, også det som er lenge siden. Du kan jo ringe ambassaden, da får du sikkert litt bedre informasjon Anonym poster: b3cea38a0d46c48926fc70849056ee7e
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #3 Skrevet 22. juli 2012 Jeg søkte om visum på nettet, husker dessverre ikke helt hvor det var. Fikk mail med svar, og et ark jeg måtte ha med meg. Hvis du får godkjent visum, må du være forberedt på at du kan bli nektet inngang ved ankomst uansett, det kommer helt an på hvordan grensevakten du treffer på vurderer det. De ser alt man har på rullebladet, også det som er lenge siden. Du kan jo ringe ambassaden, da får du sikkert litt bedre informasjon Anonym poster: b3cea38a0d46c48926fc70849056ee7e Det kan vell ikke stemme? ser det koster over tusen kroner å søke visum. Da kan man vell ikke nektes å komme inn i landet, er jo det som er hele poenget med visum? Men får vell prøve å kontakt ambassaden da. Hadde vært veldig greit om man kunne gjort sånn over internett ja. Anonym poster: 6001de65fb6de4419864b6aeeffc41b2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #4 Skrevet 22. juli 2012 Sikkert dumt spørsmål, men er det noen på ambassaden som snakker norsk? Jeg kan prate engelsk, men er så dårlig når det gjelder sånne type ting. (ikke TS) Anonym poster: 560b71d0fb24d3c7e9669f4d1f676fe8
Gjest grapefrukt Skrevet 22. juli 2012 #5 Skrevet 22. juli 2012 Selvsagt kan du få avslag etter å ha betalt visumsøknaden. TS: Kontakt ambassaden og hør hva de sier om hvordan du bør gjøre det, du kan og evt. kontakte nærmeste politistasjon og høre hva de sier.
Gjest grapefrukt Skrevet 22. juli 2012 #6 Skrevet 22. juli 2012 Sikkert dumt spørsmål, men er det noen på ambassaden som snakker norsk? Jeg kan prate engelsk, men er så dårlig når det gjelder sånne type ting. (ikke TS) Anonym poster: 560b71d0fb24d3c7e9669f4d1f676fe8 På den amerikanske ambassaden i Oslo snakker alle kundebehandlerene norsk.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #7 Skrevet 22. juli 2012 På den amerikanske ambassaden i Oslo snakker alle kundebehandlerene norsk. Tusen, tusen takk! Anonym poster: 560b71d0fb24d3c7e9669f4d1f676fe8
Gjest Quake Skrevet 22. juli 2012 #8 Skrevet 22. juli 2012 Det kan vell ikke stemme? ser det koster over tusen kroner å søke visum. Da kan man vell ikke nektes å komme inn i landet, er jo det som er hele poenget med visum? Men får vell prøve å kontakt ambassaden da. Hadde vært veldig greit om man kunne gjort sånn over internett ja. Anonym poster: 6001de65fb6de4419864b6aeeffc41b2 Jo, de kan nekte adgang selv med visum.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #9 Skrevet 22. juli 2012 Jo, de kan nekte adgang selv med visum. For et system Da er det like geit å bare bli hjemme. Tenk å betale så masse for å ordne ting på forhånd, betale reise, hotell osv. Bare for å bli stoppet på grensen! TS Anonym poster: 6001de65fb6de4419864b6aeeffc41b2
Neket Skrevet 22. juli 2012 #10 Skrevet 22. juli 2012 Fra esta-søknadsskjemaet: A) Do you have a communicable disease; physical or mental disorder; or are you a drug abuser or addict? * B) Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or have been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or have been a controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities? * Svar nei på alle spørsmålene og da går søknaden rett igjennom. Skjemaet finner du her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ Det koster 14 dollar eller noe, og er gyldig i 2 år. Du får svar med referansenummer umiddelbart. Det er et turistvisum som er gyldig 90 dager om gangen. Selvfølgelig kan man bruke andre sider der man må betale mye mer, men dette er den offisielle siden. De andre er bare mellomledd og tar seg betalt deretter. All den tid du bare skal være der i to dager, gidder de neppe grille deg i immigration så lenge man oppfører seg og er normalt, nøytralt kledd. Er verre for dem som kommer med enveisbillett, skal oppholde seg der i måneder, eller folk med vest med MC-klubblogo-da kan de finne på å stille alle slags spørsmål og svarer man ikke rett da, kan man bli nektet å komme inn.
Guybrush Skrevet 22. juli 2012 #11 Skrevet 22. juli 2012 Husker ikke foreldelsesfristen som "renser" rullebladet ditt - men om ikke den tiden er kommet siden du fikk den dommen er du i utgangspunktet uønsket i USA. Dette gjelder uansett om du har vært drapsmann eller havnet i kasjotten for å ha kjørt for fort. Om du kun fikk et forenklet forelegg er det en helt annen sak - da får du ikke noe på rullebladet.
Neket Skrevet 22. juli 2012 #12 Skrevet 22. juli 2012 (endret) Husker ikke foreldelsesfristen som "renser" rullebladet ditt - men om ikke den tiden er kommet siden du fikk den dommen er du i utgangspunktet uønsket i USA. Dette gjelder uansett om du har vært drapsmann eller havnet i kasjotten for å ha kjørt for fort. Om du kun fikk et forenklet forelegg er det en helt annen sak - da får du ikke noe på rullebladet. Og jeg gjentar: B) Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or have been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or have been a controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities? * Og Google Translate sier: B) Har du noen gang blitt arrestert eller dømt for en straffbar handling eller kriminalitet som involverer moralsk turpitude eller et brudd relatert til et kontrollert stoff, eller har blitt arrestert eller dømt for to eller flere lovbrudd som samlet fengslingstiden var fem år eller mer; eller har vært en narkotiske stoffer, eller leter dere etter innreise til å engasjere seg i kriminell eller umoralske aktiviteter? * Også har jeg google moral turpitude for dere også, værsågod: http://en.wikipedia....Moral_turpitude Ut fra det TS forteller kan hun svare nei. Endret 22. juli 2012 av Blånd
Guybrush Skrevet 22. juli 2012 #13 Skrevet 22. juli 2012 (endret) Og jeg gjentar: B) Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or have been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or have been a controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities? * Og Google Translate sier: Også har jeg google moral turpitude for dere også, værsågod: http://en.wikipedia....Moral_turpitude Ut fra det TS forteller kan hun svare nei. jeg foretrekker å forholde meg til virkeligheten og ikke bare hva man kan lese seg frem til. Jeg vet av erfaring at personer blir stoppet og nektet innreise for alt annet enn forenklede forelegg så lenge det ikke er foreldet. Tror ikke det hjelper mye å si "ja men hun jenta på et forum viste til en link hvor det sto....". USA har i utgangspunktet null-toleranse mot kriminalitet. Og deres definasjon av kriminalitet er rulleblad. Dessuten har de vel tilgang på registrerene uavhengig av om man selv krysser av eller ei for at man er straffet. Det gjaldt aillefall ett tilfelle jeg vet av hvor han hadde blitt tatt i 140 sone på motorveien og mistet lappen samt spikret paller. Samme med en kar som hadde klinka ned en fyr som agnrep ham ute på byen. Endret 22. juli 2012 av Guybrush
Neket Skrevet 22. juli 2012 #14 Skrevet 22. juli 2012 Jaha, jeg har en kompis som satt to-tre uker for 162 km/t i 80-sonen og han har fått innreise 4-5 ganger siden. USA har neppe tilgang på norsk politis strafferegister med et par tastetrykk. Og TS har politiattest i forbindelse med jobben sin.
Gjest grapefrukt Skrevet 22. juli 2012 #15 Skrevet 22. juli 2012 (endret) Og jeg har en venn som ble nektet adgang fordi h*n hadde blitt anmeldt for å bruke en annens ID på et utested. Uansett - jeg ville aldri tatt en slik sjanse, for å stå i grensekontrollen på en flyplass i USA og bli nektet inngang er nok en ganske kjip situasjon - spesielt siden det er UFATTELIG enkelt å kontakte ambassaden og høre hva de sier før man drar. Endret 22. juli 2012 av grapefrukt 2
Gjest Nyyx Skrevet 23. juli 2012 #16 Skrevet 23. juli 2012 Unnskyld, men jeg er litt blond her. Jeg har blitt anmeldt før, - for noe jeg ikke har gjort. Jeg ble IKKE dømt for dette. Politet henla saken, siden bevisene som var i saken pekte mot en annen person. Kan dette nekte meg innreise i USA? Jeg var i USA for 1 år siden før dette skjedde, og hadde tenkt meg tilbake. Men jeg gjør jo ikke det - hvis jeg ikke kommer inn.
Gjest Quake Skrevet 23. juli 2012 #18 Skrevet 23. juli 2012 Altså, bare for å gjøre det enkelt: De kan nekte deg inngang om de ikke liker trynet ditt, fargen på skoene dine, om du har blitt anmeldt og om du har blitt dømt. De -trenger- ikke noen god grunn til å ikke slippe deg inn. Alle som reiser dit tar en sjanse på å ikke slippe inn.
Urticaria Skrevet 23. juli 2012 #19 Skrevet 23. juli 2012 Jaha, jeg har en kompis som satt to-tre uker for 162 km/t i 80-sonen og han har fått innreise 4-5 ganger siden. USA har neppe tilgang på norsk politis strafferegister med et par tastetrykk. Og TS har politiattest i forbindelse med jobben sin. Jo, de sjekker strafferegisteret i Norge. Jeg har akkurat trykket meg gjennom Visa Waiver programmet og fått innreisetillatelse, under utkryssingen av skjemaet (elektronisk) dukker det opp info om at de sjekker det norske strafferegisteret. Men, blankettet i Visa Waiver spør jo etter lengre domfellelser da, så TS skulle ha sitt på det tørre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå