AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #1 Skrevet 22. juli 2012 Min niese fikk låne en telefon som var i min besittelse men den tilhører ikke meg meg men det var ok for eier at hun fikk låne den. Skilte foreldre som ikke kommer overens. I telefonen ble det satt fri familie-kort så hun kan ringe sin far og sin mor gratis og vice versa. Hun er 9 år og hun har mistet telefonen. Mest sannsynlig hjemme og mor er ikke interessert i å lete etter den. Den er ikke mistet mens hun var med far. Den er mistet på mor sin "tid". Eier av telefonen vil nå ha den tilbake, eventuelt en lik erstatning/penger. Dette må det jo krangles om. Jeg vil bare ha saken ut av verden og foreslo en 3-splittet mellom oss voksne men det var ikke aktuelt. Jeg vil bare ha saken ut av verden så jeg blir nok å betale min bekjent for telefonen men føler at ikke alt var mitt ansvar, min bekjent og jeg ville bare hjelpe med en telefon til det var penger til å kjøpe en ny. *sukk* Hva tenker du? Anonym poster: d7ffe19efe0bf7de2846af922df2e33c
Gjest Violetta Skrevet 22. juli 2012 #2 Skrevet 22. juli 2012 Det er vel egentlig mors ansvar, men dersom hun ikke vil ta ansvaret regner jeg med at du må ta det. Det var jo du som lånte bort telefonen. 3
Nimorna Skrevet 22. juli 2012 #3 Skrevet 22. juli 2012 (endret) Jeg tenker det mest logiske er at moren punger ut. Endret 22. juli 2012 av Nimorna
Purple Basil Skrevet 22. juli 2012 #4 Skrevet 22. juli 2012 Moren, sånn egentlig. Men hvis hun nekter, så må dere ordne opp på annet vis.
Nimorna Skrevet 22. juli 2012 #5 Skrevet 22. juli 2012 Jenta har mistet telefonen, mest sannsynlig hjemme, og moren er ikke interessert i å lete etter den, men hva med jenta? Har hun selv lett grundig på alle tenkelige og utenkelige plasser, eller deler hun morens holdning? 4
Shenanigan Skrevet 22. juli 2012 #6 Skrevet 22. juli 2012 Takk for tilbakemeldinger, jeg føler også dette, at det var hennes ansvar. Om den var mistet mens hun var på tur med meg ville jo jeg tatt på meg ansvar for å ikke ha fulgt med på om vi fikk med oss alt fra parken eller restaurant for eksempel. Jeg blir å komme til en løsning med min bekjent og betale for telefonen for lånet til meg fra han er jo mitt ansvar. Skulle tro voksne mennesker skulle kunne komme til en løsning alle er fornøyd/misfornøyd med.
Shenanigan Skrevet 22. juli 2012 #7 Skrevet 22. juli 2012 Jenta har mistet telefonen, mest sannsynlig hjemme, og moren er ikke interessert i å lete etter den, men hva med jenta? Har hun selv lett grundig på alle tenkelige og utenkelige plasser, eller deler hun morens holdning? Det har ikke blitt lett etter telefonen hverken av barnet eller moren. Hun er jo enda ett barn så jeg kan jo ikke si at hun har morens holdning, men hvilket barn setter igang ett søk i ett stort hus når mor er helt likegyldig.
Gjest Violetta Skrevet 22. juli 2012 #8 Skrevet 22. juli 2012 Jeg synes du, som barnets tante, kan be henne lete ordentlig etter telefonen. Forklar henne at du må betale for den dersom den ikke blir funnet. Hun er tross alt ni år, ikke et lite barn. 6
Gjest loren Skrevet 22. juli 2012 #9 Skrevet 22. juli 2012 Enig her, om min niese (har ei på 8,5) hadde mistet noe hadde jeg fått henne til å lete, evt vært med henne om det er praktisk mulig... 2
Shenanigan Skrevet 22. juli 2012 #10 Skrevet 22. juli 2012 (endret) Jeg synes du, som barnets tante, kan be henne lete ordentlig etter telefonen. Forklar henne at du må betale for den dersom den ikke blir funnet. Hun er tross alt ni år, ikke et lite barn. Den første, det har jeg sagt til henne og jeg fikk ett mhm mens hun vrei seg over til Disney, at hun gjennomfører har jeg liten/ingen tro på selv om det ble gjentatt med Disney av og øyenkontakt. Hun er en liten "distre professor" og når hun mister ting mens hun er hos meg/far så ser jeg jo at hun ikke hører etter. Hun lever litt i sin egen verden. Foreldrene gir lite konsekvenser for disse barna. Den andre, at hun må betale. Det var det som ble irritert sagt til henne i høyt volum når jeg sa at telefonen måtte finnes. Hun ble veldig opprørt og lei seg og jeg roet henne med at hun ikke må betale tilbake (dvs gi fra seg bursdagspengene sine hun nettopp har fått) Det blir jo helt feil synes jeg. Hun har ingen inntekt utenom at hun får litt til jul og bursdag, og ikke noe lommepenger. Hadde hun vært min måtte hun ha "betalt" i div husarbeide, men det er også snakk om ett barn som ikke plukker opp en ting etter seg og ikke har noen plikter. Ikke bor hun hos meg heller så jeg får ikke gitt konsekvens den veien. Endret 22. juli 2012 av Shenanigan
Gjest Violetta Skrevet 22. juli 2012 #11 Skrevet 22. juli 2012 Da kan hun velge da, lete eller betale? 3
lillevill Skrevet 22. juli 2012 #12 Skrevet 22. juli 2012 Hvor mye koster telefonen da, egentlig? Barn mister jo ting, sånn ER barn - så å låne bort en telefon av høy verdi til en kjent vimsete 9 åring er en veldig risky business - da spesielt siden du ikke eier telefonen selv. Det i seg selv var vel en oppskrift på katastrofe. Får jeg spørre hvorfor du lånte telefonen til jenta? Det er vel foreldrene sitt ansvar å gi slike dyre ting til barnet sitt. Jeg synes at siden du var så snill å låne henne en så dyr ting, så burde moren betale for tapet. Eller kansje du kan finne en telefon på finn som etterstatning til din venn. 2
Sulosi Skrevet 22. juli 2012 #13 Skrevet 22. juli 2012 Jeg låner ikke bort ting til barn som jeg ikke tåler blir tapt. Derom jeg mener at det skal erstattes ved tap så avtaler jeg med foreldrene at de har låneansvaret og evt hvem av foreldrene som har ansvaret.
Shenanigan Skrevet 22. juli 2012 #14 Skrevet 22. juli 2012 (endret) Hvor mye koster telefonen da, egentlig? Får jeg spørre hvorfor du lånte telefonen til jenta? Det er vel foreldrene sitt ansvar å gi slike dyre ting til barnet sitt. Eller kansje du kan finne en telefon på finn som etterstatning til din venn. Jeg lånte telefonen til henne da hennes forrige ble brukt til den døde og ingen av foreldrene hadde penger til en ny telefon. Begge foreldre var klar over at dette var ett lån og hun har ikke med seg telefonen på skolen eller andre steder ut, den skal ligge inne. Jeg vil at hun skal ha fri tilgang til å ringe sin far og mor når som helst. Hun sitter mye alene etter skolen da hun er yngst, slutter tidlig og mor og ste-far ofte til tider kommer hjem 4 timer etter at hun er hjemme. Hvis noe skulle skje. De har ingen umiddelbare naboer. Hun vil ofte også snakke med pappa da de ikke ser hverandre hver dag lengre, særlig på dager da hun er alene hjemme. Hun er litt engstelig til tider. Det har blitt lovet at de skal lete etter telefonen i dag så jeg får prøve å finne optimisten i meg selv og samtidig holde ett øye med finn.no Har moren tatt den så er den tapt og jeg står jo helt maktesløs. Jeg ville bare høre om jeg var helt urimelig i min tankegang, så tusen takk for alle svar. Den egentlige eier av telefonen er familie så vi kommer nok til en nedbetalingsplan som jeg kan klare. Tusen takk for svar alle sammen! Endret 22. juli 2012 av Shenanigan
Gjest Miranda2011 Skrevet 22. juli 2012 #15 Skrevet 22. juli 2012 Min niese fikk låne en telefon som var i min besittelse men den tilhører ikke meg meg men det var ok for eier at hun fikk låne den. Skilte foreldre som ikke kommer overens. I telefonen ble det satt fri familie-kort så hun kan ringe sin far og sin mor gratis og vice versa. Hun er 9 år og hun har mistet telefonen. Mest sannsynlig hjemme og mor er ikke interessert i å lete etter den. Den er ikke mistet mens hun var med far. Den er mistet på mor sin "tid". Eier av telefonen vil nå ha den tilbake, eventuelt en lik erstatning/penger. Dette må det jo krangles om. Jeg vil bare ha saken ut av verden og foreslo en 3-splittet mellom oss voksne men det var ikke aktuelt. Jeg vil bare ha saken ut av verden så jeg blir nok å betale min bekjent for telefonen men føler at ikke alt var mitt ansvar, min bekjent og jeg ville bare hjelpe med en telefon til det var penger til å kjøpe en ny. *sukk* Hva tenker du? Anonym poster: d7ffe19efe0bf7de2846af922df2e33c Siden det var du som lånte bort telefonen, mener jeg du er ansvarlig for den og bør evt kjøpe en ny. 2
cilja Skrevet 22. juli 2012 #16 Skrevet 22. juli 2012 Jeg er ikke så sikker på at mor har ansvaret her. Mor har ikke noe med telefonen å gjøre annet enn at den ble mistet i hennes hjem mens datteren var sammen med henne. Jeg har barn i samme alder, som har venner på besøk hele tiden. Hvis en av vennene til min sønn mistet telefonen sin her, og den var søkk borte, så hadde ikke jeg betalt for telefonen... Selvfølgelig hadde vi letet og letet først. Jeg går ut ifra at eieren av telefonen har mer enn en telefon siden en var tilgjengelig for utlån. Hadde jeg eid en telefon og gitt mitt samtykke til å låne den ut til et barn ville jeg ha erstattet den selv hvis den ble borte. Dere kan mistenke det ene og det andre om hva som har hendt med telefonen, men dere får kanskje aldri svar. Det aller riktigste og letteste er om eieren erstatter telefonen (noe hun kanskje bestemmer seg for ikke er nødvendig). 2
Chiquita Skrevet 22. juli 2012 #17 Skrevet 22. juli 2012 Og finner dere telefonen, så gi den tilbake til eier, og kjøp en billig telefon på clas ohlson til 300 i stedet.. 2
Gjest Magdalene Skrevet 22. juli 2012 #18 Skrevet 22. juli 2012 Var det greit for mor at datteren fikk låne en så dyr telefon? Om noen hadde lånt borr noe så dyrt til min datter, hadde jeg sagt at det var på eget ansvar, å jeg hadde ikke erstattet det. Hadde jeg derimot sagt at det var ok at hun lånte den, måtte jeg tatt ansvar å erstattet. 3
lillevill Skrevet 22. juli 2012 #19 Skrevet 22. juli 2012 Greia her er jo at TS er i familie med disse menneskene, og at hun gjorde moren og faren en tjeneste fordi de ikke selv hadde råd til å gi datteren en ny telefon. Det som er sykt er jo egentlig at moren setter seg sånn på bakbena angående et samarbeid, og tilogmed ikke ville LETE etter telefonen. (men nå vil hun visst det) Og så avtaler de at TS kan låne bort denne telefonen, som noen andre i familien eier, til denne familien, og så mister datteren den og begge foreldre nekter å ta ansvar. Jeg synes dette høres helt sprøtt ut.....OG at mor og far ikke har RÅD til en telefon når de vet at datteren har det vanskelig og TRENGER en telefon - En telefon koster 200 kr på lefdal : http://www.lefdal.com/product/telecom-gps/mobiltelefon/E1170BLACKNC/samsung-e1170-mobiltelefon-netcom-kontantkort
Shenanigan Skrevet 22. juli 2012 #20 Skrevet 22. juli 2012 Var det greit for mor at datteren fikk låne en så dyr telefon? Det var helt ok. Hun hadde ikke penger til noen telefon da og jeg må anta (hun snakker ikke med meg om følelser) at hun syntes det var godt at datteren hadde en telefon mor eller far kunne bli nådd på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå